Тема. Сюжет і композиція повісті Ч.Діккенса «Різдвяна пісня у прозі».
Мета: поглиблювати теоретико-літературні знання учнів про сюжет і композицію прозового твору під час аналізу окремих фрагментів; формувати здатність учнів цілісно сприймати ідейно-художній зміст твору; виховувати почуття прекрасного, спостережливість та прагнення до самовдосконалення.
Обладнання: додатки (5 слайдів): тема та епіграф до уроку, завдання за сюжетом повісті, таблиця «Композиція повісті «Різдвяна пісня у прозі», ілюстрації до повісті, домашнє завдання; фрагмент із мультфільму «Різдвяна історія» (кіностудія Walt Disney Pictures, 2009 р.).
Тип уроку: комбінований.
Перебіг уроку
Я вірю і маю намір вселяти людям віру в те, що на світі існує прекрасне.
Ч. Діккенс
І. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, епіграфа уроку (слайд 1).
1. Бесіда.
– Хто, на вашу думку, щасливіший: багатій Скрудж чи нужденна родина Кретчитів? Чому?
– Які уроки засвоїв Скрудж під час своїх подорожей у час і просторі?
– Розподіліть риси характеру Скруджа у дві колонки: до і після подорожі з Духами Різдва.
Милосердний, байдужий, скупий, добрий, веселий, скритний, заздрісний, щирий, щасливий.
2. Слово вчителя. Ч. Діккенс написав багато романів, кожен із яких варто прочитати. Це і «Пригоди Олівера Твіста», «Домбі і син» і «Давід Копперфілд», «Маленька Дорріт». Але герой невеличкого твору однієї з різдвяних історій ніби вийшов за його межі і почав жити власним, не залежним від письменника, життям. Його знають навіть ті, хто ніколи не читав Діккенса, а дивився, наприклад, діснеєвський мультиплікаційний серіал «Качині історії». Головний герой якого Скрудж МакДак – дядько пустотливих каченят, надзвичайно заможний бізнесмен, для якого гроші – понад усе, але все ж таки серце відкрите вічним духовним цінностям, «списаний» із діккенсівської «Різдвяної пісні у прозі». За мотивами цього твору знято безліч кіно- і мультфільмів, а ім’я головного героя стало прозивним.
У чому ж причина надзвичайної популярності цієї повісті? Мабуть, у тому, що письменник намагався зробити світ кращим, переконати людей у тому, що найвища життєва цінність – це тепло родинного вогнища, з яким ніколи не може зрівнятися золото. Сьогодні на уроці ми з’ясуємо, яку ж роль відіграє композиція твору, тобто його побудова, у розкритті теми Різдва та ідеї повісті.
ІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу. Сюжет і композиція повісті.
1. Робота за сюжетом повісті (слайд 2).
Завдання.
1. Розставити цитати у логічній сюжетній послідовності й записати у робочі зошити.
(3) «Я ніде не можу затриматися. Моя душа за життя ніколи не переступала за поріг нашої контори… через це мені треба відбути багато тяжких мандрівок».
65
(5) «Разом із підливою з яблуками і тертою картоплею гуска була зовсім добрим обідом для всієї сім’ї».
(1) «Якось перед одним із найкращих днів року, перед Різдвом, старий Скрудж сидів і працював у своїй конторі».
(4) «Цей гість був чудною істотою… але найдивніше було те, що від його голови йшло широким пасмом світло, воно освітлювало все навкруги».
(2) «… хоч Різдво й не поклало мені в кишеню ані шматочка злата або срібла, …я славлю його».
(7) «Ні туману, ні диму, ясний, сонячний, веселий, зимовий день; мороз рипить,.. щоб кров скакала й вигравала».
(6) «Добрий духу,.. запевни мене, що я можу змінити ті тіні, що ти мені показував, коли зміню все життя».
2. Робота з композицією повісті.
1. Словникова робота.
Композиція – побудова літературного твору. Основні складові композиції: експозиція, розвиток дій, кульмінація, розв’язка.
2. Робота з таблицею (слайд 3).
Композиція повісті «Різдвяна пісня у прозі»
Експозиція
Розповідь про Скруджа та його контору, ставлення героя до Різдва.
І строфа
Зав’язка
Поява Марлі, який хоче врятувати Скруджа.
ІІ-ІV строфи
Розвиток дій
Подорож героя з Духами у часі і просторі різдвяної ночі.
Кульмінація
Скрудж біля власної могили.
ІV строфа
Розв’язка
Переродження героя зі самотнього злого скнари в доброго дядечка, гордість міста.
V строфа
3. Робота з ілюстраціями до твору (слайд 4).
– Розглянути ілюстрації до повісті, дібрати до них цитати.
– Розподілити їх за основними складовими композиції, свій вибір обґрунтувати.
4. Робота з уривком із мультфільму «Різдвяна історія» (кіностудія Walt Disney Pictures, 2009 р.) (додаток).
Завдання.
– Перегляньте уривок із мультфільму, де зображена остання мандрівка головного героя повісті. Зробіть висновки, чи вдало передано зовнішній вигляд духа майбутнього Різдва, порівняйте з описом у повісті.
– Яка роль музичного супроводу в передачі атмосфери страху, жаху героя?
5. Перевірка домашнього індивідуального завдання. Виразне читання епізоду: Скрудж біля власної могили.
Завдання.
– Яку роль відіграє цей кульмінаційний момент у житті Скруджа?
ІІІ. Підбиття підсумків уроку.
– Поміркуйте, яку роль відіграє композиція повісті у розкритті теми Різдва та головної думки твору.
Орієнтовний зразок відповіді
Композиція повісті допомагає автору розкрити тему незвичайного свята Різдва, під час святкування якого на світі відбуваються дива. Так незвичайні події в житті головного героя повісті змінили його самого і світ навколо нього. В експозиції ми зустрічаємося зі жмикрутом Скруджем, який тримає контору та не шанує Різдво. У зав’язці з появою Духа Марлі розпочинається головна інтрига твору, яка розвивається під час подорожей героя з Духами Різдва. В ході розвитку дій ми бачимо, як Скрудж реагує на побачене, які почуття проявляє, він має змогу подивитися на себе і людей зі сторони, усвідомити і переосмислити важливі речі. І вже в кульмінаційному моменті, коли бувший скупердяй і
66
«молюск», перебуваючи на кладовищі біля власної могили, відчуває неймовірний страх і потрясіння, вирішує докорінно змінитися і змінити своє життя. Логічною є розв’язка повісті – переродження героя та зображення його життя після відродження і усвідомлення найважливіших моральних істин: любові, родинного тепла, взаємодопомоги, щирості, доброти тощо.
2. Робота з епіграфом.
– Чи правомірно говорити про Прекрасне і Добро поруч зі святкуванням Різдва? Думки обґрунтуйте у вигляді письмового судження.
ІV. Домашнє завдання (слайд 5). Для всіх учнів. 1. Знайти в тексті основні життєподібні та фантастичні елементи. 2. Зробити висновки щодо значення образу Різдва у творі. 3. Повторити та з’ясувати зміст літературознавчих понять: оповідання, пісня, казкове, фантастичне.