Технологічні картки «Віночок корисних цікавинок в сучасних українських традиціях»

Про матеріал
Матеріали до занять з виготовлення поробок для учнів старшого дошкільного та молодшого шкільного віку: технологічні картки, рекомендації (з досвіду роботи гуртків). Можуть бути використані для організації роботи з дітьми старшого дошкільного та молодшого шкільного віку в родині, на заняттях у школі, гуртках, старших дітей з молодшими. Націлені на збереження українського колориту у формі, кольорі чи ідеї, відтворення напрямів сучасного українського мистецтва в малих формах, знайомство з можливим застосуванням виготовлених робіт та використання сучасних матеріалів.
Перегляд файлу

Комунальний заклад

«Центр дитячої та юнацької творчості №4

Харківської міської ради»

 

 

 

 

 

Посібник

 

 

«Віночок корисних цікавинок

в сучасних українських традиціях»

(виготовлення поробок для учнів старшого дошкільного та молодшого шкільного віку: технологічні картки, рекомендації)

з досвіду роботи гуртків:

 «Флористика», «Фітодизайн»,  «Паперокручення», «Раннього розвитку дитини» вихованців дошкільного та молодшого шкільного віку.

 

 

 

 

        Поливанова О.І., керівник гуртка «Фітодизайн»,

       Верпатова О.В., керівник гуртка «Паперокручення»

 

 

 

 

 

 

 

м.Харків 2019


Передмова

 

 Представлені матеріали - це цікаві елементи багаторічної роботи педагогів  закладу позашкільної освіти: незвичайні, легкі у виготовленні, цікаві в оформлені поробки. Підготовлений матеріал легкодоступний, має можливість диференційованого підходу у виготовленні, застосування схожих за структурою незатратних матеріалів.

Виховання  патріота своєї країни починається з народження дитини. Батьківське виховання сина чи доньки, їх приклад, любов, взаємовідносини, громадянська позиція – основа виховання дитини в кращих традиціях родини, країни – фундамент майбутнього України.

 Виготовлення із власними дітьми вдома, учнями на заняттях з художньої праці, у вільний час в групах подовженого дня, в гуртках цих поробок  це не тільки набуття навичок роботи з різними матеріалами, розвиток дрібної моторики дітей, але й яскравий елемент виховання в дітей любові до української культури.

Представлені матеріали можуть бути використані для організації роботи з дітьми старшого дошкільного та молодшого шкільного віку в родині, на заняттях у школі, гуртках, старших дітей з молодшими.

Працюючи над створенням посібника, ми намагалися зберегти український колорит у формі, кольорі чи ідеї, відтворити напрями сучасного українського мистецтва в малих формах, показати способи застосування виготовлених робіт та використання сучасних матеріалів. Важливим і необхідним ми вважаємо використання допоміжних методів, таких, як бесіда, художнє слово, музика, емоційні вправи, уявне входження в ситуацію тощо, які використовуються з метою підсилення впливу мистецтва та забезпечення їхнього емоційного контакту з українською культурою та її автентичним колоритом.

Бажаємо творчої наснаги та успіхів у розвитку власних неповторних «витворів мистецтв». Любіть українське!

 


Птах-берегиня

(прикраса, іграшка, атрибут свята)

Техніка виконання: паперопластика (гофротрубочка, аплікація).

Технологічна картка виготовлення

№з/п

Етап (операція)

Зображення

1.

Підготовка матеріалів та інструментів:

  • картон;
  • кольоровий папір;
  • паперові серветки різних кольорів;
  • дерев’яні палички (шпажки для шашлика);
  • дерев’яні палички (палички для суші);
  • клей ПВА;
  • ножиці;
  • олівець простий

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Птичка, свистулька, куманець\IMG_20190911_093425.jpg

1.1.

Підготовка матеріалів та інструментів:

  • вибивка (форма для вибивання з кольорового паперу) або заготовки з кольорового паперу для аплікації;
  • прикраси: самоклейові напів намистинки, камінці тощо

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Птичка, свистулька, куманець\IMG_20190912_114954.jpg

  1. 2.

Підготовка матеріалів та інструментів:

      - шаблон: надати готовий або  підготувати його разом з дитиною

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Птичка, свистулька, куманець\IMG_20190911_115204.jpg

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Птичка, свистулька, куманець\IMG_20190912_112415.jpg

2.

Обведення шаблону на картон

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Птичка, свистулька, куманець\IMG_20190911_111119.jpg

3.

Вирізування основи

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Птичка, свистулька, куманець\IMG_20190911_111453.jpg

4.

Підготовка гофротрубочок різних кольорів:

 

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Птичка, свистулька, куманець\IMG_20190912_114332.jpg

4.1.

Підготовка гофротрубочок різних кольорів:

  • розрізування паперових серветок на 4 квадрати;

 

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Птичка, свистулька, куманець\IMG_20190911_100938.jpg

 

Підготовка гофротрубочок різних кольорів:

- накручування їх на дерев’яну паличку (для суші);

4.2.

Підготовка гофротрубочок різних кольорів:

  • зморщування;

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Птичка, свистулька, куманець\IMG_20190911_101022.jpg

4.3.

Підготовка гофротрубочок різних кольорів:

  • знімання.

5.

Нанесення клею ПВА на основу

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Птичка, свистулька, куманець\IMG_20190911_112024.jpg

6.

Накладання гофротрубочок з зовнішнього контуру до центру у довільному порядку кольорів (за задумом автора)

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Птичка, свистулька, куманець\IMG_20190911_112156.jpg

6.1.

Накладання гофротрубочок:

  • тіло;
  • голова;
  • хвіст
  • (від великого до маленького)

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Птичка, свистулька, куманець\IMG_20190911_112955.jpg

6.2.

Накладання гофротрубочок:

залишки відрізаємо ножицями.

 

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Птичка, свистулька, куманець\IMG_20190911_113101.jpg

6.3.

Накладання гофротрубочок:

викладаємо дрібні деталі (паралельно)

 

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Птичка, свистулька, куманець\IMG_20190911_113739.jpg

7.

Приклеювання декоративних елементів:

  • якщо вони не готові вибиваємо їх формами для вибивання з кольорового паперу;
  • оздоблюємо камінцями, напівнамистинками

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Птичка, свистулька, куманець\IMG_20190911_114702.jpg

8.

Оформлення кріплення – тримача:

приклеюємо дерев’яну паличку (для шашлику)

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Птичка, свистулька, куманець\IMG_20190911_114740.jpg

8.1.

Оформлення кріплення – тримача:

Закріплюємо паличку шматочком паперу, картону.

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Птичка, свистулька, куманець\IMG_20190911_114748.jpg

9.

Готова робота. Дамо ім’я птаху і визначимо його місце  у нашій оселі.

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Птичка, свистулька, куманець\IMG_20190911_115041.jpg

Післямова:

Працюючи над виготовленням таких робіт необхідно враховувати характер дитини і його можливості. Для найменших і не посидючих можна почати з глечика, тарілки невеликої форми, більш складними будуть форми птаха, куманця, півника. Можна пофантазувати і зробити костюми українця та україночки: вишиванки, спідницю, штанці, капелюх, буси, чоботи, волосся чи віночок. Обличчя намалювати чи вклеїти роздруковане.

 

D:\ФОТО\ФОТО ЛЕТ ЛАГЕРЬ 2018\20180613_112633.jpg


Вишиванка з легкого пластиліну

Вишиванка з легкого пластиліну (магніт- подарунок)

Техніка виконання: ліплення

Технологічна картка виготовлення

 

№з/п

Етап (операція)

Зображення

1.

Підготовка матеріалів та інструментів:

  • набір легкого пластиліну;
  • картон;
  • клей «Дракон» (універсальний);
  • магніт;
  • стеки для роботи з пластиліном;
  • пластик або файл прозорий.

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Вишиванка\IMG_20190912_094946.jpg

1.1.

Шаблон вишиванки, який можна використати як наочність, але й наклавши його на  основний пласт пластиліну (основа вишиванки), вирізати по ньому стеком форму вишиванки.

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Вишиванка\IMG_20190912_101307.jpg

2.

Виготовлення основи: за шаблоном на прозорому листі пластику виліплюємо основу вишиванки білим чи синім кольором. Шар основи виліплюємо підклавши під нього магніт.

(Хоча він і не приклеється до пластиліну, залишить відбиток, відповідного розміру)

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Вишиванка\IMG_20190912_102145.jpg

2.1.

 Виготовлення основи вишиванки.

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Вишиванка\IMG_20190912_102554.jpg

3.

Оздоблення вишиванки

оздоблення кульками: горловини, низу рукава, низу виробу. Формуємо кульки. Стеками видавлюємо напівкулі на основі вишиванки

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Вишиванка\IMG_20190912_102745.jpg

3.1.

Оздоблення вишиванки:

вкладаємо готові кульки червоного кольору у підготовлені виїмки.

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Вишиванка\IMG_20190912_103140.jpg

3.2.1.

«Маки» (на основі кульок):

  • катаємо кульки червоного кольору різного розміру, розплющуємо їх між пальцями;
  • формуємо квітку з 4-х пелюстків прямо на вишиванці та 2 бутони з 2-3-х кульок;
  • притискаємо стеком
  • формуємо об'єм, малюємо рисочки стеками

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Вишиванка\IMG_20190918_120834.jpg

3.2.2.

«Маки» (на основі кульок):

  • кульки жовтого кольору (за кількістю квітів);
  • розплющуємо між пальцями;
  • вкладаємо в середину квітки;
  • притискаємо стеком.

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Вишиванка\IMG_20190918_121117.jpgC:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Вишиванка\IMG_20190918_121201.jpg

3.2.3

«Маки» (на основі кульок):

  • кульки зеленого кольору;
  • притискаємо в середину квітки;
  • стеком продавлюємо рисочки

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Вишиванка\IMG_20190918_121420.jpg

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Вишиванка\IMG_20190918_121729.jpg

3.2.4

«Маки». Листки:

  • «каплі» з пластиліну зеленого кольору;
  • розплющення між пальцями;
  • продавлювання «жилочок» стеком краю листка;
  • закріпленн         я на основі вишиванки, придавлювання стеком.

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Вишиванка\IMG_20190918_122150.jpg

 

3.2.

«Маки» композиція на вишиванці

3.3.

Оздоблення вишиванки

«Китиці»:

  • розкачування «колбаски» червоного кольору

3.3.1.

Скручування «бантика»

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Вишиванка\IMG_20190919_122805.jpg C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Вишиванка\IMG_20190919_122825.jpg

3.3.2.

Виготовлення «китиці»:

  • розкачування каплі;
  • розплющування між пальцями;
  • розрізання краю;
  • оформлення бантику з китицями

 

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Вишиванка\IMG_20190919_122547.jpg C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Вишиванка\IMG_20190919_122616.jpg

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Вишиванка\IMG_20190919_122701.jpg C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Вишиванка\IMG_20190919_123017.jpg

3.3.3.

Виготовлення «китиці»:

закріплення на вишиванці

3.4.

Закріплення магніту

Після повного висихання роботи, магніт триматися не буде. Його необхідно приклеїти клеєм «Дракон»

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Вишиванка\IMG_20190913_174342.jpg

 

Робота: Закурдаєвої Поліни, 1 клас (вихованка гуртка «Фітодизайн»)

Вишиванка – магніт-подарунок готова!!!


Іграшки-намотанки «Птах щастя»

Техніка виконання: намотування ниткою

Технологічна картка виготовлення

№з/п

Етап (операція)

Зображення

1.

Підготовка матеріалів та інструментів:

  • шаблон птаха;
  • синельний дріт (2 палички);
  • різнокольорові нитки;
  • синтепон (синтепух, вата, паролон);
  • прикраси (ґудзики, тканинні або паперові квіти, намистинки, штучні очі);
  • ножиці, клей ПВА.

 

2.

Закріплюємо синельний дріт (будь-якого кольору) на шаблоні птаха з картону: дріт складаємо навпіл, перекручуємо, утворюючи петельку, між двома кінцями дроту вкладаємо картонний шаблон птаха і ще раз перекручуємо дріт. Кінці дроту закручуємо.

D:\Поливанова\Атестація педпрацівників\Атестація 2020\Верпатова 2019-2020\Намотанки\Мастер-класс НАМОТАНКИ\20180914_120227.jpg

3.

Паличку дроту (бажано червоного чи помаранчевого кольору) з одного кінця прикрашаємо намистинами чи ґудзиками. Закріплюємо її проштовхнувши дріт через отвори ґудзиків чи намистин та перекрутивши кінцівки дроту (при цьому один кінець дуже короткий, інший максимально довгий).

D:\Поливанова\Атестація педпрацівників\Атестація 2020\Верпатова 2019-2020\Намотанки\Мастер-класс НАМОТАНКИ\20180914_120235.jpg

4.

Дріт протягуємо вздовж шаблону під іншим. Протилежний кінець загнути так, щоб  1,5-2 см зігнутого дроту стирчало з кожного боку: це дзьоб та хвіст птаха.

D:\Поливанова\Атестація педпрацівників\Атестація 2020\Верпатова 2019-2020\Намотанки\Мастер-класс НАМОТАНКИ\20180914_120320.jpg

5.

Накладаємо синтепон на шаблон з обох боків.

D:\Поливанова\Атестація педпрацівників\Атестація 2020\Верпатова 2019-2020\Намотанки\Мастер-класс НАМОТАНКИ\20180914_120453.jpg

6.

Закріплюємо синтепон на шаблоні. Залишаючи вільними кінці дротів: дзьоб, хвіст, петельку, кінцівки.

D:\Поливанова\Атестація педпрацівників\Атестація 2020\Верпатова 2019-2020\Намотанки\Мастер-класс НАМОТАНКИ\20180914_120552.jpg

7.

Ущільнюємо «тіло»,  намотуючи нитку, водночас формуючи його.

D:\Поливанова\Атестація педпрацівників\Атестація 2020\Верпатова 2019-2020\Намотанки\Мастер-класс НАМОТАНКИ\20180914_121000.jpg

8.

«Накладаємо» кольори. Поступовими витками намотуємо на основу, визначаючи ширину, колір, частоту зміни кольору на власний розсуд чи на творчу уяву. Закріплюємо нитки накладаючи подальший виток на попередній.

Останню можна закріпити за допомогою клею ПВА або затягнути під іншу нитку за допомогою гачка.

D:\Поливанова\Атестація педпрацівників\Атестація 2020\Верпатова 2019-2020\Намотанки\Мастер-класс НАМОТАНКИ\20180914_122654.jpg

9.

Прикрашаємо нашого птаха: тканинні квіті, серединки – само клейові напівнамистинки.

Можна зробити гребінець: зав’язати бантик з ниток червоного кольору та прив’язати чи приклеїти його. Приклеїти штучні очі чи намистинки на місці очей.

D:\Поливанова\Атестація педпрацівників\Атестація 2020\Верпатова 2019-2020\Намотанки\Мастер-класс НАМОТАНКИ\20180914_123331.jpg

10.

Наш птах щасті готовий!

D:\Поливанова\Атестація педпрацівників\Атестація 2020\Верпатова 2019-2020\Намотанки\Мастер-класс НАМОТАНКИ\20180914_123554.jpg

 

Нам птаха було мало! Вихованці не тільки використовували інші, більш складні шаблони, але й розробляли власного «Звіра щастя»: зайця, котика, ведмедика, хом’яка, змію… від ескізу до «витвору». Головне, щоб він приніс щастя праці та задоволення процесом.

Для творчих педагогів та дітей буде дуже цікаво відтворити іграшку в цій техніці, але використовуючи шаблони та елементи яворівської іграшки.

 

 

 

D:\Поливанова\Атестація педпрацівників\Атестація 2020\Верпатова 2019-2020\Намотанки\14.09. Намотанки\20180914_174131.jpg 

D:\Поливанова\Атестація педпрацівників\Атестація 2020\Верпатова 2019-2020\Намотанки\14.09. Намотанки\20180914_193526.jpg  D:\Поливанова\Атестація педпрацівників\Атестація 2020\Верпатова 2019-2020\Намотанки\14.09. Намотанки\20180914_194659.jpg  D:\Поливанова\Атестація педпрацівників\Атестація 2020\Верпатова 2019-2020\Намотанки\14.09. Намотанки\20180914_200953.jpg

Робота-гра: ЗБЕРИ ВИШИВАНКУ

Техніка виконання: пазли, квілінг, аплікація, робота з нитками (вишиванка)

Технологічна картка

№з/п

Етап (операція)

Зображення

1.

Підготовка матеріалів та інструментів:

  • лист паперу або картону (для наклеювання роботи) з контуром вишиванки ;
  • кольоровий папір, фігурні дироколи (або готові фігури);
  • смужки паперу для квілінгу (готові форми: коло, «крапля», «око» або ін.);
  • клейовий олівець, ножиці, дерев’яна шпажка або шило (у разі виготовлення фігур квілінгу самостійно);
  • китиці з ниток на двосторонньому скочі (нитки, шаблон картону для виготовлення китиць: прямокутник 3х5 см)

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Вишиванка пазл\IMG_20190918_123919.jpg

  1.  

Підготовка матеріалів та інструментів:

- шаблон вишиванки (чоловіча, жіноча) в різних пастельних кольорах: рожевому, пудровому, блакитному, сірому, білому та ін., розрізаний на елементи пазлів (можна за інтернет-шаблоном «пазл»). В нашому випадку спрощений

  1.  

Збирання пазлів та наклеювання їх на основу

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Вишиванка пазл\IMG_20190918_125721.jpg

-

Виготовлення елементів для оздоблення «вишиванки»:

  • накручування елементів квілінгу;
  • вибивання елементів з кольорового паперу фігурними «дироколами»;
  • виготовлення «китиць» з ниток

 

  1.  

Оздоблення вишиванки:

створення візерунку на вишиванці з елементів квілінгу та «вибитих» форм:

  • спочатку викладаємо, коригуємо візерунок;
  • приклеюємо.

7

4.1.

Оздоблення вишиванки:

  • приклеювання китиць:

на клей ПВА, двосторонній скоч.

 

C:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Вишиванка пазл\IMG_20190918_125304.jpg

 

 

D:\Губарева Т.Д\Фото\групи ран розв заняття 03.02.2017\100_4938.JPGC:\Users\Admin\Desktop\Верпатова 2019-2020\Вишиванка пазл\IMG_20190918_125454.jpg D:\Губарева Т.Д\Фото\Фото маліши собир пазли\100_4945.JPG


Інформація, важливі кроки та особливості проведення даної роботи:

І крок «Збери вишиванку »

Діти  дошкільного віку  мають свої  особливості розвитку  і пізнавальної діяльності. Дошкільне дитинство здавна називають віком гри.

І запам’ятовують найлегше діти цього віку те, що справило на них сильне враження. Тому для дітей даної вікової категорії бажано використовувати ігрові методи навчання з використанням яскравої наочності та демонстраційних матеріалів.

Ми пропонуємо вашій увазі гру в улюблені дітлахами пазли тільки з яскравим українським наповненням у вигляді вишиванки. ЇЇ можна використати  на заняттях різних гуртків при вивченні тем, пов’язаних з національними символами та традиціями українців, а також під час релаксаційних пауз в гуртках з фізичним навантаженням, наприклад, в хореографічному гуртку.

Мета: формування початкових знань про українську національну культуру, традиційне вбрання українців.

Завдання:

  • формування поняття «вишиванка»;
  • ознайомлення з відмінностями чоловічої і жіночої вишиванок;
  • розвиток  уміння спостерігати, аналізувати, визначати закономірності розташування частин в цілому малюнку;
  • розвиток дрібної моторики;
  • виховання ціннісного ставлення до української національної культури;
  • виховання гордості за почесне звання «Українець»

 

Після невеличкої вступної розповіді педагога про українське національне вбрання і демонстрації вишиванок  діти отримують завдання зібрати з набору пазлів силует вишиванки за зразком. 

 

ІІ крок:  «Український орнамент»

У дітей молодшого шкільного віку запам'ятовування  продуктивне тоді, коли матеріал, який треба запам’ятати,  стає змістом їх активної діяльності.    Разом зі зростанням творчих можливостей дітей підвищується і вимогливість до своїх витворів.

  Для дітей даної вікової групи ми пропонуємо  творчі завдання по збиранню орнаментів для українських рушників, вишиванок тощо. Цю роботу можна виконати під час занять гуртків декоративно-прикладного  напряму, уроків  образотворчого  мистецтва та трудового навчання, а також ж в ході проведення різноманітних масових заходів та конкурсів.

 Оскільки орнамент не самоціль, а засіб втілення понять про красу, добро, тепло душі, то метою  даної  роботи  ми поставимо формування вміння передавати красу навколишнього світу,  свої почуття через  створення українських орнаментів.

Під час роботи  діти мають:

  • детальніше ознайомитись з національним українським вбранням та його оздобленням;
  • познайомитись з поняттями  «орнамент», та правилами побудови орнаментів;
  • піднятись на нову сходинку у формуванні ціннісного ставлення до української національної культури.

Зібравши з пазлів вишиванку, роздивіться її: чоловіча вона чи жіноча?

Зазвичай в жіночій вишиванці орнаментом  оздоблювали  рукава, манжети, і, якщо сорочка була довгою, то подоли вишиванки. Як ви гадаєте чому саме ці частини жіночої вишиванки прикрашали орнаментами?

- Поверх сорочки жінки надівали плахту, корсетку. Тому вишивали ті частини сорочки, які залишаються відкритими.

- Чим довший і пишніше вишитий нижній край сорочки, і чим більше він визирає з-під плахти, тим достойніша вважалась наречена чи молодиця.

А на  чоловічих сорочках  де розташована вишивка?

- Вишивка,  як  правило,  розміщена  на  комірі, попереду вздовж розрізу та  внизу рукавів на манжетах.

- В  порівнянні  з  жіночими сорочками, вишивок  на чоловічих  вишиванках  значно  менше  і  вони  не такі  багаті  та розкішні. 

Орнамент  виконуйте  в комбінованій техніці  аплікація  і  квілінг з підготовлених заготовок (але й можна заготовити їх власноруч). Творчої вам наснаги.

Наступним етапом може стати виготовлення китиць до вишиванки з ниток (в інтернеті можна знайти  безліч майстер-класів), які необхідно закріпити на вишиванці (за допомогою двостороннього скотчу, приклеювання їх на клей ПВА чи «Дракон»).

Цікаве про вишиванки. Вишиванка – це унікальний код того краю, де вона створена. На Слобожанщині при створенні орнаментів використовувались  в основному червоні та чорні кольори. На Полтавщині використовували вишивання білим по білому. Основні  кольори  вишивок  Київщини - білий, коралово-червоний, відтінений чорний.  Гуцульські вишивки характеризуються  головним чином поєднанням  червоного з жовтим  і зеленим, при цьому домінує червоний колір. А синьо-блакитна гама кольорів (дуже популярна сьогодні) використовувалась раніш рідко, бо пофарбувати нитки в синій колір було дорого.  


Рекомендації для педагогів щодо ознайомлення дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку з українським декоративно-ужитковим мистецтвом

та відтворенням його елементів на практиці.

 

1. Опрацюйте спеціальну методичну літературу.

2. Познайомтеся із зразками промислів, характерними особливостями, технікою виконання.

3. Використовуйте різні методи та прийоми роботи: наочні (розглядання предметів побуту, візерунків, розписів тощо), словесні (розповіді педагога про народні художні промисли, читання художніх творів, пояснення тощо), ігрові (сюрпризні моменти, створення ігрових ситуацій, дидактичні ігри тощо), практичні (оволодіння практичними навичками, уміннями тощо).

4. Пам’ятайте, що головна мета роботи з даного питання – навчити дітей бачити й розуміти красу виробів народних майстрів, призначення та зміст декору, викликати бажання самому створювати красиві візерунки та прикрашати ними різні форми

5. Відкрийте вихованцям «секрети» народних майстрів

6. Надайте поняття символіки кольору й окремих елементів, це підвищить інтерес дітей до навчання.

7. Перетворіть навчальну кімнату у майстерню народних умільців, а вихованців – на справжніх майстрів.

8. Використовуйте під час занять відповідні художні та музичні твори, що допоможе дітям зануритися у чарівний світ мистецтва.

При цьому педагог:

- Демонструє твір мистецтва.

- Створює потрібний настрій і обстановку для сприйняття і розуміння твору,

- Проводить спеціальні бесіди про мистецтво.

- Застосовує у процесі навчання імпровізаційний стиль роботи народних майстрів.

 - Враховує володіння технікою та прийомами образотворчої діяльності, основні правила організації робочого місця, користування художніми матеріалами та інструментами; навички роботи з кольором.

Користується:


Формами:

 - Нетрадиційні техніки образотворчого мистецтва

-  Експериментування з різними художніми матеріалами

 - Дидактичні ігри

- Силуетне моделювання

- Фізкультхвилинки

- Вправи для промальовування елементів розписів

Методами:

 - словесний: розповідь, бесіда, використання художнього слова, вказівки, пояснення; - практичний: а) метод обстеження, наочності (розглядання справжніх виробів, ілюстрацій, альбомів, листівок, таблиць, відеофільмів та інших наочних посібників); б) жест руки (дитина показує елементи візерунка, торкаючись до нього пальцем, знаходить такий же або однакової форми за кольором, елементу); в) самостійне виконання дітьми декоративних виробів, використання різних інструментів і матеріалів для зображення; г) одночасності (забезпечує самостійний творчий пошук дітьми засобами виразності);

 - частково-пошуковий; проблемно-мотиваційний (стимулює активність дітей за рахунок включення проблемної ситуації в хід заняття); - співробітництво, співтворчість (взаємодія педагога і дитини в єдиному творчому процесі);

- мотиваційний (переконання, заохочення). Головним у виконанні творів на основі народних промислів і ремесел, як і в будь-якому іншому виді мистецтва, є цілеспрямоване багаторазове повторення вправ, які стануть основою творчості.

Простота виконання, виразність, яскравість кольорових барв, значні можливості імпровізації роблять твори на основі народних промислів і ремесел доступними для їх відтворення руками вихованців.

 

 (на основі матеріалів:  Григоренко В. Є. Формування естетичного ставлення дітей старшого дошкільного віку до декоративно-ужиткового мистецтва на заняттях з образотворчого мистецтва. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук (доктора філософії) за спеціальністю 13.00.02 «Теорія та методика навчання» (образотворче мистецтво). – Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, МОН України, Київ, 2017).

 

docx
Пов’язані теми
Мистецтво, Майстер-класи
Додано
4 жовтня
Переглядів
74
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку