Технологічні аспекти особистісно орієнтованої освіти.

Про матеріал
У статті розкриваються аспекти особистісно орієнтованої освіти. Розкриваються цілі методичних прийомів. Аналізуються позиції, тактики на уроках. Навчання учнів прийомам зворотного зв’язку
Перегляд файлу

Наукова стаття

Пилипчук Світлана

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мелітополь. 2019

Технологічні аспекти особистісно орієнтованої освіти.

Анотація:

У статті розкриваються аспекти особистісно орієнтованої освіти. Розкриваються цілі методичних прийомів. Аналізуються позиції, тактики на уроках. Навчання учнів прийомам зворотного зв’язку

Ключові слова:

Учень, відносини, учитель, мета, діалог.

 

Декларація необхідність особистісно орієнтованого підходу до освіти сама по собі ще не забезпечує його розповсюдження в умовах школи. Найбільш поширеними в реальності залишаються суб’єкти об’єктивні відносини між учителем і учнями. Значною мірою це зумовлено тим, що технологічні (процесуальні) аспекти особистісно орієнтованої освіти (і в першу чергу, способи побудови і проведення уроку) розроблені недостатньо.

   На відміну від традиційного уроку, на якому вчитель бачить своє призначення в тому, щоб передати учням знання і способи  дії, на особистісно орієнтованому уроці стратегічними цілями вчителя слід вважати:

  • Сприяння освоєння учнями суб’єктної позиції;
  • Надання учню необхідної психологічної підтримки (за О. Газманом спільне з дитиною визначення її інтересів, цілей, можливостей і шляхів подолання перешкод, проблем, що заважають досягти позитивних результатів у навчанні, самовихованні і способі життя);
  • Забезпечення розвитку особистості учня.

  За усвідомленням стратегічних цілей вчителя на особистісно орієнтованому уроці йде вибір ним психолого педагогічних засобів, за допомогою яких цілі досягаються. Тактичних позицій можна виділити кілька:

  • Позитивна співпраця;
  • Індивідуалізація освітнього процесу;
  • Опора на самостійну пізнавальну діяльність і на активність учнів.

   Самі по собі це позиції не нові, проте досі технологічні аспекти їх реалізації нерідко залишаються декларативними, з одного боку, й освоюються досить формально, з іншого. Учителями визнаються їх значущість, необхідність, проте методичні підходи до їх реалізації часто залишаються неусвідомленими.

   Цінність договірних тактик зумовлена тим, що вони сприяють формуванню активності і самостійності учнів у процесі навчання. Реалізація цього методичного прийому припускає кілька етапів:

   Мета першого етапу зберегти наявну активність дитини як актуальну цінність, навчити орієнтуватися в навчальній діяльності передусім на саму себе (свої інтереси, здібності, можливості, вміння). Суть договору полягає в тому, що вчитель і учень на певному етапі домовляються про відвертість, необхідність пізнання один одного. Це знання одне про одного (проблеми, труднощі, інтереси тощо) є необхідною умовою надання вчителем дієвої допомоги дитині в засвоєнні навчальної діяльності. Лейтмотивом цього етапу є: «якщо я про тебе знатиму, то зможу тобі допомогти». Учитель і учень домовляються говорити про помилки, обговорювати своє бачення труднощів і проблем, що виникають під час навчання, з’ясовувати причини їх виникнення, розробляти план спільних дій. До спільного аналізу досягнутих результатів учитель може прийти за допомогою питань: чи задоволений ти виконанню роботою, чи досяг ти запланованого результату? Що перешкодило тобі виконати завдання? Яка частина роботи викликала у тебе найбільші труднощі? Тощо. Реалізація такого договору сприяє формуванню в учня досвіду цілеспрямованих (усвідомлених) дій при виникнення труднощів. Завдання учителя полягає в тому, щоб показати переваги і вигідність такої поведінки, відвертості в діяльності;

   Ціль другого етапу навчити бачити учня свої помилки і шукати засоби, що дозволяють усунити вади і попередити їх повторення. Зміст цього етапу припускає аналіз дій при виконанні завдання і фіксацію при цьому своїх відчуттів. Домовленість визначає обсяг роботи і терміни її виконання, виділення етапів для часткової перевірки задуманого. Результат виконання навчального завдання або дає підставу для переходу до подальших дій, або, він негативний, не оцінюється, а проблематизується визначається факт і причини його невідповідності зразку, власному уявленню про підсумковий  результат, очікуванням партнерів освітнього процесу. Значущість цього етапу полягає в тому, що він сприяє засвоєнню учнями навиків самоаналізу;

   Ціль третього етапу зробити ініціатором договірних відносин самого школяра, навчити його формулювати «самозамовлення», тобто звернення по допомогу у вирішенні власних навчальних проблем. Змістом етапу є закріплення уміння учня самостійно бачити свої помилки, самому добиватися їх усунення, щоб розвивати навики взаємодії з різними вчителями і уміти вибудувати свій індивідуальний стиль навчання. Позиція вчителя полягає в тому, щоб стимулювати учня до самостійного формування і лише уточнювати сказане учнем: «помилка, на твій погляд, сталася тому, що…», «ти вважаєш, що у такий спосіб виправиш становище?», «ти думаєш, що саме ця дія призвела до помилкиі т. д. Тим самим, на цьому завершальному етапі договору закінчується засвоєння учнями складних різноманітних позицій суб’єкта своєї життєдіяльності.

   Педагогічне значення такого методичного прийому, як договір, полягає в тому, щоб учитель прийняв, визнав динаміку суб’єктного становлення дитини як об’єктивну даність і як особливий предмет педагогічної діяльності. Завдання вчителя не активності й самостійності дитини, доповнюючи і примножуючи її зусилля, додати їм особливої духовної й освітньої цінності.

Діалог

   У діалозі учень відчуває себе рівноправним партнером учителя, не тільки веденим, а й ведучим. Він набуває життєво необхідної навички ділового спілкування, уміння формулювати питання, вести дискусію.

   З усіх видів навчальної діяльності найбільш придатним до організації діалогу є:

  • Навчально дослідницька діяльність (виконання лабораторних і практичних робіт, написання рефератів, теоретичне обґрунтовування аналіз літератури проблеми або способу її вирішення, робота з історичними першоджерелами, захист творчих проектів, аналіз літературних творів, вивчення розвитку проблем або виявлення яких небудь тенденцій за матеріалами періодики й ін.)
  • Організація диспутів і дискусій (висловлення власної думки з однієї із запропонованих актуальних тем, вироблення системи аргументування, уміння логічно й обґрунтовано довести цінність запропонованої оцінки, способу діяльності і т.д.), семінарів (самостійний аналіз навчальної або наукової літератури, порівняння різних точок зору, підготовка розгорнути і аргументованих відповідей на поставленні вчителем питання, публічний виступ за темою семінару);
  • Застосування завдань, що вимагають розгорнутого аргументування, висунення гіпотези, її доведення на основі відомих алгоритмів дій, правил і законів, порівняння різних точок зору і вибору, обґрунтування власних позицій;
  • Організація групової роботи (обговорення і визначення спільної позиції в групі, обґрунтування і захист вироблених позицій перед іншими групами, порівняння цих позицій, виявлення їх сильних і слабих сторін);
  • Навчальне коментування (обґрунтування застосування того або іншого правила, закону способу дії, а також обговорення тексту або усного викладення, скероване на виявлення причин, наслідків, оцінок, ставлення до обговорюваного явища, процесу);
  • Проведення учнем фрагменту уроку або цілого уроку (обговорення плану уроку і результатів його проведення, виявлення труднощів, з якими довелося зіткнутися при організації взаємодії, зіставлення ролевих очікувань і реальної поведінки вчителя, його «дублера» і решти учнів).

   Однієї з дидактичних функцій вчителя є навчання учнів прийомам зворотного зв’язку, проте можливим це стан лише за умови, що сам вчитель здатний демонструвати прийоми зворотного зв’язку: говорити про власні відчуття, що виникають з приводу деяких вчинків учнів, виражати своє ставлення до тих або інших видів діяльності, подій, людей, обговорювати з учнями причини успіху неуспіху власної діяльності й ін.

   Механізм і виявлення зв’язку сприяють своєчасній і ефективній корекції педагогічної діяльності вчителя.

   Назвемо кілька принципів, яких необхідно дотримуватися вчителю при організації зворотного зв’язку:

  • Зворотній зв’язок має носити описовий, а не оцінний характер, оскільки останній посилює захисну поведінку учнів;
  • Зворотний зв’язок має бути співвідносений, скерований на ті сторони поведінки, які можлива змінити. Невиправданим є використання зворотного зв’язку щодо, наприклад, віку, колишніх іспитів або невдач, фізичного стану учнів, відносин у їх сім’ях, поведінки батьків і т. д.;
  • Зворотній зв’язок найбільш ефективний, коли виступає як прохання, а не вимога і нав’язування певних дій іншому;
  • Зворотній зв’язок має бути оперативним, своєчасним і стосуватися поведінки,  що виявилася в певний момент;
  • Зворотній зв’язок найбільш ефективний, коли носить оптимістичний характер і здійснюється з позицій рівності й упевненості в потенціалі партнерів (але не з позицій переваги над учнями).

   Насамкінець відзначимо, що погані міжособистісні відносини блокують дію механізму зворотного зв’язку, продовжують у учнів відчуття невпевненості в адекватності сприйняття їх дій, поведінки вчителем або ж приводять до спотвореного уявлення про вчителя, його наміри.

  • Формування і стимулювання суб’єктивної позиції учнів:
  • Ініціація і позитивне ставлення до самостійності думок і висновків учня;
  • Створення ситуації вибору;
  • Організація індивідуальної діяльності з осмислення й опрацювання заданого матеріалу;
  • Стимулювання учнів до вибору і самостійного використання різних способів виконання завдання;
  • Пріоритетність індивідуальних і самостійних робіт школярів.
  • Створення умов для вияву і розвитку індивідуальності, самобутності й унікальності учнів:
  • Опора на суб’єктивний особистісний досвід учнів;
  • Активне схвалення оригінальності, своєрідності пропозицій і думок учнів, їх висновків і оцінок;
  • Застосування завдань, що дозволяють учню самому вибирати тип, вид роботи з навчальним матеріалом;
  • Формування уважного, позитивного ставлення до думок інших;
  • Створення ситуацій, що дозволяють учням виявити власні здібності, можливості інтереси.
  • Орієнтація на формування навчальної діяльності школярів
  • Розвиток мотиваційної сфери учнів;
  • Створення умов для засвоєння учнями компонентів навчальної діяльності: навчального завдання, навчальних дій, самоконтролю, самооцінки;
  • Підвищенням ступеня самостійності в навчальній діяльності школярів;
  • Заохочення виявів учнями ініціативи й активності в освітньому процесу.
  • Знання й урахування психофізіологічних особливостей учнів:
  • Використання прийомів зовнішньої і внутрішньої диференціації;
  • Вибір методичних прийомів, типу уроку відповідно до вікових особливостей учнів;
  • Використання тренувальних і проблемних завдань різного рівня складності, забезпечення дозування допомоги дорослих учням (відповідно до зони найближчого розвитку).
  • Орієнтація на розвиток внутрішніх мотивів навчання, стимулювання і становлення власного сенсу навчання:
  • Орієнтація учнів на освоєння процесу навчання, а не на прагнення до заданих результатів;
  • Навчання ціле створенню прийомами послідовності, класифікації;
  • Створення ситуацій успіху;
  • Допомога в усвідомленні мотивів власних дій, поведінки, діяльності4створення ситуацій морального вибору.
  • Організація розвиваючого процесу, орієнтація на розвиток пізнавальних здібностей:
  • Постановка й організація вирішення проблемних ситуацій;
  • Заохочення творчої активності учнів;
  • Орієнтація на розвиток інтелектуальних умінь, а не тільки на запам’ятовування навчальної інформації;
  • Використання сюжетно ролевих ігор, елементів тренінгу, аналіз ситуацій або їх моделей;
  • Різноманітність використовуваних методів і прийомів діяльності;
  • Підвищення частки навчальних завдань продуктивного характеру.
  • Формування емоційно ціннісного ставлення до світу, пізнання, оточуючих, себе:
  • Створення позитивного емоційного настрою на роботу всіх учнів протягом уроку;
  • Формування досвіду і прагнення визначати власне ставлення до явищ, подій, людей;
  • Прагнення до збагачення освітнього процесами позитивними емоціями (ситуації успіху, доброзичливість, сприятливий психологічний клімат і т. д.)
  • Формування прагнення до досягнення успіху, а не до уникнення не
  • Створення ситуацій включеності учнів у суспільно корисну діяльність, їх причетність до процесів і явищ, потрібних їм, колективу, суспільству.
  • Організація рівноправного спілкування в навчальній взаємодії:
  • Пріоритет діалогічних форм навчальної діяльності;
  • Організація співпраці вчителя й учнів;
  • Організація співпраці учнів між собою;
  • Оптимальне співвідношення фронтальних і індивідуальних форм організації діяльності.
  • Створення атмосфери взаємної зацікавленості в роботі один одного:
  • Заохочення ініціативи й активності учнів;
  • Акцентування на важливості участі і думки кожного в діяльності групи;
  • Використання варіантів організації навчальної роботи, що забезпечують залежність результатів групової або індивідуальної роботи від діяльності партнерів;
  • Докладні інструкції щодо виконання домашніх і самостійних робіт з метою забезпечення їх успішності.
  • Забезпечення зворотного зв’язку в педагогічному процесі:
  • Навчання учнів рефлексії, самооцінці дій, зусиль і результатів;
  • Взаємність зворотного зв’язку;
  • Зацікавлена реакція вчителя на пропозиції, побажання і зауваження учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

 

 

 

 

 

 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  • Особистісно орієнтований урок: конструювання та діагностика. Х.:веста: видавницьтво «ранок», 2007. – 176с.
  • Нілл А. Саммерхілл: виховання свободою. М.2000. 165с.
  • Серекав В. В. Особистісно орієнтоване освіта // Педагогіка. 1994 - 5. 260с. 

 

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
19 березня 2020
Переглядів
317
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку