7 клас
Тема:Таємниці золотого жука (за повістю Е. По «Золотий жук»)
Мета: викликати інтерес до твору-детективу, перевірити знання тексту повісті «Золотий жук» в ігровій формі, проводити літературні паралелі; розвивати допитливість, спостережливість; виховувати прагнення постійно розвивати свої інтелектуальні здібності.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності
— Вдома ви прочитали повість Е. По «Золотий жук». Сьогодні ми проведемо урок-бесіду за змістом цього твору. Але ми не можемо розпочати розмову, не знаючи її теми, бо вона зашифрована. Хто зможе розгадати цю загадку?
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь про письменника
— Які цікаві факти з життя письменника вам відомі?
• Не зазнав слави за життя.
• Не був щасливим в особистому житті, був бідним.
• В США існує премія імені Е. По, яку присуджують за найкраще детективне оповідання року.
• Іменем Е. По відкривається історія літератури США.
— Які твори за жанром писав Е. По?
— Чи лише прозу писав Е. По?
Читання вірша Е. По «Ельдорадо» (Ельдорадо — легендарна країна золота й коштовного каміння, яку шукали в Америці іспанські завойовники.)
Молодий та стрункий
Вершник мчав навпрошки,
В дощ і спеку прямуючи радо,
Їхав поночі й вдень,
Ще й співав він пісень,—
Прагнув землю знайти — Ельдорадо.
Скільки років блукав,
Що вже й сивий він став,
Вже утратив і силу, й принаду,
Скрізь об’їздити встиг,
Та в блуканнях отих
Не знайшов він землі Ельдорадо.
На котрімсь із шляхів
Раз він привида стрів,—
Може, в нього він знайде пораду:
«Чи не знаєш хоч ти,
Де я зможу знайти
Землю ту, на ім’я Ельдорадо?»
Каже привид: «Поглянь,—
Там, де обрію грань,
Видко гір нерухому громаду;
Отуди твоя путь,
Щоб аж їх перетнуть,
Якщо хочеш знайти Ельдорадо!»
— Як ви вважаєте, чи знайшов своє Ельдорадо письменник? (Ні, на відміну від головного героя його повісті «Золотий жук».)
— Тепер біографія письменника Е. По для нас зовсім не таємниця.
2. Виявлення читацьких вражень учнів
• Ваші враження від прочитаної повісті.
• Які герої сподобалися? Чому?
• Які ситуації викликали посмішку?
• Що вразило вас у прочитаному?
3. Робота над текстом
«Чи уважний ти читач?» (перевірка знання тексту).
1) Відредагуйте речення з фактичними помилками.
Завдання записати в зошит
«Виправ помилку»
№ 1 Головний герой оповідання «Золотий жук» — Генрі Легран |
№ 2 Легран оселився на Салівеновому острові поблизу Чарльстона у штаті Північна Кароліна |
№ 3 Джупітер вірно служив своєму хазяїнові тому, що той йому добре платив |
№ 4 Легран захворів, бо жук укусив його в голову |
№ 5 Оповідач дуже добре розумів Леграна, на відміну від Джупітера |
№ 6 Героям не вдалося відразу знайти скарб, тому що оповідач переплутав праве око з лівим |
№ 8 Джупітер був найспокійніший з усіх героїв, коли вони побачили скарби |
№ 7 Оповідач кинувся було танцювати, коли зрозумів, у чому його помилка |
№ 9 Легран першим помітив, що намальований жук схожий на череп |
№ 10 Знаки на пергаменті були зроблені синім чорнилом |
№ 11 «Чортове сідало» — це висока скеля біля тюльпанового дерева |
№ 12 «Єпископів заїзд» — це шинок поблизу острова |
№ 13 «Добре скло» — це марка красивого скляного посуду |
№ 14 Колекції комах Леграна позаздрив би сам Швемербек |
№ 15 Біля скарбу шукачі пригод знайшли чотири скелети |
№ 16 У важкій залізній скрині було коштовностей на мільйон доларів |
2) «Побудуй ланцюжок».
Виправте помилки в існуючому ланцюжку (поміняйте картки місцями), дайте пояснення.Записати в зошит.
Правильно: жук — пергамент — вогонь — череп — кіт — тепла вода — сковорідка — криптограма.
4. Робота над назвою твору
Слово вчителя
• Як ви гадаєте, чому повість має таку назву? (З жука все починається, він постійно у центрі уваги, ним захоплюються або ненавидять.)
• Знайдіть опис цієї комахи у творі, зачитайте.
«Жук був дійсно розкішний. У науковій цінності знахідки Леграна не могло бути сумнівів — натуралісти того часу ще не знали таких жуків. На спині виднілися з одного боку дві цяточки, і нижче з іншого боку ще одна.
Надкрилля були дивовижно твердими і справді блищали, як поліроване золото. Важкість жука теж була зовсім незвичайною».
— Відкривши примітки у книзі Е. По, я дізналась, що автор вигадав свого жука, поєднавши ознаки 2-х видів жуків, поширених на території США. Знову таємниця: яких саме жуків поєднав письменник, як вони називаються? Гадаю, що всім буде цікаво дізнатися про це докладніше. А своє розслідування таємниці золотого жука нам пропонує вчитель біології (або учень-біолог).
Виступ біолога (з демонстрацією фотографії золотого жука)
Опис золотого жука Е. По відповідає реальності. Нереальною є тільки його велика вага. Скоріше за все прототипом золотого жука був один з американських видів Plusiotis (Scarabaeidae). Золотистий хрущ з цього роду і справді здається відлитим із чистого золота, хоча важить він не більше за інших жуків. У описаного Е. По жука є ще темні плями на надкрилках, відсутні у срібного та золотого виду Plusiotis, тому коментатори зазвичай вважають, що По змішав ознаки двох різних видів.
У Книзі рекордів Гіннеса жуки сімейства Scarabaeidae, які живуть, в основному, у тропіках, визнані найсильнішими тваринами, що існують на світі, у відношенні до своїх розмірів.
— Скарабей священний (Scarabaeus Sacer) був у Стародавньому Єгипті предметом культу (в тому, як саме жуки котять кульки гною, вбачали прообраз руху сонця). Існував у Єгипті й культ бога Хепрі — бога вранішнього Сонця, який зображувався у вигляді скарабея або людини з головою скарабея.
Фігурки скарабея, виготовлені з дорогоцінного каміння, служили печатками, амулетами, прикрасами. На великих «скарабеях» робились надписи, малюнки, емблеми. Ці фігурки клали у труни й саркофаги з померлими, іноді розміщали їх у муміях. Такої уваги ніякі інші жуки не привертали.
Скарабей — обов’язковий герой науково-популярних книг, у яких розповідається про жуків. А який іще жук може похвалитися тим, що з присвячених саме йому, а не людям, кадрів, розпочинається відомий художній фільм «Фараон» (1966) режисера Єжи Кавалеровича?
Не обійшли увагою цих комах і письменники. Про різних жуків у своїх творах писали Франц Кафка («Перетворення»), Віктор Пелєвін («Життя комах»,) Кліффорд Саймак («Золоті жуки»), Ганс Крістіан Андерсен («Гнойовик»), Конан Дойл («Мисливець за жуками»), Марк Твен («Пригоди Тома Сойера»).
Висновок. Жук у повісті Е. По вигаданий, хоча й дуже схожий на знаменитого скарабея.
5. Бесіда
• Навіщо письменникові потрібно було вигадувати такого жука? (Щоб ентомолог звернув увагу на його незвичайність. У нього вже була велика колекція комах, тож звичайним жуком він би не зацікавився.)
• Якими словами ви охарактеризували б цього героя? (Ефектний, незвичайний, важкий, золотий, схожий на череп)
• Які б означення ви б виділили як основні? Чому? (Золотий, схожий на череп — найчастіше повторюються)
Ознаки жука вказують на основні символи:
Як пов’язані ці поняття між собою та з повістю «Золотий жук»? Пірати наживали багатство, граючи зі смертю, вбиваючи людей. Легран розгадав загадку пірата й знайшов його багатство.
Саме такий жук найбільше годився для цієї історії.
• Який художній засіб використано у назві твору? Яке значення має слово «золотий» на початку твору і якого значення він набуває з огляду на фінал історії? (Спочатку «золотий» — це колір жука, а в кінці — у переносному значенні — той, що приніс удачу, багатство, скарби; цей художній засіб — метафора.)
• Що дозволило Легранові знайти скарби? (Якості характеру: цілеспрямованість, спостережливість, кмітливість, допитливість, уважність; знання: з хімії, фольклору, англійської мови, географії, історії; вміння: логічно мислити, фантазувати, розгадувати криптограми.)
III. Літературні паралелі
Учитель. Порівняйте повість Е. По «Золотий жук» і роман Р. Л. Стівенсона «Острів скарбів».
Тема обох творів — пошук скарбів, причому захованих піратами.
І в повісті, і в романі згадується капітан Кідд — знаменитий пірат, який існував насправді й був показово страчений у Лондоні у XVIII ст.
В обох творах дія відбувається на островах, згадується скеля дивної форми, шлях до скарбів вказує череп або скелет, який знаходиться під деревом або на ньому.
Пошуки скарбів у романі Стівенсона відбуваються за допомогою карти, а в повісті Е. По — криптограми. І якщо Джимові і його друзям насамперед потрібні сміливість та кмітливість, то Легранові необхідні аналітичний розум та знання з різних наук. Позитивні герої обох творів дістають справедливу винагороду: вони проявили свої найкращі риси й таланти і тому здобули бажані скарби.
IV. Домашнє завдання
01. Едгар По – це письменник?
а) англійський; б) американський; в) канадський.
02. Літературну діяльність Е.По розпочав як?
а) новеліст; б) поет; в) журналіст.
03. У дворічному віці Е.По залишився круглим сиротою і був взятий на
виховання до?
а) тітки; б) інтернату; в) сім’ї де Аллана – багатого комерсанта із штату Віргінія.
04. Основоположником якої літератури вважають Е.По? ?
а) Науково-фантастичних творів; б) детективної літератури;
в) творів про тварин і природу; г) історичних романів.
05. Дія твору “Золотий жук” відбувається?
а) поблизу міста Дартмур; б) на Саллівеновому острові; в) поблизу Лондона.
06. Яку освіту мав Легран?
а) початкову; б) добру і надзвичайно сильний розум; в) був неосвіченим.
07. У мандрах Леграна супроводив:
а) чорношкірий слуга; б) бульдог; в) лікар.
08.Укажіть причину, яка змусила головного героя жити самітником на острові?
а) пристрасть до незайманої природи; б) зубожіння; в) необхідність переховуватися через порушення закону.
09.Яке непорозуміння сталося через лівшу Юпітера?
а) заблукали на острові; б) переплутав праве око з лівим у черепі; в) проминули потрібну зупинку.
10. Що друзі знайшли у розкопаному схові?
а) незмірний скарб; б) довгасту дерев’яну скриню; в) зброю.
11. Як Легран знайшов вказану в пергаменті місцевість?
а) здогадався; б) розшифрував текст пірата Кіда; в) за допомогою випадкового збігу обставин.
12.З якою метою Легран місяць по тому викликав свого друга?
а) щоб допоміг знайти скарб; б) для розгадування головоломок; в) щоб розкопати і перенести скарб.
13.Що вразило друзів у малюнку жука?
а) нерозгадана таємниця; б) спостережливість Юпітера; в) подібність жука формою до черепа на звороті пергаменту.
14.Твір Едгара По «Золотий жук» належить до жанру:
а) повість; б) роман; в) балада.
15. Яким є епіграф до твору “Золотий жук”?
а) Усі помиляються; б) Ніколи не знаєш, де втратиш, а де знайдеш; в) вір у чудо; г) Кто шукає, той знайде.
16. Головна увага у творі «Золотий жук» Е.По зосереджена
а) на вчинках героя; б) на описі зовнішності героя; в) на роботі думки, логічних міркувань героя.
17. Твори Е.По приваблюють
а) вражаючими розлогими описами; б) телеграфним стилем; в) красою і вражаючими можливостями людського розуму г) тонким гумором.
18. Який композиційний прийом застосовує Е. По в повісті “Золотий жук”?
а) обрамлення; б) оповідання в оповіданні; в) дзеркального відображення подій.
Тести заповнити і мені в приват,але підписуйтесь,будь ласка.