Тарас Шевченко – великий український поет і художник.

Про матеріал
Знайомство дітей із життям і творчістю Великого Кобзаря; вчити розуміти зміст художніх творів, відтворених дітьми, що декламують вірші, у піснях, репродукціях картин Т. Шевченка; закріплювати вміння композиційного розміщення зображення на аркуші, вміння використовувати у роботі основні, похідні, теплі й холодні кольори; формувати вміння визначати власні художні інтереси, на основі прослуханих творів Тараса Шевченка, відтворювати їх у зображувальній діяльності, усвідомлення нового навчального матеріалу шляхом відтворення та застосування набутих знань у зображувальній діяльності; вдосконалення вміння працювати за власним задумом. Розвиваюча: розвивати вміння виражати художнє слово через зображувальну діяльність; розвивати художньо-практичні вміння, образне мислення, уяву, фантазію, увагу, спостережливість, самостійність; розвивати вміння та навички до контролю та планування своєї діяльності під час малювання; розвивати комунікативні якості особистості, почуття поваги до своїх товаришів, їх творчості. Виховна: виховувати почуття глибокої поваги і любові до творчості великого українського поета та художника; виховувати інтерес до творів образотворчого мистецтва Тараса Шевченка; виховувати повагу до своїх однокласників.
Перегляд файлу

Предмет: Українська мова, Мистецтво

Клас: 1-а

Розділ програми: Мистецька та мовно-літературна освітні галузі.

Тема уроку: Тарас  Шевченко – великий український поет і художник.

Тип уроку: інтегрований

Мета уроку: 

Навчальна:  ознайомити дітей із життям і творчістю Великого Кобзаря; вчити розуміти зміст художніх творів, відтворених дітьми, що декламують вірші, у піснях, репродукціях картин Т. Шевченка; закріплювати вміння композиційного розміщення зображення на аркуші, вміння використовувати у роботі основні, похідні, теплі й холодні кольори; формувати вміння визначати власні художні інтереси, на основі прослуханих творів Тараса Шевченка, відтворювати їх у зображувальній діяльності, усвідомлення нового навчального матеріалу шляхом відтворення та застосування набутих знань у зображувальній діяльності; вдосконалення вміння працювати за власним задумом.

Розвиваюча: розвивати вміння виражати художнє слово через зображувальну діяльність; розвивати художньо-практичні вміння, образне мислення, уяву, фантазію, увагу, спостережливість, самостійність; розвивати вміння та навички до контролю та планування своєї діяльності під час малювання; розвивати комунікативні якості особистості, почуття поваги до своїх товаришів, їх творчості.

Виховна: виховувати почуття глибокої поваги і любові до творчості великого українського поета та художника; виховувати інтерес до творів образотворчого мистецтва Тараса Шевченка; виховувати повагу до своїх однокласників.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:

відповідає на запитання за змістом прослуханого (хто? що? де? коли? як?) розповідає, про що мовиться у вірші Т. Г. Шевченка, який прослуховувався ділиться своїми почуттями та емоціями від почутого; розповідає, що зацікавило в усному повідомленні;

сприймає зміст і форму простих медіа продуктів – відеороликів з піснями на слова Т. Г. Шевченка;

використовує у роботі основні, похідні, теплі й холодні кольори; змішує та розбавляє водою фарби для отримання різних відтінків кольорів; користується фарбами (акварель, гуаш), олівцями; придумує образи і створює їх знайомими засобами мистецької виразності на основі творів Т. Шевченка; порівнює музичні та візуальні образи.

Міжпредметні зв’язки: українська мова, образотворче мистецтво

Матеріально-технічне забезпечення:

       дидактичне забезпечення: портрет Т. Г. Шевченка, відеопрезентація про життя Кобзаря, аркуші паперу А4 для кожної дитини, непроливайки з водою, пензлики, акварельні та гуашеві фарби, грифельний та кольорові олівці, гумки, клейонка.

       технічні засоби навчання: мультимедійне обладнання, презентація до уроку, ноутбук, колонки.

       використані джерела інформації:

1.     Солов’йова О. Мультфільм "Садок вишневий коло хати" Шевченко Т.Г.

[Електронний ресурс] / Ольга Солов’йова. - Режим доступу:

https://www.youtube.com/watch?v=E0jnBCkMEuM

2.     Красицький Д. Тарас Шевченко — народний поет і художник. [Електронний ресурс] / Дмитро Красицький.- Режим доступу:

http://edufuture.biz/index.php?title=Урок_на_тему_"Тарас_Шевченко_—_народний_поет_і_художник"

3.     Фейзер К. Тече вода з-під явора. [Електронний ресурс] / Клавдія Фейзер.- Режим доступу:

https://www.youtube.com/watch?v=XKszOgnxb1Q

Складова моделі успішного випускника: Громадянин

Орієнтир складової моделі успішного випускника: Патріотизм (очікувані результати - формування почуття патріотизму, відданості Батьківщині). Загальноприйняті моральні норми суспільства (очікувані результати - знання та збереження  культурних цінностей українців).

Складова моделі успішного випускника: Творча особистість

Орієнтир складової моделі успішного випускника: Самопізнання (очікувані результати - самоактуалізація прагнень до самостійності; формування позитивного сприйняття). Творча самореалізація (очікувані результати - розвиток творчої активності; реалізація творчих здібностей).

Педагогічний інструментарій для формування успішного випускника (підхід - особистісно-орієнтований,  компетентнісний, діяльнісний; технологія - інтерактивного навчання; форма роботи – комбінований урок).

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина: перевірка наявності учнів; перевірка готовності учнів до уроку.

Вчитель: Сьогодні на уроці ми з вами будемо пізнавати нове, цікаве, корисне. Побажайте один одному успіхів і гарного настрою (робота в парах).

ІІ. Основна частина

  1.               Повідомлення теми та мети уроку.

Щовесни, коли тануть сніги

І на рясті засяє веселка,

Повні сил і живої снаги

Ми вшановуєм пам’ять Шевченка.

 Наш урок сьогодні буде незвичайний,присвячений він Т. Г. Шевченку. Ось, ви бачите портрет великого Кобзаря. Ми завжди пам’ятаємо його обличчя. Він дивиться на нас уважно, лагідно і сумно (вчитель звертає увагу на портрет Кобзаря).

  1. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь про життя Шевченка.

Вчитель: 9 березня 1814 року в селі Морині на Черкащині в сім’ї селянина-кріпака народився Т. Шевченко. (Відеопрезентація про життя Тараса Шевченка). Серед темної ночі блиснув вогник - це народилася дитина. Для пана - новий кріпак, а для  України великий поет.               Хлопчик ріс мовчазний, завжди замислений.              Любов до малювання, книги зародилася в Тараса рано. Він малював крейдою і вугіллям на воротях, на стінах і цим завдавав сім'ї великого клопоту. А як добував копійку – купував паперу і робив з неї записну книжечку, бо дуже любив писати й малювати.

 Восьмилітнього Тараса батьки віддали до дяка в «науку». За найменшу провину він карав своїх учнів різками.

 Перше тяжке горе, що вразило серце малого Тараса - смерть матері. На 12 році Тараса спіткало нове горе – помер батько. Він залишився сиротою.

Словникова робота.  

Вчитель: Значення яких слів вам не зрозумілі? (Учитель пояснює такі слова).

-                     Коли Тарас Шевченко виріс, його друзі викупили з кріпацтва. Але він не забув своєї тяжкої долі дитини-сироти. Будучи поетом, він у своїх віршах описував нелегке життя дітей-сиріт, кріпаків, а також неповторну красу української природи, писав про любов до рідної землі, до народу. За це його назвали Великим Кобзарем.           

  Кобзарі – це співці, що грали на кобзі і розповідали про тяжку долю народу. Свою першу книгу Т. Г. Шевченко назвав «Кобзар».

Читання напам’ять віршів дітьми.

Вчитель: А зараз дівчата прочитають вірші великого Кобзаря, які вивчили. (Дівчата читають напам’ять вірші «Село», «Дивлюся, аж світає..»)

-         Які картини ви собі уявляли, коли слухали ці вірші?

-         Що найбільше сподобалося?

-         Чи виникли у вас якісь запитання, які б ви хотіли задати?

Слухання пісень на слова Тараса Шевченка.

Вчитель: Вірші Т. Г. Шевченка настільки поетичні та мелодійні, що їх легко покласти на музику. Багато композиторів написали музику до його віршів.

Слухання пісень «Тече вода з-під явора», «Садок вишневий коло хати».

Бесіда за змістом пісень

-         Які картини можна уявити під час слухання цих пісень?

-         Які ілюстрації можна намалювати до них?

Вчитель: За своє недовге життя Тарас Шевченко залишив нам велику спадщину в літературі та художньому мистецтві, бо любов до України оспівував не тільки у своїх віршах, а ще й у картинах. Окрім поета, він був і талановитим художником. Тарас Шевченко вніс просто неоціненний вклад в розвиток української культури. Зараз ми послухаємо пісню на слова великого Кобзаря, а також переглянемо відео з репродукціями картин, які написав Тарас Шевченко.

Слухання пісні «Заповіт»

Бесіда за змістом

-         Про що пісня «Заповіт»? Що заповідав Тарас Шевченко своїм нащадкам?

-         Що зображено на картинах Кобзаря? Що найчастіше він зображував?

-        Що хотів показати у своїх творах? Які найбільше вам сподобалися?

Малювання за задумом.

-                     Уявіть себе художником-ілюстратором та намалюйте ілюстрацію до вірша Т. Г. Шевченка, який вам найбільше сподобався, найбільше вразив! Продемонструйте свої вміння!

Пальчикова гімнастика.

-         Спочатку розімнемо свої пальчики.

В.п.: вказівний і середній пальці витягнути й опустити вниз. середній та підмізинний – притиснути до долоні великим пальцем. Вказівний і середній пальці пересувати на поверхні стола, імітуючи рухи ніг. Вправа виконується однією рукою, потім іншою, а тоді двома одночасно.

Маленькі ніжки крокують по доріжці!

Топ-топ-топ-топ! Крокують по доріжці!

Самостійна образотворча діяльність.

       Вчитель нагадує про правила композиційного розташування зображення на аркуші паперу, про попередні нариси олівцем перед розфарбовуванням малюнка, про доцільне і правильне використання фарб: гуашевих та акварельних, про обережність із водою для миття пензлика. Діти працюють самостійно, під музичний супровід пісень на слова Тараса Шевченка.

ІІІ. Заключна частина. Рефлексія. Інтерв’ю.

-         Чи задоволені ви своєю роботою?

-         Хто такий Т. Г. Шевченко? Чому його називають Кобзарем? Про що писав у своїх віршах? Що або кого зображував на своїх картинах?

-         Що зображено на ваших картинах? До яких віршів ці ілюстрації?

-         Який настрій у вашої картини?

-         Що сказав би Тарас Шевченко про вашу роботу? Що б ви хотіли сказати йому?

Виставка робіт дітей.

 
 

 

 

 

 

docx
Додано
29 грудня 2023
Переглядів
500
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку