Вікторія Вернигора,
вчитель англійської мови Ліцей № 243
Подільського району м. Києва
Театралізація як засіб вивчення іноземної мови і подолання стресу під час воєнного стану
Зараз ми живемо в складний час. Війна -що охопила країну впливає на все навколо і на освіту теж. Наше майбутнє покоління потребує нових рішень. Як зберегти їх зацікавленість і водночас надати матеріал для засвоєння? Як уникнути стресу під час такої кількості повітряних тривог? Я думаю що кожен педагог постійно задає собі ці питання. І безумовно кожен пропонує свою форму-вирішення цих проблем. І я в свою чергу теж хочу поділитися своїм досвідом. В 2023-2024 році ще додалася проблема адаптації 5-ти класників. Тож звернулась до такої форми навчання як театралізація. Саме вона допомогла мені створити сприятливі умови для вивчення англійської мови і досягнути позитивних результатів не тільки в навчанні, а і в благодійній діяльності.
Особливість театралізації полягає в тому, що вона включає в себе ігрову діяльність. Театралізована діяльність дозволяє дітям проявляти свою активність, розкривати емоції, розвивати пам`ять, поповнити словниковий запас і підвищити їх рухову діяльність. Тобто зробити особистість більш розвиненою духовно та інтелектуально. Але все це дає гарні результати тільки при систематичній роботі в освітньому процесі. Можна зробити висновок, що « театралізація» - це гра , через яку дитина пізнає світ і всебічно розвивається як особистість. Використання театралізованої діяльності сприяє розвитку природних здібностей учнів та підвищенню пізнавального інтересу до вивчення іноземної мови. Театр формує в учнів цілеспрямованість, зібраність, взаємодопомогу. Театральні імпровізації сприяють вмінню реалізувати свій потенціал. В цьому і полягає актуальність та практичне значення використання театральних прийомів як на уроках іноземної мови, так і в позакласній діяльності. Гра – це дитячий спосіб працювати, розважатись, запам’ятовувати, доводити, насмілитись, спробувати, створити та засвоїти. Гра – це життя.
Ідея та інноваційність цього досвіду полягає в тому, що при використанні театралізації з допомогою вчителя-модератора учень перетворюється з об’єкта навчання на активного, цілеспрямованого суб’єкта навчального процессу. Учні можуть самі створювати сюжети та інсценізувати їх, підбирати костюми, створювати декорації, записувати потрібне музичне супроводження, а вчитель виступає лише помічником та консультантом.
Серед педагогів, що займались цією проблемою хочеться виділити Міхо Муді (Miho Moody), професор університету Durham, який в своїй роботі «Драма для викладання іноземної мови» (“Drama for foreign language teaching”) детально дає як теоретичну, так і практичну базу для використання елементів драми на уроках іноземної мови ті описує власний досвід викладання в Японії. Голандський педагог Астрід Ронке в своїй книзі « Драма та театр як метод викладання іноземної мови» дає визначення методу драматизації як використання засобів театралізації для підвищення ініціативи учнів в процесі вивчання іноземної мови.
При навчанні іноземної мови через театралізацію ми використовуємо наступні принципи:
Отже театралізована діяльність є ефективним засобом навчання, який створює особливу атмосферу в класі, робить процес вивчення англійської мови захопливим, приносить задоволення, викликає подальше бажання вивчати іноземну мову й удосконалюватися в ній. Це є засіб навчання, який формує комунікативну компетенцію, розширює світогляд, тренує пам’ять, вчить виражати свої почуття у слові, жестах, міміці, інтонації. Одним словом, формує естетичну культуру школярів.