Текст "Основні вправи з бадмінтону та їх вплив на фізичну підготовленість дітей 10 - 11 років"

Про матеріал
Більшість вправ з бадмінтону, із якими учні стикаються під час навчання, становлять для них нові форми рухів, яких ще не було в їхньому руховому досвіді, тому пропоную опис вправ для правильної органцізації уроків за модулем "Бадмінтон"
Перегляд файлу

ОСНОВНІ ВПРАВИ З БАДМІНТОНУ ТА ЇХ ВПЛИВ НА ФІЗИЧНУ ПІДГОТОВЛЕНІСТЬ ДІТЕЙ 10 – 11 РОКІВ

 

 

Більшість вправ з бадмінтону, із якими учні стикаються під час навчання, становлять для них нові форми рухів, яких ще не було в їхньому руховому досвіді. У скороченні початкової стадії становлення навички особливу роль відіграє принцип систематичності та послідовності, а також раціональне використання допоміжних та підвідних вправ. Для впевненого виконання прийомів потрібно, щоб рухові навички набули певної стійкості та стабільності. Але водночас варто, щоб способи виконання рухових дій могли змінюватися залежно від обставин на майданчику.

При правильній організації навчального процесу ці дві вимоги цілком можна поєднати. Поступове ускладнення умов виконання прийому, раціональна швидкість та кількість повторень на занятті повинні забезпечити стабільність різних способів виконання елементів.

Враховуючи особливості етапів процесу навчання грі у бадмінтон, які описані, теоретично обґрунтовано технологічну схему етапу початкового навчання модуля «Бадмінтон».

Навчання базується на дидактичних принципах – основних закономірностях навчання, які складають методичний базис педагогічного процесу, а саме:

  •             свідомості і активності;
  •             наочності;
  •             доступності та індивідуалізації;
  •             систематичності;
  •             послідовності;
  •             міцності навчання.

У процесі навчання рухових дій дітей середнього шкільного віку вважаємо, що принцип свідомості та активності є одним із провідних, оскільки вимагає розуміння учнями завдань та закономірностей процесу навчання. Активність учнів пов’язана з інтересом до гри, а також з емоційним задоволенням, яке отримують діти під час відпочинку. Принцип наочності передбачає активізацію всіх органів чуття, які беруть участь в управлінні рухами. Уявлення про рухи формуються за допомогою зорових образів, через показ основних та спеціальних вправ з бадмінтону. При цьому потрібно спочатку закласти правильну модель стійки бадмінтоніста, а також викликати бажаний інтерес до занять. Для повноцінного формування уявлення наочну демонстрацію доцільно підкріплювати дією образного слова, пробними спробами виконання рухів.

Ще одним з важливих принципів є принципи доступності та індивідуалізації, який передбачає відповідність фізичного навантаження при засвоєнні рухових дій можливостям учнів. У цьому аспекті важливою є психологічна підготовка, яка полягає у моральному налаштуванні на позитивний результат, опанування нових рухів, підвищенні почуття впевненості з метою досягнення очікуваного результату, а саме – кінцевої мети. Індивідуальний підхід до учнів провідного значення набуває на етапі поглибленого розучування рухової дії та на етапі вдосконалення техніки.

Принцип систематичності передбачає застосування активного відпочинку з метою попередження та усунення швидкого стомлення, як фізичного так і емоційного. Тому у навчанні з дітьми доцільно активно застосовувати ігровий метод.

Беззаперечно вважаємо, що принцип послідовності є теж не менш важливим бо передбачає дотримання правильної черговості засвоєння елементів, зокрема: стійки бадмінтоніста та його основних положень.

На мою думку, до цієї групи принципів варто віднести принцип міцності навчання, який передбачає розвиток здатності учня адаптуватися в різноманітних умовах.

Таким чином, усі принципи навчання відображають окремі закономірності процесу навчання, який визначає необхідність їх комплексного використання. До уніфікованої групи принципів, які відображають специфічні закономірності побудови занять фізичними вправами, входять принципи безперервності, прогресування, циклічності, вікової адекватності впливу.

Реалізація цих принципів на практиці передбачає виконання деяких правил для опанування техніки виконання вправ.

Навчання бадмінтону дітей середнього шкільного віку розглядаємо як один із видів пізнавальної діяльності людини, організований процес набуття знань, умінь і навичок, розвиток розумових і духовних здібностей учнів. Тому основним завданнями цього процесу на нашу думку, є:

  1.                 опанування техніки вправ з бадмінтону у послідовності, згідно закономірностей поетапного формування рухових дій;
  2.                 набуття знань специфічної термінології бадмінтоніста та біомеханічних характеристик рухів;
  3.                 розвиток фізичних якостей, що формують поставу, координацію рухів, силу м’язів;
  4.                 виховання морально-вольових якостей: цілеспрямованості, впевненості у своїх силах, стійкості, наполегливості, витримки.

Отже, вищенаведена інформація ще раз підтверджує логіку побудови структури процесу навчання техніки виконання основних рухів бадмінтоніста у три етапи.

Зміст цих етапів конкретизується складністю рухових дій, що вивчаються, попереднім руховим досвідом учнів, завданнями навчання.

Мета етапу початкового розучування – створення уявлення про рухову дію та вміння виконати її в грубій формі. Це досягається вирішенням таких завдань:

  •                 осмислення і перевірка уявлень про техніку виконання;
  •                 вивчення елементів техніки у такій послідовності: стійка бадмінтоніста, орієнтування в просторі та вивчення основних пересувань та кроків бадмінтоніста.
  •                 виправлення помилок.

В свою чергу для вирішення цих завдань необхідно формувати уміння виконати такі рухові дії:

  •                 стійку бадмінтоніста – положення, в якому  ноги нарізно, дещо зігнуті в колінному суглобі, спина пряма дещо нахилена вперед, ракетка перед собою на ріні грудей;
  •                 рівновагу – здатність утримувати стійку бадмінтоніста в статиці та динаміці;
  •                 положення бадмінтоніста (атака-захист) – атакуюча стійка ліво- або правобічна, погляд спрямований вперед, а при захисті подібна стійка до звичайної стійки бадмінтоніста.

Під час розвитку швидкості значне місце приділяється вправам, у яких поєднується швидкий розбіг із подальшими стрибками у різних, не залежних іноді від розбігу напрямках з різким зривом з місця і швидкими зупинками. Для цієї мети використовуються також стрибки з місця в різних напрямках, біг і стрибки спиною вперед і т.п. Гравці повинні перебувати в постійній готовності. Це дає можливість швидко робити своєчасні ривки на волан що летить, тому в навчальних заняттях варто удосконалювати ривки в різних напрямках як зі статичного положення, так і підчас руху. Велике значення для розвитку швидкості має здатність гравця максимально розслаблятися. Вправам на розслаблення необхідно приділяти в кожному занятті достатньо часу, безперервно підвищуючи швидкість реакції і швидкість пересування.

Метою етапу поглибленого розучування є деталізоване вивчення основних рухів з вирішенням наступних завдань:

  1.                 теоретично поглиблено розповісти про правила гри;
  2.                 використовувати ігри або естафети включаючи в роботу ракетку та способи пересування бадмінтоністів.

Для цього необхідно формувати такі навички:

  •                 чітко керувати рухами свого тіла, щоб ефективно проявити себе в естафетах та іграх;
  •                 уважно слухати та розуміти правила гри;
  •     при подачі треба стати в правильну право-/лівобічну стійку, утримуючи ракетку внизу, підкинувши волан, над собою, зробити чіткий замах та виконати удар, що створить подачу.

На етапі закріплення техніки рухових дій передбачається формування навички застосовувати виконання атакуючих ударів.

З метою міцності засвоєння рухових дій, підвищення рухової активності молодших школярів вважаємо доцільним та необхідним застосувати ігри та естафети.

Визначивши мету і завдання процесу навчання необхідно підібрати адекватні засоби їх вирішення. У цьому зв’язку вважаємо, що найефективніші з них – це імітаційні та основні вправи.

З технічних засобів навчання, на нашу думку, доцільно застосовувати фото- та відео зйомку, які дадуть можливість скласти зорове уявлення про особливості виконання рухів. Імітаційні вправи дадуть можливість відтворювати структуру вправ у цілому і по частинах.

Реалізація принципів навчання здійснюється шляхом застосування різноманітних методів і методичних прийомів. Структура процесу навчання передбачає використання практичних методів та методів словесного і наочного впливу.

Застосування методу «по частинах» при розучуванні складних вправ дозволить запобігти появі помилок, фізичної і психічної втоми.

Слід зазначити, що модуль «Бадмінтон» вимагає від учнів достатньо розвиненої координації рухів, зокрема таких її видів, як орієнтування в просторі, рівноваги та швидкості. Розвиток сили окремих груп м’язів дозволить утримувати правильні положення тіла при виконанні технічних елементів та вплине на розвиток швидкісних можливостей учня. Тому з метою вирішення цих завдань необхідно широко застосовувати методи, спрямовані на розвиток фізичних якостей, зокрема повторний та інтервальний. Широке застосування ігрового методу та музичного супроводу сприяють успішному навчанню дітей, аналізувати та контролювати особисті дії, урізноманітнювати заняття, підвищуючи інтерес та працездатність.

Зауважимо, що методи словесного та наочного впливу будуть різними на всіх трьох етапах навчання. Так, для передачі знань ефективним буде застосування розповіді, опису, пояснення. Для організації учнів – команди, розпорядження, вказівки. Для оцінки та аналізу дій – звіт, пояснення, розбір.

Необхідно зауважити, що у дослідженнях фахівців з теорії і методики фізичного виховання чимало уваги зосереджено на ідеомоторному тренуванні, методу відтворення у свідомості рухів, як одним з ефективних методів навчання рухових дій. Вважаємо, що застосування цього методу під час оволодіння технікою надасть можливість швидше засвоїти основні елементи та рухові дії.

Поряд з вищерозглянутими методами дієвим буде застосування методу показу вправи з метою конкретизації рухових уявлень, а застосування методу демонстрації їх дозволить швидко створювати образ вправи, корегувати помилки, спонукати дітей до багаторазового виконання дій, що сприятиме їх запам’ятовуванню та вихованню фізичних якостей. Враховуючі психологічні особливості дітей середнього шкільного віку, з метою ефективного досягнення результату навчання, доцільним є застосування таких методів організації, як груповий (метод малих груп) та індивідуальний, особливо на етапі початкового вивчення техніки.

Таким чином, правильний підбір засобів та методів навчання, спостереження та самоконтроль учня за діями, враховуючи закономірності та принципи стануть запорукою успішного навчання грі в бадмінтон. Результатом такого навчання є вміння виконувати основні рухи гри в бадмінтон.

 

docx
Додано
21 березня
Переглядів
38
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку