Тексти художнього стилю та тестові завдання до них для перевірки якості читання

Про матеріал

Вміщено художні тексти для учнів 5-6 класів із прозової спадщини Василя Степановича Гея та запитання тестового характеру для перевірки якості читання.

Призначено для вчителів української мови та літератури.

Перегляд файлу

Тексти художнього стилю

та тестові завдання до них

для перевірки якості читання

 

 

 

Вчитель української мови та літератури ЗОШ І-ІІІ ступеня с.Грем’яче Ківерцівського району Волинської області


5 клас

Білченя з соснової шапки

Одсапавшись і набравшись духу Левко підтягнувся ще вище і дістав рукою до гнізда. Долоню обдало м’яке,  приємне тепло живої плоті. «Пташенята!»- майнула думка, та за мить по ній  і по долоні пружно вдарила блискавка руху – з вистеленого пухом гнізда врізнобіч метнулося кілька блідо-червоних клубочків.

Так ось хто тут заховався – білченята! Наполохані несподіваним вторгненням до їхньої затишної оселі, звірятка розбіглися, розсипалися межи гілля і пострілювали в Левка своїми зіркими гострими , схожими на блискучі ягоди крушини, оченятами. Навдивовижу вабливими були їхні рухливі мордочки та довгі пухнасті хвости.

Одне білченя таки зосталось в його долоні, пронизуючи теплом та усвідомленням здобичі Левкове єство.  Звірятко дриготіло, пручалося, намагаючись звільнитися з полону руки, і хлопець поклав його за пазуху. Обережно, аби не придушити білченяти, почав з’їжджати додолу.

Притулившись до голого тіла, гарячий клубочок спершу зачаївся, притих, а потім знов занепокоївся.  Шеберхаючись, неприємно лоскотав і дряпав груди. Та це дрібниці. Заради такої удачі можна й потерпіти.

Зраділий, гордий своєю перемогою над сосною, а головне-здобиччю, Левко  підстрибки побіг на домашнє подвіря.  Ніяких вагань щодо білченяти не було: дати їсти, підгодувати… Як призвичаїться до нього, стане ручним, тоді й хлопцям можна буде похвалитися.  А поки що й мамі не варто казати.  От лишень де його поселити?  Найліпше,  мабуть, у клуні, де є старі бочки і ящики,  які можна легко відкривати й закривати.

За широкими двостулковими дверима клуні, куди закочували навіть високу фіру сіна, починався інший, по-своєму цікавий світ. Під стріхою невгамовно тріскотіли горобці. В єдиний неповторний дух змішалися тут запахи болотяної та лугової трави і житньої соломи, смолистих соснових дощок та іржавого залізяччя, старого взуття і збіжжя. У лівому засторонкові вже лежало трохи (десь на рівні Левкових плечей)  запахущого сіна. Праворуч, біля стіни, стояв рундук для зберігання зерна, збитий з соснових обаполів. Усі три комірки його були порожні. В одну з них і випустив Левко    з-за пазухи перелякане білченя, сипнув йому жменьку жита, якого нашкріб у бодні, скріпленій ліщиновими обручами. Звірятко спершу закрутилося дзигою на дні рундука, тицьнулося писочком в одну стінку, потім – у другу і враз шугнуло догори, але наткнулся на вчасно опущену кришку.

На вечерю хлопець приніс білочці хлюпок молока у денці розбитого глечика, жменю хлібних крихт і кілька розлущених лісових горіхів.

Удосвіта,  щойно мати вийшла доїти корову, він притьмом побіг до клуні. Підняв накривку рундука- і навіть у сірій напівтемряві побачив, що білченя й не торкнулося їжі. Білим оком докору Левкові світилося на денці черепка молоко. У самому куточку комірки нерухомо лежало звірятко (398 слів).

Тестові завдання

Варіант 1

  1. У гнізді Левко помітив : 

а)кілька пташенят;

б)кілька блідо-рожевих клубочків;

в)попелястих  жучків.

2.Оченята у звірят були схожі на :

а)два світлячки;

б)яскраві вогники;

в)блискучі ягоди крушини.

3.Притулившись до голого тіла , гарячий клубок спершу :

а)занепокоївся ;

б)принишк

в)зачаївся.

4.Левко вирішив, що про білченя:

а)треба розповісти своєму другові;

б)поки що мамі не варто казати;

в)не скаже нікому.

  5.На дні рундука звірятко :

а)закрутилося дзиґою;

б)сиділо нишком;

в)бігало від стіни до стіни.

 

6.Кого побачив хлопчик у куточку комірки?

а)звірятко, яке гризло горіхи;

б)нерухоме білченя;

в)білку з білченям.

 

 Варіант 2

1.Гніздо було вистелено:

а)пухом;

б)сухим листям;

в)пірям.

2.Левко поклав звірятко:

а)у сумку ;

б)за пазуху;

в)у дупло.

3.Хлопчик прибіг на домашнє подвіря:

а)підстрибки;

б)невчасно;

в)дуже швидко.

4.Де було заховано звірятко:

а)у рундуку для зберігання зерна;

б)у клітці для попугая;

в)у старій шафі на горищі.

5.Молоко, хлібні крихти і горіхи хлопчик приніс білченяті на:

а)сніданок;

б)вечерю;

в)обід.

6.Удосвіта мама вийшла :

а)подивитися на білченя;

б)доїти корову;

в)подивитися на худобу.       

 

Ключ

Варіант 1: 1-б, 2-в, 3-в, 4-б, 5-а, 6-б.

Варіант 2: 1-а, 2-б, 3-а, 4-а, 5-б, 6-б.

 

         


6 клас

Мелодія грибного ранку

 Картина, яку зустрів у своєму заповідному місці- на запашних, вистелених золотом галявинах поміж розгілистої грабини,-  перевершує найгірші передчуття. Ні, то не Салофан майнув у просіці. Савку гриби люблять, і він до них - «мовби до дітей, до своїх дітей». А тут- сліди грибника-варвара: збиті з пеньків несправжні, сірчані опеньки, розтоптані мухомори, розграбаний листяний покрив… А ось і обрізані корінці білих. Гриби спочатку вирвано з землі, а вже потім обрізано ніжки. З прикрістю підраховую їх кількість, наче відлічую миті й хвилини удачі варвара: одна… друга… п’ята… Десь неподалік по синій матерії ранку, відтак- і по моїй осмуті полоснула криком сорока. Цюкнув по дереву, наче мені в тімя, дятел. Вітер мимо пробіг і сховався за ліскою, звідти глузуючи: «Ага, спіймав облизня… Будеш знати, як довго спати…» А що скаже мені матінка Земля? Перш ніж узяти ноги на плечі та повернутися додому, лягаю горілиць на траві й начеб невагомію, малію і повністю зливаюся з природою. Колисково погойдується віття, по стеблині звіробою повзе угору, наче прагне уздріти велике сонце, маленьке рябеньке сонечко…

Підвожусь, озираюсь і в кінці галяви бачу веселе личко лисички. Беру її за ніжку, і вона охоче стрибає у кошик. А погляд мій уже плавно плине зеленою річечкою колишньої, ледь примітної допіру стежини. Радо ступаю по ній і через кілька десятків кроків опиняюсь під високим склепінням грабових крон, підпертим міцними колонами-стовбурами. Заворожено дивлюсь угору, намагаючись упіймати очима бодай краплину неба. І раптом під ногою – хрусь! Цей мирний постріл-звук мені знайомий: гриб! Тільки який – боровичок, підосичник, а може, просто хрящик?  Ні, таки білячок, правдивець. Збираю тверді, м’язисті частки його молодого тіла, озираюся довкіл і ледь не скрикую від подиву. Навпочіпки, затамувавши подих, заворожено дивлюся на справжнє грибне родовище: один, другий, третій, четвертий, п’ятий! Трохи далі – ще кілька! Ген там! - Господи, та це ж померти можна! Це ж ординське нашестя якесь, а не гриби… Уже дорослі, але молоді. Руді капелюхи підшиті знизу білим, а не жовтим оксамитом…

Обережно вклякаю на зеленому острівцеві моху і делікатно, біля самого ґрунту, перерізую грибні пуповини. Ранки присипаю сирим піском і листям. Кошик наповнюється до дужки, гриби скочуються з нього на землю, мовби не хочуть прощатися зі своїм затишним лісовим домом. Що ж робити? Класти гриби до кишені? Скидати й завязувати мішком сорочку? Ех, як би пригодився й мені «салофан»! Та є інший вихід – наростити висоту кошика пруттям. Стинаю в ліщині кілька прямих, стрілоподібних пагонів, перерізую їх на кілька цурпалків і вставляю по колу в кошик. Тепер він вищий удвічі, і боровики охоче лягають до нього, туляться один до одного товстими боками.

Півсотні правдивців на одному грибовиську! Щось не пригадую більше такої удачі… Та щедрість погожого серпня предивна: у землі залишається грибна завязь – через кілька днів я знову прийду сюди, мов на храмове свято. Буде і другий, і третій урожай. Якщо, не дай Бог, не занесе сюди грибника-розбійника… (460    слів).

 

Тестові завдання

Варіант 1

1.Що побачив на своєму заповідному місці розповідач?

а)сліди грибника- варвара;

б)покриті листям білі гриби;

в)почервоніле від мухоморів узлісся;

2.Якими словами  глузував вітер над спізнілим грибником?

а)ти нічого не знайдеш;

б)ага,спіймав облизня;

в)вже усі гриби визбирані.

3.Хто повз угору, наче прагнув уздріти велике сонце?

а)павук;

б)гусениця;

в)сонечко.

4.Який фразеологічний зворот вжито в тексті?

а)узяти ноги на плечі;

б)накивати п’ятами;

в)ноги не носять.

5.Охоче стрибає у кошик:

а)сироїжка;

б)лисичка;

в)білий гриб.

6.Який звук свідчив, що під ногою гриб?

а)хрусь!

б)ой!

в)ах!

7.Як у тексті названий боровик?

а)білий гриб;

б)білого ловець;

в)білячок, правдивець.

8.Руді капелюхи боровиків підшиті знизу:

а)жовтим оксамитом;

б)білим оксамитом;

в)вовняною шерстю.

9.Делікатно грибам перерізувалися:

а)ніжки;

б)стовбури;

в)пуповини.

10.Сирим піском і листям було присипано:

а)молоді грибочки;

б)ранки;

в)грибні місця.

11.Де умістити зібрані гриби?

а)наростити висоту кошика пруттям;

б)укладати гриби до кишені;

в)зав’язати мішком сорочку.

12.Скільки зібрано боровиків на одному грибовиську:

а)двадцять;

б)сотню;

в)півсотні.

                           Варіант 2

1.Чому Савку гриби люблять?

а)бо чоловік знає грибні місця;

б)бо він до них, мовби до дітей;

в)бо Савка грибів не збирає.

2.Які гриби були збиті й розтоптані?

а)несправжні опеньки,мухомори;

б)мухомори,лисички;

в)несправжні опеньки,сироїжки.

3.Автор Землю називає:

а)сестрицею;

б)матінкою;

в)годувальницею.

4.Маленьке рябеньке сонечко повзло по:

а)березовій гілці;

б)зеленій осоці;

в)стеблині звіробою.

5.У кінці галяви було видно веселе личко:

а)опенька;

б)лисички;

в)мухомора.

6.Грабові крони були підперезані:

а)колонами- стовбурами;

б)віттям дубів;

в)кущами верболозу.

7. Тверді частинки молодого боровика були:

а)червиві;

б)м’язисті

в)крихкі.

8.Грибів було так багато, що розповідач порівнює їх:

а)з ординським нашестям;

б)великим військом;

в)опалим листям.

9.Усі боровики були:

а)здоровенні й червиві;

б)дорослі, але молоді;

в)малі й молоді.

10.На скільки наповнився кошик грибами:

а)до дужки;

б)ледве повен;

в)трішки на дні.

11.Чому на грибне місце можна прийти через кілька днів:

а)бо осінь- грибна пора;

б)у землі залишається грибна завязь;

в)йдуть грибні дощі.

12.Кого остерігається розповідач- грибник?

а)ранніх грибників;

б)непрошених гостей ;

в)грибника-розбійника.

 

Ключ

Варіант 1: 1-а, 2-б, 3-в, 4-а, 5-б, 6-а, 7-в, 8-б, 9-в, 10-б, 11-а, 12-в.

  Варіант 2: 1-б, 2-а, 3-б, 4-в, 5-б, 6-а, 7-б, 8-а, 9-б, 10-а, 11-б, 12-в

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
10 січня
Переглядів
287
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку