Дана технологія це комплексна річ, у якій важливе все:
Розпочинаючи роботу за технологією формування і розвитку критичного мислення, вчителі розуміють, що навчити учнів мислити критично з першого, чи навіть другого, третього уроку неможливо. Критичне мислення формується поступово, це результатам щоденної кропіткої роботи вчителя й учня, із уроку в урок, з року в рік. Не можна виділити чіткий алгоритм дій учителя та учнів на уроці. Проте можна виділити необхідні умови, які здатне спонукати і стимулювати учнів до критичного мислення. Головними з них є:
1.Час. Учні повинні мати достатньо часу для збору інформації за заданою
проблемою, її обробки, вибору оптимального способу презентації свого рішення. Робота з формування критичного мислення може вестись не тільки на уроці, а й у позаурочній діяльності.
2. Очікування ідей. Учні повинні усвідомлювати, що від них очікується висловлення своїх думок та ідей у будь-якій формі, їх діапазон може бути необмеженим, ідеї можуть бути різноманітними, нетривіальними.
3. Спілкування. Учні повинні мати можливість для обміну думками. Внаслідок цього вони можуть бачити свою значущість і свій внесок у розв'язання проблеми.
4. Цінування думок інших. Учні повинні вміти слухати і цінувати думки інших. При цьому вони мають усвідомлювати, що для знаходження оптимального розв'язання проблеми дуже важливо вислухати всі думки зацікавлених людей, щоб мати можливість остаточно сформулювати власну думку з проблеми, яка може бути скоригована «колективною мудрістю».
5. Віра в сили учнів. Учні повинні знати, що їм можна висловлювати будь-які думки, мислити поза шаблоном. Вони мають бути впевнені, що можуть внести свою «цеглинку» у зведення «будинку», яким є розв'язання проблеми. Учитель повинен створити середовище, вільне від жартів, глузувань.
6. Активна позиція. Учні повинні займати активну позицію у навчанні, отримувати справжнє задоволення від здобування знань. Це стимулює їх до роботи на складнішому рівні, до прагнення мислити нестандартно, критично, толерантно поводити себе під час проведення дискусій [3].
Традиційно, на уроці розвитку критичного мислення виділяють три етапи, що відповідають тим компонентам навчання, які виділяли Ж. Піаже і його послідовники (рис.1.1).
Рис. 1.1. Етапи (фази) уроку розвитку критичного мислення
Застосування методів розвитку критичного мислення на певному етапі уроку.
Технологія формування та розвитку критичного мислення — система діяльності, що базується на дослідженні проблем та ситуацій на основі самостійного вибору, оцінки та визначення міри корисності інформації відносно особистих потреб і цілей.
Визначають основні фази педагогічної технології «Розвиток критичного мислення»:
виклик: спонукання до роботи з новою інформацією; виклик відомих знань; безконфліктний обмін думками.
осмислення: отримання нової інформації з теми; класифікація отриманої інформації; стадія осмислення; збереження інтересу до теми, яку вивчають.
рефлексія: обмін думками про нове; здобуття нових знань; спонукання до подальшого розширення інформаційного поля; оціночний.
Ці фази успішно трансформовані сучасними педагогами у п’ять основних етапів уроку критичного мислення ( рис 1.2)
Рис. 1.2. П’ять основних етапів уроку критичного мислення
Етап 1. Розминка
Приклади розминок: «Закінчи речення одним словом»; «Чарівна скринька» , «Кросворд», «Епіграф».
Етап 2. Обгрунтування навчання.
Методи: «Метод Прес», «Мозковий штурм», « Займи позицію»
Етап 3. Актуалізація.
Методи: «Обери позицію», «Метод прес», «Сенкан», «Асоціативний кущ»,”, «Ключові слова», «Мозковий штурм».
Етап 4. Усвідомлення змісту.
Етап 5. Рефлексія.
Методи: «Обери позицію», «Метод прес», «Самооцінка”, «Різнокольорові капелюшки», «Сенкан», «Асоціативний кущ”», «Ключові слова»
Перелік методів розвитку критичного мислення достатньо великий.
Добирати їх учителю слід з огляду на мету, завдання, зміст уроку. Крім того, слід зважати на особливості цих методів, адже на певних етапах уроку вони є ефективнішими, а отже, доречнішими.
Учитель має опонувати якомога більше методів розвитку критичного мислення і бути обізнаним з особливостями їх ефективного застосування. Найпоширеніші методи розвитку критичного мислення подано на рис. 1.3.
Рис. 1.3. Методи розвитку критичного мислення.
1