Школа – це маленька держава, вона не може існувати без ідеї задуму, що захоплює дітей, вчителів,батьків. Ідея завжди безперервна. Вона існує постійно і, зрозуміло, притаманна всім. Якщо така ідея зникає, а не народжується нова, горе цій установі, школі, державі, бо деградує, зупиняється в своєму розвитку, в ній безцільно жити, в ній скука і немає прогресу.
О. А. Захаренко
Добрий день, дорогі друзі!
Всіх шанувальників фізики ми запрошуємо на незвичне свято «Тато, мама, я – фізична сім’я». Тут ви зможете добре відпочити, повеселитись і дечого навчитись.
Цікава фізика наука,
З її законами всі ми
В житті стрічаємось повсюди
У повсякденному бутті.
Ваші тата і мами ще не так давно були школярами і теж вивчали фізику, тож сьогодні ми пропонуємо своїми фізичними знаннями помірятися двом командам, двом сім’ям (представлення команд – сімей).
Команди смілих і кмітливих
Запрошуєм помірять сили.
Всім доведіть, що ви уважні,
Розумні, мудрі і відважні!
Команди, ви готові?
Бере початок гра.
Всі слухайте питання!
Ні пуху, ні пера!
ПРОГРАМА ЗМАГАННЯ
1.Розминка
2.Конкурс «Чи знаєте ви…?»
3.Вікторина «З історії фізики»
4.Конкурс «Краще раз побачити, ніж сто разів почути» (пояснення дослідів)
5.Конкурс «Виготовте прилад»
6.Конкурс «Фізичні розваги» (розгадування ребусів)
7.Конкурс «Народ скаже, як зав’яже» (пояснення приказок та прислів’їв, що мають фізичний зміст)
І РОЗМИНКА
1.Одиниця вимірювання механічної роботи (джоуль)
2.Якою змінною позначають механічну роботу? (А)
3.Барометр – це прилад для вимірювання…(атмосферного тиску)
4.На всі тіла діє сила…(земного тяжіння)
5.Динамометр – прилад для вимірювання…(сили)
6.У паскалях вимірюється…(тиск)
7.Прилад для вивчення механічних коливань називається…(математичний маятник)
8.Характеристиками звуку є…(тембр, гучність, висота тону)
9.Одиниця вимірювання сили (ньютон)
10.Прискорення вільного падіння дорівнює…(9,8 м/с2)
11.Стан, за якого вага тіла дорівнює нулю, називають…(невагомістю)
12.Види сили тертя (ковзання, кочення, спокою)
13.У скільки разів дає виграш у силі рухомий блок? (у два рази)
14.Нормальний атмосферний тиск дорівнює…(760 мм.рт.ст.)
15.Вперше атмосферний тиск виміряв…(Еванджеліста Торрічеллі)
16.Тіло плаває на поверхні рідини за умови, що…(сила тяжіння менша за виштовхувальну силу)
17.Одиниця вимірювання потужності (ват)
18.Одиниця вимірювання кількості теплоти (джоуль)
19.Температура кипіння води дорівнює…(1000 С)
20.Температура плавлення льоду дорівнює…(00 С)
ІІ КОНКУРС «ЧИ ЗНАЄТЕ ВИ…?»
1.Навіщо в ожеледицю тротуар посипають піском? (Щоб збільшити силу тертя)
2.Чому після дощу грунтова дорога стає слизькою? (Зменшується сила тертя)
3.З якою метою верхній край лопати, на який тиснуть ногою, вигнутий? (Збільшують площу, зменшують тиск)
4.Для чого ріжучі частини сільськогосподарських машин (січкарні, корморізки) повинні бути гостро заточені? (Зменшують площу, збільшують тиск)
5.В якому взутті більш мерзнуть ноги взимку: в просторому чи тісному? Чому? (В тісному. Немає повітря, яке погано проводить тепло)
6.Чому шерстяний одяг зберігає тепло краще, ніж бавовняний? (Шерсть має погану теплопровідність)
7.Виходячи з річки після купання, ми відчуваємо холод. Чому? (Вода з поверхні тіла випаровується, температура знижується)
8.Вогка білизна, яку вивісили взимку в дворі, замерзає. Але через деякий час вона стає сухою навіть при сильних морозах. Чим це можна пояснити? (Випаровування відбувається і за від’ємних температур)
ІІІ ВІКТОРИНА «З ІСТОРІЇ ФІЗИКИ»
1.Галілео Галілей досліджував падіння кулі та гарматного ядра з похилої башти. Як називається ця башта? (Пізанська)
2.Хто першим відкрив закон збереження енергії? (В 1840 році лікар Роберт Майєр)
3.Який дослід провів бургомістр німецького міста Магдебурга Отто фон Геріке? (Дослід із магдебурзькими півкулями, що демонстрував силу атмосферного тиску)
4.Що кричав Архімед, коли мчав вулицями Сіракуз, відкривши закон, який зараз носить його ім’я? (Еврика)
ІV КОНКУРС «КРАЩЕ РАЗ ПОБАЧИТИ, НІЖ СТО РАЗІВ ПОЧУТИ»
Зараз ми продемонструємо досліди, які вам потрібно буде пояснити.
1.Відварене очищене яйце входить в пляшку, де щойно горів зім’ятий аркуш паперу. (Газ всередині посудини буде охолоджуватись, тиск – зменшуватись. Завдяки різниці тисків яйце буде втягнуте всередину посудини)
2.Як узяти копійку не намочивши рук?
На тарілку покласти копійку, налити води, запалити в склянці зім’ятий аркуш паперу і швидко, перевернувши склянку, поставити її в тарілку з водою поряд із монетою. Вода потрапить до склянки, монета залишиться на тарілці без води. (Тиск газу під час його охолодження зменшується, а зовні залишається атмосферним. Вода під дією різниці тисків потрапить до склянки)
V КОНКУРС «ПРИЛАД СВОЇМИ РУКАМИ »
Із запропонованих матеріалів, які лежать на столі, виготовте фізичний прилад.
На столі – пластикова пляшка, шило, нитка, кулька з отвором.
Виготовлення приладів
1.Кульку прив’язати до нитки (модель математичного маятника)
2.В пластиковій пляшці за допомогою шила зробити отвори (прилад, який демонструє, що зовнішній тиск передається в усі точки рідини)
VІ КОНКУРС «ФІЗИЧНІ РОЗВАГИ»
Пропонуємо вашій увазі ребуси, які потрібно розгадати. Перемогу в цьому конкурсі одержить та команда, яка першою виконає завдання.
1.
ЛЬТ Д
2.
А
Відповіді: вольт, швидкість, напруга, робота.
VІІ КОНКУРС « НАРОД СКАЖЕ, ЯК ЗАВ’ЯЖЕ»
Потрібно пояснити фізичний зміст приказок та прислів’їв.
1.Не помажеш – не поїдеш (Мастила зменшують силу тертя)
2.Ходить по лезу ножа (Площа леза дуже мала, тому тиск великий і можна порізатись)
3.Проти лома немає прийому (Найкраще використовувати важіль)
4.Клин клином вибивають (Клин – простий механізм, за допомогою якого ми, діючи на тильну поверхню клина, значно збільшуємо дію на сторони розколюваної деревини)
5.Як гукнеться, так і відгукнеться (Явище луни)
6.Повна діжка мовчить, а порожня гучить (Порожня діжка відіграє роль резонатора, підсилюючи гучність звуку)
VІІІ ПІДСУМОК ГРИ
Дісталися фіналу
Команди – молодці.
Що ж нам демонстрували
Сьогодні тут гравці?
(Підведення підсумків, нагородження переможців та учасників)