Таємниці золотого жука (за повістю Е. По «Золотий жук»)

Про матеріал
Опис золотого жука Е. По відповідає реальності. Нереальною є тільки його велика вага. Скоріше за все прототипом золотого жука був один з американських видів Plusiotis (Scarabaeidae). Золотистий хрущ з цього роду і справді здається відлитим із чистого золота, хоча важить він не більше за інших жуків. У описаного Е. По жука є ще темні плями на надкрилках, відсутні у срібного та золотого виду Plusiotis, тому коментатори зазвичай вважають, що По змішав ознаки двох різних видів.
Перегляд файлу

                                          7 клас

Тема:Таємниці золотого жука (за повістю Е. По «Золотий жук»)

Мета: викликати інтерес до твору-детективу, перевірити знання тексту повісті «Золотий жук» в ігровій формі, проводити літературні паралелі; розвивати допитливість, спостережливість; виховувати прагнення постійно розвивати свої інтелектуальні здібності.

                                     ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності

— Вдома ви прочитали повість Е. По «Золотий жук». Сьогодні ми проведемо урок-бесіду за змістом цього твору. Але ми не можемо розпочати розмову, не знаючи її теми, бо вона зашифрована. Хто зможе розгадати цю загадку?

 

https://zarlit.com/lesson/6klas_1/6klas_1.files/image090.jpg

ІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь про письменника

— Які цікаві факти з життя письменника вам відомі?

• Не зазнав слави за життя.

• Не був щасливим в особистому житті, був бідним.

• В США існує премія імені Е. По, яку присуджують за найкраще детективне оповідання року.

• Іменем Е. По відкривається історія літератури США.

— Які твори за жанром писав Е. По?

https://zarlit.com/lesson/6klas_1/6klas_1.files/image091.jpg

— Чи лише прозу писав Е. По?

Читання вірша Е. По «Ельдорадо» (Ельдорадо — легендарна країна золота й коштовного каміння, яку шукали в Америці іспанські завойовники.)

Молодий та стрункий

Вершник мчав навпрошки,

В дощ і спеку прямуючи радо,

Їхав поночі й вдень,

Ще й співав він пісень,—

Прагнув землю знайти — Ельдорадо.

Скільки років блукав,

Що вже й сивий він став,

Вже утратив і силу, й принаду,

Скрізь об’їздити встиг,

Та в блуканнях отих

Не знайшов він землі Ельдорадо.

На котрімсь із шляхів

Раз він привида стрів,—

Може, в нього він знайде пораду:

«Чи не знаєш хоч ти,

Де я зможу знайти

Землю ту, на ім’я Ельдорадо?»

Каже привид: «Поглянь,—

Там, де обрію грань,

Видко гір нерухому громаду;

Отуди твоя путь,

Щоб аж їх перетнуть,

Якщо хочеш знайти Ельдорадо!»

— Як ви вважаєте, чи знайшов своє Ельдорадо письменник? (Ні, на відміну від головного героя його повісті «Золотий жук».)

— Тепер біографія письменника Е. По для нас зовсім не таємниця.

2. Виявлення читацьких вражень учнів

• Ваші враження від прочитаної повісті.

• Які герої сподобалися? Чому?

• Які ситуації викликали посмішку?

• Що вразило вас у прочитаному?

3. Робота над текстом

«Чи уважний ти читач?» (перевірка знання тексту).

1) Відредагуйте речення з фактичними помилками.

Завдання записати в зошит

«Виправ помилку»

 

№ 1

Головний герой оповідання «Золотий жук» — Генрі Легран

№ 2

Легран оселився на Салівеновому острові поблизу Чарльстона у штаті Північна Кароліна

№ 3

Джупітер вірно служив своєму хазяїнові тому, що той йому добре платив

№ 4

Легран захворів, бо жук укусив його в голову

№ 5

Оповідач дуже добре розумів Леграна, на відміну від Джупітера

№ 6

Героям не вдалося відразу знайти скарб, тому що оповідач переплутав праве око з лівим

№ 8

Джупітер був найспокійніший з усіх героїв, коли вони побачили скарби

№ 7

Оповідач кинувся було танцювати, коли зрозумів, у чому його помилка

№ 9

Легран першим помітив, що намальований жук схожий на череп

№ 10

Знаки на пергаменті були зроблені синім чорнилом

№ 11

«Чортове сідало» — це висока скеля біля тюльпанового дерева

№ 12

«Єпископів заїзд» — це шинок поблизу острова

№ 13

«Добре скло» — це марка красивого скляного посуду

№ 14

Колекції комах Леграна позаздрив би сам Швемербек

№ 15

Біля скарбу шукачі пригод знайшли чотири скелети

№ 16

У важкій залізній скрині було коштовностей на мільйон доларів

 

2) «Побудуй ланцюжок».

Виправте помилки в існуючому ланцюжку (поміняйте картки місцями), дайте пояснення.Записати в зошит.

 

https://zarlit.com/lesson/6klas_1/6klas_1.files/image092.jpg

 

Правильно: жук — пергамент — вогонь — череп — кіт — тепла вода — сковорідка — криптограма.

4. Робота над назвою твору

Слово вчителя

• Як ви гадаєте, чому повість має таку назву? (З жука все починається, він постійно у центрі уваги, ним захоплюються або ненавидять.)

• Знайдіть опис цієї комахи у творі, зачитайте.

«Жук був дійсно розкішний. У науковій цінності знахідки Леграна не могло бути сумнівів — натуралісти того часу ще не знали таких жуків. На спині виднілися з одного боку дві цяточки, і нижче з іншого боку ще одна.

Надкрилля були дивовижно твердими і справді блищали, як поліроване золото. Важкість жука теж була зовсім незвичайною».

— Відкривши примітки у книзі Е. По, я дізналась, що автор вигадав свого жука, поєднавши ознаки 2-х видів жуків, поширених на території США. Знову таємниця: яких саме жуків поєднав письменник, як вони називаються? Гадаю, що всім буде цікаво дізнатися про це докладніше. А своє розслідування таємниці золотого жука нам пропонує вчитель біології (або учень-біолог).

Виступ біолога (з демонстрацією фотографії золотого жука)

Опис золотого жука Е. По відповідає реальності. Нереальною є тільки його велика вага. Скоріше за все прототипом золотого жука був один з американських видів Plusiotis (Scarabaeidae). Золотистий хрущ з цього роду і справді здається відлитим із чистого золота, хоча важить він не більше за інших жуків. У описаного Е. По жука є ще темні плями на надкрилках, відсутні у срібного та золотого виду Plusiotis, тому коментатори зазвичай вважають, що По змішав ознаки двох різних видів.

У Книзі рекордів Гіннеса жуки сімейства Scarabaeidae, які живуть, в основному, у тропіках, визнані найсильнішими тваринами, що існують на світі, у відношенні до своїх розмірів.

— Скарабей священний (Scarabaeus Sacer) був у Стародавньому Єгипті предметом культу (в тому, як саме жуки котять кульки гною, вбачали прообраз руху сонця). Існував у Єгипті й культ бога Хепрі — бога вранішнього Сонця, який зображувався у вигляді скарабея або людини з головою скарабея.

Фігурки скарабея, виготовлені з дорогоцінного каміння, служили печатками, амулетами, прикрасами. На великих «скарабеях» робились надписи, малюнки, емблеми. Ці фігурки клали у труни й саркофаги з померлими, іноді розміщали їх у муміях. Такої уваги ніякі інші жуки не привертали.

Скарабей — обов’язковий герой науково-популярних книг, у яких розповідається про жуків. А який іще жук може похвалитися тим, що з присвячених саме йому, а не людям, кадрів, розпочинається відомий художній фільм «Фараон» (1966) режисера Єжи Кавалеровича?

Не обійшли увагою цих комах і письменники. Про різних жуків у своїх творах писали Франц Кафка («Перетворення»), Віктор Пелєвін («Життя комах»,) Кліффорд Саймак («Золоті жуки»), Ганс Крістіан Андерсен («Гнойовик»), Конан Дойл («Мисливець за жуками»), Марк Твен («Пригоди Тома Сойера»).

Висновок. Жук у повісті Е. По вигаданий, хоча й дуже схожий на знаменитого скарабея.

5. Бесіда

• Навіщо письменникові потрібно було вигадувати такого жука? (Щоб ентомолог звернув увагу на його незвичайність. У нього вже була велика колекція комах, тож звичайним жуком він би не зацікавився.)

• Якими словами ви охарактеризували б цього героя? (Ефектний, незвичайний, важкий, золотий, схожий на череп)

• Які б означення ви б виділили як основні? Чому? (Золотий, схожий на череп — найчастіше повторюються)

Ознаки жука вказують на основні символи:

 

https://zarlit.com/lesson/6klas_1/6klas_1.files/image093.jpg

 

Як пов’язані ці поняття між собою та з повістю «Золотий жук»? Пірати наживали багатство, граючи зі смертю, вбиваючи людей. Легран розгадав загадку пірата й знайшов його багатство.

Саме такий жук найбільше годився для цієї історії.

• Який художній засіб використано у назві твору? Яке значення має слово «золотий» на початку твору і якого значення він набуває з огляду на фінал історії? (Спочатку «золотий» — це колір жука, а в кінці — у переносному значенні — той, що приніс удачу, багатство, скарби; цей художній засіб — метафора.)

• Що дозволило Легранові знайти скарби? (Якості характеру: цілеспрямованість, спостережливість, кмітливість, допитливість, уважність; знання: з хімії, фольклору, англійської мови, географії, історії; вміння: логічно мислити, фантазувати, розгадувати криптограми.)

III. Літературні паралелі

Учитель. Порівняйте повість Е. По «Золотий жук» і роман Р. Л. Стівенсона «Острів скарбів».

Тема обох творів — пошук скарбів, причому захованих піратами.

І в повісті, і в романі згадується капітан Кідд — знаменитий пірат, який існував насправді й був показово страчений у Лондоні у XVIII ст.

В обох творах дія відбувається на островах, згадується скеля дивної форми, шлях до скарбів вказує череп або скелет, який знаходиться під деревом або на ньому.

Пошуки скарбів у романі Стівенсона відбуваються за допомогою карти, а в повісті Е. По — криптограми. І якщо Джимові і його друзям насамперед потрібні сміливість та кмітливість, то Легранові необхідні аналітичний розум та знання з різних наук. Позитивні герої обох творів дістають справедливу винагороду: вони проявили свої найкращі риси й таланти і тому здобули бажані скарби.

IV. Домашнє завдання

01. Едгар По – це письменник?
а) англійський;      б) американський;      в) канадський.
02. Літературну діяльність Е.По розпочав як?
а) новеліст;     б) поет;     в) журналіст.
03. У дворічному віці Е.По залишився круглим сиротою і був взятий на
виховання до?
а) тітки; б) інтернату; в) сім’ї де Аллана – багатого комерсанта із штату Віргінія.
04. Основоположником якої літератури вважають Е.По? ?
а) Науково-фантастичних творів;      б) детективної літератури;
в) творів про тварин і природу;           г) історичних романів.
05. Дія твору “Золотий жук” відбувається?
а) поблизу міста Дартмур; б) на Саллівеновому острові; в) поблизу Лондона.
06. Яку освіту мав Легран?
а) початкову; б) добру і надзвичайно сильний розум; в) був неосвіченим.
07. У мандрах Леграна супроводив:
а) чорношкірий слуга;     б) бульдог;    в) лікар.
08.Укажіть причину, яка змусила головного героя жити самітником на острові?
а) пристрасть до незайманої природи; б) зубожіння; в) необхідність переховуватися через порушення закону.
09.Яке непорозуміння сталося через лівшу Юпітера?
а) заблукали на острові; б) переплутав праве око з лівим у черепі; в) проминули потрібну зупинку.
10. Що друзі знайшли у розкопаному схові?
а) незмірний скарб; б) довгасту дерев’яну скриню; в) зброю.
11. Як Легран знайшов вказану в пергаменті місцевість?
а) здогадався; б) розшифрував текст пірата Кіда; в) за допомогою випадкового збігу обставин.
12.З якою метою Легран місяць по тому викликав свого друга?
а) щоб допоміг знайти скарб; б) для розгадування головоломок; в) щоб розкопати і перенести скарб.
13.Що вразило друзів у малюнку жука?
а) нерозгадана таємниця; б) спостережливість Юпітера; в) подібність жука формою до черепа на звороті пергаменту.
14.Твір Едгара По «Золотий жук» належить до жанру:
а) повість;    б) роман;     в) балада.
15. Яким є епіграф до твору “Золотий жук”?
а) Усі помиляються; б) Ніколи не знаєш, де втратиш, а де знайдеш; в) вір у чудо; г) Кто шукає, той знайде.
16. Головна увага у творі «Золотий жук» Е.По зосереджена
а) на вчинках героя; б) на описі зовнішності героя; в) на роботі думки, логічних міркувань героя.
17. Твори Е.По приваблюють
а) вражаючими розлогими описами; б) телеграфним стилем; в) красою і вражаючими можливостями людського розуму г) тонким гумором.
18. Який композиційний прийом застосовує Е. По в повісті “Золотий жук”?
а) обрамлення; б) оповідання в оповіданні; в) дзеркального відображення подій.

Тести заповнити і мені в приват,але підписуйтесь,будь ласка.

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
3720
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку