Мета: Формувати розуміння того, що українська мова — наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Ознайомити дітей з українськими обрядами і звичаями. Пробудити почуття національної гідності. розвивати в учнів акторські навички, вміння працювати в колективі; Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього, українського, бажання розмовляти рідною мовою.
Сценарій свята
«День української писемності та мови»
Мета: Формувати розуміння того, що українська мова — наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Ознайомити дітей з українськими обрядами і звичаями. Пробудити почуття національної гідності. розвивати в учнів акторські навички, вміння працювати в колективі; Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього, українського, бажання розмовляти рідною мовою.
Ведучий1.
Добрий день вам, добрі люди!
Хай вам щастя-доля буде,
Не на день і не на рік,
А на довгий-довгий вік.
Ведучий 2
Гостей дорогих ми вітаємо щиро,
Стрічаємо з хлібом, любов'ю і миром.
Для людей відкрита хата наша біла,
Тільки б жодна кривда в неї не забігла.
(в зал заходять учні, одягнені в український одяг).
Ведучий: Шановні, діти, гості, запрошуємо вас до нашої господи на хліб та сіль, на слово щире, на бесіду мудру, на свято української мови.
Дiти по черзi читають вiрш
1.Мова – краса спілкування.
2.Мова – як сонце ясне.
3.Мова – то предків надбання.
4.Мова – багатство моє.
5.Мова – то чиста криниця,
Де б’є, мов сльоза джерело.
6.Мова – то наша світлиця,
Вона – як добірне зерно.
7.Мова – державна перлина,
Нею завжди дорожiть.
8.Без мови немає країни,
Мову, як матір любіть.
До залу заходить Мова
Я ваша мова, дiти, рiдна мова.
З роси й води, з квiток и джерела.
Така, як зiрка нiжна, свiтанкова
На цiй землi завжди жила.
Сама земля мене таку зростила:
Чарiвну, мудру, свiтлу, осяйну.
I хоч мене хотiли розтоптати,
Та я жива і я до вас прийшла,
Щоб вас до зiр далеких пiднiмати
И до сердець не допустити зла.
Із глибини вiкив несу я кожне слово,
І хай воно вам до сердець пливе.
Щоб дiти патрiотами зростали,
Любили край свiй рiдний й берегли.
Щоб ви усi на захист мови стали
І розмовляти правильно могли.
Мова: Я принесла вам вiрш про мову, але в ньому немає кiнцiвки.Спробуємо всі разом дібрати слово у вірші про чарівну мову..
Звучить музика. До залу заходить дiвчинка україночка i спiває пiсню.
Україночка: Я бачу, що ви засiдилися. Давайте пограємо! Вам потрібно відгадати загадки.
Загадки про мову
Маленька, менша від мачини, |
Мова:
Тепер я іспит хочу влаштувати і вам завдання мовні дати!
Ну, що ж, беріть завдання і читайте, та помилки у мові виправляйте.
Ведучий 1: Як чудово, коли народ зберігає свою мову. Адже мова — це показник існування нації.І як боляче усвідомлювати, що ми, живучи на своїй землі, все ще зрікаємося мови наших пращурів, а значить, і свого національного коріння. Нерідко ще зустрічаються такі люди, як у гуморесці Павла Глазового „Кухлик”.
Звучить iнсцiнування гуморески у виконанні учнiв
Павло Глазовий «КУХЛИК»
Дід приїхав із села, ходить по столиці.
Має гроші — не мина жодної крамниці.
Попросив він:
— Покажіть кухлик той, що з краю. —
Продавщиця:
Что? Чево? Я нє понімаю.
— Кухлик, люба, покажіть, той, що збоку смужка.
— Да какой же кухлік здєсь, єслі ето кружка. —
Дід у руки кухлик взяв і нахмурив брови:
— На Вкраїні живете й не знаєте мови. —
Продавщиця теж була гостра та бідова.
— У мєня єсть свой язик, ні к чему мнє мова. —
І сказав їй мудрий дід: — Цим пишатися не слід,
Бо якраз така біда в моєї корови:
Має, бідна, язика і не знає мови.
«ВИСТУПАЙЧЕНКО»
Виступайченко Панас
Завжди виступає.
А для чого? В котрий раз?
Сам того не знає.
А рука його, рука—
Мов крило у вітряка.
А язик — ой леле! —
Лопотить та меле!
Захлинається, кричить
І веде до того,
Як в порожнє перелить
Воду із пустого.
Може, є і серед вас
Виступайченко Панас?
Ви йому, братове,
Не давайте слова!
Грицько Бойко
Учні виходять на сцену
1 -й учень
Земля моя, найкраща і єдина!
Я спів твій серденьком своїм ловлю!
Моя найкраща в світі Україна,
Я щиро й віддано тебе люблю!
2-й учень
Мій край чудовий — Україна!
Тут народились ти і я.
Тут над ставком верба й калина,
Чарівна пісня солов'я.
3-й учень
Все найдорожче в цілім світі,
Бо тут почався наш політ
Цвітуть волошки сині в житі,
Звідсіль ведуть дороги в світ.
4-й учень
А найдорожча рідна мова —
Джерельцем радісно дзвенить.
І мила пісня колискова,
Чумацький Шлях кудись зорить.
5-й учень
Усе найкраще і єдине,
І радощі усі, й жалі...
Мій рідний краю, Україно!
Найкраще місце на землі!
6-й учень
Всіх нас єднає рідна мова
Всіх, хто живе у цім краю.
Вона прекрасна, світанкова,
Я в ній свою наснагу п'ю.
7-й учень
Бо наша рідна мова-мати,
Снагу і силу нам дає.
Нам стежку в світ дано топтати,
Поки в нас рідна мова є!
8-й учень
І як гуртом, не поодинці,
Почнемо в світ її нести,
То й доти будем — українці
Поміж народів сміло йти!
9-й учень
А знехтуємо рідне слово —
Земля цього нам не простить,
То ж сяй над світом, рідна мово!
Тобі в віках судилось жить!
10-й учень
Цвіти і смійся, рідне слово!
У серці щирому звучи!
Моя чарівна, рідна мово,
Лети над світом не мовчи!
Ведучий 1. Зневажати мову мамину – біда ,
Котра пустими зробить наші душі .
І ми нащадкам зможем передать
Лиш те , що корені калини сушить .
Ведучий 2. Зневажати мову – зрадити себе ,
А зрадників хто може поважати ?
І стане чорним небо голубе ,
Вмиратиме у муках рідна мати .
Ведучий 1. О , не згуби свого народу ,
Безсмертна мово , рідна і терпка .
Ти є душа співучого народу ,
Що був , і є , і буде у віках .
Ведучий 2. Та й тепер дехто не дуже хоче поважати і шанувати свою мову : перекручують слова , розмовляють такою мовою , якої не існує в світі .
( Інсценізація „ Зустріч друзів” )
Прибігає одного разу Василько до Михайлика і каже :
Василько : Пашлі надвір . Там такі класні сорєвнованія .
Михайликові хотілося виправити товариша , але побоявся , що той образиться , і не поправив .
Михайлик : Ходімо .
Василько : Ти за кого будеш боліти ?
Михайлик : Та , напевно , за своїх вболіватиму .
Наталка : Пацани ! Подождіть мене . Подивіться , який у мене гарний цвіток для побєдітєля !
Михайлик аж на обличчі змінився , але знову не захотів образити друзів .
Михайлик : Слухай , Васильку , а твої батьки у відрядженні ?
Василько : Да . А чьо ти хотів ?
Михайлик : Та хотів попросити у твого тата один підручник . А коли вони повернуться ?
Василько : Да , на неділі .
Михайлик : Ти знаєш , я ніколи не міг збагнути , де ти таку мову вивчив , чи курси якісь закінчив . Мені соромно , що мій друг не поважає своєї мови , калічить її . Задумайся , Васильку, в якій країні ти живеш .
Йде від друзів .
Наталка : Ну і двоюшнік ти , Василько . Навчись говорити .
Василько : А ти сама як розмовляєш : двоюшнік , цвіток . Де ти таких слів набралася ?
Наталка : Злий ти , піду до Михайлика .
Втікає .
Василько : Наталко , зачекай . Я ж не хотів тебе образити .
Вчитель : Кожна людина , яка поважає себе , країну , не буде калічити своєї мови ; бо виховані говорять грамотно і красиво , навіть про найбуденніші речі , бо мова не ділиться на святкову і буденну .
Учень 1. Як хочеш , друже , шану всюди мати ,
Навчися рідну мову шанувати .
Вона – твоє обличчя , твоя доля .
На це була свята Господня воля .
Учень 2. Не цурайтесь мови – мови тата й мами ,
Мови діда й баби , предків наших всіх ,
Бо її цуратись – сором непошани ,
Бо її цуратись – перед Богом гріх !
Учень3 На Землі народів Бог створив багато
І подарував їм скарб усяких мов ,
І у кожну мову , гарну і багату ,
Вклав свою небесну ніжність і любов .
Учень 4 Всі народи світу – то господні діти ,
Всіх народів мова – то Господній дар .
Але мова мами – найрідніша в світі
В ній є все : і святість , і краса , і чар .
Молитва до мови
Мово ! Пресвятая Богородице мого народу ! З чорнозему , з любистку , з м’яти, рясту , євшан-зілля , з роси , з дніпровської води , від зорі й місяця народжена .
Мово наша ! Мудра берегине , що не давала погаснути волелюбності , славі й гордому духу .
Мово наша ! Ти зцілювала втомлених духом , давала їм силу , здоров’я , довгий вік і навіть безсмерття тим , що пили Тебе , цілющу джерелицю .
Прости ! Воскресни ! Повернися ! Возродися !
Спiвають пiсню «Барви рідної країни»
Учень:Вже кінчилось свято
І прощатись нам пора.
Ми бажаємо Україні
Разом.
Щастя, миру, добра.