Т.Шевченко “Тополя” Романтична ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності

Про матеріал

ознайомити учнів із ранньою баладою “Тополя”, розкрити багатство її мови, символіку і міфологічну основу; розвивати в учнів інтерес до усної народної творчості, до поетичного слова Шевченка; виховувати любов до рідної землі, вчити знати, любити й поважати звичаї, традиції українського народу; виробляти в учнів навики виразного читання.

Перегляд файлу

Т.Шевченко “Тополя” Романтична ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності.

 

Мета: ознайомити учнів із ранньою баладою “Тополя”, розкрити багатство її мови, символіку і міфологічну основу; розвивати в учнів інтерес до усної народної творчості, до поетичного слова Шевченка; виховувати любов до рідної землі, вчити знати, любити й поважати звичаї, традиції українського народу; виробляти в учнів навики виразного читання.

 

Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, “Кобзар”, аудіозапис уривків поеми “Тополя”, українських пісень, словник літературних термінів.

 

Хід уроку

 

Повідомлення теми, мети і завдань уроку

 

Звучить українська пісня. Учитель читає початок балади “Тополя”

 

  • Ви звичайно упізнали твір Т.Г.Шевченка “Тополя”, із яким ви ознайомилися вдома.
  • Чи сподобалася вам балада? Про які події вона розповідає?

-      Які епізоди вам найбільше запам”яталися?      

  •      Де ви найбільше хвилювалися? Інсценізація уривка. Діалог: Бабуся- дівчина.
  • А чи запам”ятали ви зміст твору? Давайте перевіримо це.

 

Відтворіть ланцюжок подій твору

 

 Минув і рік, минув і другий – козака немає    3

-Ось на тобі сего дива!        6

Тонка-тонка та висока – до самої хмари     7

Постривайте, все розкажу...       1

Не піду я пановати, не піду я, мамо!      4

Полюбила чорнобрива козака дівчина      2

Зроби, моя пташко, щоб додому не вернулась...    5

 

Відомо, що тополя здавна вважалася на Україні символом дівочої краси та вірності. Колись тополі висаджували на узбіччях доріг. Мандрівний чоловік, забачивши тополю, неодмінно згадував дружину, донечку і прискорював ходу, бо тепла згадка примножувала сили. Тополя із символу дівочої краси переростала на символ рідної землі, батьківщини.

 Не випадково, у творчості Шевченка часто зустрічається образ тополі. Про це нам розповість_________________

(Учениця зупиняє свою увагу на творах Кобзаря: “Княжна” “Наймичка”, “Коло гаю в чистів полі”, “Не тополю високую”, “Мар”яна-черниця”, де зустрічається образ тополі.

 

 Вибудуйте логічний ланцюжок і знайдіть у тексті і прочитайте ті епізоди, де згадується тополя:

 

Твір називається   “край дороги гне тополю...

 “Тополя”    “рости, рости, тополенько, все вгору та вгору

     “подивися тополенько, як нема – заплачеш

     “зілля диво наробило – тополею стала

     “тонка-тонка та висока до самої хмари

  • Кого нагадує тополя? Якими детялями?
  • Чому саме з тополею порівнюється дівчина?
  • Який жанр твору? Доведіть, що це балада. (Метод. “Прес”)

 

Метод конкретних ситуацій (МКС) перевірить ваше ставлення до героїв твору.

(2 команди. Читаємо 3 цитати і 3 питання до них).

 

 

Постривайте, все розкажу...”

  • Яку таємницю повідав нам автор? “Якби знала...
  • Про що жалкує-сумує дівчина?
  • “не піду я панувати...”
  • Чому дівка відмовляється вийти заміж.

 

“Твою долю позаторік знала...”

  • Розкажіть про обряд ворожіння: “Зілля диво наробило...

“Край дороги гне тополю...”

  • Що сталося? Як подіяло ворожіння?

Тополя – символ....

 

Робота в парах

 

 Що в баладі реалістичне – фантастичне?

  (взаємоперевірка із дописаними сусідом фактами)

  • Хто головний герой твору? (дівчина, яка з туги за минулим перетворилася на тополю).

Як майстерно передає автор почуття покинутої, яку тільки чарівну пісню вкладає в її уста, зачитайте.

 Як відомо, лебідь-символ вірності в коханні. Лебеді живуть лише парами, а один – гине.  Тож фінал поеми закономірний.

Це цікаво!

*Був звичай: на Івана Купала водили тополю. Високу на зріст вродливу дівчину  вбирали у вінок із тополиного листя і ходили співаючи по селу:

    Стояла тополя край чистого поля,

    Стій, тополенько, не розвивайся,

    Буйному вітру не піддавайся.

 *Славилася краса, чистота почуттів, вірність, а осуджувалося вітрогонство.

 *Відомо, що у кожній хаті дівчинка народилася, то на видному місці біля двору садили маленьке тополеня.

 *Існувало повір”я: якщо дитина уродиться горбата, треба стати під тополею, міцно обняти її, і вона має “забрати горб”.

 *А щоб дівчина була стрункою, треба було навесні, коли з”являлися перші листочки, ранесенько приходити до тополі і обнімати її якомога вище. Дівчинці тополя здоров”я додавала.

 

 Образ України в творі.

 

  • Які ж символи України використовує автор? (тополя, лебедонька, соловейко, калина, місяць, треті півні).

Метаморфози міфологічні (перетворення на тополю), народні ворожіння (твою долю... позаторік знала).

 Отже, у цій баладі відбиті первісні вірування людей у можливість переселення душі людини в рослину, відбито ідею невмирущості справжнього кохання, краси, вірності, незнищенності світлих і благородних людських почуттів.

Підсумок уроку (ЧПКМ – Час вільної творчості)

 

( на основі вивченої теми одні учні пишуть висновок від почутого на уроці, інші – малюють)

 По закінченню ті, що писали, озвучують свої думки, а художники – знайомлять з ілюстраціями.

 

 Підсумок учителя

 

 Сьогодні ми відкрили для себе одну із золотих сторінок світової літератури. Тарас Шевченко належить до найславетніших поетів людства. Він – співець України, її неповторної природи, а головне, її волелюбного і працьовитого народу. Вірші поета були, залишаються і завжди будуть книгою життя для трудящих нашої планети.

 Чим раніше ти починаєш черпати мудрість із життєдайних джерел Шевченкової поезії, тим повніше успадковуєш духовні скарби минулого, тим глибшими будуть у тебе почуття краси, розуміння добра і зла, любові і ненависті, правди і кривди, міцнішими – почуття любові до Батьківщини.

 У глибини майбутнього посилав Кобзар свої заповіти синам свого народу, і серед них – найперший і найголовніший:

  Свою Україну любіть,

  Любіть її... Во время люте,

  В останню тяжкую минуту

  За неї Господа моліть.

 Минають віки, стираючи надписи на камені, тліють книги, руйнуються будівлі, але слово Шевченка – живе і вічне. Так вивчаймо його, думаймо над істиною, виконуймо його заповіти!

 Мені хочеться, щоб у житті кожного з вас була Тарасова пристрасть,

                  Тарасова мужність,

                 Тарасове невмируще слово!             

doc
Додано
9 серпня 2018
Переглядів
7421
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку