1
ВЕРНИГОРА Г. Я.
Огляд педагогічної техніки «Щоденні 3» для розвитку математичних здібностей молодшокласників
Якщо запитати школярів, який предмет подобається їм найбільше, то математика навряд буде серед лідерів. І на те є об’єктивні причини: математика часто надто абстрактна (діти не бачать прямого зв’язку науки із життям), до того ж малечі складно концентруватися на розв’язанні рівнянь.
Педагогічна технологія «Щоденні 3», розроблена Гейл Боші та Джоан Мозер, покликана зацікавити учнів, зробивши вивчення математики цікавим та доступним усім. Вона заснована на педагогіці партнерства та особистісно орієнтованому підході до навчання, де вчитель виступає помічником та модератором. Опанувати «Щоденні 3» дуже легко. Тож розбираємося разом!
Знайомимо дітей із «Щоденні 3»
Звісно, аби почати ефективно працювати за технологією, її структуру має зрозуміти не лише вчитель, а й діти. Враховуючи це, структуру роботи можна розбити на наступні етапи:
1 етап. Підготовчий. Продемонструйте учням презентацію, з якої вони дізнаються про основні види робіт та правила, за якими доведеться працювати. Коли ви переконаєтеся, що школярі зрозуміли суть методики, можна перейти до уточнення деталей.
Вам необхідно:
Виробити правила, за якими працюватимуть діти. Учні мають створити та ухвалити їх самостійно. Для цього можна запропонувати дітям картки з міні-завданнями на кшталт: «Продовж правило», «Розмісти правила у правильній послідовності», «Знайди похибку», «Розшифруй піктограми» тощо. Результатом має стати список правил, як-от: обираю завдання самостійно; одразу починаю працювати; під час роботи лишаюся на місці; не змінюю завдання, якщо обрав заскладне; поводжуся тихо; працюю весь відведений час тощо
Створити простір для роботи. Тепер, коли діти засвоїли етапи роботи, необхідно створити простір, де буде знаходитися дошка/стенд з правилами (діти повинні мати можливість підглядати). Також тут мають фіксуватися види діяльності та зберігатися дидактичні матеріали
Навчіть користуватись простором. Покажіть і поясніть, як обирати завдання на урок, як працювати з матеріалами, куди і як складати їх після завершення роботи. Якщо треба, змоделюйте певні етапи поведінки
Визначте сигнал, за яким учні починають та закінчують роботу. Це може бути дзвоник, мелодія на смартфоні, «чарівне слово» тощо
2 етап. Запуск діяльності. Працюйте на уроці за наступною схемою:
1 хв – організаційні моменти, налаштування учнів на роботу;
2-3 хв – повідомлення теми, мети уроку, пояснення того, що саме і навіщо вивчаємо;
5-6 хв – сприйняття нового матеріалу, моделювання та практика в парах;
до 15 хв – узагальнення та систематизація знань (кожного уроку вчитель визначає, з ким із дітей працюватиме індивідуально або в малих групах. Решта обирає діяльність: математика самостійно, математика з другом, математичне письмо, та працює за нею);
7-8 хв – підбиття підсумків (проводиться самооцінювання, обговорюється що вдалося, а над чим ще треба попрацювати).
Зауважити: є важливе правило для всіх видів діяльності: завдання, які діти виконують самостійно, мають бути їм знайомі. Тільки так вдасться втримати увагу дітей.
3 етап. Практична робота. Починати знайомство з «Щоденні 3» необхідно з «математика самостійно». Аби діти засвоїли цей вид діяльності, використовуйте план дій, що зветься «10 кроків до самостійності». Він навчить учнів самостійно оцінювати мету, ставити завдання та знаходити мотивацію (на початкових етапах 10 кроків може проводити вчитель).
Визначте, чого потрібно навчитись/ознайомте дітей з діяльністю
Поставте ціль та створіть атмосферу терміновості
Записуйте бажані моделі поведінки на Я-схему.
Змоделюйте найбільш бажану поведінку.
Змоделюйте найменш бажану поведінку, а потім найбільш бажану.
Дозвольте дітям обрати матеріали для уроку та розсадіть їх у класі.
Тренуйте та формуйте витривалість під час самостійної роботи.
Не заважайте учням, непомітно спостерігайте за їхньою роботою
Щойно помітите, що учні втрачають концентрацію, дайте сигнал припинити роботу.
Заохочуйте до групових обговорень: як усе пройшло? Можна запропонувати учням заповнити бланк самооцінювання.
Тепер можна починати вводити техніки «математичне письмо» та «математика з другом».
Зауважити: важливою умовою успішного використання технології є надання учням можливості самостійно обирати певний вид завдань. Свобода вибору, відсутність нав’язування та здатність контролювати своє навчання підвищують мотивацію та відповідальність учнів за отриманий результат. Утім, одразу переходити до самостійної роботи не варто. Лише коли діти навчаться концентруватися протягом принаймні 5-7 хв, можете запропонувати їм самостійно обирати завдання (звісно, заздалегідь підготовлені вчителем).
Види діяльності у «Щоденні 3»
Математика самостійно (15-20 хв)
При використанні технології важливо хоча би приблизно дотримуватися концепції «80/20». Зверніть увагу на те, скільки часу ви витрачаєте на пояснення. Інколи 80% часу вчитель витрачає на пояснення матеріалу, а лише 20% – на тренувальні вправи, тоді як для ефективного навчання потрібно робити навпаки – 20/80. Тобто 20% часу має йти на пояснення вчителя, а 80% – на закріплення вмінь та понять із використанням матеріалів за вибором учнів.
Саме тому в основу «математики самостійно» мають лягти математичні ігри та кінестетичні вправи, при виконанні яких діти самостійно закріплюють вивчене за допомогою дій із різними предметами. Наприклад: палички Кюїзенера, настільні ігри, конструктор LEGO, ребуси та головоломки, кубики та картки, танграми, математичні розмальовки тощо. Звертайте увагу на те, які саме ігри найбільше подобаються учням. Завдяки цьому буде простіше обирати наступні завдання.
Оскільки дитина самостійно обирає вид діяльності, можна дозволити принести книгу з математичними завданнями з дому, а можна скачати відповідну гру на смартфон (вона має бути схвалена вчителем). Якщо у процесі гри дитина розв’язує рівняння, вивчає правила ліку, розвиває логіку та уважність, це може стати хорошим способом підвищення концентрації та мотивації.
Зауважити: на початку нової теми «математика самостійно» має включати повторення попереднього блоку навчання. Це дає учням змогу побачити, що ми не забуваємо попередній матеріал тільки тому, що розпочали нову тему.
Математика письмово (15-20 хв)
У процесі роботи школярі відпрацьовують навички написання цифр, числових рядів, розв’язування задач, рівнянь, обчислення прикладів, виконання нерівностей (що передбачені програмою і вивчалися раніше). Учитель готує завдання, які школярі мають виконувати впродовж відведеного часу.
Для молодшокласників це можуть бути завдання на роздаткових аркушах на кшталт: домалюй, обведи правильні числа, знайди правильну відповідь, заштрихуй площу прямокутника, пройди лабіринтом, продовж візерунок, знайди відмінності. Також діти можуть працювати над створенням власних завдань.
Математика з другом (15-20 хв)
Цей вид діяльності вводиться лише тоді, коли діти впевнено виконують два попередні. При цьому дитина може самостійно обирати партнера, долучитися до малої групи або працювати з усім класом, виконуючи завдання, підготовлені вчителем. Завдяки «Математиці з другом» діти вчаться комунікувати, тоді як учитель допомагає налагодити співпрацю, пояснює правила ігор та етапи вирішення завдань.
Основою такої колективної діяльності найчастіше є математичні ігри: математичне доміно, утворення фігурок із паличок, лабіринти, математичне лото, пошук закономірностей, завдання на конструювання та моделювання, танграм.
Зауважити: якщо ви часто працюєте у групах, створіть окремі правила для роботи. Наприклад: створення позитивної атмосфери у класі, що сприятиме обговоренню та розв’язанню проблем; шанування норм логіки, аргументів та необхідність практики на уроках математики; відсутність образ чи зверхнього ставлення до інших через невдале виконання завдань.
Робота за технологією «Щоденні 3» сприяє вихованню класної спільноти, де кожен відповідає за себе та інших, і не потребує постійного контролю вчителя. Такий підхід допомагає розвантажити педагога, який отримує час на індивідуальну роботу з учнями, що потребують особливої уваги.