Свято проводиться у формі усного журналу. Доцільно використати презентацію. Вокальний та танцювальний матеріал підбирається відповідно до здібностей дітей.
1
Усний журнал
« Дивовижні наші пернаті друзі»
Мета: ознайомити учнів із цікавинками про птахів, розширити знання учнів про значення їх у природі;
виховувати бережливе ставлення до птахів, бажання допомагати птахам взимку.
СТОРІНКИ ЖУРНАЛУ
1.Інформаційна.
2.Пташині рекордсмени.
3.Червона книга.
4.Пташині пам’ятники.
5.Легенди про птахів.
6.Сторінка-цікавинка.
І сторінка
«Інформаційна»
1 учень. Птахи відрізняються від інших тварин зовнішнім виглядом. Це – група тварин, добре пристосованих до польоту. Передні кінцівки перетворилися на крила. Тіло вкрите пір’ям, яке добре захищає від холоду. Міцний дзьоб допомагає захоплювати і подрібнювати їжу.
Птахи живуть в усіх куточках нашої Землі: в лісах, на полях, луках, болотах та водоймах. Вони є в сухих пустелях, у вічних снігах та високо в горах. Всього на Землі живе 8600 видів птахів, з яких в Україні зустрічається 360.
2 учень. Розміри птахів різні. Найменший в Україні птах – корольок червоний – має масу 5 грамів, а найбільший – дрофа – 20 кілограм.
Живляться птахи різноманітною їжею. Рослиноїдні птахи живляться плодами і насінням (щиглики, шишкарі, чижі). Хижі – їдять комах їхні личинки, риб, жаб, мишей (ластівки, сови, чайки, чаплі). Багато птахів – всеїдні (граки, горобці, сороки).
3 учень. Найважче доводиться птахам взимку. Зникають комахи, зелені насадження, все вкривається снігом. Тому вже в кінці літа птахи готуються до зими. Перелітні птахи відлітають у теплі краї, де є корм.
Частина птахів знаходить їжу і взимку,тому залишається зимувати в рідних краях. Їх називають осілими: горобці, синиці, сороки, сойки, дятли, ворони, горлиці, сови. Зимуючі - омелюхи, снігурі, чижі, шишкарі – прилітають до нас на зиму. Друзі, тож давайте допоможемо птахам взимку: виготовимо годівнички, влаштуємо пташині їдальні!
4 учень. Птахи – дуже корисні тварини. Вони живляться комахами і гризунами, тому знищують багато шкідників сільського і лісового господарств. Птахи розносять насіння на великі віддалі, де з нього виростають нові рослини. Без пташиного співу і щебету природа стала б сумною і непривітною.
ІІ сторінка
«Пташині рекордсмени»
1 учень. Найшвидше летить дикий голуб. Його найбільша швидкість 185 км/год. Стриж може розвинути швидкість до 170 км/год. Дикі качки – 65-80 км/год. Ластівки й поштові голуби - 60 км/год. А поштовий голуб може подолати 600 км без жодної зупинки.
2 учень. Хто з птахів скільки живе? Ворон живе не 300 років, а лише 30, дикі качки – 25, чайки – 20, шпаки – 12, граки – 8. А в 1887 році в Англії було підстрелено лебедя, який прожив аж 150 років.
3 учень. А чи відомо вам хто з птахів найрозумніший? Найрозумніший птах – ворон, за ним ідуть папуги, а третє місце посідають гуси. А от зовсім небагато розуму мають яструби, чайки, кури.
4 учень. Найкраще у птахів розвинений зір. Але є такі птахи, які мають кращий за будь-якого хижака – нюх. Сова бачить кабана на відстані 800 метрів. А ми – лише на відстані до 100 метрів.
А от буревісники та альбатроси можуть відчути запахи риби на відстані 3км. На великих відстанях здатні «винюхати» пахощі лікарських трав звичайні шпаки.
5 учень. Найтихішим птахом у світі є піщуха звичайна, яка зустрічається й на території України. Вона виділяє настільки високі звуки, що їх не можна почути.
Найгучніші звуки серед усіх птахів видає індійський павич – вони чутні на декілька кілометрів.
Найдовше обходитися без їжі може імператорський пінгвін – до 134 днів.
ІІІ сторінка
«Червона книга»
1 учень. На превеликий жаль наше птаство почувається серед людського суспільства не зовсім безпечно. Серед всієї фауни, яка занесена до Червоної книги і яку ми не можемо врятувати, птахів найбільше – 15 видів.
2 учень. Найцінніше серед п’яти орнітологічних пам’яток є озеро Климівське біля села Пульмо Волинської області. Тут зберігається рідкісне для країни гніздування гагар, маса яких досягає 4,5 кг.
3 учень. Беркут- великий орел. Розмах крил до 2 м, маса 6 кг. На Україні знаходиться під загрозою зникнення. Він зустрічається в Карпатах.
4 учень. Дрофа – це великий птах з довгими сильними ногами. Маса тіла 4-12 кг. Недавно цих птахів було дуже багато в степах України. Зараз їх залишилося зовсім мало. Причина цього – освоєння людиною цілинних земель у степах, а також надмірне полювання на них.
5 учень. Лелека чорний також занесений до Червоної книги України. Він гніздиться в Карпатах і на Поліссі. За останні 20 років цих птахів дуже зменшилося.
6 учень. Журавель сірий – це великий гарний птах, який нагадує лелеку. В Україні він гніздиться на малодоступних болотах Полісся.
ІV сторінка
«Пташині пам’ятники»
1 учень. Нехай вас не дивує, бо не лише героям ставлять пам’ятники, а й птахам. Ось кілька розповідей про ці пам’ятники.
2 учень. Горобці.
Колись дуже давно в Америці горобці не мешкали. А в 1850 році з Європи привезли їх до Америки.
Якось на американський штат Массачусетс напало багато гусені. Гусінь жерла все на своєму шляху. Людям став загрожувати голодомор.
І тут їм на допомогу прийшли горобчики! Вони, ці щебетуни та одчайдухи, досить швидко начисто укоськали навалу ненажер!
Саме за цей геройський вчинок вдячні мешканці міста Бостон і поставили в головному парку пам’ятник звичайнісінькому горобцю.
3 учень. Голуби.
Англійський підводний човен під час війни з фашистами зазнав аварії, опустився на самісіньке дно моря і не міг спливти. Передати по радіо прохання про допомогу не було ніякої змоги.
На щастя на підводному човні мешкала пара голубів. Моряки посадили їх до торпедного апарату й випустили на поверхню моря. Поштова голубка долетіла до морської бази й через два дні і човен , і його екіпаж було врятовано.
За цей подвиг англійські моряки не лише поставили голубам пам’ятник на своїй базі, а й зарахували їх почесними членами екіпажу підводного човна.
4 учень. Гуси.
Колись дуже і дуже давно, ще до нашої ери, войовничі племена галлів напали на Рим. Вони вирішили вночі напасти на Рим.
Вкрай виснажені оборонці спали. Навіть сторожові собаки поснули. І були б жителі Риму побитими, коли б не гуси.
Тільки-но вороги з’явилися на стінах фортеці, як раптом гуси загелкотали. От і кажуть з того часу: « Гуси врятували Рим!» За це вдячні римляни звели їм пам’ятник.
V cторінка
«Легенди про птахів»
1 учень. Всі народи світу в своїй творчості згадують птахів. Птахи, як і люди, бувають спритні й повільні, добрі й злі, хитрі й жадібні.
Я вам розповім легенду про дятла. Одного разу бідний чоловік пішов на Великдень до лісу зрубати дерево. Тільки-но він почав рубати, як до нього підійшов старий дід і сказав: « Не рубай дерево. Іди додому. В тебе буде достатньо грошей, щоб купити дров і жити без злиднів». Чоловік так і зробив. Жив він добре, але наступного року він подумав: «Піду до того дерево, попрошу ще грошей». Прийшов чоловік до лісу і почав рубати дерево. Тут і з’явився старий дід, він зрозумів, що чоловіка привела жадібність. Тоді дідусь мовив: « За твою жадібність перетворю тебе на птаха, стукай все життя по деревах». Так з’явився птах дятел.
2 учень. А як з’явився лелека? Якось Бог покликав чоловіка, дав йому мішок із зміями, вужами, жабами, наказав не розв’язувати, а винести його далеко в урвище. Бог не сказав чоловікові про те, що в мішку. Людина не була б людиною, адже їй все цікаво знати. Чоловік не послухав і розв’язав мішок. Вискочили з мішка жаби, гадюки і всі повзучі гади. Розгнівався Бог і перетворив чоловіка на лелеку, сказавши: « Тепер тобі все життя ходити по землі і збирати своїм довгим носом жаб та гадюк».
3 учень. А ця легенда про маленьку сіреньку пташку, яка хотіла мати червоне пір’ячко Одного разу в Єрусалимі вона почула гомін. На страту вели 3 людей. Їх розіп’яли на хресті, а на одного з них одягли терновий вінок. Колючка впилась нещасному в чоло. Жалібна пташка підлетіла і витягла колючку. А то був син Божий – Ісус. Забруднила пташка груди кров’ю і залишився цей колір їй назавжди. Так з’явився снігур.
VІ сторінка
«Сторінка – цікавинка»
« Народ скаже, як зав’яже»
«Хочеш вір, а ні - перевір»
«Веселинки»
1.Сова
2. На уроці природознавства
Вчителька. Розкажіть, як добуває собі їжу дятел.
Учень. Він стукає дзьобом по дереву, а шкідливі комахи лякаються і вилазять з-під кори.
3. Відгадав
«Загадки»
Шкідників ним добуваю. (Дятел).
Люди радісно пускають,
Сповістити нас про мир.
Кожен з нас цю пташку знає,
Її назву відгадає. (Голуб).
Чорний шарфик та шапчина,
Хоч маленька ця пташина,
Та корисна трудівниця
Називається (синиця).
Підсумок. Ось і добігає до кінця наш усний журнал. Багато цікавого і нового дізналися ми сьогодні про наших пернатих друзів. Дійсно, нецікавим був би навколишній світ без пташиного співу і різнобарв’я. Наші сади не дарували б нам пахучих плодів. Тож милуймося різноманітністю пташиного світу, оберігаймо його!