Урок образотворчого мистецтва. 6 клас
Тема уроку: Сюжети картин побутового жанру.
Мета: учити проектувати інтер’єр з елементами природних форм; удосконалювати навички зображення предметів у перспективі; розвивати асоціативно-образне мислення, фантазію, уяву; виховувати розуміння учнями зв’язків образотворчого мистецтва з природним і культурним середовищем життєдіяльності людини.
Формування компетентностей:
спілкування державною мовою, математична компетентність, соціальна і громадянська компетентність.
Обладнання: для вчителя - презентація «Сюжети картин побутового жанру», відео-ряд «Інтер’єр», аудіо запис «Хуртовина»; для учнів — альбом, графітовий олівець, акварель.
Вузлики на пам’ять
Побутовий жанр – зображення тем і сюжетів із повсякденного, особистого і суспільного життя людини в образотворчому мистецтві.
Інтер’єр – внутрішній простір приміщень будинку, кімнат, залів.
Масштабність – співрозмірність фігури людини з навколишнім середовищем.
Хід урока
Організаційна частина
Продзвенів уже дзвінок
Починається урок
Актуалізація опорних знань
Багато митців у своїй творчості відображають різні сторони життя людей: працю і відпочинок, свята і будні. Такі роботи відносяться до побутового жанру, жанру образотворчого мистецтва, що відтворює повсякденні події громадського або приватного життя.
Робота з підручником
Що спільного, що відмінного в цих роботах?
(1, 3 – дія відбувається в кімнаті, 2 – дія відбувається на вулиці).
Який спосіб зображення простору використали художники, щоб картини були більш реалістичними?
(перспектива)
Як називається внутрішній простір кімнати? У цьому нам допоможе кросворд.
Розгадування кросворда
1. Головний засіб виразності в живописі.
2. Мистецький жанр, що зображує тварин.
3. Мистецький жанр, що зображує людей.
4. Мистецький жанр, об’єктом зображення якого є природа.
5. Зображення предметів і простору на площині з передачею глибини та об’єму.
6. Опукле скульптурне зображення на площині.
7. Комічне, дружнє зображення людини, у якому підкреслюються найхарактерніші риси обличчя портретованого.
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
к |
о |
л |
і |
р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
а |
н |
і |
м |
а |
л |
і |
с |
т |
и |
ч |
н |
и |
й |
|
|
п |
о |
р |
т |
р |
е |
т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
п |
е |
й |
з |
а |
ж |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
п |
е |
р |
с |
п |
е |
к |
т |
и |
в |
а |
|
|
|
|
|
р |
е |
л |
ь |
є |
ф |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ш |
а |
р |
ж |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Інтер’єр – (фр. «внутрішній») внутрішній простір приміщень будинку: кімнат, залів.
Повідомлення теми та мети уроку
Епіграфом нашого уроку хочу взяти слова великого митця епохи Відродження Мікеланджело Буонарроті: «Малюють головою, а не руками», які будуть доречними саме сьогодні, під час зображення внутрішнього простору кімнати. До цих слів ми ще повернемося в кінці уроку і дамо їм пояснення після виконання практичної роботи.
Познайомимося з одним із видів зображення інтер’єру – фронтальним.
Навчимося будувати інтер’єр з використанням однієї точки сходження в різних положеннях.
Визначимо, як це впливає на вигляд зображення.
Познайомимося з поняттям «масштабність».
Створимо замок для Снігової Королеви.
Робота по темі
Залежно від місця знаходження глядача зображення кімнати може мати різний вигляд. Так лінія горизонту може змінювати свою висоту і знаходитися високо, низько чи по середині.
(перегляд картин з визначенням лінії горизонту Леонардо да Вінчі «Таємна вечеря», П. Федотова «Сватання майора»).
Робота з підручником
Роздивіться оздоблення інтер’єру святкової зали (Барон Аттален «Весілля Леопольда І в Тюїльрі»)
Опишіть світильники, колони, рельєфи. Зверніть увагу, як фігури людей допомогли художникові передати величину приміщення.
(Великі, масивні люстри, декоровані колони, що підносяться догори, створюють враження простору і висоти палацової кімнати. Рельєфи на стінах підкреслюють напрям крайніх ліній стін. Люди у цьому великому просторі маленькі)
Ми щойно розглянули поняття «масштабності» - закони співвідношення простору та зображення об’єктів у ньому.
Пояснення вчителя щодо виконання практичної роботи
Учитель виконує на дошці схеми-начерки інтер'єра кімнати з чотирьох точок зору, зміщуючи лінію горизонту і коментуючи кожну лінію.
1. Перспективна побудова інтер’єру в якому дальня стіна уявно знаходиться у фронтальному положенні, лінія горизонту проходить точно по середині зображення, а точка сходження по центру лінії горизонту.
2. Зображення, коли лінія горизонту опущена вниз і разом із нею уявна фронтальна стіна.
3. Фронтальне зображення, коли лінія горизонту піднята догори, а точка сходження зміщена вліво.
4. Фронтальне зображення, коли лінія горизонту опущена донизу, а точка сходження зміщена вправо.
Під час аналізу перспективних явищ роблять такі висновки:
Робота з роздатковим матеріалом «Знайди помилку»
Емоційне налаштування учнів
https://useraudio.net/search/%D0%B7%D0%B2%D1%83%D0%BA%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B8
(звуки хурделиці, зображення Снігової Королеви та її палацу)
Ви на порозі палацу Снігової королеви. Перед вами відкрилися важкі крижані двері і ви побачили велику, простору кімнату. Попереду в центрі високий трон самої Снігової Королеви, лівіше – незвичайної краси вікна з морозними візерунками на шибках, а срава – двері, за якими живе близька подруга самої королеви - Хурделиця. Все довкола мерехтить і сяє та огортає крижаним холодом.
В цю казку ви потрапили всього на одну хвилину і вам потрібно уявити та зобразити палац Снігової Королеви.
Поради щодо роботи над малюнком
Учні виконують фронтальне зображення за уявою, від руки, не користуючись лінійками, дотримуючись послідовності роботи.
6. Усі паралельні між собою лінії вікон, дверей (перпендикулярні до картинної площини) йдуть до точки сходження на лінії горизонту.
7. Усі горизонтальні та вертикальні лінії, паралельні щодо картинної площини, свого напрямку не змінюють.
8. Меблі, що знаходяться в інтер'єрі, найкраще починати зображувати з нижньої основи, спочатку намічаючи усі ребра великої форми, щоб вони вписувались в інтер'єр і не «плавали» в просторі.
Практична робота учнів.
Аналіз та оцінка художніх робіт учнів.
Самооцінювання з використанням методу «Дві зірки, одне побажання»
Узагальнення аналізу учителем.
Підсумок та узагальнення уроку.
Що було найважче у роботі над інтер’єром?
Домашнє завдання
Пояснити вислів Мікеланджело «Малюють головою, а не руками».