Технологія проведення особистісно зорієнтованого уроку
математики в 3 класі
Оновлення змісту освіти на сучасному етапі розвитку вітчизняної школи веде до трансформації її технологій, надає їй особистісної сформованості.
Найпростішою ланкою, з якої складається особистісно орієнтована технологія, є особистісно орієнтована педагогічна ситуація. Це така навчальна ситуація, потрапивши в яку, дитина має шукати сенс, пристосовувати її до своїх інтересів, вибрати творчий момент, дати критичну оцінку.
Навчання – взаємопов’язана діяльність учителя (викладання і організація навчальної діяльності учнів) і діяльність учня (учіння), спрямована на оволодіння учнями системою знань, умінь та навичок, їх практичного використання, розвиток творчих здібностей учнів.
Його ефективність у значній мірі залежить від створення особливого педагогічного середовища, зацікавленої співдружньої праці вчителя та учня.
У цьому контексті роль учителя на уроці слід визначити так:
1) організатор навчання, що через зміст передає соціокультурні зразки пізнання;
2) організатор учіння, тобто індивідуальної пізнавальної діяльності школяра через колективні форми роботи;
3) компетентний консультант і помічник, який володіє необхідними для цього знаннями та вміннями;
4) посередник між дитиною, учнівським колективом та джерелами інформації з визначеної теми.
Створення індивідуальних робочих зошитів організовує пошук вирішення навчального завдання шляхом розкриття суб’єктного досвіду учнів через діалог, дидактичну гру, рефлексію, а не лише у формі „запитання - відповідь”:
а) пошук ідеї, гіпотези, рішення;
б) складання орієнтовної програми дій для виконання завдання;
в) максимальну самостійність учнів;
г) залучення учнів до аналізу етапів вирішення проблеми, особистих утруднень; стимулює висловлювання без остраху помилитися, орієнтує на використання різних дієвих засобів, заохочує до нетипових навчальних дій;
д) навчає прийомів розвитку уваги, сприймання, пам’яті, мислення, уяви, творчого пошуку, роботи з навчальним текстом;
ж) під час повторення та закріплення матеріалу навчає способів суттєвої обробки вивченого, не зловживає оцінками, частіше використовує методи „цінування” та самооцінки, оцінюючи не лише результат, а й процес його досягнення;
з) домашні завдання різнорівневі (з можливістю вибору рівня, методів та засобів вирішення), що вміщують узагальнені способи дій.
Використання інтерактивних технік активізує навчально-пізнавальну діяльність дітей, створює доброзичливу атмосферу.
Якими прийомами може користуватися учитель при підготовці особистісно зорієнтованого уроку, щоб зацікавити учнів? Ними можуть бути:
Урок, побудований на особистісно орієнтованій взаємодії, є найсучаснішим і оптимальнішим у навчально-виховному процесі, тому що він передбачає врахування індивідуально визначеного підходу до кожної особистості, стимулює пізнавальну активність, визначає індивідуальну траєкторію освітньої компетентності учня.