Брейн-ринг «Зоряний шлях»
Мета: узагальнити та закріпити набуті знання із теми «Античність» та «Середньовіччя»; розширяти кругозір, активізувати розумове мислення, кмітливість; розвивати творчі здібності, пізнавальну активність; підвищувати рівень культури; виховувати рішучість, сміливість, цілеспрямованість, естетичні смаки, повагу до художнього слова та літератури.
Обладнання: інтерактивна дошка, папір, олівці, портрети письменників.
Хід гри
I. Організаційний момент
Учні об’єднуються у дві групи, кожна з яких заздалегідь отримала завдання: дати назву команді, обрати капітана команди, девіз, підготуватись до конкурсів. Визначається склад журі із запрошених вчителів. З’ясування порядку участі у змаганнях (проводиться жеребкування).
II. Оголошення теми, мети заходу
Слово вчителя
Шановні друзі! Я вітаю всіх присутніх на брейн-ринзі «Зоряний шлях», у якій беруть участь найрозумніші хлопці та дівчата 8-х класів!
Здається, немає у світі людини, яка б не прочитала легендарну казку для дорослих, алегоричну повість - найбільш відомий твір Антуана де Сент-Екзюпері – «Маленький принц». Немає у світі людини, яка б не знала хлопчика із золотим волоссям, що живе з трояндою на окремій планеті. Для тих, хто давно не перечитував цю зворушливу і мудру казку-притчу, хочу нагадати слова Маленького принца: «Хотів би я знати, навіщо зірки світяться. Напевно, потім, щоб рано чи пізно кожен міг знову відшукати свою». Так, у кожного з нас є своя зірка, своя висота, свій зоряний шлях у житті.
І сьогодні наші команди мають можливість пройти свій шлях до зірок у світі літератури і досягнути успіху.
Такими яскравими зірками світового письменства з їхніми вершинними досягненнями є представники літератури доби античності та Середньовіччя. Це дуже цікаві періоди у світовій літературі. Сподіваюсь, ви покажете глибокі знання із цих тем, проявите багату фантазію, розумове мислення, кмітливість, творчі здібності, пізнавальну активність, вміння сприймати з гумором і перемогу, і поразку, адже це лише літературна гра. Тож бажаємо вам удачі і перемоги в сходженні до зірок знань.
А болільників і всіх глядачів просимо дотримуватись тиші і порядку під час гри. Роль ведучого буду виконувати я. Підрахунками балів буде займатися шановне журі у складі:...
Знайомство з журі.
Представлення команд.
А тепер ближче познайомимося з нашими командами та підтримаємо їх гучними оплесками.
(Команди презентують свої назви, девізи та емблеми. Максимальна кількість балів – 3 бали).
Умови гри
Гра складається із шести категорій: «Теорія», «Ілюстрація», «Особистість», «Цитата», «Секрет», «Бюро знахідок». Кожна з них оцінюється від 10 до 50 балів. Команди по черзі за бажанням обирають категорію і кількість балів. Якщо одна з команд не дає правильної відповіді, то право відповідати надається команді-супернику. Якщо вона дає правильну відповідь, то заробляє додаткові бали й вибирає наступну категорію. Таким чином команди набирають бали.
Журі, яке оцінює відповіді, підраховує бали, визначає та нагороджує команду-переможця.
З’ясування порядку участі у змаганнях (проводиться жеребкування)
Отже, розпочинаємо літературний поєдинок «Зоряний шлях»!
III. Основний зміст гри
Категорія №1 «Теорія»
Завдання: дати відповіді на теоретичні питання.
10 балів: Наука про міфи, а також сукупність усіх міфів певного народу (Міфологія)
20 балів: Драматичний твір, де зображуються нерозв’язні моральні проблеми, що спричиняють зазвичай загибель героя (героїв) (Трагедія)
30 балів: Збірна назва творів різних жанрів, у яких у легендаризованій формі втілено боротьбу народу проти ворогів, зла, гноблення… (Героїчний епос)
40 балів: Якій історичній добі притаманні такі ознаки:проповідування подвижництва, аскетизму; ідея безсмертної віри в Бога; вчення про існування двох світів (божественного й земного), відображення суперечливості людини, драматизму її буття (Середньовіччя)
50 балів: Яка з літератур є найдавнішою літературою Європи і єдиною, що розвивалася самостійно, не спираючись безпосередньо на досвід інших літератур? (Грецька література)
Категорія №2 «Ілюстрація»
Завдання: вказати героя, автора та назву твору
10 балів: Двобій Ахілла й Гектора (Гомер «Іліада»)
20 балів: Гермес вмовляє Прометея підкоритися Зевсові (Есхіл «Прометей закутий»)
30 балів: Роланд кличе на допомогу («Пісня про Роланда»)
40 балів: Пріам благає Ахілла віддати тіло Гектора (Гомер «Іліада»)
50 балів: Еней розповідає Дідоні про загибель Трої (Вергілій «Енеїда»)
Категорія №3 «Особистість»
Завдання: за фактами біографії впізнати письменника
10 балів: За одним із переказів, вона була дочкою аристократа. Народилася в Мітілені на острові Лесбос. Навчалася у школі мистецтв співу й танцям, захоплювалася поезією, писала оди, гімни, елегії. Пізніше очолювала школу риторики для знатних дівчат. Її ім’я оповите легендами. Хто вона? (Сапфо)
20 балів: Він був одружений, але всі свої поезії присвятив іншій жінці, яка стала його музою. Його вигнали з рідної Флоренції, і він помер на чужині у Равенні, ображений на своїх земляків. І лише в червні 2008 року влада Флоренції скасувала своє рішення про його вигнання з рідного міста. Хто він? (Данте Аліг’єрі)
30 балів: Його імя означає «Біла Слива», а друзі про нього говорили, що у нього в спині є «кістка гордості». Мандрував країною, захоплювався філософією даосизму. За однією з легенд, він народився на зірці Тайбо (Венері) і туди ж повернувся, відбувши свій земний строк. Хто він? (Лі Бо)
40 балів: Він народився в селі Анди, неподалік міста Мантуя в родині дрібного землевласника. Готувався стати адвокатом, але слабке здоров’я перешкодило його кар’єрі. Присвятив себе письменству. Віддав десять останніх років життя поемі, у якій первісний задум вшанування імператора та його роду змінився на задум зв’язку нового ладу зі «святою давниною». Вирушив у подорож оглянути місця подій,але захворів і помер. Хто він? (Публій Вергілій Марон)
50 балів: Справжнє ім’я цього поета утворено з більш ніж 10 слів, у яких згадано імена предків і назву міста, де він народився. Він передбачав погоду, сонячні та місячні затемнення. Його перу належать чимало наукових робіт з математики, астрономії, філософії та медицини. Хто він? (Омар Хайям)
(Музична пауза)
Категорія №4 «Цитата»
Завдання: прослухавши цитату, визначити, з якого твору і хто промовив фразу
10 балів: «Почесний дар – за це мене й засуджено: в сухім стеблі сховавши, джерело вогню Я переніс таємно, й людям сталося Воно на всі мистецтва їх навчителем.» («Прометей закутий», Прометей)
20 балів: «Не говори мені…про жодні угоди!
Як не бува між людьми і між левами клятв непорушних,
Як між вовками й ягнятами згоди не буде ніколи…
Так і між нами не бути любові …». («Іліада», Ахілл)
30 балів: «Вітчиме-сіре, дуже вдячний вам я, Довірили мені весь ар’єргард ви…За віслюка чи навіть за шкапину Мій меч примусить ворога сплатити.» («Пісня про Роланда», Роланд )
40 балів: «Хочу уже я давно тобі показати наочно
Рід твій майбутній і славних нащадків твоїх полічити,
Щоби зо мною радів ти, Латинського краю дійшовши.» («Енеїда», Анхіз)
50 балів: «Любощів ніжний співець, як свій шлях життьовий перейшов я,-
Друже-нащадку, тобі повість розкаже моя.
Мила вітчизна моя – Сульмон, на джерела багатий;
Дев’ятдесят туди миль треба від Рима пройти.». («Сумні елегії» («Життя поета») Овідій)
Категорія №5 «Секрет»
Завдання: за допомогою ілюстрацій розшифрувати назву твору, вказати предмет та героя, якому він належить чи відгадати крилатий вираз, назвати твір та автора.
10 балів: ілюстрації: стріла, п’ята людини (Ахіллесова п’ята)
20 балів: дібрати до слів «Підступний дарунок» відповідний крилатий вислів (Троянський кінь)
30 балів: ілюстрації: орел, печінка (орган) (Прометей, «Прометей закутий», Есхіл)
40 балів: ілюстрації: нотний стан, хліб, тканина з шовку («Пісня про хліб і шовк» Ду Фу)
50 балів: ілюстрації: скульптури «Викрадення сабінянок», «Вовчиця годує Ромула й Рема»»; гуси (Щит Енея)
Категорія № 6 «Бюро знахідок»
Завдання: визначити, якому літературному герою належить та чи інша річ, вказати автора та назву твору
10 балів: ілюстрації: яблуко (Афродіта, «Суд Паріса», Троянський цикл міфів) 20 балів: ілюстрації: молот, ланцюги (Гефест, «Прометей закутий» Есхіла)
30 балів: ілюстрації: сандалі з крильцями (Гермес, Есхіл «Прометей закутий»)
40 балів: ілюстрації: ріг, меч (Ріг Оліфант і меч Дюрандаль Роланда («Пісня про Роланда»)
50 балів: шолом, щит (Шолом і щит Ахілла, «Іліада» Гомера)
IV. Підбиття підсумків усієї гри
Оголошення результатів брейн-рингу
Слово вчителя
А зараз слово надаємо журі, яке не тільки оголосить результати гри, а й назве переможців.
(Слово журі. Нагородження переможців призами)
Слово вчителя
Хочу подякувати всім нашим учасникам і наголосити на тому, що зірки бувають різні: зірки естради, кіномистецтва тощо. Ось і в нас з’явилася свої зірки, привітаймо їх гучними оплесками. (Звертаючись до переможців.) Це ваш зоряний час, ви перемогли у грі, вам щирі вітання від усіх присутніх в цьому залі. На цьому ми завершуємо гру «Зоряний шлях». Дякуємо всім учасникам за активну участь. Усім гарного настрою, успіхів і високих оцінок. Вірте в себе! Вірте в свої здібності! До побачення!