Міністерство науки і культури України
Криворізький науково – виховний комплекс № 81
«Козацькому роду нема переводу». Райнер Марія Рільке «Пісня про Правду». Уславлення боротьби за незалежність та роль народних пісень у творі. Україна та її історія очима австрійського поета і письменника.
Розробка уроку
вчителя зарубіжної літератури
і російської мови
вищої кваліфікаційної категорії
КНВК № 81
Волохової Людмили Павлівни
Кривий Ріг - 2020
Тема . «Козацькому роду нема переводу». Райнер Марія Рільке (1875 – 1926) «Пісня про Правду». Уславлення боротьби за незалежність та роль народних пісень у творі. Україна та її історія очима австрійського поета і письменника.
Мета:
Обладнання: портрет Р.М. Рільке, словник до уроку, опорна схема, кросворд, аудіо запис пісні «Козацькому роду нема переводу», репродукції картин, малюнки.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вироблення на їх основі вмінь і навичок.
Епіграфи:«Дзвін шабель, пісні, походи, воля соколина,
Тихі зорі, ясні води — моя Україна».
В. Сосюра
«Я єсть народ, якого Правди сила
Ніким звойована ще не була».
П. Тичина
Хід уроку
І.Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Бліц-опитування:
1)Що говорив Тарас Бульба в своїй промові про товариство? (« Нет уз святее товарищества».)
2)Про що думав Тарас Бульба перед смертю? (Чи врятуються його товариші.)
3) Як врятувалися козаки? (Пострибали разом із кіньми у річку Дністер.)
2.Слово вчителя.
Подвиг, мужність, безкорисливе служіння людини товаришам, батьківщині назавжди залишаються у пам’яті поколінь: про Тараса говорять його бойові товариші, про знаменитого отамана співають бандуристи, його подвиг повторюється в наступних поколіннях.
IIІ. Оголошення теми, мети, епіграфів уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
1. Слово вчителя.
Сьогодні ми з вами продовжуємо знайомство з Україною та її історією. У нас є чудова можливість побачити її очима австрійського поета і письменникаР.М. Рільке. Запросимо ж його до нас.
IV. Робота над темою уроку.
1.«Інтерв’ю з письменником».
Учні, які отримали випереджальне завдання, допомагають вчителеві в ігровій формі ознайомити клас з біографієюР.М. Рільке, роль якого може виконати учень-семикласник.
Учень: Ми раді Вас вітати. Розкажіть нам, будь ласка, про своє життя.
Р.М. Рільке: А що саме вас цікавить?
Учениця: Де Ви народилися?
Р.М. Рільке: У місті Празі. Тоді це була територія Австро-Угорщини.
Учень: Чим займався Ваш батько?
Р.М. Рільке:Мій батько, Йозеф Рільке, мріяв про військову кар'єру, але мусив стати залізничним чиновником.
Учениця: Ви були єдиною дитиною в сім’ї Ваших батьків?
Р.М. Рільке:Я був у батьків первістком, а потім у мене з'явився молодший брат.
Учень: Яким було Ваше дитинство і юність?
Р.М. Рільке:Вони не були щасливими — через невдалий шлюб батьків, який розпався 1884 року, коли мені було 9 років.
Учениця:Де Ви навчалися?
Р.М. Рільке: До 1884 року навчався у початковій школі в Празі.1886 року, всупереч моїй волі, батько віддав мене до військової академії.
Учень:Як починався Ваш творчий шлях?
Р.М. Рільке: У 1894 році була надрукована моя перша поетична збірка «Життя та пісні». Написані перші прозові твори, зокрема і «П'єр Дюмон».
Учениця:Коли Ви відвідали Україну? У яких містах побували?
Р.М. Рільке: У1900 роцівідвідав Київ, Кременчук, Полтаву, Харків.
Учень:Що Вас найбільше зацікавило?
Р.М. Рільке: Особливий інтерес у мене виник до Київської Русі та козацької минувшини, про які мені хотілося б розповісти у своїх творах.
Учениця:Розкажіть про це детальніше.
Р.М. Рільке: Мої враження позначилися на циклі «Книга життя чернечого», збірці «Книга годин», а також на книжці коротких оповідань «Про Господа Бога та інше» (1900р.). Зокрема,це два оповідання з української тематики — «Як старий Тимофій умирав співаючи» та «Пісня про правду».
Учень:Що викликало у Вас захоплення на Україні?
Р.М. Рільке: Безкрайні степові простори, чепурні села, моральне здоров’я людей, своєрідне українське буття.
Учениця:Як Ви ставитеся до перекладачів Ваших творів: Миколи Зерова, Миколи Лукаша, Миколи Бажана, Дмитра Павличка, Василя Стуса та інших?
Р.М. Рільке: Захоплююся силою таланту українських авторів.
Учень: Що Ви думаєте про читачів Ваших творів?
Р.М. Рільке: Я вважаю, що вдячними слухачами можуть бути тільки діти або люди, наділені щирим серцем дитини.
Слово вчителя.
Сьогодні до нас на урок прийшли герої оповідання Р.М. Рільке «Пісня про Правду».
2.Інсценізація уривка із оповідання.
Евальд:Ви пообіцяли щось дітям?
Оповідач: Як так?
Евальд: Та ось, коли я розповів їм про Єгора, вони поскаржилися, що бог зовсім не з’являється в тому оповіданні.
Оповідач: Що? Оповідання без бога, та хіба ж таке можливе? А й справді…
Не збагну, як таке могло трапитися: аби хтось зажадав від мене оповідання без бога, то я, далебі, пригадував би ціле життя і все марно…
Евальд: Ви не хвилюйтеся. Я думаю, ніколи не можна знати, чи є воповіданні бог, поки воно не зовсім закінчене… Не знаєте ви ще чогось про тих руських співців?
Оповідач: У насє можливість послухати їхню пісню.
Евальд: Чудово!
3. Релаксація
Прослуховування аудіо запису пісні «Козацькому роду нема переводу».
(обмін враженнями.)
4. Евристична бесіда.
5. Коментоване читання уривків з оповідання «Пісня про Правду».
6.Робота над поняттям «національний колорит».
Слово вчителя.
Коли читали оповідання, у нас склалося враження, що його автором є наш земляк. Чому так сталося?
(Учні відзначають, що він вдало показав житло, одяг, працю, звички українців.) Отже, передача письменником не лише зовнішніх ознак того чи іншого народу (одяг, житло тощо), а й особливостей його свідомості, духу і складає національний колорит літературного твору.
Національне в літературі – це відображення історії життя , побуту, природи, звичаїв і культури, рис національного характеру і мови певного народу.
(Визначення учні записують в зошити.)
7. Бесіда за прочитаним.
V. Застосування знань, умінь і навичок.
1. Робота із опорною схемою – конспектом.
2. Кросворд до уроку.
3. Запитання для контролю.
1. Головна проблема твору. (Проблема мистецтва і Бога.)
2. Роль мистецтва в оповіданні «Пісня про правду». (Справжнє мистецтво здатне своєю силою підняти народ на боротьбу.)
3. Яку роль відіграє у творі народна пісня? (Вона допомагає «молодим людям навколо Києва» зважитися на рішучі дії.)
4.Ким є творець такої пісні? (За переконанням Р.М. Рільке, він є рівним Богові.)
(Аудіо запис «Пісня про Правду» у вик. Олександра Шевченка)
4. Сенкан на тему «Рільке».
Рільке,
завзятий, талановитий,
подорожує, захоплюється, творить,
активно цікавиться історією України,
Мандрівник.
5. Робота з епіграфами.
6. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
«Сьогодні для мене було незвичайним те, що…»
7. Оцінювання діяльності учнів
(Учням оголошуються бали за роботу на уроці.)
VІ.Домашнє завдання. Написати твір-роздум на тему: «Чого я навчився у Р. М. Рільке та його героїв?»
Література:
1. Зарубіжна література. 7 клас. Матеріали до уроків. Укладач Р.Б. Шутько. – Харків: Торсінг, 2000. – 174 с.
2.Чорна О. В. Усі уроки зарубіжної літератури. 7 клас. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 224 с.
Інтернет – ресурси:
1.http://www.ukrlib.com.ua/encycl/viraz/printout.php?id=0
4.https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%86%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%B0_%D0%97%D0%BD%D0%B0%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F_%D0%91%D0%BE%D0%B6%D0%BE%D1%97_%D0%9C%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96
1