Мета: продовжувати знайомство про природу; встановлювати взаємозв’язки у природи; розвивати уміння аналізувати і порівнювати об’єкти природи; формувати потребу у пізнання навколишнього світу; виховувати дбайливе ставлення до рідної природи.
Хід уроку
Світ прекрасний навколо тебе –
Сонце ясне і синє небо,
Птахи і звірі, гори і ріки –
Нехай він буде таким навіки!
Нехай людина добро приносить –
Бо світ навколо любові просить.
- Що таке природа? ( наведіть приклади)
- Розкажи, чому ти любиш природу?
- Наведи приклади які збагачують навколишній світ природи?
Світ, що оточує нас, гарний і загадковий. Щоб багато дізнатися про природу треба вміти її збагачувати.
Гра «Передай м’яч» ( вчитель передає м’яч учневі, та ставить до нього запитання, все що стосується природи. Відповіді обґрунтовує та доповнює, наводить приклади за допомогою дидактичних малюнків та карток)
Усе довкола, крім того що зроблено людиною, належить до природи. Природа – це повітря, вода, рослини, тварини, люди, гірські породи та грунт, Місяць, Зорі, Сонце. У природі все взаємопов’язане. Тісні зв’язки існують між тілами живої та неживої природи.
- Щоб краще дізнатися про це розглянемо схему: сонце, дерево, гриби, білочках, хмари.
- Чи пов’язані між собою жива і нежива природа?
- Які умови необхідні для її життя
- Без чого не можуть жити люди, ані тварини, ні рослини? (повітря, вода, їжа, тепло, світло)
2. Повідомлення теми та мети уроку
Між живою та неживою природою існує тісний зв’язок. На цьому уроці ми поговоримо про взаємозв’язки у природі та спробуємо дізнатися, які зв’язки існують між людиною та навколишнім світом?
Поміркуй над прислів’ям: «З природою живи в дружбі, то буде вона тобі в службі»
Бесіда вчителя. У давнину люди повністю залежали від природи. З часом, вивчивши природу, вони навчилися не лише пристосовуватися до неї, але й активно змінювати її. Вплив господарської та інших видів діяльності на природу, зростає з року в рік. Головний обов’язок кожної людини – це дбайливе ставлення до природи, збереження представників рослинного та тваринного світу. За допомогою карток давайте розглянемо взаємозв’язки між тваринами.
Рослиноїдні ( заєць, олень, голуб, черепаха)
Хижі ( вовк, лисиця, сова, щука)
Всеїдні ( ведмідь, білка, мураха)
3. Фізкультхвилинка
На городі соняшник, сонячно зацвів –
Розпрямив голівоньку, рученьки розвів.
Милувався сонечком, дощик зустрічав,
І смачним насіннячком діток пригощав.
Посміхайся ж друже наш, нам через віконечко,
Мила наша квіточка, друге наше сонечко.
Робота в групах ( роздивимося ілюстрації, що на них зображено? За допомогою навідних питань складемо речення, придумаємо назву до ілюстрації та відгадаємо загадки)
Хоть не бачиш а вживаєш. (повітря)
І кольором як бірюза,
На все вона спроможна,
Без неї жити не можна. (вода)
По хустині качається, людям усміхається. (сонце)
Гра «Продовж ланцюжок живлення»
Морква ----- заєць ----- …. (лисиця)
Трава ----- козуля ----- …. (вовк)
Зерно ----- миша ----- …. (кіт)
Дерево ----- комахи ---- … (дятел)
Гра «Змагання» Переглядаючи мультфільм «Про мавпочок» назвати якомога більше корисних продуктів харчування, назвати якнайбільше ланцюжків живлення.
- Що нового дізналися на уроці?
- Чи справдились ваші очікування?
- Що вам допомагає пізнавати природу і навколишній світ?
- Які ланцюжки живлення були створені? Наведіть приклади.
- Які умови необхідні для життя рослинному та тваринному світі?
Висновок: отже між живими організмами існує взаємозв’язок, в першу чергу є їжею для інших тварин. Такі зв’язки існують між живими організмами, коли один є їжею для іншого, називають ланцюжком живлення. Починаючи завжди з рослин.