Тип уроку. Урок систематизації і узагальнення вивченого матеріалу, інтерактивний.
Завдання.
-Закріпити знання учнів про життя і творчість В.О.Сухомлинського;
-захопити учнів читанням;
-розвивати діалогічне та монологічне мовлення, комунікативну компетентність учнів з даної теми, вміння та навички виразного читання, використовуючи засоби виразності;
-розвивати вміння ставити питання до прослуханих творів та відповідати на них;
-розвивати вміння працювати в групах;
-розвивати навички учнів складати есе на задану тему;
Конспект уроку з позакласного читання
Клас. 2-б Театральна вистава в трьох актах
Тема. «Казки за творами В. Сухомлинського оживають»
Мета. Узагальнити та систематизувати знання учнів про життєвий і творчий шлях В.О.Сухомлинського; формувати уявлення про доброту, чуйність і уважність;вчити спостерігати, робити висновки; розвивати діалогічне та монологічне мовлення, комунікативну компетентність учнів з даної теми, вміння та навички виразного читання, використовуючи засоби виразності; збагачувати словник, пам’ять, спостережливість, уяву; виховувати любов і повагу до рідного слова, до батьків, до рідного краю, до праці.
Тип уроку. Урок систематизації і узагальнення вивченого матеріалу, інтерактивний.
Вид уроку. Урок - театральна студія
Завдання.
Обладнання. Портрет В.О.Сухомлинського, виставка оповідань письменника для дітей, виставка дитячих малюнків за творами письменника, книжечка з казками і
віршами учнів, мультимедійна дошка, декорації до інсценівок, картка самоконтролю, тестові завдання, пам’ятка для дітей.
Хiд уроку
І.Розминка.
Веселе читання з мультимедійної дошки
https://www.youtube.com/watch?v=yEut9APxloo
Девіз:
Не залежить доброта від зросту,
Не залежить доброта від віку.
Доброта з роками не старіє,
Доброта, як сонце, гріє.
1.Визначення слів
- Що ж означає слово «добро»? (Пояснення дітьми)
2. Інформація з Тлумачного словника
Довідка
Добро — корисна справа, учинок.
Доброта— чутливість, стан душі людини, що спонукає творити добро.
3. Бесіда про Сухомлинського + відео
https://www.youtube.com/watch?v=isCjjbmwfF0&t=67s
https://www.youtube.com/watch?v=WCo6JVoSgmE
Вступне слово вчителя. — Жив на свiтi педагог, учений, письменник Василь Олександрович Сухомлинський. Вiн дуже любив дітей і написав для них багато-багато оповiдань та казок про ласкаве сонечко та м’яку травичку, про працелюбних мурашок i веселого метелика, про зайчика-хвалька та голосистого півника, про ласкаві маминi руки i добру бабусю.
Вiн писав казки про доброту, бо сам був доброю людиною i дуже хотів, щоб ви, дiти, виросли добрими, чуйними, працьовитими.
На уроках позакласного читання на протязі року ми знайомилися з творами цього автора, до деяких оповідань ми малювали малюнки і оформили виставку ваших робіт.
- Сьогодні ми проведемо наш підсумковий урок. Але перш ніж ми почнемо працювати я хотіла вас запитати:
- Що таке, на вашу думку, людські чесноти?
1.Передбачення.
Ваші очікування (цікавий, захоплюючий,розважальним, корисним)
(Діти висловлюють свої думки)
2. Сухомлинський дітям https://www.youtube.com/watch?v=Ej4y9bhCe6E&list=PLxo41hv92vDCbW-G2TfPxwOu1-ZAHnqMh
3. Соловей і Жук
https://www.youtube.com/watch?v=Z3CrnC8eOM4&index=2&list=PLgGnHFEgrC6Jo1Ze5t2fEVS5_hsJOSyEb
« Життя і творчість В.О. Сухомлинського».
1-й учень. Народився В.О.Сухомлинський 29 вересня 1918 р. в селі Василiвка Онуфрiївського району, Кіровоградської областi у незаможній сiм’ї. До революції батько Олександр Омелянович Сухомлинський працював за наймом як тесляр i столяр у поміщикiв та окремих селянських господарствах.
Мати - Оксана Юдiна, працювала в колгоспі. В їхній сiм’ї, крiм Василя, було ще троє дiтей - Іван, Сергій та Меланiя. Всі вони стали вчителями.
Закiнчивши навчання в семирiчнiй школi, де був одним з найкращих учнiв, улiтку 1934 р. вступив до Кременчуцького педагогічного iнституту i став студентом факультету мови i лiтератури, але через хворобу у 1935 р. припинив навчання у ВУЗі і сiмнадцятирічним юнаком розпочав свою педагогiчну роботу.
2-й учень. Протягом 1935-1938 рр. вiн викладає українську мову і лiтературу у школі. Потiм продовжує навчання у Полтавському педагогічному iнститутi(заочно).
У 1941 р. був призваний до лав Радянської Армії.
У 1942 р. був тяжко поранений. У 1942-1944 рр. працює директором середньої школи і вчителем російської мови і літератури у селищi.
Навеснi 1944 р. переїжджає з дружиною до України, на свою Батькiвщину, в Онуфрiївський район. Працює чотири роки завідувачем районного вiддiлу освiти.
3-й учень.А в 1948 р. за власним проханням стає директором Павлиської середньої школи. Цiєю школою вiн керував до кiнця свого життя. 23 роки життя в Павлишi стали найплiднiшими.
На найвищий щабель своєї творчостi В.О.Сухомлинський пiднявся в 60-i роки. Саме в цi роки вiн написав свої найкращi книжки, статтi, художні твори для дiтей.
Не раз був нагороджений орденами i медалями за свою плiдну працю.
4-й учень. 2 вересня 1970 р. перестало битися серце В.О.Сухомлинського. Вiн прожив 52 роки. Але фiзична смерть на поклала край життю його творчих надбань. І тому ми сьогоднi зупинимось на сходинках багатогранної творчостi вчителя-педагога В.О.Сухомлинського.
Слайд 14. Презентація групи
Перший акт вистави( лялькова вистава) Перш ніж ми послухаємо першу казочку я хочу, щоб ви відгадали загадку.
Загадка
Гострi кiгтi має —
В подушки ховає,
Лазить все на плотик,
А зоветься... (котик).
Послухайте казку В.О.Сухомлинського героєм якої є котик.
«Як здивувався Мурко».
Був собі у бабусі старий – престарий кіт Мурко. Лежить Мурко проти
сонця, гріється. Заплющив очі,спить,поклав голову на лапки. Тільки хвостиком махає, мух відганяє.
На подвір’ї ходило курча. Воно відбилося від квочки й жалібно пищало.
Побачивши кота, замовкло. Підійшло тихенько до нього, притулилося й очі закрило. Тепло йому біля котового кожуха.
Мурко відчув, що до нього хтось притулився. Розплющив очі – курча. І здивувався: тай сміливе ж яке!
Дивиться Мурко на курча, дивується й не знає, що йому робити.
Чи налякати курча, щоб утекло, чи хай собі гріється?
Питання до казки (Читають діти)
—Чому Мурко здивувався?
— Як повів себе Мурко?
— Чи правильний його вчинок?
Фізкультхвилинка
https://www.youtube.com/watch?v=9GU7Kn_b6oc
Другий акт театральної вистави «Казки про дівчинку і ромашку».
Ясної сонячної днини маленька дівчинка вийшла погратися на зелену галявину. Раптом вона почула плач. Прислухалася дівчинка і зрозуміла, що плач доноситься десь з-під каменю, що лежить обабіч галявини. Камінь був невеликий, як голова кролика, але дуже твердий. Підійшла дівчинка до каменя і запитує:
– Хто там плаче під каменем?
– Це я, Ромашка, – почувся ледь вловимий голосок. – Звільни мене, дівчинко, тисне на мене камінь...
Відкинула дівчинка камінь і побачила ніжну, бліду стеблинку Ромашки.
– Спасибі тобі, дівчинко, – подякувала Ромашка, виструнчившись і зітхнувши на повні груди. – Ти звільнила мене з-під Кам'яного Гноблення.
– Як же ти потрапила під камінь? – запитала дівчинка.
– Обдурило мене Кам'яне Гноблення, – відповіла Ромашка, – коли я була маленьким насіннячком. Восени я шукала теплий куточок. Дало мені притулок Кам'яне Гноблення, обіцяло оберігати від холоду і спеки, дощу і вітру. А коли мені захотілося побачити Сонечко, воно ледве не розчавило мене. Я хочу бути твоєю, дівчинко.
Дівчинка приходила до Ромашки, і вони разом зустрічали схід Сонця.
– Як добре бути твоєю, дівчинко! – часто говорила Ромашка.
– А якби ти виросла в лісі або обабіч дороги? Якби ти була нічия? – запитала дівчинка.
– Я б умерла від горя,– тихо мовила Ромашка. – Але я знаю, що нічиїх квітів не буває. Вони завжди чиїсь. Он та Вогняна Маківка – вона дружить із Сонечком. Сонечко шепоче їй: «Ти моя, Вогняна Маківко». Я чую цей шепіт, коли сходить Сонце, а Маківка назустріч йому розкриває свої прекрасні пелюстки. А он та Волошка – товаришка Весняного Вітру. Він першим щоранку прилітає до Волошки, будить її і шепоче: «Прокинься!» Квітка не могла б жити, якби вона була нічиєю!
Третій акт вистави ( пальчиковий театр)
«Як Їжачиха приголубила своїх діток
У Їжачихи було двоє їжаченят – кругленькі, мов клубочки, з маленькими голочками.
Одного разу покотилися клубочки – їжаченята поживи шукати.
Котяться садом, котяться городом. Побачили Зайчика. Їсть Зайчик солодку морквинку.
Їжачкам теж захотілось морквинки покуштувати.
Тільки висунули маленькі голівки, а Зайчик як закричить: - Геть звідси! Ви гидкі, колючі!
Прикотилися їжаченята до матусі, плачуть. - Чому ви плачете, діточки мої любі? – запитує мати. - Зайчик каже, що ми гидкі, колючі.
А Їжачиха пригорнула маленьких діток, приголубила їх:
- Та хіба ж ви колючі, діточки мої рідненькі, - промовила вона. Волоссячко у вас м’якесеньке, як льон. Ви ж пухнасті, кругленькі, мов м’ячики.
відео кліп «А я бажаю вам добра»
(Вірш «Журавлі» за мотивами казки В.О.Сухомлинського).
1-а учениця.
Сумують, тужать журавлi
В осіннім небі батькiвщини,
Бо їх вiд рідної землi
Женуть морози й хуртовини.
2-а учениця.
Але чого ж їм сумувать?
Вони летять до сонця, лiта,
Привiтно будуть зустрiчать
Їх теплий Нiл, яскраві квiти.
3-я учениця.
А може, тяжкая дорога
Лякає наших журавлiв?
Нi, зовсiмiнша в них тривога,
Тому вони такi сумнi.
4-а учениця.
Найтяжче їм далеко жити -
В чужiй, нерiднiй сторонi
І за берiзками тужити,
Чекаючи весняних днів.
Вчитель. Я для вас також підготувала казку.
Казка
«Журавель і Папуга» (Читає вчитель).
Був собі Журавель. Жив він на березі нашого озера. Наступила зима. Пристав він до ключа інших журавлів і полетів далеко на південь. Там вічне тепло, теплі води, смарагдові береги, блакитне небо. В лісах багато дивовижних пташок, зелених, синіх, голубих папуг. Усі вони співають, радісно кричать.
Журавлеві нашому сумно. Питає зелена Папуга Журавля:
- Чого ти сумуєш? Чого ти гнізда не мостиш, журавлят не висиджуєш?
Мовчить Журавель. Поглядає на північ. Коли це стрепенувся, прислухався до чогось. Десь пролунав журавлиний крик. Радісний,тривожний.
Злетів Журавель – щоб наздогнати інших журавлів.
- Куди ж ти летиш? – дивується Папуга. – Там же холодно.
П”ять місяців поживеш і знову ж сюди прилетиш. Що там доброго на твоїй холодній півночі?
- Добре те, що я там народився. Там моя Батьківщина.
Тест
а) на південь; б) на північ.
2. З ким розмовляв Журавель?
а) з Сорокою; б) з Папугою.
3. Чи весело було Журавлеві на чужині?
а) так; б) ні.
4. Для чого злетів журавель?
а) щоб поплавати в озері;
б) щоб наздогнати інших журавлів.
5. Скільки місяців поживе журавель на Батьківщині?
а) 5; б) 10.
6. Що доброго на Батьківщині?
а) там є що їсти; б) він там народився.
Підсумок. Отже, ми повиннi також любити свiй край i свою рiдну домiвку.
Гра: «Хто швидше складе прислiв’я»(групова робота).
1. Хто людям добра бажає, той i собi має.
2. Цінуй батька й неньку, то буде тобiскрiзь гладенько.
3. Праця чоловiка годує, а лiнь — марнує.
4. Люби, шануй природу, то навкруг побачиш вроду.
(Роздати прислiв’я чотирьом групам учнiв).
Скласти, прочитати і пояснити їхнє значення.
В.Сухомлинський писав багато казок,цікавих історій і ми вчимося у цього видатного педагога, письменника складати також цікаві історії.
Есе
Сьогодні ми продовжимо роботу нашого довготривалого проеку
«Казки учнів 2-Б класу».
Скласти казку: Про Сонечко (про його тепло,доброту і любов)
і Бджілку (про її працелюбність, любов до прекрасного)
12. Метод прес.
- Чому я вибрала саме цих персонажів? Ваша думка.
Розповідь створених казок
ІІІ. Підсумок уроку
Вчитель. Так, людина починається з добра - до батька й матерi, дідуся і бабусi, до рiдноїземлi, до рослин і тварин. Добро - найголовнiша риса характеру кожної людини. Отож, вам моє побажання: щоб краплину людської доброти ви пронесли через усе своє життя, щоб зло покинуло вашу душу, а натомiсть щоб завжди в нiй панувало добро i совiсть. Недаремно кажуть, що людина починається з добра.
Майте чуйне, щедре, велике і добре серце.
Слайд 38.
Сказав мудрець:
— Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро i вищу правду вiра
Людину відрізняється вiд мавпи і від звiра.
Хай оживає iстина стара:
Людина починається з добра.