Технології та інновації в стародавньому Єгипті

Про матеріал
Розробка STEM уроку з ысторыъ на тему "Технології та інновації в стародавньому Єгипті"
Перегляд файлу

Тема: Винаходи та технологічні інновації в стародавньому Єгипті

 

Клас: 6-А   Дата проведення: 06.12.2023

 

Тривалість:  90  хв.

 

Мета уроку:

        Ознайомлення з винаходами та технологіями стародавнього Єгипту.

        Розвиток навичок інтерактивного вивчення історії за допомогою STEM-підходу.

        Використання географічних та математичних знань для розв'язання завдань.

Обладнання:

        Ілюстрації та схеми стародавнього єгипетського технічного обладнання.

        Моделі інструментів (різноманітні ліфти, годинники, будівельні інструменти).

        Карта Єгипту.

        Комп'ютер або дошка для демонстрації презентації.

 

Хід уроку:

 

І. Вступ (5 хв):

        Привітання та коротке введення в тему. https://hdrezka.tv/series/documentary/67225-drevniy-egipet-hroniki-imperii-2022.html#t:359-s:1-e:1 (перші 50 секунд)

        Запитання: "Чи знаєте ви, як географічне розташування Єгипту вплинуло на його розвиток?"

        Запитання: "Чи знаєте ви, які технології та винаходи використовували стародавні єгиптяни?"

 

ІІ. Географічна частина (15 хв):

 

Коротке пояснення географічного положення Єгипту.

C:\Users\user\Desktop\єгипет\image085.jpg

Єгипет розташований у Північно-Східній частині Африканського континенту. Його територію омивають Середземне й Червоне моря. Клімат країни спекотний. Вдень стояла неймовірна спека, температура повітря рідко опускалася нижче за +25 °С. Ночі ж, навпаки, були холодними, а інколи навіть морозними. Більшу частину території Стародавнього Єгипту займали пустелі: Лівійська, Нубійська та Сахара. Стародавні єгиптяни за червоний колір пустель називали ці землі «Де-Шерет», тобто «червона земля». Серед розпечених пісків зустрічалися оази — місце в пустелі, де є рослинність і вода.

Із півдня на північ територією Єгипту протікає Ніл, що є найдовшою річкою світу. Вона починається в горах Центральної та Східної Африки та несе свої води до Середземного моря. Гирло Нілу розділяється на велику кількість маленьких річок-рукавів, що утворюють трикутник. Греки назвали його за виглядом своєї букви «Δ» — дельта. Землі в дельті річки називають Нижнім Єгиптом. Вище за течією простягається Верхній Єгипет.

 

Ознайомлення з документом

 

Діодор Сицилійський про природу Єгипту

…Єгипет простягається на південь… Із заходу він захищений Лівійською пустелею, у якій водиться величезна кількість диких звірів і яка тягнеться на великі відстані; відсутність води та будь-якої їжі робить подорож через неї не лише тяжкою, а й справді небезпечною. Із півдня такий самий захист йому дають нільські пороги та прилеглі гори. Тому ні пливти річкою, ні подорожувати суходолом практично неможливо, не маючи царських або подібних до них запасів. Із частин країни, що звернені на схід, одні захищені річкою, інші — оточені пустелею та болотистими місцинами, які мають назву «прірви»… Четвертий бік країни омиває… Єгипетське море…

 

Давній Єгипет мав кілька визначальних особливостей які вплинули на появу нових технологій та винаходів:

  1. Ріка Ніл: Єгипет розташований вздовж берегів річки Ніл, яка вважається однією з найдовших річок світу. Ріка істотно впливає на життя і розвиток країни, надаючи родючий ґрунт для сільського господарства.
  2. Середземноморське узбережжя: З північного заходу Єгипет має доступ до Середземного моря. Це сприяє розвитку морської торгівлі та забезпечує країні доступ до міжнародних морських шляхів.
  3. Сахарська пустеля: За південним заходом від річки Ніл розташована Сахарська пустеля. Це велике пустельне просторовідкладення, яке впливає на клімат і природні умови південних регіонів країни.
  4. Геостратегічне положення: Єгипет є ключовою країною для північно-східного регіону Африки та Середземномор'я, що визначає його важливу роль у політичному, економічному та культурному вимірі на міжнародній арені.

 

Всі ці фактори роблять географічне положення Єгипту ключовим для його історії, економіки, технологічних відкриттів та культурного розвитку.

 

 

 

 

ІІІ. Історична частина (25 хв):

З усіх древніх цивілізацій, єгиптяни на сьогоднішній день є однією з найбільш добре відомих. Піраміди, побудовані ними, стоять донині, а їх мумії і саркофаги є цінними експонатами в найвідоміших музеях. Але при цьому мало хто знає, що багато з того, чим користуються сучасні люди, було винайдено за часів Стародавнього Єгипту.

Хоча європейська колоніальна окупація Єгипту знищила значну частину історичної спадщини країни, але деякі іноземці залишили по собі більш позитивний слід. Наприклад, Наполеон організував перші дослідження з єгиптології, коли привіз близько 150 вчених і художників для вивчення та документування природничої історії Єгипту, яку опубліковано в Описі Єгипту. У 20-му столітті єгипетський уряд і археологи визнали важливість поваги до різних культур і цілісності під час розкопів.

За весь час свого існування, давні єгиптяни винайшли дуже багато корисних речей та винаходів які ми використовуємо і до нині.

 

 

До основних винаходів Давнього Єгипту можна віднести:

 

  Дамби та зрошувальні системи. Основою багатства Єгипту було сільське господарство. Але землеробство єгиптян цілком залежало від розливів Нілу. Щоб раціонально використовувати його позитивний вплив, єгиптяни навчилися приборкувати річку за допомогою дамб (земляних насипів) і каналів. Дамби стримували води під час сильних розливів, а канали підводили воду до ділянок землі, на які не поширювався розлив. Це давало змогу розширити територію, придатну для землеробства.

Для підняття води на підвищені ділянки від XV ст. до н. е. єгиптяни почали використовувати так званий шадуф. Цей пристрій був схожий на «журавель» біля колодязя в українських селах. Від IV ст. до н. е.вже застосовували спіральні гвинти в циліндрі, які піднімали воду. Пізніше цей пристрій дістав назву «Архімедів гвинт». Згодом засобом для піднімання води служило механічне колесо.

 

Давнім видом ремесла було ткацтво. Найвищого розвитку ткацтво набуло за доби Нового царства. У цей час єгиптяни навчилися виготовляти високоякісні тканини з льону та фарбувати їх. Одяг робили тільки з лляних тканин. Інші матеріали вважалися нечистими. Поширеними кольорами були червоний, синій, зелений, однак улюбленим кольором залишався білий.

 

Високого рівня в Стародавньому Єгипті досягло гончарство. Для виробів із глини використовувався гончарний круг. Готові вироби просушували та прикрашали малюнками. Закінчувався процес випалюванням у цегляних печах.

Єгиптяни вміли гарно обробляти камінь, дерево. Згодом навчилися виготовляти скло. Докази того, що люди створили і використовували скло в ремеслах, можна знайти ще в 3500 до н.е. – В єгипетській і месопотамській цивілізації. Головним чином скло використовувалося у вигляді дрібних скляних кульок. Єгиптяни потім відкрили ефективний спосіб виготовлення ваз, заливаючи в форми з утрамбованого піску розплавлене скло. Найбільш ранні виявлені єгипетські вази були присвячені фараону Тутмосу III і датуються приблизно 1500 р. до н.е.

 

Суднобудівництво. Єгиптяни будували маленькі човни з папірусу та великі баржі, що перевозили кам’яні брили масою кілька сотень тонн. Із часом вони, опанувавши мистецтво будувати великі кораблі, що рухалися за допомогою вітрил і весел, навчилися плавати у відкритому морі.

 

Календар. Справжнім досягненням став календар. Він складався з 365 днів 12месяцев і 30 днів у місяць! Через рік додано ще 5 днів. У ньому записували рівень Нілу, щоб контролювати посіви.

Рік у єгиптян поділявся на три пори по чотири місяці. Сезон розливу (19 липня — середина листопада) — «ахет», потім сезон звільнення від води (середина листопада — середина березня) — «перет» і сезон «шему» — збирання врожаю (середина березня — 19 липня).

 

Математика. У єгиптян були відмінні знання з математики. Найбільш ранні записи про геометрію походять з Єгипту, де фахівці з геометрії називалися “арпедонапті”. Вони використовували мотузки, щоб обчислити площу земель, а потім в кінцевому результаті передали ці знання грекам. Єгиптяни крім цього розробили ефективні способи множення і ділення, а також операцій з дробами.

 

Алфавіт. Звичайно, сьогодні люди не використовують єгипетський алфавіт, але ідея фонетичного алфавіту (де кожен символ є звук, а не ціле слово) прийшла саме з Єгипту. Звичайні єгипетські ієрогліфи використовували символ для кожного слова, але існували також 24 знаки, які використовувалися для відображення звуків, щоб якось писати запозичені іноземні слова. https://www.youtube.com/watch?v=5_k8J1cPn5w

 

Папір і лист. Хоча єгиптяни не винайшли папір, який використовується сьогодні, папірус був величезним кроком в порівнянні з вирізанням текстів на кам’яних і глиняних табличках, як з точки зору простоти написання, так і з точки зору більш легкого перенесення з собою. Єгиптяни винайшли папірус (і очеретяні пера, якими вони писали на ньому) в 3000 р. до н.е., але масово почали використовувати тільки в 500 р. до н.е. Папірус став однією з найбільших статей експорту Єгипту: він був дуже дорогий і технологія його виготовлення посилено охоронялася. https://www.youtube.com/watch?v=5uXrj6U5CHU або https://www.youtube.com/watch?v=k0Mb9Nx_bx0

 

Чорнило. Єгиптяни першими придумали чорні чорнила, а потім додаючи пігменти та інші кольори. Їх колір дуже стійкий і деякі збереглися до наших днів.

 

 

Перуки. У стародавніх єгиптян була дилема: вони не хотіли ходити з довгими зачісками під палючим сонцем, але вони також не хотіли стригтися налисо, щоб сонячні промені не обпалювали шкіру голови, а також з причин моди. В результаті з’явилися перуки. Запобігання від високої температури була далеко не єдина причина, по якій єгиптяни почали користуватися перуками. Вони також захищали від головних вошей.

 

Хірургія. Продовжуючи тему медицини, єгиптяни були цивілізацією, якій належали найраніше виявлені хірургічні інструменти. Вони були знайдені в могилі Кара, який був відомий як “палацовий лікар і хранитель секретів фараонів”. У похованні поряд з головою Кара були виявлені кілька бронзових хірургічних інструментів, в кожному з яких був отвір для підвішування на гачок.

 

  Медичні записи. Люди лікували рани усіма видами трав і подрібненими частинами тварин протягом тривалого часу. Однак, завдяки своїм новим і зручним методам написання, єгиптяни залишили одні з найстаріших описів медичних процедур і лікарських рецептів. До цих пір вчені знайшли дев’ять окремих журналів з папірусу, в яких йдеться про те, як єгиптяни лікували пацієнтів.

 

Зубна паста. Методи підтримки чистоти зубів існували вже протягом певного часу, але єгиптяни винайшли вперше в історії засіб для підтримки здоров’я порожнини рота. У деяких єгипетських гробницях були знайдені зубні щітки, які були зроблені з гілочки, розділеної на одному кінці. У папірусних документах було знайдено рецепт зубної пасти: 1 драхма (0,3 грама) кам’яної солі, дві драхми м’яти, 1 драхма висушеної квітки ірису і трохи перцю.

 

Дезодорант та депіляція. Єгиптянам часто приписують винахід першого дезодоранту. Вони намагалися позбутися неприємного запаху поту за допомогою різних спецій, таких як цитрусові і кориця. Шляхом змішування численних ароматів, в тому числі квітучих вічнозелених чагарників ріжкового дерева, вони робили натуральні дезодоруючі гранули, які носили під пахвами. Крім того, щоб позбутися від неприємного запаху, вони виголювали волосся під пахвами.

 

Макіяж очей. Чарівний макіяж очей, який став втіленням давньоєгипетського гламуру, насправді служив не тільки для марнославства. При аналізі 52 зразків стародавньої косметики вчені виявили, що велика частина речовин на основі свинцю, що використовуються в єгипетській косметиці, збільшувала рівень оксиду азоту в клітинах шкіри людини на 240%. Важливим є те, що оксид азоту підсилює імунну систему, щоб допомогти боротися з хворобами. Це мало особливе значення в тропічних болотистих районах, таких як Ніл, де лютували очні інфекції. Мейкап в той час демонстрував статус людини. Якщо його багато, це означає, що особа стоїть на високій соціальній драбині. 

https://www.youtube.com/watch?v=uHF3ruTRqOw

 

  Дверні замки. Насправді, єгиптяни не винайшли дверні замки (це зробили ассірійці), але єгиптяни популяризували їх і поліпшили оригінальний дизайн. Єгипетські конструкції дивно схожі на ті, які використовуються сьогодні, за винятком того, що механізми робили з дерева або латуні. Зрештою, це було набагато дешевше, ніж найняти охоронця. В кінцевому підсумку, замки поширилися по Греції і Римській імперії.

 

Також єгиптянами було винайдено багато будівельних  інструментів  які вікористовували в будівництві від звичайних будинків до пірамід.

 

Давні єгиптяни виявили вражаючу інженерну майстерність у будівництві від піраміди та храми до звичайних будинків. Вони використовували різноманітні будівельні інструменти, які, хоча вони можуть здаватися простими, дозволяли їм створювати величезні та довговічні будівлі. Ось деякі з них:

1.     Медяні та бронзові долота:

        Призначення: Використовувалися для вирізання та вирівнювання кам'яних блоків.

2.     Дерев'яні та кам'яні молотки:

        Призначення: Служили для відбиття кам'яних блоків від вапнякових або гранітних кар'єрів.

3.     Жерди та лебедки:

        Призначення: Використовувалися для підняття та переміщення важких блоків, особливо при будівництві пірамід.

4.     Водяний рівень:

        Призначення: Використовувався для визначення горизонталі при будівництві, допомагав утримувати будівлі відповідно до правильних геометричних форм.

5.     Мідні та кам'яні пилки:

        Призначення: Використовувалися для обробки та формування кам'яних блоків.

6.     Тягарі та навантажувачі:

        Призначення: Використовувалися для транспортування та підняття важких блоків, які використовувалися при будівництві.

7.     Гладильні та шліфувальні інструменти:

        Призначення: Використовувалися для обробки поверхні кам'яних блоків, щоб надати їм більш гладку текстуру.

 

Ці інструменти дозволили єгиптянам вирізати, транспортувати та обробляти величезні кам'яні блоки, необхідні для будівництва великих структур. Їхні техніки та інструменти вражають своєю ефективністю та допомагають зрозуміти високий рівень інженерної майстерності давніх єгиптян.

Також  єгиптяни використовували різноманітні механічні системи для підняття важких навантажень та кам'яних блоків у процесі будівництва пірамід, храмів та інших структур. Ось деякі з них:

 

1.     Рампи:

        Опис: Дуже ймовірно, що давні єгиптяни використовували дерев'яні або кам'яні рампи для переміщення важких блоків вгору. Ці рампи могли мати схил або бути збудовані вкрай ступенюватими для полегшення транспортування.

2.     Лебедки та тягарі:

        Опис: Використання тягарів та лебедок допомагало піднімати важкі навантаження. Лебедки виготовляли з дерева або металу та використовували механізми, щоб зменшити силу, необхідну для підняття вантажу.

3.     Ручні лебедки та турнікети:

        Опис: Зображення на стінах храмів свідчать про використання ручних лебедок та турнікетів для піднімання невеликих блоків та інших предметів.

4.     Підйомні пристрої:

        Опис: Деякі археологічні дослідження показують можливе використання підйомних пристроїв, які дозволяли піднімати та утримувати важкі навантаження під час будівництва.

 

Для вимірювання часу та організації свого дня давні єгиптяни використовували різні методи та пристрої. Основними  методами  вимірювання часу в Давньому Єгипті були:

 

1.     Сонячні годинники:

        Використовували тінь, яку кидало сонце, для визначення годин дня. Сонячні годинники були створені в різних формах і розмірах, і їхні показники були розміщені так, щоб вказувати приблизний час.

2.     Водяні годинники:

        Використовувались вода, що витікала через отвір з рівномірною швидкістю, для вимірювання часу. Час визначався за рівнем води в ємності.

3.     Календарі:

        Давні єгиптяни використовували сонячні та місячні календарі для визначення тривалості року та місяця, що було важливим для визначення сезонів і сільського господарства.

4.     Астрономічні спостереження:

        Вони використовували астрономічні події, такі як рухи зірок та планет, для визначення специфічних моментів часу.

 

Сонячні  і водяні годинники давні єгиптяни  використовували для обчислення часу, але це були прилади, що вказували на близькі наближені часи, а не точні годинники, які ми маємо сьогодні. Технологія точних механічних годинників з'явилася значно пізніше, у середньовіччі.

 

IV.            Математична частина (10 хв):

Задача “Піраміда”

1.     Дано:

Уявіть собі піраміду з чотирьох однакових трикутників, які утворюють основу.

2.     Запитання:

Якщо довжина кожного бокового ребра піраміди становить 5 метрів, то яка буде загальна довжина всіх бокових ребер разом?

3.     Додаткова інформація:

Врахуйте, що всі бокові ребра мають однакову довжину.

4.     Рішення:

        Оскільки всі бокові ребра мають однакову довжину, загальна довжина всіх бокових ребер дорівнює довжині одного бокового ребра, помноженого на кількість бокових ребер.

        Загальна довжина = Довжина бокового ребра * Кількість бокових ребер

        Загальна довжина = 5 м * 4 (оскільки є чотири бокові ребра в основі піраміди)

        Загальна довжина = 20 метрів.

5.     Відповідь:

Загальна довжина всіх бокових ребер піраміди становить 20 метрів.

 

Ця задача дозволяє учням використовувати прості арифметичні операції для розв'язання завдання та зрозуміти концепцію бокових ребер піраміди.

                 Технології - STEM частина (15 хв):

 

Клас поділяється на три групи:

-         Перша група робить маску фараона (Додаток 1);

 

Завдання: вирізати та склеїти маску фараона

(дітям роздаються шаблони маски фараона та все необхідне - клей та ножиці)

                                  

-         Друга група за допомогою штучного інтелекту генерує картинки з життя фараона (Додаток 2);

-         Третя група за допомогою штучного інтелекту генерує гробницю фараона (Додаток 3).

 

 

V.               Літературна частина. (15 хв.)

Клас поділяється на групи. Кожна група заздалегідь отримала завдання. Потрібно продекламувати вірші які було складено за допомогою штучного інтелекту в стилі давніх єгиптян  про якусь професію: будівельників пірамід, ремісників, хліборобів, лікарів тощо (Додаток 4).

 

 

 

 

 

VI.            Закріплення нових знань (10 хв.)

 

                                     Заповнити кросворд

 

            https://learningapps.org/display?v=p8og9fjv524

                                           Додаток 5

 

VII.        Рефлексія (5 хв):

 

1.     Чи отримали ви сьогодні новий досвід ?

 

2.     Які думки, почуття викликав у вас сьогоднішній урок ?

 

3.     Що ви не зрозуміли?

 

4.     З чим виникли проблеми?

 

 

ІХ. Домашнє завдання:

  1. Опрацювати відповідний параграф підручника;
  2. На основі переглянутого відео https://www.youtube.com/watch?v=2drOZTlGaYM  зробити папірус як його робили давні єгиптяни.
  3. За бажанням зробити макіяж в техніці давніх єгиптян.

 

                 Список використаних джерел:

 

  1. Модельна навчальна програма  «Історія України. Всесвітня історія. 6 клас» для закладів загальної середньої освіти  (авт. Гісем О. В., Мартинюк О. О., Сорочинська Н. М., Гісем О. О., Василенко Я.), що рекомендована Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 18.10.2022 № 921 ),  та з урахуванням концепції підручника  «Історія України. Всесвітня історія: підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти» (автори Гісем О. В., Гісем О. О.)
  2. Всесвітня історія. Історія України (інтегрований курс). 6 клас : розробки уроків / О. В. Гісем, О. О. Мартинюк. — X. : Вид-во «Ранок», 2014. — 400 с.
  3. Всесвітня історія. Історія України: підручник для 6 кл.  закл. загал. серед. освіти / О. В. Гісем, О. О. Мартинюк. — Xарків : Вид-во «Ранок», 2023. — 192 с.
  4. https://hdrezka.tv/series/documentary/67225-drevniy-egipet-hroniki-imperii-2022.html#t:359-s:1-e:1
  5. https://znaj.ua/history/12-vynahodiv-pradavnih-yegyptyan-yakymy-korystuyetsya-suchasna-lyudyna
  6. https://vsviti.com.ua/life/tech/56747
  7. https://www.youtube.com/watch?v=k0Mb9Nx_bx0
  8. https://www.youtube.com/watch?v=5uXrj6U5CHU
  9.  https://www.youtube.com/watch?v=2drOZTlGaYM
  10. https://www.youtube.com/watch?v=5_k8J1cPn5w
  11. https://www.youtube.com/watch?v=uHF3ruTRqOw
  12. https://learningapps.org

 

 

docx
Додано
19 квітня
Переглядів
309
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку