Т.Шевченко . Балада "Тополя".Романтична ідея незнищенності справжнього кохання, краси , вірності.

Про матеріал
Праналізувати баладу. Розкрити красу романтичнго кохання героїв балади, їх красу, вірність.
Перегляд файлу

Українська література 7 клас

Тема. Т. Шевченко . Балада «Тополя». Романтична ідея незнищенності справжнього кохання,краси,вірності.

Мета. Ознайомити учнів із ранньою баладою Шевченка «Тополя»;дати поняття про баладу,ознаки балади,метаморфозу; допомогти усвідомити ідейно – художній зміст твору;розвивати навички вдумливого,виразного читання поетичного твору,його аналізу;розвивати інтерес до усної народної творчості,самостійності,мислення;Виховувати повагу та любов до рідної землі,звичаїв,традицій українського народу.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання. Портрет Т. Шевченка, «Кобзар», роздатковий матеріал.

Епіграф.   Де соловей в саду співав

                           В той вечір тихий гад водою,

                    Де сумували ми з тобою,

                           Що Бог нам доленьки не дав.

                                                                                               Л. Глібов.

План.

І. Організаційна частина.

ІІ.  Настановчо  – мотиваційний етап.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Літературний диктант
  • Шевченко народився у ….
  • У сімї було ….дітей.
  • Мама Шевченка померла, коли йому було….
  • Батько Шевченка був….
  • Змалку у Тараса виявився талант до….
  • Шевченка викупили з кріпацтва за…
  • Перша збірка Шевченка мала назву…
  • У першій збірці було…
  • Це були….
  • Шевченко мріяв оселитися і жити….
  • Могила Шевченка знаходиться в місті…

ІV.Оголошення теми й мети уроку.

Завдання уроку (визначаємо разом з учнями,виходячи з теми).

  1. Вступне слово вчителя про історію написання балади «Тополя».

Усна народна творчість була і є джерелом ,звідки у всі часи черпали творче натхнення письменники. Тарас Шевченко так звертався ож  у своїй творчості не раз  звертався до народної творчості. Ще в дитинстві він від своєї сестри Катерини чув баладу «Виряджала мати сина у солдати», в якій мова йшла проте, як свекруха своїми прокльонами перетворила молоду жінку на тополю. Ось саме ця балада й послужила основою до написання Шевченкової балади. Написана вона у 1839 році під час навчання Шевченка в Академії мистецтв. Увійшла вона до першого видання «Кобзаря».

(Але перш ніж перейти до опрацювання балади нам треба зясувати значення слова балада,особливості балади та метаморфоза).

  1. Робота в зошитах.

(записати визначення з теорії літератури)

  1. Робота з підручником. Виразне читання балади вчителем та учнями.

( Але перед тим як почати читати завдання: визначити, чи є у творі ознаки балади. Довести).

  1. Словникова робота.

Пояснення незрозумілих слів.

Чабан, билина, білим світом нудить,старий жде з старостами,чини,каламар,зіллячко.

  1. Бесіда.
  • Яким кольором ви можете змалювати прослухане?
  • Де росла тополя?
  • Поле широке,зелене порівнюється…
  • Тополю у творі названо…
  • До кого поет звертається у творі?
  • Молодиця зустрілася з козаком біля…
  • Яка пташка виспівувала «поки вийде чорнобрива з хати»?
  • Скільки років молодиця чекала козака?
  • Щоб припинити страждання доньки мати вирішує…
  • Який народний обряд згадується у творі?
  • Страждаючи,дівчина вирішує…
  • Але головна героїня перетворилася на…
  • А чому саме на тополю?

(подивимося на малюнок тополі)

  • Тополя – це …  

Учитель. Ось і повертаємося до теорії літератури,зокрема до поняття метаморфоза. Знаходимо в тексті та зачитуємо.

  • Що ж символізує тополя?
  • У творі «Тополя»- це дерево символ самотності,туги, вірності.І дівчина так само самотня.
  • «МЕРЕЖИВО ДУМОК» (описуємо дівчину)
    Самотня….. (учні продовжують).
  1. А зараз розкриваємо тему,ідею,основну думку балади.
  2. Робота з текстом.
  • Які символи України ви знаєте?
  • А які вживає Шевченко у творі?

Учитель. Мабуть,Шевченко вдало підібрав назву своєму твору,тому що як і тополя,так і головна героїня твору    ,,,,,самотні. У фольклорі це дерево уособлює красу,сум.

  • А що ж символізує тополя у Шевченковій баладі?

Доведемо ми це використовуючи Діаграму Вена

 

 

Тополя                                               Дівчина

 

 

 

 

  • А у чому ж причини самотності дівчини? Можливо, в її оточенні?
  • Зобразимо у формі доміно внутрішній стан дівчини.
  • А чи має балада зв'язок з усною народною творчістю?Довести.
  • V.Закріплення матеріалу.
  • Скласти сенкан до слів: кохання,тополя.
  • Асоціативний кущ до слів балада.

Учитель. Багато ми з вами говорили про баладу. А зараз намалюємо дерево і спробуємо відтворити реальні та фантастичні події. І чому саме таким чином?

V. Пісумок уроку.

Слово вчителя.

  • И здійснились ваші мрії?
  • Чи досягли ми поставленої мети?
  • Яий висновок можемо зробити?

VІ. Домашнє завдання. Скласти план до балади,поділивши її на частини.

Виконати завдання підручника «Ерудит».

 

docx
Додано
4 лютого 2022
Переглядів
844
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку