Свято - квест "Мова - коштовний скарб народу!"

Про матеріал
Свято - квест до Міжнародного дня рідної мови для учнів 3 класу (містить вірші, пісні і цікаві завдання з української мови)
Перегляд файлу

Свято – квест

«Мова – коштовний скарб народу»

3 клас

 Вчитель. Незабаром ми відзначатимемо Міжнародний  день рідної мови.

   Тож, сьогоднішня зустріч – це ще одна сходинка до взаєморозуміння, до мовного єднання,  до якого ми всі так прагнемо.

    Багата і милозвучна наша рідна українська мова. Вона – найпрекрасніше диво, скарбниця, в якій зберігається історія нашого народу, його душа, культура.

    Спробуйте уявити хоча б один день свого життя без мови: ось ви прокинулись, мовчки одягаєтесь, снідаєте, йдете до школи. А що тут? Мовчазні друзі походжають широкими коридорами – ніхто ні з ким не спілкується, не розповідає про свої пригоди. Повна тиша.

    Лунає дзвоник. Ви тихенько заходите до класу, сідаєте за парту. А що далі? Чи змогли б ми за таких обставин отримати освіту, відчути себе частинкою суспільства? Вважаю, що ні.

    Отже, мова – найважливіший засіб спілкування. Життя без неї уявити неможливо, це найбільше і найдорожче добро кожного народу.

 

Пісня «Ми – Вкраїни діти!»

 

Учень. Щасливі ми, що народилися і живемо в такій чудовій, мальовничій землі - у нашій славній Україні. Тут живуть наші батьки, тут жили наші прадіди – тут корінь роду українського, що сягає історією не на сотні, а на тисячі років. І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємось до сліз, зачувши рідне слово.

Учень.  Ми – українці. Живемо в незалежній державі – Україні. Розмовляємо рідною державною мовою. А мова у нас красива і багата, мелодійна і щира, як і душа нашого народу.

Дуже часто називають нашу мову милозвучною, як спів солов’я, бо лине вона, як ніжна пісня співучого соловейка. Наша мова, немов барвистий український віночок, у якому вплетено різнокольорові стрічки. Нашу мову порівнюють з калиною, бо вона така ж красива, як народний улюблений символ українців.

«Рідна мова дорога людині, як саме життя» - говорить народна мудрість. І це так. Адже без мови не може існувати жоден народ та його культура.

 

Яка ж багата рідна мова!

Увесь чарівний світ у ній!

Вона барвиста і чудова,

І нищити її не смій!

 

Вона про все тобі розкаже,

Чарівних слів тебе навчить,

Усе розкриє і покаже,

Як правильно у світі жить.

 

В ній стільки слів, що й не збагнути!

І приказок, і порівнянь.

А мову знаючи, здобути

Ти зможеш просто безліч знань.

 

То ж мову вчи і прислухайся

До того, як вона звучить.

І розмовляти так старайся,

Щоб всім її хотілось вчить.

 

Вона ж у нас така багата,

Така чарівна, як весна!

І нею можна все сказати,

І найрідніша нам вона.

 

Пісня «Українська мова»

 

       Учень. Українська мова вважається однією з наймилозвучніших мов у світі.

 На одній з міжнародних конференцій було названо три мови, які є найкращими для співу: італійська, грузинська та українська.  Понад 300 тисяч пісень складено українською мовою! Особливу красу рідної мови ми відчуваємо в усній народній творчості – у різних її жанрах:

Казках, прислів’ях, приказках, у різних народних традиціях та обрядах. А якими словами ввічливості та пестливими словами славиться наша мова.  Виявляється, що походження цих слів дуже давнє, їх вживання сягає ще часів Київської Русі.

Є в нашій мові слова пречудові:

Гарні звертання, слова-привітання.

Треба нам добре їх пам’ятати

І повсякденно у мові вживати.

«Доброго ранку!» і «Доброго дня!» -

Не  забувай говорити щодня.

А як збираєшся спати лягати,

Не забувай «На добраніч!» сказати!

 

Ще коли навіть дитятко в колисці,

Мама навчає сказати «Спасибі!»

Слово подяки завжди пам’ятай,

«Дякую!» слово частіше вживай!

Слово чарівне відкриє нам казку.

Лише скажи тепле й ніжне: «Будь ласка!»

«Прошу», «Пробачте», і «Будьте здорові!»

Музика лине у кожному слові,

Ще й усміхнися при цьому чарівно.

Все, як у казочці, зміниться дивно.

Настрій поліпшиться, стане приємно,

Кожен до тебе всміхнеться взаємно.

 

До гарного слова нам треба звикати,

Щоб мова була, як дзвінке джерело.

Подумай сім раз, перед тим як сказати,

Щоб слово твоє людям радість несло,

Щоб чарами ніжними слово дзвеніло,

Напоєне ласкою завжди було.

 

Звучить мелодія, до залу заходить Мова.

Я ваша мова, дiти, рiдна мова.

З роси й води, з квiток і джерела.

Така, як зiрка нiжна, свiтанкова

На цiй землi завжди жила.

Сама земля мене таку зростила:

Чарiвну, мудру, свiтлу, осяйну.

I хоч мене хотiли розтоптати,

Та я жива і я до вас прийшла,

Щоб вас до зiр далеких пiднiмати

І до сердець не допустити зла.

Із глибини вiків несу я кожне слово,

І хай воно вам до сердець пливе.

Щоб дiти патрiотами зростали,

Любили край свiй рiдний, берегли.

Щоб ви усi на захист мови стали

І розмовляти правильно могли.

 

Пісня «Гімн українській мові»

 

Мова. Я принесла вам вiрш про мову, але в ньому немає кiнцiвки.Спробуємо всі разом дібрати потрібні слова у вірші про чарівну мову.

  • Щоб розумним і мудрим стати, треба рідну мову … (знати).
  • А щоб вміти говорити, треба рідну мову … (вчити).
  • Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без … (мови).
  • Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла, … (світанкова).
  • І дзвенить щодня і в свята, бо вона така … (багата).
  • І така джерельно чиста наша мова … (промениста).
  • Чарівна і калинова наша мова … (веселкова).
  • В ній такі слова чудові, хліб і сіль на … (рушникові).
  • В ній в віках батьки і діти, як без мови в світі … (жити)?
  • Понад світом хай лунає, хай ніхто … ( не забуває).
  • Рідну мову українську, мудру, щедру, … (материнську).
  • Своєї мови не цурайтесь, ні в грізні, ні в щасливі дні.
  • Любіть її завжди, пишайтесь, хай долі будуть у вас ясні!

Ну, що ж, із загубленими словами у вірші ви добре впорались. А чи зможете так вправно вирішити завдання на усіх мовних станціях? Дізнаємося згодом.

Тож тепер часу не гаймо,

До роботи поспішаймо!

 

Кожна  команда отримує маршрутний лист.

 

 

 

Маршрутний лист команди «Розумники»

№ зупинки

Назва зупинки

Приміщення

Кількість балів

1

Народна скарбничка

 

 

2

Мовне асорті

 

 

3

Теоретична

 

 

4

Фразеологічна

 

 

5

Розсипанка

 

 

6

Алфавітний калейдоскоп

 

 

 

Маршрутний лист команди «Всезнайки»

№ зупинки

Назва зупинки

Приміщення

Кількість балів

1

Теоретична

 

 

2

Розсипанка

 

 

3

Народна скарбничка

 

 

4

Алфавітний калейдоскоп

 

 

5

Мовне асорті

 

 

6

Фразеологічна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зупинка «Народна скарбничка»

(Розшифруйте  прислів’я)

 

А

Б

В

Г

1

мові

людину

до

пізнають

2

а

птицю

мова

слова

3

по

слово

зложиться

пір’ю

 

Код 1: 2Б, 1Г, 3А, 3Г, 2А, 1Б, 3А, 1А.

Код 2: 3Б, 1В, 2Г, 3В, 2В.

Запишіть  прислів’я

1.__________________________________________________

   __________________________________________________

2.__________________________________________________

Доберіть і запишіть спільнокореневі слова

Іменник

Прикметник

Дієслово

Мова

 

 

 

Максимальна кількість балів - 15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                              Зупинка «Мовне асорті»

(Відгадайте та запишіть слова)

1) Сам + од – мо + оро – ро + кіл – іл =

________________________________

2) Кіт + низ + гай – зіт – й =

________________________________

3) Прі – п + час – са + кас – с =

________________________________

4) Слово – о + тин – ти + лиск – л – с =

________________________________

5) Змо + рів – з – рі + ода – од =

________________________________

Відповіді

1) Сам + од – мо + оро – ро + кіл – іл = садок

2) Кіт + низ + гай – зіт – й = книга

3) Прі – п + час – са + кас – с = річка

4) Слово – о + тин – ти + лиск – л – с = словник

5) Змо + рів – з – рі + ода – од = мова

 

Максимальна кількість балів – 5

 

 

 

 

Зупинка «Теоретична»

 

(Доповніть речення)

1. Слова з протилежним значенням називаються ___________________________________________
2. Частина мови, що виражає ознаку предмета називається ________________________________
3. Найменша одиниця мови це -______________ 
4. У кінці питального речення ставиться ___________________________________________
5. Відмінок, який не відповідає на жодне питання ___________________________________________
6. Власні назви пишемо з _____________________
7. Головні члени речення - ___________________
8. Частина слова, що стоїть перед коренем ___________________________________________
9. Орфографічний знак, що стоїть у слові В’ячеслав __________________________________
10. Іменники мають 3 роди:___________________

___________________________________________
11. Слово написав вжито у________________часі.
12. Речення з двома граматичними основами називається ________________________________

 

Максимальна кількість балів - 12

 

 

 

 

Зупинка «Фразеологічна»

 

(Поясніть фразеологізми)

Тримати язик за зубами –  ____________________

Сидіти склавши руки – _______________

Зарубати собі на носі – ____________________

Ламати голову – ____________________

На голові ходити – _______________________

Накивати п’ятами – __________________________

Обвести навколо пальця –____________________

Розбити глек – __________________________

Як у воду опущений – _____________________

Пасти задніх –____________________________

 

Максимальна кількість балів – 10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зупинка «Розсипанка»

(Доберіть антоніми до прикметників)

Чистий – брудний

Черствий – свіжий

Глибокий – мілкий

Повільний – прудкий

Дорогий – дешевий

Лякливий – відважний

Корисний – шкідливий

Акуратний – недбалий

Бадьорий – стомлений

Ввічливий – нечемний

Буденний – святковий

Вдумливий – легковажний

 

 

Максимальна кількість балів - 12

 

 

 

 

 

 

 

(Смужки потрібно розрізати)

 

 

ЧИСТИЙ

 

 

 

КОРИСНИЙ

 

 

ЧЕРСТВИЙ

 

 

 

АКУРАТНИЙ

 

ГЛИБОКИЙ

 

 

 

БАДЬОРИЙ

 

 

ПОВІЛЬНИЙ

 

 

 

ВВІЧЛИВИЙ

 

 

ДОРОГИЙ

 

 

 

БУДЕННИЙ

 

 

ЛЯКЛИВИЙ

 

 

 

ВДУМЛИВИЙ

 

 

БРУДНИЙ

 

 

 

ШКІДЛИВИЙ

 

 

 

СВІЖИЙ

 

 

 

НЕДБАЛИЙ

 

 

МІЛКИЙ

 

 

 

СТОМЛЕНИЙ

 

 

ПРУДКИЙ

 

 

 

НЕЧЕМНИЙ

 

 

ДЕШЕВИЙ

 

 

 

СВЯТКОВИЙ

 

ВІДВАЖНИЙ

 

 

 

 

 

   

 

 

ЛЕГКОВАЖНИЙ

 

Зупинка «Алфавітний калейдоскоп»

 

(Розставте слова-картинки в алфавітному порядку)

 

Гриб, дзвінок, жолудь, калина, листок, мак, метелик, пташка, ромашка, яблуко.

 

 

Максимальна кількість балів - 10

 

 

На кожній зупинці школярі отримують конверти з висловами про мову. Після усіх пройдених зупинок команди створюють колективний колаж.

 

  Учень. Сьогодні стало зрозуміло, що ми справжня шкільна родина, яку єднає наша мова. Бо мова – це той інструмент, який єднає народ в єдине ціле.

  Отже, українська мова – це краща мова єднання!

 

Пісня «Мова єднання»

1

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, 3 клас, Сценарії
НУШ
Додано
11 січня
Переглядів
148
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку