Українська література 7 клас
Тема. Т. Шевченко . Балада «Тополя». Романтична ідея незнищенності справжнього кохання,краси,вірності.
Мета. Ознайомити учнів із ранньою баладою Шевченка «Тополя»;дати поняття про баладу,ознаки балади,метаморфозу; допомогти усвідомити ідейно – художній зміст твору;розвивати навички вдумливого,виразного читання поетичного твору,його аналізу;розвивати інтерес до усної народної творчості,самостійності,мислення;Виховувати повагу та любов до рідної землі,звичаїв,традицій українського народу.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання. Портрет Т. Шевченка, «Кобзар», роздатковий матеріал.
Епіграф. Де соловей в саду співав
В той вечір тихий гад водою,
Де сумували ми з тобою,
Що Бог нам доленьки не дав.
Л. Глібов.
План.
І. Організаційна частина.
ІІ. Настановчо – мотиваційний етап.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІV.Оголошення теми й мети уроку.
Завдання уроку (визначаємо разом з учнями,виходячи з теми).
Усна народна творчість була і є джерелом ,звідки у всі часи черпали творче натхнення письменники. Тарас Шевченко так звертався ож у своїй творчості не раз звертався до народної творчості. Ще в дитинстві він від своєї сестри Катерини чув баладу «Виряджала мати сина у солдати», в якій мова йшла проте, як свекруха своїми прокльонами перетворила молоду жінку на тополю. Ось саме ця балада й послужила основою до написання Шевченкової балади. Написана вона у 1839 році під час навчання Шевченка в Академії мистецтв. Увійшла вона до першого видання «Кобзаря».
(Але перш ніж перейти до опрацювання балади нам треба зясувати значення слова балада,особливості балади та метаморфоза).
(записати визначення з теорії літератури)
( Але перед тим як почати читати завдання: визначити, чи є у творі ознаки балади. Довести).
Пояснення незрозумілих слів.
Чабан, билина, білим світом нудить,старий жде з старостами,чини,каламар,зіллячко.
(подивимося на малюнок тополі)
Учитель. Ось і повертаємося до теорії літератури,зокрема до поняття метаморфоза. Знаходимо в тексті та зачитуємо.
Учитель. Мабуть,Шевченко вдало підібрав назву своєму твору,тому що як і тополя,так і головна героїня твору ,,,,,самотні. У фольклорі це дерево уособлює красу,сум.
Доведемо ми це використовуючи Діаграму Вена
Тополя Дівчина
Учитель. Багато ми з вами говорили про баладу. А зараз намалюємо дерево і спробуємо відтворити реальні та фантастичні події. І чому саме таким чином?
V. Пісумок уроку.
Слово вчителя.
VІ. Домашнє завдання. Скласти план до балади,поділивши її на частини.
Виконати завдання підручника «Ерудит».