Свято зустрічі птахів: "Ми чекаємо вас, друзі крилаті!"

Про матеріал

Свято проводиться у формі усного журналу. Доцільно використати презентацію. Вокальний та танцювальний матеріал підбирається відповідно до здібностей дітей.

Перегляд файлу

1

 

Усний журнал

« Дивовижні наші пернаті друзі»

Мета: ознайомити учнів із цікавинками про птахів, розширити знання учнів про значення їх у природі;

виховувати бережливе ставлення до птахів, бажання допомагати птахам взимку.

                                     СТОРІНКИ ЖУРНАЛУ

       1.Інформаційна.

       2.Пташині рекордсмени.

       3.Червона книга.

       4.Пташині пам’ятники.

       5.Легенди про птахів.

       6.Сторінка-цікавинка. 

                                                   І сторінка

                                               «Інформаційна»

       1 учень. Птахи  відрізняються від інших тварин зовнішнім виглядом. Це – група тварин, добре пристосованих до польоту. Передні кінцівки перетворилися на крила. Тіло вкрите пір’ям, яке добре захищає від холоду. Міцний дзьоб допомагає захоплювати і подрібнювати їжу.

          Птахи живуть в усіх куточках нашої Землі: в лісах, на полях, луках, болотах та водоймах. Вони є в сухих пустелях, у вічних снігах та високо в горах. Всього на Землі живе 8600 видів птахів, з яких в Україні зустрічається 360.

          2 учень. Розміри птахів різні. Найменший в Україні птах – корольок червоний – має масу 5 грамів, а найбільший – дрофа – 20 кілограм.

           Живляться птахи різноманітною їжею. Рослиноїдні птахи живляться плодами і насінням (щиглики, шишкарі, чижі). Хижі – їдять комах їхні личинки, риб, жаб, мишей (ластівки, сови, чайки, чаплі). Багато птахів – всеїдні (граки, горобці, сороки).

         3 учень. Найважче доводиться птахам взимку. Зникають комахи, зелені насадження, все вкривається снігом. Тому вже в кінці літа птахи готуються до зими. Перелітні птахи відлітають у теплі краї, де є корм.

          Частина птахів знаходить їжу і взимку,тому залишається зимувати в рідних краях. Їх називають осілими: горобці, синиці, сороки, сойки, дятли, ворони, горлиці, сови. Зимуючі -  омелюхи, снігурі, чижі, шишкарі –  прилітають до нас на зиму. Друзі, тож давайте допоможемо птахам взимку: виготовимо годівнички, влаштуємо пташині їдальні!

        4 учень. Птахи – дуже корисні тварини. Вони живляться комахами і гризунами, тому знищують багато шкідників сільського і лісового  господарств. Птахи розносять насіння на великі віддалі, де з нього виростають нові рослини. Без пташиного співу і щебету природа стала б сумною і непривітною.

ІІ сторінка

«Пташині рекордсмени»

            1 учень. Найшвидше летить дикий голуб. Його найбільша швидкість 185 км/год. Стриж може розвинути швидкість до 170 км/год. Дикі качки – 65-80 км/год. Ластівки й поштові голуби -  60 км/год. А поштовий голуб може подолати  600 км  без жодної зупинки.

             2 учень. Хто з птахів скільки живе? Ворон живе не 300 років, а лише 30, дикі качки – 25, чайки – 20, шпаки – 12, граки – 8. А в 1887 році в Англії було підстрелено лебедя, який прожив аж 150 років.

              3 учень. А чи відомо вам хто з птахів найрозумніший? Найрозумніший птах – ворон, за ним ідуть папуги, а третє місце посідають гуси. А от зовсім небагато розуму мають яструби, чайки, кури.

               4 учень. Найкраще у птахів розвинений зір. Але є такі птахи, які мають кращий за будь-якого хижака – нюх. Сова бачить кабана на відстані 800 метрів. А ми – лише на відстані до 100 метрів.

     А от буревісники та альбатроси можуть відчути запахи риби на відстані 3км. На великих відстанях здатні «винюхати» пахощі лікарських трав звичайні шпаки.

5 учень. Найтихішим птахом у світі є піщуха звичайна, яка зустрічається й на території України. Вона виділяє настільки високі звуки, що їх не можна почути.

          Найгучніші звуки серед усіх птахів видає індійський павич – вони чутні на декілька кілометрів.

           Найдовше обходитися без їжі може імператорський пінгвін – до 134 днів.

ІІІ сторінка

«Червона книга»

 1 учень. На превеликий жаль наше птаство почувається серед людського суспільства не зовсім безпечно. Серед всієї фауни, яка занесена до Червоної книги  і яку ми не можемо врятувати, птахів найбільше – 15 видів.

  2 учень. Найцінніше серед п’яти орнітологічних пам’яток є озеро Климівське біля села Пульмо Волинської області. Тут зберігається рідкісне для країни гніздування гагар, маса яких досягає 4,5 кг.

  3 учень. Беркут- великий орел. Розмах крил до 2 м, маса 6 кг.  На Україні знаходиться під загрозою зникнення. Він зустрічається в Карпатах.

  4 учень. Дрофа – це великий птах з довгими сильними ногами. Маса тіла 4-12 кг. Недавно цих птахів було дуже багато в степах України. Зараз їх залишилося зовсім мало. Причина цього – освоєння людиною цілинних земель у степах, а також надмірне полювання на них.

   5 учень. Лелека чорний також занесений до Червоної книги України. Він гніздиться в Карпатах і на Поліссі. За останні 20 років цих птахів дуже зменшилося.

    6 учень. Журавель сірий – це великий гарний птах, який нагадує лелеку. В Україні він гніздиться на малодоступних болотах Полісся.

ІV сторінка

«Пташині пам’ятники»

1 учень. Нехай вас не дивує, бо не лише героям ставлять пам’ятники, а й птахам. Ось кілька розповідей про ці пам’ятники.

2 учень. Горобці.

        Колись дуже давно в Америці горобці не мешкали. А  в 1850 році з Європи привезли їх до Америки.

         Якось на американський штат Массачусетс напало багато гусені. Гусінь жерла все на своєму шляху. Людям став загрожувати голодомор.

           І тут їм на допомогу прийшли горобчики! Вони, ці щебетуни та одчайдухи, досить швидко начисто  укоськали навалу ненажер!

          Саме за цей геройський вчинок вдячні мешканці міста Бостон і поставили в головному парку пам’ятник звичайнісінькому горобцю.

3 учень. Голуби.

          Англійський підводний човен під час війни з фашистами зазнав аварії, опустився на самісіньке дно моря і не міг спливти. Передати по радіо прохання про допомогу не було ніякої змоги.

          На щастя на підводному човні мешкала пара голубів. Моряки посадили їх до торпедного апарату й випустили на поверхню моря. Поштова голубка долетіла до морської бази й через два дні і човен , і його екіпаж було врятовано.

           За цей подвиг англійські моряки не лише поставили голубам пам’ятник на своїй базі, а й  зарахували їх почесними членами екіпажу підводного човна.

4 учень. Гуси.

            Колись дуже і дуже давно, ще до нашої ери, войовничі племена галлів напали на Рим. Вони вирішили вночі напасти на Рим.

             Вкрай виснажені оборонці спали. Навіть сторожові собаки поснули. І були б жителі Риму побитими, коли б не гуси.

              Тільки-но вороги зявилися на стінах фортеці, як раптом гуси загелкотали. От і кажуть з того часу: « Гуси врятували Рим!» За це вдячні римляни звели їм пам’ятник.

V cторінка

«Легенди про птахів»

1 учень. Всі народи світу в своїй творчості згадують птахів. Птахи, як і люди, бувають спритні й повільні, добрі й злі, хитрі й жадібні.

           Я вам розповім легенду про дятла. Одного разу бідний чоловік пішов на Великдень до лісу зрубати дерево. Тільки-но він почав рубати, як до нього підійшов старий дід і сказав: « Не рубай дерево. Іди додому. В тебе буде достатньо грошей, щоб купити дров і жити без злиднів». Чоловік  так і зробив. Жив він добре, але наступного року він подумав: «Піду до того дерево, попрошу ще грошей». Прийшов чоловік до лісу і почав рубати дерево. Тут і з’явився старий дід, він зрозумів, що чоловіка привела жадібність. Тоді дідусь мовив: « За твою жадібність перетворю тебе на птаха, стукай все життя по деревах». Так зявився  птах дятел.

2 учень. А як з’явився лелека? Якось Бог покликав чоловіка, дав йому мішок із зміями, вужами, жабами, наказав не розвязувати, а винести його далеко в урвище. Бог не сказав чоловікові про те, що в мішку. Людина не була б людиною, адже їй все цікаво знати. Чоловік не послухав і розв’язав мішок. Вискочили з мішка жаби, гадюки і всі повзучі гади. Розгнівався Бог і перетворив чоловіка на лелеку, сказавши: « Тепер тобі все життя ходити по землі і збирати своїм довгим носом жаб та гадюк».

3 учень. А ця легенда про маленьку сіреньку пташку, яка хотіла мати червоне пірячко                                                                                                                                          Одного разу в Єрусалимі вона почула гомін. На страту вели 3 людей. Їх розіп’яли на хресті, а на одного з них одягли терновий вінок. Колючка впилась нещасному в чоло. Жалібна пташка підлетіла і витягла колючку. А то був  син Божий – Ісус. Забруднила пташка груди кров’ю і залишився цей колір їй назавжди. Так зявився снігур.

VІ сторінка

«Сторінка – цікавинка»

                     « Народ скаже, як завяже»

  • Де багато пташні, там немає комашні.
  • Снігур зиму на крилах приносить.
  • Горобець маленький, а серденько має.
  • Старого горобця на полову не зловиш.
  • Дружні сороки і орла заклюють.
  • Краще битися з орлом, ніж жити зайцем.
  • Краще синиця в жмені, ніж журавель в небі.

                           «Хочеш вір, а ні - перевір»

  • Горобці дружно цвірінькають узимку – на тепло.
  • Побачив шпака – знай весна біля порога.
  • Як бузок запахне скрізь, прилітають зозулі в ліс.
  • Перелітні птахи летять зграями – на дружну весну.
  • Зозуля кує – дощу не буде.
  • Відлітають гуси – чекай снігу.
  • Горобці поховалися – на мороз, або перед завірюхою.

 «Веселинки»

                             1.Сова

  • Що ти знаєш про сову?                                                                                                                 
  • Сова корисний птах, але для декого страшний.
  • Для кого?
  • Для мишей.

                        2. На уроці природознавства

Вчителька. Розкажіть, як добуває собі їжу дятел.

Учень. Він стукає дзьобом по дереву, а шкідливі комахи лякаються і вилазять з-під кори.

                             3. Відгадав

  • Дивись, Юрко, он сидить горобець і синиця. Чи відгадаєш котра з них синиця?
  • А чому ж ні. Та, що сидить біля горобця.

                                «Загадки»

  1. Дзьоб міцний і добрий маю,

Шкідників ним добуваю.  (Дятел).

  1. Біла латка, чорна латка по березі скаче. (Сорока).
  2. Уночі гуляє, а вдень спочиває, має круглі очі, бачить серед ночі.(Сова).
  3. Невеличка, сніжно-біла, що її в небесну шир

      Люди радісно пускають,

      Сповістити нас про мир.

       Кожен з нас цю пташку знає,

        Її назву відгадає. (Голуб).

  1. Скаче в жовтім  фартушку.

Чорний шарфик та шапчина,

 Хоч маленька ця пташина,

 Та корисна трудівниця

  Називається (синиця).

 Підсумок. Ось і добігає до кінця наш усний журнал. Багато цікавого і нового дізналися ми сьогодні про наших пернатих друзів. Дійсно,  нецікавим був би навколишній світ без пташиного співу і різнобарв’я. Наші сади  не дарували б нам пахучих плодів. Тож милуймося різноманітністю  пташиного світу, оберігаймо його!                             

 

 

 


 

 

 

 

docx
Додано
17 квітня 2018
Переглядів
850
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку