До розіграшу
залишилось:
14 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Урок позакласного читання у 5 класі. Казка Світлани Поваляєвої "Вррум-чарівник". Незвичайна подорож у дивовижний світ пригод.

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів з біографією письменниці; опрацювати ідейно художній зміст казки; схарактеризувати образи героїв твору; виробляти навички висловлювати власні міркування щодо прочитаного, робити висновки; розвивати зв'язне мовлення, підвищувати рівень загальної мовної культури; виховувати співчутливість, уміння співпереживати, творити добро.

Цілі уроку:Учні повинні знати: факти біографії письменниці; зміст прочитаної казки.Учні повинні вміти: логічно висловлювати враження від прочитаного; висловлювати особисте ставлення до зображуваного; характеризувати дійових осіб твору; проводити рефлексію роботи на уроці.

Перегляд файлу

Ричкіна  Ірина  Георгіївна

учитель української мови та літератури комунальної установи Сумська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №27, м. Суми, Сумської області.

 

 

 

 

Мета: ознайомити учнів з біографією письменниці; опрацювати ідейно художній зміст казки; схарактеризувати образи героїв твору; виробляти навички висловлювати власні міркування щодо прочитаного, робити висновки; розвивати зв’язне мовлення, підвищувати рівень загальної мовної культури; виховувати співчутливість, уміння співпереживати, творити добро.

 

Цілі уроку:Учні повинні знати: факти біографії письменниці; зміст прочитаної казки.Учні повинні вміти: логічно висловлювати враження від прочитаного; висловлювати особисте ставлення до зображуваного; характеризувати дійових осіб твору; проводити рефлексію роботи на уроці.

 

Тип уроку: урок позакласного читання.

Обладнання: тексти твору, дидактичні мультимедійні матеріали.

Методи, прийоми і форми роботи: бесіда за змістом казки, гра «Упізнай героя», «Незакінчене речення», випереджувальне завдання, складання інформаційного ґрона, складання сенканів, «Ланцюжок долі», словесне малювання.

Перебіг уроку

І. Мотиваційний етап. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

- Доброго дня! Діти, з яким настроєм ви прийшли на урок?

Означте його одним прикметником. ( Добрий. Гарний. Тривожний. Зацікавлений).

А тепер подаруймо одне одному усмішку, вона розпогодитьнаші душі, налаштує на добру роботу. Усмішка кожного з вас – особлива, вона індивідуальна,  властива тільки вам, бо кожен із вас – неповторний. Чим ви неповторні? Що вирізняє вас з-поміж інших? ( Я неповторна, бо маю гарний голос, гарно співаю. Я неповторний, бо я вірний товариш). А чи можна це означення застосувати до героя нашої казки? ( Так, Вррум – чарівник теж неповторний).

Мотивація навчальної діяльності.

- Діти, ви прочитали казку, яка, переконана нікого не залишила байдужим. Події й герої її – це сучасні школярі Василько і Роман, у яких було все: мобільні телефони, комп’ютер, велосипед. Наше завдання – безпомилково оцінити вчинки героїв казки, збагатити свій досвід правильними висновками. Зустрічаючись у житті з різними виявами людської моралі, ми повинні вміти протистояти злу, захищати добро, помножуючи його власними діями.

 

Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань.

Гра «Упізнайте героя».

  1. « Маючи дітей, я мушу прикидатися дорослою. Мені страшенно хочеться цілу днину бути з моїми синами і гратися – особливо в індіанців…» (Письменниця)
  2. « Всі крокодили в зоопарку налякані самою лише можливістю вашої появи й не спатимуть тепер цілий тиждень…» (Таксі)
  3. « Ой! Корова! Квіткова корівка! (Ромчик)
  4. « Хоч як пізно прийдеш, зателефонуй мені й поясни, що це за моторошна потвора оселилася у вашій хаті?» (Бабуся хлопців)
  5. « Маємо ж ми право на невеличке чоловіче свято!» (Вррум)
  6. « Врруме, розкажи свою історію, звідки ти, як опинився у Притулку Заблуканих у Всесвіті Істот…» (Василь)

 

Прийом «Займи позицію».

  • Чи можемо ми стверджувати, що це казка? (За допомогою опорної схеми)

 

Переважно прозове оповідання              Має зачин, основну частину, кінцівку

 

                                                 Казка

 

Наявність дива, фантастики, вимислу                       Вигадана історія

 

 

 

  • Які проблеми порушила письменниця у казці?

( Родинне виховання, любов і небайдужість, материнська любов, добро та зло, щастя)

  • Хто і що перемагає в казках?  А в казці « Вррум – чарівник»?

ІІ. Цілевизначення та планування.

  1. Повідомлення теми і мети уроку.
  • Чи зрозуміла тема?
  • Про що йтиме мова на уроці?
  • Що очікуєте від сьогоднішнього уроку?

2. Озвучення імені уроку. ( Із запропонованих двох варіантів учні обирають один, найдоречніший, обґрунтовують свій вибір).

 

1. «Казка, гра, фантазія – животворне джерело дитячого мислення, благородних почуттів і прагнень. Через казкові образи в свідомість дітей входить слово з його найтоншими відтінками. Казка невіддільна від краси».

В.Сухомлинський

2. « Казка облагороджує людину, вселяє в її душу віру, надію, любов».

Народна творчість

 

  1. Визначення індивідуальних цілей уроку, узгодження із загальними.

 

Інформаційна картка

  • Ознайомитися з біографією Світлани Поваляєвої
  • Обговорити зміст казки
  • Висловити особисте ставлення до зображуваного
  • Схарактеризувати образи героїв твору
  • Провести рефлексію роботи на уроці

 

(Учням пропонуються картки із цілями уроку, із поданих вони вибирають особистісно значущі, доповнюють власними).

 

ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.

 

  1. Бесіда за змістом казки.
  • Що означає прочитати твір? ( Пережити, уявити описане).
  • Ви прочитали казку. Чи співпереживали разом з героями?  ( Так, бо разом із синами авторки та виноградним слимачком поринули у дивовижний світ пригод, які захоплюють, вражають, викликають співчуття).
  • Чому письменниця назвала твір «Вррум – чарівник»?  (Головний герой казки Вррум – це веселковий виноградний слимак, що мешкає далеко від Землі разом зі своєю родиною. У нього є дружина Каша і двоє синочків – Шуррум і Буррум. Його світ був пронизаний наскрізними Шпарами Світу. Через ці ж Шпари Вррум подорожував у інші світи).
  • Які враження  викликала казка? ( Захоплення сміливістю та винахідливістю Вррума, добротою братів Василя і Ромчика, маминою зворушливою любов’ю і розумінням своїх дітей, обурення бездушністю Чорного Чоловіка).
  • Що відчули після прочитання казки? ( Радість, задоволення, насолоду від захопливої подорожі разом з героями казки).
  • Хто такий Вррум? ( Вррум – нянь – слимак, який доглядає за дітьми письменниці).
  • Знайдіть у творі місце, де описано першу зустріч із Вррумом. Зачитайте.
  • Чи подає аторка портрет Вррума? ( Ні).

 

2.Словесне малювання. Опишіть яким ви уявляєте Вррума. (Розумний, винахідливий, любить свою родину, страждає від розлучення з нею, творчий, боягуз).

До якої родини потрапив Вррум ? ( До родини письменниці Світлани Поваляєвої).

 

3.Скласти асоціативний кущ до слова «родина».

 

 

                                                      діти                   

                       любов                                                щастя

 

           добро                              Родина                             тепло

 

 

                   повага                                                      спокій

                                                  підтримка

  • Які правила поведінки у родині запропонувала письменниця Вррумові? Чи дотримувався їх Вррум? ( Перше: діти їстимуть здорову і корисну їжу. Друге: всі домашні завдання виконуються тільки так, як написано в підручнику, тільки тією мовою, якої вимагає підручник. Третє: телевізор дивитися не більше години і тільки хороші фільми або мультики. Четверте: на ніч не їсти, о десятій бути в ліжках, шкарпетки по хаті не розкидати. Вррум обурився, але погодився. Він не хотів повертатися до притулку).
  • Хто такий Наглий Чорний Випадок? Висловіть своє ставлення до нього. (Чорний Чоловік – це Наглий Чорний Випадок, який весь час полював на Вррума, хотів його з’їсти. Але його нові товариші – Ромчик і Василь не дозволили йому скривдити няня).


 

F:\Фото сучасна проза\P2070014.JPGГра «Дослідник». Робота в парах. За допомогою ключових слів утворити протилежні пари до порівняльної характеристики  Вррума  і Чорного Чоловіка.

Зло – добро

Сум – радість

Жорстокість – щирість

Самотність – дружелюбність

 

  • Який вчинок Василька заслуговує на повагу? А ви здатні на такий гідний вчинок? (Василько мав власні кошти, на які хотів купити новенький телефон. Але він згадав про свого однокласника – Сашка, у якого немає батьків– тільки бабуся та дідусь, які живуть лише на пенсію. Незабаром у Сашка день народження. Василько вирішив зробити подарунок йому).

 

4.Робота в малих групах.

I  група. Назвати образи, які є в казці. Записати їх у зошити. (Вррум, письменниця, Василь, Ромчик, Крістіна, Таксі, Друзд (Наглий Чорний Випадок), Ганна Дмитрівна, Глиняний Ніс, Маркіз, Корова Настурція…)

II група. Міні – характеристика головних героїв твору. Скласти інформаційне ґроно.

 

 

 

                                    незвичайний нянь                                    

                                    

                                            розумний

                                             

Вррум                       любить подорожувати

                                                                            

                                   любить свою родину

                                                                          

           боягуз

 

 

 

                                           сини письменниці

 

                                                                 гарно навчаються

 

                                                             люблять подорожувати

Ромчик і Василько

                                                                     вірні товариші

 

                                                                        допитливі

 

                                                                      турботливі                                                              

III  група. «Перевтілення в літературного героя».

Спробуйте перевтілитися  у Вррума і розказати, чи справді він щасливий.

 

5.Яким вималювався вам образ автора у процесі опрацювання казки.

Складіть ланцюжок долі Світлани Поваляєвої.F:\Фото сучасна проза\P2070009.JPG                                                                          

Орієнтовне виконання.

Світлана Поваляєва. Демонстрування портрета-поет, письменниця, журналіст. Народилася 1974 року в Києві. Закінчила Інститут журналістики Київського університету ім. Тараса Шевченка, працювала на каналах СТБ, «Новий» та «5-ий», у журналі «ПІК» та інтернетгазетіForum. Є автором низки книг віршів та прози, а також циклу казок для дітей «Вррум-чарівник» та «Вррум в лабетах правил».

v. Рефлексивно-оцінювальний етап.

«Незакінчене речення».

Раджу своїм друзям прочитати казку Світлани Поваляєвої «Вррум-чарівник» тому…

Гра «Мікрофон емоцій». Визначити риси характеру, які виховує казка.

C:\Documents and Settings\Admin\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.Word\P2070016.jpgСкладання сенканів (за вибором). Ключові слова: Вррум, Ромчик і Василь.

Орієнтовні зразки.

Вррум.

Незвичайний, добрий.

Страждає, піклується,  підтримує.

Любить свою родину.

Нянь.

Ромчик і Василько.

Щирі, добрі. 

Вчаться, розважаються, подорожують.

Люблять свою матусю.

Брати.

Оцінювання діяльності учнів на уроці.

  • Найкраще сьогодні на уроці працювали…
  • Їм допомагали…
  • Чи досягли поставлених цілей? Над чим ще треба попрацювати?

Заключне слово вчителя. Діти, ви прийшли у цей світ, щоб жити гідно, робити добрі справи. А тому

Я бажаю, щоб із вами

Людям було веселіше,

І щоб добрими очима

Ви дивились на людей.

Щоб були ви справедливі

І у рішеннях розумні.

До людей будете добрі –

Люди будуть добрі вам!

Усна саморефлексія ( Оцінювання за дванадцятибальною шкалою).

 

Інструктаж з оцінювання учнів

Зірочка (2б.)- учень повністю висвітлює поставлене запитання, аргументує свою відповідь, самостійно наводить приклади, відзначається оригінальністю.

Сонечко( 1б.)- учень майже повністю висвітлює питання, допускаючи незначні недоліки, невисокий рівень самостійності і аргументованості.

 

 

VI. Домашнє завдання.  1. Прочитати інші твори Світлани Поваляєвої.        2. Написати твір «Над чим змусила мене замислитись казка «Вррум  - чарівник» або скласти тестові завдання до казки.

Індивідуальне завдання. Створити ілюстрації до казки.

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
Додано
10 січня
Переглядів
157
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку