«Театр – істинний храм мистецтва» (В.Белінський)

Про матеріал
Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Основні жанри давньогрецької драми – трагедія і комедія. Есхіл, «Прометей закутий» значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру. Утілення міфу про Прометея у трагедії. Основний конфлікт, ідеї служіння, самопожертви, свободи.
Перегляд файлу

Розробка уроку у 8-ому класі 

Тема : «Театр – істинний храм мистецтва» (В.Белінський)  Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Основні жанри давньогрецької драми – трагедія і комедія. Есхіл, «Прометей закутий» значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру. Утілення міфу про Прометея у трагедії. Основний конфлікт, ідеї служіння, самопожертви, свободи.

Завдання уроку : закріпити знання учнів з античної літератури, систематизувати знання з історії давньогрецького театру, розкрити його значення в античному суспільстві, розглянути основний конфлікт трагедії Есхіла «Прометей закутий» з усвідомленням особливостей жанру та значення творчості Есхіла. Виховувати інтерес до античної літератури, образів, поваги до людських цінностей, що випливають з ідеї твору.

Тип уроку : комбінований 

Обладнання : відеопрезентація «Давньогрецький театр», елементи декору (маски комедії і трагедії),  ілюстрації до міфу про Прометея

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання

учні пишуть літературний диктант

1)  У давнину були нероздільні одне від одного  слово і …

(спів)

2)  Лірикою називалися ті пісні, що виконувались у супроводі  музичного інструменту -  … (ліри)

3)  Ліру  винайшов Бог …(Гермес)

4)  Ім’я музи гімнів, урочистих пісень …(Полігімнія)

5)  Ім’я музи любовної поезії …(Ерато)

6)  Легендарна Сапфо проживала на острові …(Лесбос)

7)  Вірш, у якому виражені настрої смутку, журби, філософський роздум називається … (елегія)

8)  Автор слів: «Добре вмирати тому, хто, боронячи рідну країну, поміж хоробрих бійців  падає в перших рядах»…(Тіртей)

9)  Головна тема пісень Сапфо …(кохання)

Залежно від способу виконання вірші поділяли на декламацію і…(спів)

       3-4 пари  працюють за пантбуками

 

       Виразне читання віршів Тіртея – Сапфо, визначення кращого декламатора.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1)  Звучать слова В. Белінського «Чи любите ви театр?» у виконанні вчителя: «Театр …ви любите  театр? Чи любите ви театр, як я. Тобто всіма силами  своєї душі, з усім ентузіазмом, з усією пристрастю, на яку здатна  палка молодість, жагуча і пристрасна  любов до витонченого… Театр – це храм, це істинний храм мистецтва, при вході до якого  ви миттєво  відокремлюєтесь від темряви, забуваєте  про житейські відносини, ваше холодне «я» розчиняється в палкому ефірі любові»   

2)  Вступне слово учителя

Як ви здогадалися, мова на нашому уроці піде про театр, його виникнення, особливості, основні жанри.

Греція – тепла країна, у якій здавна вирощували виноград.  І коли урожай був зібраний, греки дякували Богу рослинності і виноробства  Діонісу і влаштовували свята, які називали діонісіями.  Проводились вони двічі на рік – весною і восени. Хор  цапоногих сатирів (переодягнутих селян) славив Діоніса. Але згодом хор став прославляти і інших  міфологічних героїв , і це спонукало до виникнення драми 

(як роду літератури і театру)

Пропонуються випереджувальні питання до перегляду презентації «Давньогрецький театр».

      Що ви дізналися про будову античного театру?

      Хто виконував ролі в театрі?

      Яку  функцію виконував хор?

      Хто такий корифей ? У якому значенні зараз вживається це слово?

      Що означає слово трагедія в перекладі з давньогрецької (козел, цап)

3)Запис у зошити  Композиція трагедії:

Пролог  (декламація)

Виступ хору (парод)

Епісодії (епізоди)

Стасими (відхід акторів)

Ексод (заключний стасим)

Тепер частини трагедії називаються актами   ІІІ. Вивчення нового матеріалу, формування загальнокультурних компетенцій.

1)  Виступ заздалегідь підготовленого учня з повідомленням про жанр комедії. 

2)  Робота з підручником

З яким новим словом зустрілися в статті про комедію (парабаса)?

Звертається увага дітей на розміщені на дошці маски комедії і трагедії. 

3)  Запис у зошити – Есхіл – батько давньогрецької трагедії.

4)  Опрацювання відомостей про Есхіла за підручником та складання анкети  автора:  Ім’я: Есхіл 

Роки життя : 525-456 рр. до н.е.

Місце народження : м. Елевсіні (поблизу Афін)

Заняття : воїн, поет-драматург

Досягнення : 12 разів перемагав на змаганнях драматургів

Творчий спадок : 80 драматичних творів, 7 дійшли до нашого часу

Новаторство : ввів до трагедії  другого актора, технічні пристрої, писав піднесеною і яскравою мовою.

Похований : о. Сицилія 

5)  Пригадайте міф про Прометея, чому цей образ є «вічним»? 

6)  Короткий виклад  сюжету трагедії Есхіла «Прометей закутий». Знайомство з афішою (переліком дійових осіб) трагедії.

Гефест заковує Прометея в ланцюги за наказом Зевса і залишає його на краю світу – у Скіфії пустельній (за уявленням греків на Кавказі ). Звучить монолог Прометея, де він розповідає, що був на стороні Зевса, коли той протистояв Кроносу (його батьку). Йому співчувають океаніди, їм він розказує про конфлікт із Зевсом.

7)Читання в ролях уривку підручника 

 

8)                     Обговорення прочитаного:

            Про які «дари» розповідає Прометей у своєму монолозі?

            Як реагує хор на слова Прометея? 

            Чому Прометей допомагає людям

(«щоб силу показать  дарів моїх») Який основний конфлікт  трагедії

?  

9)                     Опрацювання статті підручника «Дари Прометея  людству»  ІV. Закріплення, узагальнення вивченого. Рефлексія.

              Що нового  дізналися на уроці?

              Які нові слова доповните  у свої словнички?

              Де знадобляться знання,  отримані на уроці?

              У чому символічне значення образу Прометея?

              Кого ми можемо називати прометеями наших днів?

              Чим відрізняється  сучасний театр  від давньогрецького ? За активність на уроці усім учням подарунок – буклет «Правила поведінки в театрі». V. Домашнє завдання.

Закріпити вивчене прочитанням матеріалів з теми уроку у підручнику, повправлятись у виразному читанні  уривків  трагедії Есхіла «Прометей закутий».

 

pdf
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
12 лютого 2020
Переглядів
883
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку