Технологія створення ейдос –конспекту на уроках літератури ( твір Г.Тютюнника « Три зозулі з поклоном»)

Про матеріал
Технологія створення ейдос -конспекту на уроках літератури. Як можна досягти розвиток творчих здібностей учнів шляхом створення ейдос -конспектів? У матеріалі є стислий детальний виклад створення ейдос -конспекту на уроках літератури та як навчити учнів складати конспект, використовуючи технології ейдетики на прикладі твору Г. Тютюнника " Три зозулі з поклоном".
Перегляд файлу

Технологія створення ейдос –конспекту 

на уроках літератури

 ( твір Г.Тютюнника « Три зозулі з поклоном»)

 Ми живемо в час нових освітніх технологій, коли наші ґрунтовні  знання, які ми даємо здобувачам освіти, повинні стати  результатом виховання   яскравих, талановитих, креативних фахівців, яких потребує сьогодення.

Для того, щоб бути успішними і ефективними в майбутньому, діти повинні зараз навчитися швидко сприймати, засвоювати й творчо переосмислювати великий обсяг інформації.

Універсальним для сьогодення, на мій погляд, є  формування в учнів дослідницького стилю мислення.

Давні греки вважали, що людина думає, мислить ейдосами – образами. У її розумі, як на восковій табличці, виникають відбитки – образи того, про що вона думає, говорить, і в такому вигляді утримується в пам’яті. Тому втрата образу (за асоціацією – його стирання) здавна характеризує забування.

Ейдетизм являє собою специфічний вид пам’яті, заснований на зорових образах і враженнях. Ейдетичний образ є суб’єктивним, яскравим, візуальним. Тому ейдотехніку ще називають «жива» пам’ять.

 Щоб зробити урок цікавішим і задіяти на ньому всіх учнів класу, можна використати ейдос-конспект.

Ейдос-конспект – роздуми, породжені образністю тексту, що супроводжуються створенням власних образів на основі цитат твору. Поєднуючи в собі опорний конспект (теоретичні знання) та ілюстрації до твору, ейдос-конспект задіює логічне й образне мислення.

Для розвитку творчих здібностей більшості школярів важливою є саме роль учителя, який створює різні ситуації, що сприяють розвитку  уяви, асоціативного  мислення, розв’язку складніших  творчих  завдань, здатність постійно вдосконалюватися.

Вчитель  кодує матеріал уроку в символи, схеми, образи,  і учні запам’ятовують інформацію, пропускаючи її через серце, емоції, тем­перамент.  

Зі свого досвіду скажу, що  ейдос-конспект сприяє кращому   запам’ятовуванню навчального матеріалу.   Зорова пам’ять охоплює весь матеріал, «бачить» смислову структуру кожної частини і, безперечно, всього тексту в цілому.

        Ейдос-конспект допомагає вчителю дотриматися послідовності у викладі навчального матеріалу, дозволяє залучати до роботи школярів з усіма типами інтелекту.

Створення ейдос-конспекту,  на мою  думку, поглиблює процес навчання та є завершальним етапом таких інтерактивних методів критичного мислення, як дискусійне питання, «мозковий штурм», «карусель», «гронування», «ажурна пилка», «кейс-метод» та ін.

Ейдос-конспекти використовуються на операційно-пізнавальному та на рефлексивно-оцінювальному етапі сучасного компетентнісного уроку.

Відомо, що структура ейдос-конспекту складається з 2 частин:

1 частина: тема, цитатний матеріал, що породжує образ (малюнок, схему, поєднання кольорів, фотографію) – з лицевого боку.

2 частина: коментар з теми (розгорнуте судження, що дає тлумачення свого бачення теми і образів у творі) – зі зворотного боку.

Щоб спрямувати думки учня в правильне русло інтерпретації, на уроках української літератури вважаю  доцільним використання схем, які

допомагають не тільки відтворити знання, а й їх систематизувати.

Появі графічного зображення передують вислови відомих людей про письменника, цитати з твору, в яких є цікаві ключові слова, фрази, що формуватимуть проблемне питання.

Наприклад, під час вивчення біографії   письменника, методом гронування ми з’ясовуємо основні відомості про його  особистість .

Спробуємо на підсумковому уроці вивчення твору Г.Тютюнника «Три зозулі з поклоном» створити комбінований ( поєднання малюнка і кольору, схеми і образу, авторські та читацькі образи) ейдос – конспект,  поділивши клас на 2 групи. Одна група працюватиме над створенням лицьової сторони (візуалізацією), інша –зворотної (розгорнутим коментарем).

Випереджувальним завданням здобувачам освіти було підготувати фото письменника, фотоілюстрації до твору « Три зозулі з поклоном», цитатний матеріал, розгорнуте судження, що дає тлумачення свого бачення теми і образів у творі(Це можуть бути листи до автора твору Г.Тютюнника чи героїв твору). Також здобувачам освіти запропоновано підготувати  прислів’я, приказки, народні пісні, які б характеризували героїв новели «Три зозулі з поклоном».

Для глибшого розкриття теми твору,  ейдос –конспект може бути  насичений цитатами та висловлюваннями про любов,які можна вважати епіграфом до ейдос –конспекта.

Наприклад:

Що таке любов?

Я сама не знаю.

Що таке кохання?

Відповідь шукаю.

Ліна Костенко

 

- Було і буде так в усі часи:

Любов, як сонце світу відкриває

Безмежну велич людської краси.

Тому Господь її завжди благословляє.

 

«Любов довготерпелива, любов лагідна, любов не заздрить, любов не чваниться, не горда, не поводиться нечемно, не шукає свого, не роздратовується, не гнівлива, усе покриває, всьому вірить, завжди надіється, все терпить.» (Біблія);

«Так ніхто не кохав. Через тисячі літ

Лиш приходить подібне кохання.»

                                 (В. Сосюра)

 

 

І група, яка створює лицьову сторону, може почати так:

 

 

Г. Тютюнник

( 1931 – 1980)

Творчий, талановитий

писав, творив, редагував

Г. Тютюнник написав багато новел

Новеліст

Фото                                 

 письменника

                                     Новела « Три зозулі з поклоном»

«Любові Всевишній присвячується»

(Тут може бути розміщений малюнок, ілюстрація тощо);

Твір складається із трьох новел і обрамлення

  ПАСПОРТ ТВОРУ

 Рід літератури «Три зозулі з поклоном»: епос.

Жанр «Три зозулі з поклоном»: новела.

Тема «Три зозулі з поклоном»: складність людських стосунків, виражена через історію нещасливого кохання.

Ідея «Три зозулі з поклоном»: возвеличення любові як високої християнської цінності, що ставить вище  людину над буденністю, очищує її душу.

 

Герої:

Михайло:

(тут можна написати заготовлені прислів’я, приказки, народні пісні…

Сенкан, гронування).

Наприклад:

  1. Добре ім’я краще багатства.
  2. Душа душу чує, а серце серцю вість подає.
  3. З щирого серця ніхто не сміється.

 

 

 

 

Софія:

(тут можна написати заготовлені прислів’я, приказки, народні пісні…

Сенкан, гронування);

Софія –гронування

  1. Жіночна
  2. Щира
  3. Вірна
  4. Розуміє почуття Марфи
  5. Має сина
  6. Сама виховала сина

 Марфа Яркова:

  1. В чуже щастя не вкупитися.
  2. Кого кохає, за тим і зітхає.
  3. Жаль ваги не має, кого раз серце любить, з тим і помирає.

Сенкан

Марфа

закохана, поетична

жила, вірила , любила

Все життя чекала Михайла

Почуття

Дядько Левко — поштар

(Давав Марфі потримати листи від Михайла).

 Карпо —чоловік Марфи

Гронування: приземлений, недалекий, похмурий, небагатослівний. В усьому відчувається нерівня душ.

 

У фігури можна вставити висловлювання про любов, які були заздалегідь приготовлені учнями або те, що вони вважають за доцільне.

Кольорове оформлення – важлива деталь ейдос-конспекту.

Якщо ейдос-конспект складається з кількох логічних образів, то кожен образ повинен бути виразно виділеним. Не можна включати в ейдос-конспект багатьох опор у вигляді знаків-сигналів, бо перевантаження ейдос - схеми ускладнює її розкодування.

Внизу лицьової сторінки можна скласти сенкан « Любові Всевишній»

 

Любов

Всевишня, вічна

палає, окрилює, живе

Любов -   це  неперевершене почуття

Кохання

 

Зворотня сторінка (розгорнутий коментар), над якою працювала друга  група:

Тут можна написати листи, які учні приготували як випереджуюче завдання.

Наприклад :

 

Шановний пане авторе « Три зозулі з поклоном»!

Я вдячна Вам  від щирого серця  за Вашу новелу «Три зозулі з поклоном», яка дала мені можливість пізнати красу людських почуттів, разом з героями пережити, що значить любити по – справжньому.

Софія, Михайло, Марфа, синок – люди прості, але душевно красиві, і з них будуть брати приклад багато поколінь молодих людей.

Почуття Марфи до Михайла  мене особливо вразили.

А для  життя візьму позитивну поведінку Софії, яка розуміла Марфині почуття до свого чоловіка Михайла і не перешкоджала їм.

 

Дякую за прекрасну новелу.

 

14.02.2021                                                Зінаїда

 

Новела – різновид оповідання. Це невеликий розповідний твір про якусь незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом.

І –й учень.В центрі сюжету — любовний трикутник. Марфа, одружена з нелюбом, кохає чужого чоловіка, батька оповідача. Проте її кохання до Михайла не зрадливе та гріховне. Вона не бажає  чужого  щастя. Незабаром його засилають до Сибіру на каторгу, звідки він  не повернувся.

 У Михайла залишилися дружина Софія та малолітній син. Але події, відображені у творі, ніби відхо­дять на другий план.

Між двома жінками, Софією та Марфою, немає ревнощів. їх об’єднують горе і туга. Софія не сердиться на Марфу, адже розуміє її почуття. Марфине ко­хання чисте, безпретензійне. У ньому немає заздрощів до суперниці. Час од часу від Михайла надходять листи до дружини. У них він пише, що любить її та сина. Марфа раніше, ніж Софія, відчуває, що прийшов лист від Михайла; благає листоношу дати їй його, щоб просто потримати у руках. В останньому листі Михайло просить Софію передати Марфі «три зозулі з поклоном», бо відчуває, що «десь тут коло мене ходить Марфина душа нещасна». Він про­сить передати їй цей останній привіт, і тоді до нього «хоч на хвильку прийде забуття».

 

ІІ –й учень. Образи героїв новели передані через їх почуття, любов. Це кохання оточене неземним ореолом, святе, безтілесне. У ньому немає нічого побутового. Ні­хто з героїв наприкінці не отримає щастя. Софія сама виховала сина. Михай­ло загинув десь на чужині. А Марфа досі чогось чекає, вдивляючись в облич­чя сина Михайла.

 Контрастним до образу Марфи у творі «Три зозулі з покло­ном» є образ її чоловіка Карпа. Марфа — натура тонка, поетична. Карпо — приземлений, недалекий, похмурий, небагатослівний. В усьому відчувається нерівня душ. Твір має багато спільного з притчею.

 

Символи,  використані у творі:

Три зозулі з поклоном - це своєрідне привітання означало: забудь, покинь, залиш мене, відпусти. Відомо, що зозуля гнізда не мостить, тож людина  розуміє, що її кохання приречене, не матиме у відповідь такого ж почуття.

( зозуля – символ туги)

Сосна – символ рідного житла, намагання щось  лишити по собі.  )

Число три - символ щастя

Чорна хустина – смуток, печаль

Ромашка – чистота

Художні засоби:

Повтори(«…а Марфа біжить на роботу, птахою летить.»

«Вітер сушить -  не висушить сльози у її очах»)

Фразеологізм «Карпо тьопає, як за себе кидає.»

Порівняння «і рудий…. Як стара солома »

«…а сльози в очах – наче дві свічечки голубі»

Метафора «очі так і печуть»

Учні:

1.Усі   герої,    зображені    письменником,  люди  -світлі , взаєморозуміючі,  вірні та   люблячі, здатні  на самопожертву.  Їх любов не егоїстична і не призводить до трагедії.

 

2. Для себе я взяв із твору те, що потрібно бути чуйними і розуміти душу іншої людини, рахуватися з її почуттями,  не насміхатися з кохання інших, бо це почуття-  від Бога.

Справжня любов - безкорислива, чиста, терпелива.

 

Безперечно, що вище написане  - це рекомендований матеріал.

З досвіду знаю, що здобувачі освіти –творчі, креативні, різні вигадники і художники, в них –своє бачення і підхід, і тому результат створення ейдос –конспекту може бути непередбачуваним і цікавим.

Учнівству дуже подобається працювати зі схемами, малюнками, закодованим матеріалом. Адже робота з ейдос –конспектами допомагає перевірити рівень сприйняття твору, самостійно працювати з образами, розвиває творчі здібності і вміння аналізувати твір, виховує любов до мистецтва.

    Кольорові ейдос-конспекти  сприяють глибокому та послідовному засвоєнню матеріалу, служать підмогою для закріплення умінь і навичок, розвитку мовлення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

  1. Вічна загадка любові: Літературна спадщина Григора Тютюнника: Спогади  про письменника. – Київ, 2005
  2. Конопка Т. Григір Тютюнник. «Три зозулі з поклоном»: Звеличення шляхетних людських почуттів, чесності й порядності в житті//Бібліотечка «Дивослова». – 2008. - №4.
  3. Українська література: підруч. для 11 кл. заганоосвіт. навч. закладів/Г. Ф. Семенюк, М. П. Ткачук, О. В. Слоньовська [та ін.]; за заг. ред. Г. Ф. Семенюка. – К.: Освіта, 2011.
  4. Інтернет –ресурси https://ukrclassic.com.ua/katalog/t/tyutyunnik-grigir/3307

 

 

 

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
24 березня 2021
Переглядів
2531
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку