Т.Шевченко "За сонцем хмаронька пливе"

Про матеріал
Т. ШЕВЧЕНКО «ЗА СОНЦЕМ ХМАРОНЬКА ПЛИВЕ…» КРАСА НАВКОЛИШНЬОГО СВІТУ ПРИРОДИ В ПОЕЗІЯХ Т. ШЕВЧЕНКА
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Т. ШЕВЧЕНКО «ЗА СОНЦЕМ ХМАРОНЬКА ПЛИВЕ…» КРАСА НАВКОЛИШНЬОГО СВІТУ ПРИРОДИ В ПОЕЗІЯХ Т. ШЕВЧЕНКА

Номер слайду 2

Шевченко — це той, хто живе в кожному з нас. Він — як сама душа нашого народу, правдива і щира…Поезія його розлита повсюдно, вона в наших краєвидах і в наших піснях, у глибинних, найзаповітніших помислах кожного, чий дух здатен розвиватись. Олесь Гончар

Номер слайду 3

Вікторина «Хто швидше?»1. Народився Тарас Шевченко у селі... Моринці2. Рік народження поета.1814 р.3. Як звати батька Тараса?Григорій4. Як звали матір Тараса? Катерина5. Назвіть село, де Т. Шевченко провів дитячі роки ? Кирилівка6. Скільки дітей було у родині Шевченків? шестеро7. Хто був найстаршим із дітей Шевченків? сестра Катерина8. Коли вперше було видано «Кобзар»?1840 р.9. Де написано було поезію «Садок вишневий коло хати…»?у в’язниці

Номер слайду 4

За сонцем хмаронька пливе…

Номер слайду 5

За сонцем хмаронька пливе,Червоні поли розстилаєІ сонце спатоньки зове. У синє море: покриваєРожевою пеленою,Мов мати дитину. Очам любо. Годиночку,Малую годину. Ніби серце одпочине,З Богом заговорить...

Номер слайду 6

А туман, неначе ворог,Закриває мореІ хмароньку рожевую,І тьму за собою. Розстилає туман сивий,І тьмою німою. Оповиє тобі душу,Й не знаєш, де дітись,І ждеш його, того світу,Мов матері діти.

Номер слайду 7

Бесіда1. Які пейзажні картини подає нам Шевченко? Заходу сонця й надвечір'я2. На скільки частин умовно можна поділити цей твір? На дві. У першій — краса природи на короткий час заспокоює поета. У другій пейзаж змінюється, несе із собою темряву, яка гнітить душу поета.3. За допомогою яких слів автор передає настрій у першій частині вірша?За допомогою пестливих, зменшувальних форм іменників, дієслів: «хмаронька», «спатоньки», «годиночку».

Номер слайду 8

4. Якими образними словами передано сумну картину надвечір'я?«Туман сивий», «тьма німа», «туман, наче ворог» 5. Прочитайте уважно ще раз перші шість рядків вірша і скажіть, як поводиться хмарка. Як істота6. А чи є вона живою? Які дії, характерні для істот, робить у вірші хмарка?Пливе, поли розстилає, кличе спати сонце, покриває його рожевою пеленою.

Номер слайду 9

Теорія літератури. Метафора (з грецьк. «перенесення» ) — слово чи словосполучення, яке переносить ознаки одного предмета або явища на інші на основі подібності чи протиставлення. Персоніфікація — зображення предметів чи явищ природи як живих істот.

Номер слайду 10

Робота в групах1-ша група виписує з вірша метафори.2-га група виписує з вірша порівняння.3-тя група виписує з вірша епітети.

Номер слайду 11

Робота в групах. Метафори: серце одпочине, заговорить, туман закриє море, розстилає тьму, оповиє душу. Порівняння: покриває, мов мати дитину, туман неначе ворог, ждеш світу, мов матері діти. Епітети: покриває, мов мати дитину, туман неначе ворог, ждеш світу, мов матері діти.

Номер слайду 12

Бесіда1. Які образи створено в першій частині вірша? Хмаронька запрошує сонце спатоньки в море. 2. Як ви вважаєте, хмаронька теж спатиме в морі? Так, адже вона лагідна, як мати з дитиною.3. Які почуття викликає ця картина? Спокій, гармонію

Номер слайду 13

4. А яку роль відіграє зміна кольору: червоний на рожевий? Червоний колір був, коли хмаронька була ще на віддалі, а рожевий — коли вона поруч і виражає найніжніші материнські почуття.5. Настрій попередньої картини підсилюється чи змінюється?Підсилюється: від спокою до блаженства.6. Який художній образ цьому сприяє? Образ — почуття: ніби серце з Богом заговорить.

Номер слайду 14

7. А чиї це почуття?Автора, тобто ліричного героя, який споглядає приємну картину хмаринки і сонця.8. Який новий образ з'явився? Туман9. Який художній засіб його характеризує?Порівняння неначе ворог, епітет «сивий».

Номер слайду 15

10. Що він вніс у загальну картину? Зникає сонце, хмаронька, а з'являється сива тьма.11. Якого кольору тьма? Питання дискусійне: хтось уявляє сірого кольору (як туман), хтось — чорного бо автор каже, «ждеш його, того світу», отже, надворі глибока ніч.12. Як це відгукується в душі ліричного героя?У його душу проникає тьма німа, тобто страждання, туга, розпач.

Номер слайду 16

Теорія літератури. Ліричний твір — написаний віршованою мовою твір, у якому не розгортаються події, а виражаються думки, почуття, переживання людини в певних обставинах, під впливом певних подій.

Номер слайду 17

13. Як ви вважаєте, чим спричинено такий стан душі автора або ліричного героя з огляду на те, що Т. Шевченко в цей час перебував на засланні, далеко від улюбленої України? Він згадував, мабуть, рідний, дорогий серцю вечірній пейзаж в Україні. Потім туман заступив сонце — поет повертається в реальність, і його охоплює сум, туга, розпач.14. Як називають почуття туги за батьківщиною?Ностальгія

Номер слайду 18

Роздумуючи над твором, я зрозумів (-ла… )

Номер слайду 19

Домашнє завдання

pptx
Додав(-ла)
Чабан Ірина
Додано
31 березня 2022
Переглядів
2515
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку