ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТКА ЗА ТЕХНОЛОГІЄЮ ОСОБИСТІСНО-КОНЦЕНТРОВАНОГО НАВЧАННЯ
із української мови у 5 класі Дата: _________ № уроку____
Вермінської Світлани Іванівни
Тема:
РМ №5. Типи мовлення: розповідь, опис, роздум, оцінка предмета (явища). РМ №6. Особливості будови опису предмета (тварини). Усний вибірковий переказ художнього тексту, що містить опис предмета, за колективно складеним планом.
|
Мета: поглибити знання учнів про типи мовлення (розповідь, опис, роздум ), з’ясувати особливості побудови опису, формувати вміння вирізняти опис від інших типів мовлення, переказувати текст описового характеру; працювати колективно; розвивати логічне і образне мислення, спостережливість, відчуття слова; виховувати любов до рідної мови
Очікувані результати: учні зможуть відрізняти різні типи мовлення один від одного, вказувати на характерні особливості певного типу, переказувати художній текст, що містить опис предмета.
Етапи |
Зміст роботи |
Діяльність учнів |
Ключові компетентності |
І Подача нового матеріалу |
І. Організаційний момент. ІІ. Оголошення теми, мети та очікуваних результатів заняття. ІІІ. Актуалізація опорних знань. План. 1. Типи мовлення. 2. Особливості опису, роздуму та розповіді. 3. Художні засоби, притаманні кожному типу 4. Структура тексту-опису, художні засоби, притаманні йому
|
Колективна робота
|
Спілкування державною мовою Спілкування іноземними мовами
|
ІІ Само- заглибленння |
Завдання: 1) опрацювати теоретичний матеріал у підручнику; 2) скласти докладну розповідь про типи мовлення та їх особливості; доповнюючи отримані від учителя заготовки для ментальних карт (дод. 2-3) |
Робота в парах: - опрацювання теоретичного матеріалу, - складання ментальних карт, - доповідь-захист |
Уміння вчитися впродовж життя Математична Інформаційно-цифрова
|
ІІІ Практичний етап |
1.Завдання на картках (дод.1) (Робота у групах (учасник обирає собі амплуа(дод. 4): Читець. Аналітик. Спікер). Інструктаж вчителя - визначити тип мовлення, аргументувати свою думку, спираючись на дані таблиць(заповнених ментальних карт). Спікер групи повідомляє результат роботи групи. Обговорення результатів роботи груп 2. Робота над усним переказом за колективним планом (дод. 5): - первинне прослухування тексту; - колективне складання плану після другого прослухування; - робота учнів над індивідуальним переказом
|
Групова робота - виконання завдань на картках - презентація роботи в групах - обговорення
- складання колективного плану - робота над чорновим варіантом власного переказу |
Інформаційно-цифрова компетентність
Спілкування державною мовою
Спілкування державною мовою Уміння вчитися впродовж життя |
ІV Контрол.- діагностичний етап |
- Презентація усного переказу учнями (за бажанням) - Самооцінювання учнями своєї роботи на уроціз аргусентацією - Оцінювання переказів учнів вчителем (без оголошення оцінок) -Підведення підсумків, оголошення д/з |
Індивідуальна робота учнів - переказ тексту художнього стилю
- самооцінювання роботи на уроці
|
Екологічна грамотність і здорове життя Загальнокультурна грамотність Спілкування державною мовою Підприємливість
|
Домашнє завдання: дописати твір – Д.р., С.р.
Підготувати проєкт «Типи мовлення» - В.р
Додаток 1
Текст 1
СОБАКА ДЖАН
Не раз я полював з Джаном, і що більше полював, то вірніше знав: кращого собаки мені не знайти.
Де б тільки качка впала — піде, знайде, принесе. Бувало й таке, що запливе десь у великому озері далеко-далеко, аж голови його не видно. Усе одно впіймає підранену качку, принесе. Раз було так: узяв я з півдесятка малої породи качок — чирят. А великих крижнів не бачив ні одного (М. Йогансен).
Текст 2
БІЛЕНЬКИЙ ФАРТУШОК
Із міста йшов якийсь чоловік. Він був у старій шинелі без хлястика, на зім’ятому кашкеті жовтіла зірка. На одному плечі в нього висіла гвинтівка, з другого — звисав пошматований рукав, і по ньому стікала кров. Солдат був худий, високий і заріс давно не голеною бородою. Побачивши Явдошку, він повернув до сіней (Петро Панч).
Текст 3
У Законі велика роль в охороні тваринного світу відведена громадськості. Безсумнівно, ніхто не повинен стояти осторонь будь-яких порушень, усі зобов’язані надати допомогу державним органам, які, звичайно,
контролюють виконання Закону. На мою думку, охорона природи і всіх її багатств, сприяння їх збільшенню є обов’язком кожного громадянина України (За В.Бондаренком).
Додаток 2
Типи мовлення
Ментальна карта
Тип мовлення |
На яке питання відповідає висловлювання |
Про що говориться у висловлюванні |
Основні частини висловлювання |
Розповідь |
|
|
|
Опис |
|
|
|
Роздум |
|
|
|
Ментальна карта
Тип мовлення |
На яке питання відповідає висловлювання |
Про що говориться у висловлюванні |
Основні частини висловлювання |
Розповідь |
Що робить особа або предмет?
|
Про дії , події |
Початок дії, її розвиток і завершення |
Опис |
Яким є особа або предмет?
|
Про ознаки предмета, особи |
Загальне враження, окремі ознаки, деталі |
Роздум |
Чому предмет або особа такі? |
Про причини явищ
|
Теза (думка, яку доводять), аргументи (докази), висновок |
Додаток 3
Додаток 4
Додаток 5
Осінній день
Разом з осінню до нас приходять похмурі дні. Блакитне небо повністю затягується сірими хмарами, так що й сонця не видно. Десь там, над хмарами, воно продовжує світити, та до нас на землю ледве пробивається його неяскраве світло.
В осінній день усе навколо наче покрите легким сірим покривалом. Дерева, квіти, будинки – все має приглушений колір, фарби ніби меркнуть. Квіти закривають свої бутони. У таку погоду ніщо не відкидає тінь, тому і здається одноманітним. Сірий асфальт, сірі стіни, сіре небо.
Та з іншого боку, похмурий осінній день сповнений і особливої краси, спокою та гармонії. Сонце не ріже очі, не блищить поверхня води. Все стримане й неяскраве. Осінні вбрання дерев радують око та прикрашають пейзаж навколо.