"Таємниці червоної планети Марс"

Про матеріал
Розробка навчального проекту з природознавства для учнів четвертого класу «Таємниця червоної планети Марс». Презентація до проекту знаходиться за посиланням https://naurok.com.ua/taemnici-chervono-planeti-mars-332582.html
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки україни

відділ освіти лохвицької міської ради

лохвицька загальноосвітня школа

І-ІІІ ступенів №2

 

 

 

 

 

 

Навчальний проект з природознавства

для учнів четвертого класу

«Таємниця червоної планети Марс»

 

 

 

 

 

 

Розробила:

Вчитель вищої  категорії

початкових класів

Лохвицької загальноосвітньої школи

І-ІІІ ступенів №2

Пономаренко Тетяна Миколаївна

 

 

Лохвиця

Урок Природознавства у 4 класі

СЛАЙД

 

Тема:

Природознавство. Презентація навчального проекту «Таємниці червоної планети Марс».

СЛАЙД

Мета:

Формувати природознавчу компетентність учнів: закріпити, узагальнити і поглибити уявлення учнів про наукову картину всесвіту, планети Сонячної системи, їх особливості; формувати ключові уміння: вчитися (формувати навички самоорганізації в навчальній діяльності, користуватися словниками, довідковою літературою та іншими джерелами інформації), загальнокультурні (виховувати культуру мовлення, виховувати акуратність під час роботи з матеріалами, дбайливе ставлення до роботи, розвивати пізнавальний інтерес до астрономії), здоров’язбережувальні (сприяти емоційному гармонійному розвитку учнів), соціальні (формувати вміння співпрацювати у парах та групах, індивідуально, виховувати повагу один до одного, бережливе ставлення до природи), інформаційно-комунікативні (формувати здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі і оперувати інформацією)

 

Очікувані результати:

Учень (учениця)

  • вміє розрізняти планети, знаходити інформацію про тіла

Сонячної системи, про планети та їх дослідження, працювати в групі;

  • володіє навичками дослідницької, пошукової і творчої роботи;
  • застосовує знання для розв’язання навчальних і життєвих ситуацій.

 

 

 

 

Обладнання:

Природознавство: підруч. для 4-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. – К. : Генеза, 2014. – 176 с.; Природознавство. 4 кл.; Робочий зошит/ Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. : Вид-во «Генеза», 2014, мультимедійна презентація, проектор, комп’ютер, картки.

 

Опис проекту: «Таємниця червоної планети Марс».

Тип проекту: інформаційний, груповий.

Об’єкт пізнання:планета Сонячної системи Марс.

Мета проекту:розвиток пізнавальних і творчих здібностей учнів

Навчальні предмети:природознавство.

Форма проведення: презентація-подорож.

Термін виконання: урок.

Освітній продукт:фото, презентація, ілюстрації, цікавий матеріал про планети (вірші, пісні, загадки, ігри, кросворди), творчі роботи учнів(фантастичні оповідання,казки про уявну подорож).

Ключове питання:Що ми знаємо про Марс?

 

Хід уроку:

  1. Організація класу. Налаштування на роботу

 

Пролунав уже дзвінок

Починається урок!

Всім ми успіхів бажаємо

І урок розпочинаємо!

  • Як відомо,  запорукою успіху є усмішка.
  • Тож передайте свою усмішку один одному, поверніться до наших гостей, і подаруйте їм усмішку. Адже вона ще:
  • прикрашає обличчя,
  • підвищує настрій,
  • допомагає знайти нових друзів,
  • і навіть,  деколи,  допомагає здійснювати бажання
  • і нехай  мрії, що наші діти найкращі здійснюються!
  • Тож у путь!!!

 

  1. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів.
     

Вправа «Синоптик»

  • Розпочинаючи день, кожна людина хоче дізнатися, якою буде погода.

Люди якої професії повідомляють нам погоду?

  • Ось і ми послухаємо прогноз нашого синоптика на сьогоднішній день.

Учень-синоптик:

  • Доброго дня! Вас вітає синоптична служба 4-го класу. Я розповім вам про погоду за нашим віконечком. Отже,
  • Сонечко сьогодні нас (не) радує своїми промінчиками, тож, стан неба позначимо …
  • Протягом дня опадів не спостерігається (опади будуть у вигляді …)
  • І нарешті температура повітря сьогодні сягатиме
  • Бажаю, щоб на сьогоднішньому уроці було тільки сонячно, затишно і тепло.

СЛАЙД

Ми не дарма почали наш урок з прогнозу нашого синоптика, адже якщо ми хочемо вирушити в подорож до «червоної планети» нам необхідно тепленько одягнутися.

СЛАЙД

Сам по собі Марс не придатний для людського життя, тож доведеться зводити системи герметичних споруд, у яких буде повітря для нас. Оскільки на Марсі відсутній озоновий шар, то при сході Сонця, планета отримує смертельні дози радіації. Крім того, відсутність захисного шару позначається і на температурному режимі планети. Опівдні, температура піднімається до +30, зате вночі опускається до -80. А в районі полюсів, взагалі, не піднімається вище-143 градуси С.

Щільність марсіанської атмосфери становить лише 1% від земної, а 95% її складає вуглекислий газ.

СЛАЙД

 

Відстань від Марса до Сонця – 141 мільйон миль, тож там доволі зимно.

СЛАЙД

Жодна з живих на Землі істот не змогла б вижити в розрідженій атмосфері Марса. Тиск на поверхні планети настільки низький, що кисень в крові моментально перетворився б на бульбашки газу, що викликало б газову емболію і неминучу смерть.

СЛАЙД

Не дивлячись на те, що атмосферний тиск над поверхнею «червоної планети» в 100 разів менше земного, це не перешкоджає утворенню вітру і хмар.

СЛАЙД

На Марсі дуже часто трапляються найсильніші пилові бурі, під час яких швидкість вітру досягає 180 км на годину. Продовжуватимуться такі бурі можуть протягом декількох тижнів і охоплюють всю планету. Причиною для їх виникнення є наближення Марса до Сонця.

СЛАЙД

Гравітація на Марсі становить 0.38g – це є причиною того, що космонавт, що має масу тіла на Землі 45 кг, на Марсі буде важити 17 кг і зможе стрибати в 3 рази вище!

Робота з прислів’ям (Вчитель читає прислів’я, учні пояснюють як вони його розуміють)

- Як ви розумієте прислів’я «У людей завжди потреба дотягнутися до

неба...»?

 

  1. Перевірка домашнього завдання. (2 хв) (Вчитель роздає учням картки,

учні виконують завдання в парах )

- Щоб перевірити чи готові ви до подорожі, давайте заповнимо зоряні

картки.

1. Робота за картками (в парах)

1. Що таке астрономія?

а) Наука про Всесвіт; б) наука про будову людини; в) наука про рослини.

2. Скільки планет у Сонячній системі?

а) 8; б) 7; в) 9.

3. Яка планета Сонячної системи найбільша?

а) Венера; б) Сатурн; в) Юпітер.

4. Яка планета Сонячної системи найменша?

а) Марс; б) Меркурій; в) Земля.

5. Яка планета має найбільше супутників?

а) Марс; б) Земля; в) Сатурн.

6. Марс — це:

а) планета; б) зірка; в) супутник.

Ключ: а, а, в, б, в, а. (Вчитель розкриває ключ , учні перевіряють

правильність виконання завдання)

 

  1. Повідомлення теми і завдань уроку. (Вчитель повідомляє тему уроку, учні кажуть про свої очікування на уроці)

- Урок у нас сьогодні незвичайний, ми здійснимо подорож в те місце, яке

залишається загадкою для багатьох дослідників, - космос. Ви ретельно

готувалися до нашої віртуальної мандрівки просторами Всесвіту:  

опрацювали різні джерела інформації (Інтернет-ресурси, енциклопедії,

додаткову літературу), намалювали малюнки, підібрали фото і 

відеоматеріали, зібрали вірші про космос і його дослідників. Тож будемо

ділитися своїми знаннями і враженнями один з одним. Тема нашого уроку

«Таємниці червоної планети»

 

Вправа «Очікування»

- Що ви очікуєте від нашої мандрівки? Чого вона навчить кожного з нас?

- Отже, якщо ви допитливі і вас приваблює зоряне небо, якщо ви мрійники

та фантазери, рушаймо в космічну подорож на Марс.

 

  1. Робота над навчальною темою (10 хв)

- А на чому ми будемо подорожувати ви дізнаєтесь відгадавши загадку.

1) Відгадування загадки. (Вчитель загадує загадку, учні відгадують)

СЛАЙД

Диво - птиця, хвіст горить,

До зірок вона летить. (Ракета)

 

2) Розповідь вчителя з елементами бесіди.

 

Людина завжди прагнула пізнати незвідане. Космос — такий близький і водночас далекий — завжди вабив людей. Що там, на зірках? Наскільки вони далеко? Які за розміром? Як впливають на наше життя? Чи видно з зірок Землю? Яка Земля з космосу? Чи безмежний Всесвіт? І чи самотні ми у Всесвіті? А якщо ще десь є життя, то чи можемо ми спілкуватися? Які вони, жителі інших планет?

Не даремно так багато науково-фантастичних творів написано про відкриття таємниць космосу і так багато вчених та інженерів присвятили своє життя пізнанню космічної далечини

Зовсім нещодавно людство зрозуміло, що Марс не такий вже й далекий, завдяки такому ж мрійнику як і ви, що продовжує вірити в можливість ступити на поверхню червоної планети, Ілону Маску та його космічній програмі  SpaceX.

А зараз давайте ближче познайомимося з нашою омріяною планетою-сусідкою

(Презентація)

СЛАЙД

1. Четверта за рахунком планета Марс має діаметр 6800км. Це вдвічі менше ніж діаметр Землі. А маса становить 10 % від маси нашої планети.

СЛАЙД

2. Згаслий марсіанський вулкан гора Олімп – є найвищою горою в Сонячній системі, а також на Марсі існує найбільший ударний кратер, його довжина становить 10 600 км, а ширина 8500 км.

СЛАЙД

3. Фобос і Деймос – два природних супутника Марса, мають неправильну форму. Припускають, що це два астероїда, які планета Марс захопила своїм гравітаційним полем.

СЛАЙД

4. Під поверхнею планети було виявлено воду, точніше лід. Через низький тиск вода на поверхні Марса не може існувати в рідкому стані.

СЛАЙД

5. На Марсі існують такі ж часи року, як і на Землі. Правда, через витягнутість орбіти, на планеті північне літо довше і прохолодніше, ніж південне.

Один рік на Марсі триває 687 земних діб.

СЛАЙД

6. SpaceX уже працюють над створенням транспортного космічного корабля “Falcon heavy", який буде здатен здійснювати понад 1000-денні перельоти. Саме його планують використовувати для перевезення людей та вантажів на Марс.

Власне, хоч Марс і є найближчим сусідом Землі, дістатися туди не так просто, як до Місяця. Адже планети перебувають в русі, тож відстань між нами та Марсом постійно змінюється – від менш ніж 64 мільйонів кілометрів до аж 400 мільйонів. Тож перш ніж пакувати валізи, треба буде ретельно вирахувати "вікно", коли до Марсу буде найближче. Це буває раз на 2 роки.

Дорога лише в один бік займе 9 місяців, а вся місія – 3 роки. І науковці мають подбати про те, щоби за цей час у астронавтів  не постраждав зір, не втрачалася м’язова маса та міцність кісток.

СЛАЙД

 

СЛАЙД

 

  1. Фізкультхвилинка«Сонячна родина» (1хв)

Діти за допомогою лічилки обирають «Сонце»:

Раз, два, три, чотири, п’ять

Будем в космосі гулять.

Ось чудова зірка сяє –

Будеш Сонцем ти яскравим!

«Сонце» стоїть у колі, навколо нього ходять діти-»планети» і

промовляють слова:

Ми планети – твої діти,

Ти нас можеш всіх зігріти

Навкруг тебе ми кружляєм

І нікуди не тікаєм.

На останньому слові діти всі разом присідають у колі. «Сонце» ходить

по колу і гладить кожну дитину по голівці, промовляючи слова:

Ви мої маленькі діти,

Буду я вас всіх любити.

Подарую свою ласку,

Щоб жили ви, наче в казці.

 

  1. Доповіді про Марс (виступи учнів).

Презентація групи «Пошуковці» (4хв)

Учень 1:

-Наше завдання - дібрати вірші, кросворди, загадки на космічну тематику.

Все це ми помістили у книжечку, яку створили власноруч. (Демонстрація

книжки- саморобки) Ми пропонуємо вам відгадати загадки про планети

Сонячної системи

СЛАЙД

1)Бігають круг сонечка

Шість синочків і дві дочки,

Промайнуть роки і дні,

Але не зустрінуться вони. (Планети)

СЛАЙД

2)Ця малесенька планета

Перша Сонечком зігріта,

І моторна — рік на ній

Вісімдесят вісім днів. (Меркурій)

СЛАЙД

3)Тільки Сонце і Місяць

У небі яскравіше, ніж вона.

Та й гарячішої за неї

У системі сонячній нема. (Венера)

СЛАЙД

4)На планеті чудеса:

Океани і ліси,

Кисень є в атмосфері,

Дихають там люди й звірі. (Земля)

Учень 2:

СЛАЙД

5)Ця планета – це ми знаємо –

Бога моря називає. (Нептун)

СЛАЙД

6)Звір з родини кошачих букву міняє –

І як планета по небу гуляє. (Барс – Марс)

Учень 3:

- А ще ми знайшли такого вірші:

СЛАЙД

По порядку всі планети

Назве будь-який із нас:

Раз — Меркурій,

Два — Венера, три — Земля,

Чотири — Марс.

П’ять — Юпітер, шість — Сатурн,

Сім — Уран,

За ним — Нептун.

Він вже восьмий йде у нас.

 

Учень4:

- Ми склали підбірку фразеологізмів, у яких йдеться про планети та інші

космічні тіла. Поясніть їх значення:

1) За сім земель.

2)Перебуває на сьомому небі.

3) Сім верст до небес – і все пішки.

4) Ні світ, ні зоря.

5)На ясні зорі, на тихі води.

6) Манна небесна.

7)А все-таки вона крутиться.

 

  1. Закріплення вивченого матеріалу (10хв)

Робота за підручником (с.   )

Робота у зошиті с. 3 завдання №1-4 V.

Узагальнення та систематизація

 

  1. Підсумок уроку. Рефлексія (4 хв)

СЛАЙД

1.«Графічний редактор» (діти заповнюють гроно «Ми навчилися»)

СЛАЙД

 

Вчитель. Дорогі діти ! Ось ми і дізналися таємниці червоної планети Марс. Час нам повертатися до рідної планети Земля. Вона найкраща з усіх планет. Наша подорож добігла кінця. Вам сподобалося? Свій настрій і враження від уроку намалюйте на зірочках, всередині яких ви можете побачити вашу оцінку за урок.  Учитель роздає зірочки з оцінками. До нових зустрічей на борту нашого космічного корабля.

 

  1. Домашнє завдання.

Повторити матеріал з теми «Всесвіт і Сонячна система». Підготуватися до

перевірної роботи.

 

docx
Додано
21 лютого 2023
Переглядів
884
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку