Урок по темі «Технологія обробки тонколистового металу. Технологічний процес виготовлення деталей виробу». 6-й клас
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: урок-гра, проблемно-пошуковий.
Мета уроку:
Навчальна: навчити учнів технологічній послідовності виготовлення виробу з тонкого листового металу, уміння підбирати інструмент для технологічних операцій по обробці тонколистового металу.
Розвиваюча: розвивати пізнавальні здібності учнів, комунікативні уміння.
Виховна: виховувати вміння самоконтролю та самоаналізу, сприяти патріотичному вихованню школярів.
Завдання уроку:
Міжпредметні зв'язки: історія, фізика.
Форми роботи: фронтальна, групова.
Методи навчання: пояснювально-ілюстративний, інструктаж, проблемно-пошуковий, самостійна (лабораторно-практична) робота.
Дидактичні засоби: інформаційні довіднички, картки завдання, картки самооцінювання
Мультимедійні засоби: проектор, екран, комп’ютер.
Обладнання, інструменти: слюсарний верстак, лещата. Розмічально-вимірювальні інструменти(лінійка, рисувалка), слюсарні ножиці, напилки, киянка, слюсарний молоток.
Матеріали: зразки для показу, тонколистовий метал.
Хід заняття
I. Організаційний момент.
Перевірка готовності учнів до уроку. Відзначити відсутніх.
Розглянемо картку самооцінювання (підписати, поставити 2 бали за готовність до уроку)
II. Підготовка учнів до свідомого й активного засвоєння нового матеріалу.
Перед вами картина «У майстерні середньовічного зброяра». Що зображене на ній? А навіщо вони потрібні лицареві?. А як ви вважаєте, якою повинна бути збруя? Як ви думаєте, із чого виготовлена збруя?. Збруя виготовлялася з т/л металу. Саме «Тонколистовий метал і дріт» є темою нашого уроку
Не бажаєте Ви зробити уявну подорож у часи лицарів?..... Представте, що ми з вами перебуваємо в середньовічній майстерні зброяра. Я буду майстром, а ви – мої підмайстрами. У майстерню зробили замовлення від лицаря на виготовлення зброї. Чи зможемо Ми виконати замовлення? Чи знаєте Ви види та властивості металів. Щоб це замовлення виконати ми з вами повинні вивчити види тонколистового металу, властивості металів і сплавів, навчиться розрізняти види тонколистового металу, для того щоб ви могли в майбутньому правильно підбирати матеріал для зброї й інших виробів.
III. Повторення.
Метали діляться на:
До чорних металів ставляться; Сплави заліза (сталь і чавун).
До кольорових металів ставляться; алюміній, мідь, свинець, олово, цинк і їх сплави.
До дорогоцінних металів ставляться; золото, срібло, платина.
До рідких металів ставляться; літій. ванадій, молібден, вольфрам, франций, радій.
IV. Вивчення нового матеріалу
Метали відіграють величезну роль у житті людини. З них виготовляють різні машини, будівельні конструкції, предмети побуту, прикраси.
Метали мають різні властивості: фізичні, механічні.
Фізичні властивості: електропровідність – усі метали проводять струм, теплопровідність, колір (демонстрація металів), блиск, рідкотіркість.
Механічні властивості металів: пластичність – здатність металу міняти форму під дією навантажень, міцність – здатність металу витримувати навантаження не руйнуючись; тве́рдість — властивість матеріалу протидіяти проникненню в нього іншого тіла; пружність - властивість металу відновлювати свою форму й об'єм
А, чи знаєте Ви, що Залізо зіграло велику роль у розвитку людського суспільства й не втратило свого значення й у цей час: із усіх металів воно найбільше широко використовується в сучасній промисловості.
Первісна людина стала використовувати залізні знаряддя за кілька тисячоріч до нашої ери. Тоді єдиним джерелом цього металу були упалі на Землю метеорити, які містять досить чисте залізо. Це породило в багатьох народів легенди, що дійшли до наших днів, про небесне походження заліза.
У середині II тисячоріччя до н.е. у Єгипті була освоєна металургія заліза - одержання його із залізних руд. Це поклало початок залізному віку в історії людства, який прийшов на зміну кам'яному й бронзовому століттям. На території нашої країни початок залізного віку відносять до II і I тисячоріччя до н.е.
Часто метали використовують для виготовлення виробів не в чистому виді, а у вигляді сплавів. Найпоширеніші сплави: сталь і чавун (сплави заліза з вуглецем), дюралюміній (сплав алюмінію з міддю, магнієм і ін.), бронза (сплав міді зі свинцем, оловом і ін.), латунь (сплав міді із цинком).
Заготовки з металів і сплавів роблять на підприємствах у вигляді листів, прутків, труб, дроту, що значно полегшує виготовлення з них різних виробів.
Раніше листи металу одержували куванням (плющили нагріті заготовки молотами), ця робота була дуже довгої й кропіткою. Дуже важко було одержати однакову товщину заготовки. Один невірний удар майстра міг зіпсувати всю роботу.
На сучасних підприємствах листи металу одержують прокаткою нагрітих злитків на прокатних станах, де заготовка, потрапляючи між валками, стискується й здобуває форму листа. Регулюючи зазор між валками, можна одержати листи потрібної товщини.
Листову сталь ділять на товстолистову (товстіше 2 мм) і тонколистову (тонше 2 мм).
У свою чергу, тонколистова сталь буває декількох видів
Жерсть (товщиною від 0,2 до 0.5 мм) буває чорна й біла.
Біла жерсть – це листова сталь, покрита із двох сторін тонким шаром олова. Така жерсть має гладку, блискучу, що не іржавіє поверхню з неї виготовляють консервні банки, кришки для скляних банок, іграшки.
Покрівельна сталь, (товщиною від 0.5 до 0.8 мм), що не має покриття, називається чорної. Для захисту її від корозії покривають фарбою, застосовується в основному в будівництві: покривають дах, обробляють балкони, будують забори, обшивають дерев'яні будови.
Щоб поверхня листа не іржавіла, її покривають тонким шаром цинку (оцинкована сталь). Цей напівфабрикат використовують для покриття дахів, з нього роблять цебра, ринви, карнизи.
Холоднокатану сталь (товщиною 0,8–2 мм.) одержують шляхом повторної прокатки листової сталі, вона застосовується для виготовлення деталей корпусу автомобілів, холодильників.
Дуже тонкий лист металу називають фольгою (товщиною менш 0,2 мм). Мідна фольга широко застосовується в радіотехніку, а алюмінієва фольга – для впакування шоколаду, цукерок, у кулінарії.
Виготовленням виробів з тонколистового металу на підприємствах займаються бляхарі. Робітники цих спеціальностей повинні знати обладнання встаткування, на якім працюють, властивості металів, уміти читати креслення.
На заводах прокатні стани для одержання листового металу обслуговують вальцювальники.
V. Самостійна робота учнів.
А ви не забули про замовлення від лицаря? Нам необхідно правильно підібрати матеріал для зброї. І для цього зараз ми виконаємо з вами лабораторно-практичну роботу.
Перед тим як приступити до практичної роботи, треба визначитись з інструментом для обробки металу та технологічними операціями.
Завдання 1
Постановка завдання
На картці розміщенні зображення інструментів для обробки тонколистового металу , вказати назву інструменту та до якого виду він відноситься
Виконання завдання
1. За завданням учителя ознайомитись із карткою .
2. Впиши назву інструмента.
3. Впиши до якої групи він відноситься (розмічальні, різальні, монтажні)
(В картку само-оцінювання ставимо 2 бали)
Завдання 2
Постановка завдання
На картці розміщені технологічні операції, вказати назву інструменту для даної операції.
Виконання завдання
1. За завданням учителя ознайомитись із карткою.
2. Впиши назву інструменту для даної операції
(В картку само оцінювання ставимо 2 бали)
(Практична робота.)
VI. Зображення виробів з тонколистового металу.
Отже, ми з вами вибрали інструмент, матеріал для виготовлення зброї та технологічні операції, можемо приступитися до їхнього виготовлення. А як ви думаєте – із чого нам треба починати виготовлення зброї? З побудови креслення або ескізу та технологічної карти.
Зображення виробів з тонколистового металу
VII. Самостійна робота учнів.
VIIІ . Підсумок уроку. Виставляння оцінок, їх аргументація.
Молодці! Я дуже задоволений вашою роботою на уроці. А вам сподобався урок? Що ви сьогодні довідалися нового й цікавого для себе? Тепер ви стали майстрами і як справжнім майстрам вам покладено мати своє клеймо, яке майстри ставили на свої вироби.
1. Знайдіть у себе будинку виробу з тонколистового металу. Визначити, з якого матеріалу або сплаву вони виготовлені.
2.Так – як ви стали майстрами і як справжнім майстрам вам потрібно мати своє клеймо, яке майстри ставили на свої вироби. Розробити особисте клеймо.