Сценарій допоможе виховувати любов і бережне ставлення до оберегів українського народу – вишиванок, до людей цієї творчої праці; розвивати бажання до освоєння техніками вишиванок , створювати свої художні твори; викликати почуття гідності за свою родину, за свій народ.
Сценарій родинного свята у 1 класі
Мамина вишиванка
Мета. Виховувати любов і бережне ставлення до оберегів українського народу – вишиванок, до людей цієї творчої праці; розвивати бажання до освоєння техніками вишиванок , створювати свої художні твори; викликати почуття гідності за свою родину, за свій народ.
Зал прибраний різними видами вишивок. На видному місці-вишиті сорочки:чоловічі, жіночі, дитячі, вишиті хрестиком, гладдю,бісером. На столах- виставка серветок, ікон, картин виконаних різними видами вишивок . Підібрана література по навчанню вишиванню. Учні та дорослі у вишиванках.
Ведучий. Дорогі діти. ми живемо з вами на Україні, чудовому і благодатному краї. У нас чарівна природа,казкові ліси і загадкові поля,безмежні степи, сині моря,повноводні ріки, цілющі джерела, родючі грунти-це наша матінка Земля. Вона жива, вона промовляє до нас живими квітами, повіває прохолодою легкого вітру, співає нам щирі пісні про свою любов до людей,шепоче ніжні слова… Вона жива!
Ведуча. І з давніх-давен наші предки знали про це і глибоко шанували ясне Сонце, живу Землю, рідну Матір, святу Берегиню, вічне Дерево життя. Адже це все, без чого вони не уявляли свого буття і тому ставились з глибокою пошаною до них.
Ведучий. Люди любили і шанували все це і вірили, що без цього не було б самого життя, тому складали казки і легенди, повір’я і думи. І, найголовніше, свою любов наші предки висловлювали в чарівних природних узорах, якими прикрашали свій одяг, взуття, помешкання, бо здавна в благородній душі українця,жила краса і любов до всього земного. Україна - це чудовий і благодатний край, і в ній із сивої давнини живе мудрий і добрий, творчий і натхненний народ.
Діти виконують пісню «Голочка за ниточкою»
Учні
1. Україно моя, найчарівніший краю,
Де билини, казки і легенди живуть.
Линуть щирі пісні із зеленого гаю,
І струмочки з джерел відправляються в путь.
2. Тут усе найрідніше, найкраще, пісенне,
рушники вишивані й простори ясні,
Дороге, миле серцю, святкове й буденне,
Й вишиванка, що в спадок дісталась мені.
3. Я до серця горну оберіг полотняний,
Бо у ньому минуле і доля моя.
Прохолодний од вітру, од поля духм’яний,
В ньому мамине серце і спів солов’я.
4. Вишиванко моя, я з тобою повсюди,
У хвилини щасливі і в миті круті.
Українцем іду й пізнають мене люди.
Ну, а я славлю мамині руки святі,
Що з любов’ю сорочку мені вишивали,
Додавали у неї і світла й тепла,
Щиру пісню і думу у виріб вкладали,
Щоб щаслива в дітей їхня доля була.
5. Не цурайтесь традицій своїх, добрі люди,
Оберегів святих, що живуть у віках.
Бо без них українців із нас вже не буде,
Як і квітів зимою у білих полях.
Учень виконує пісню «Рушники»
Ведучий. Вишивання – це давнє заняття людей в Україні. Йому тисячі років! Люди вишивали чарівні рушники, які дарували потім своїм дітям у далеку і щасливу дорогу. На барвистих вишитих рушниках. На барвистих вишитих рушниках у нас підносять дорогим гостям хліб, як найбільшу і найдорожчу святиню, бо хліб – це саме життя. Прикрашали рушниками домівку і вони оберігали її від злих духів; вивішували рушники над образами і над світлинами дорогих людей; над вікнами і над дверима, щоб у хаті панували мир і злагода, затишок і спокій.
Ведуча. Але найкращим оберегом була вишита сорочка, бо вона захищала не тільки від хвороб, але й душу від злих духів. Традиційно в Україні сорочку вишивала мати для сина чи доньки, вкладаючи у цей виріб свою любов, думи, мрії і світлі надії, щоб ішли сини у складну дорогу життя з маминим благословенням сміливими і сильними, мужніми і відважними,справжніми українцями.
Мама учня читає вірш « Дитино».
Вдягни, дитино, рідну вишиванку
І українцем йди у білий світ.
Дивуйся світу в росянім серпанку
Й люби цю землю вже з дитячих літ.
А щире й рідне українське слово
Ти гордо через все життя неси.
Живи активно, гордо, веселково
І милостиню в ката не проси.
Вдягни, дитино, рідну вишиванку
І з чистим серцем в білий світ іди.
Вона зігріє сонцем на світанку
І оберегом стане від біди.
Мами та бабусі виконують пісню « А мати вишивала рушники».
Учень. І донечці мама вишивала сорочечку, але до того часу, поки дівчинка вже підросла і сама навчилася вміло вишивати. А вчилися дівчатка вишивати з раннього дитинства, щоб стати майстринею. А як навчилися, то кожна собі вишивала, та так майстерно, щоб сорочка була найкращою, якої нема ні в кого, проявляли свою фантазію, творчість, видумку, старання…
Учениця. Крім того, вишивання як національна традиція традиція,сприяла формуванню у дівчат і жінок терпіння, наполегливості,відчуття краси, бажання творити добро, дбати про дорогих і милих серцю людей. Що й казати, адже дівчина мусила вишити милому – судженому сорочку, хустинку, рушники – це було найкращим показником її працьовитості і таланту, її смаку. То ж кожна дівчина вишивала свій неповторний візерунок,який відрізнявся від усіх інших і виражав настрій і думки, її ставлення до людей, до природи і краси навколишнього світу.
Мами з бабусями виконують пісню « Вишиванка»
Мама учениці читає вірш « Моя вишиванка»
Моя вишиванка
Я встану рано – вранці на світанку,
Як спалахне на квіточці роса.
Вдягну найкращу в світі вишиванку
І оживе, засвітиться краса
В промінні сонця. І моя сорочка
У рунах, в квітах зразу оживе…
З чарівних квітів я сплету віночка
Й над світом щира пісня попливе.
Сорочка, що матуся вишивала,
Сердечко гріє, душу веселить.
Бо ж мама щастя-долю закликала.
Цей оберіг в житті нас захистить.
Учениця. От і сьогодні, уже в 21 столітті, народна традиція не зникає, а набирає обертів, популярності, стає актуально і підсилюється сучасними формами одягу, новими візерунками, взятими все з тої живої Землі-матінки, з рідної природи. Народу дуже близькі і дорогі давні традиції, милі серцю вишиті рушники, доріжки, серветки, подушечки, наволічки, килими,скатертини і штори, якими часто прикрашають оселі. То ж кожна хата вирізняється своєю самобутністю, власним баченням краси і затишку.
Учень. І коли все це вишите власними руками з любов’ю і добром, то в домі панує затишок, любов, хороша і благодатна аура. Та й сорочка-вишиванка сьогодні стала модною, її одягають на свято і в будень, від малих дітей до людей поважного віку.
Учні. 1. А я іду по світу в вишиванці.
Встає над світом щире сонце вранці
І землю гріє променем яснимє
А я іду по світу в вишиванці.
2. Я – українець! І горджуся цим.
В нас обереги вишивають здавна.
Така традиція в народі прижилась.
Вона прадавня, вічна й дуже славна.
3. В культурі й до сьогодні збереглась.
Ані вікам, ні моді не здолати…
Вона в людському серці і в душі.
У ній любові, мрій, надій багато
І ти традиції забути не спіши.
Учениця виконує пісню « Рушничок»
Мама учениці читає вірш «Учіться вишивати».
Учіться вишивати
Учись , дитино, гарно вишивати –
Це творчість і поезія душі.
У вишивці закладено багато…
Від неї відцуратись не спіши.
У ній краса, билина, дума й казка,
В ній подих вітру, шепіт квітів й трав,
Любов, турбота, ніжність мами, ласка,
Чарівність й диво сонячних заграв.
Учись, дитино, гарно вишивати,
У вишиваночку вдягнеш колись дитя
І будеш колискової співати.
Усе повториться, таке воно – життя.
Учні. 1. Якщо людина хоче вишивати,
Знайдеться в неї голка, нитка, час…
Зуміє всі відтінки підібрати,
Й шедеври вийдуть з-під руки не раз.
2. Якщо людина хоче вишивати,
Побачить в цьому радість і красу.
І по узорах буде мандрувати,
І вишиє на квіточці росу,
3. І створить диво, первозданну казку,
Їй усміхнеться сонечко в вікні,
Бо відіб’ється і любов, і ласка
У хрестиках на білім полотні.
Вчитель. Якщо людина хоче вишивати… все залежить від нашого бажання,наполегливості, працелюбності. Бо ж мудрий народ каже: «Під лежачий камінь вода не тече». До всього треба докласти рук, розуму, старання, бажання.
Вчитель показує літературу, за якою можна навчитися різним видам вишивок чи скористатися візерунками.
Майстрині показують майстер-клас вишивання в різних техніках.