Урок позакласного читання у 5 класі. Казка Світлани Поваляєвої "Вррум-чарівник". Незвичайна подорож у дивовижний світ пригод.

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів з біографією письменниці; опрацювати ідейно художній зміст казки; схарактеризувати образи героїв твору; виробляти навички висловлювати власні міркування щодо прочитаного, робити висновки; розвивати зв'язне мовлення, підвищувати рівень загальної мовної культури; виховувати співчутливість, уміння співпереживати, творити добро.

Цілі уроку:Учні повинні знати: факти біографії письменниці; зміст прочитаної казки.Учні повинні вміти: логічно висловлювати враження від прочитаного; висловлювати особисте ставлення до зображуваного; характеризувати дійових осіб твору; проводити рефлексію роботи на уроці.

Перегляд файлу

Ричкіна  Ірина  Георгіївна

учитель української мови та літератури комунальної установи Сумська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №27, м. Суми, Сумської області.

 

 

 

 

Мета: ознайомити учнів з біографією письменниці; опрацювати ідейно художній зміст казки; схарактеризувати образи героїв твору; виробляти навички висловлювати власні міркування щодо прочитаного, робити висновки; розвивати зв’язне мовлення, підвищувати рівень загальної мовної культури; виховувати співчутливість, уміння співпереживати, творити добро.

 

Цілі уроку:Учні повинні знати: факти біографії письменниці; зміст прочитаної казки.Учні повинні вміти: логічно висловлювати враження від прочитаного; висловлювати особисте ставлення до зображуваного; характеризувати дійових осіб твору; проводити рефлексію роботи на уроці.

 

Тип уроку: урок позакласного читання.

Обладнання: тексти твору, дидактичні мультимедійні матеріали.

Методи, прийоми і форми роботи: бесіда за змістом казки, гра «Упізнай героя», «Незакінчене речення», випереджувальне завдання, складання інформаційного ґрона, складання сенканів, «Ланцюжок долі», словесне малювання.

Перебіг уроку

І. Мотиваційний етап. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

- Доброго дня! Діти, з яким настроєм ви прийшли на урок?

Означте його одним прикметником. ( Добрий. Гарний. Тривожний. Зацікавлений).

А тепер подаруймо одне одному усмішку, вона розпогодитьнаші душі, налаштує на добру роботу. Усмішка кожного з вас – особлива, вона індивідуальна,  властива тільки вам, бо кожен із вас – неповторний. Чим ви неповторні? Що вирізняє вас з-поміж інших? ( Я неповторна, бо маю гарний голос, гарно співаю. Я неповторний, бо я вірний товариш). А чи можна це означення застосувати до героя нашої казки? ( Так, Вррум – чарівник теж неповторний).

Мотивація навчальної діяльності.

- Діти, ви прочитали казку, яка, переконана нікого не залишила байдужим. Події й герої її – це сучасні школярі Василько і Роман, у яких було все: мобільні телефони, комп’ютер, велосипед. Наше завдання – безпомилково оцінити вчинки героїв казки, збагатити свій досвід правильними висновками. Зустрічаючись у житті з різними виявами людської моралі, ми повинні вміти протистояти злу, захищати добро, помножуючи його власними діями.

 

Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань.

Гра «Упізнайте героя».

  1. « Маючи дітей, я мушу прикидатися дорослою. Мені страшенно хочеться цілу днину бути з моїми синами і гратися – особливо в індіанців…» (Письменниця)
  2. « Всі крокодили в зоопарку налякані самою лише можливістю вашої появи й не спатимуть тепер цілий тиждень…» (Таксі)
  3. « Ой! Корова! Квіткова корівка! (Ромчик)
  4. « Хоч як пізно прийдеш, зателефонуй мені й поясни, що це за моторошна потвора оселилася у вашій хаті?» (Бабуся хлопців)
  5. « Маємо ж ми право на невеличке чоловіче свято!» (Вррум)
  6. « Врруме, розкажи свою історію, звідки ти, як опинився у Притулку Заблуканих у Всесвіті Істот…» (Василь)

 

Прийом «Займи позицію».

  • Чи можемо ми стверджувати, що це казка? (За допомогою опорної схеми)

 

Переважно прозове оповідання              Має зачин, основну частину, кінцівку

 

                                                 Казка

 

Наявність дива, фантастики, вимислу                       Вигадана історія

 

 

 

  • Які проблеми порушила письменниця у казці?

( Родинне виховання, любов і небайдужість, материнська любов, добро та зло, щастя)

  • Хто і що перемагає в казках?  А в казці « Вррум – чарівник»?

ІІ. Цілевизначення та планування.

  1. Повідомлення теми і мети уроку.
  • Чи зрозуміла тема?
  • Про що йтиме мова на уроці?
  • Що очікуєте від сьогоднішнього уроку?

2. Озвучення імені уроку. ( Із запропонованих двох варіантів учні обирають один, найдоречніший, обґрунтовують свій вибір).

 

1. «Казка, гра, фантазія – животворне джерело дитячого мислення, благородних почуттів і прагнень. Через казкові образи в свідомість дітей входить слово з його найтоншими відтінками. Казка невіддільна від краси».

В.Сухомлинський

2. « Казка облагороджує людину, вселяє в її душу віру, надію, любов».

Народна творчість

 

  1. Визначення індивідуальних цілей уроку, узгодження із загальними.

 

Інформаційна картка

  • Ознайомитися з біографією Світлани Поваляєвої
  • Обговорити зміст казки
  • Висловити особисте ставлення до зображуваного
  • Схарактеризувати образи героїв твору
  • Провести рефлексію роботи на уроці

 

(Учням пропонуються картки із цілями уроку, із поданих вони вибирають особистісно значущі, доповнюють власними).

 

ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.

 

  1. Бесіда за змістом казки.
  • Що означає прочитати твір? ( Пережити, уявити описане).
  • Ви прочитали казку. Чи співпереживали разом з героями?  ( Так, бо разом із синами авторки та виноградним слимачком поринули у дивовижний світ пригод, які захоплюють, вражають, викликають співчуття).
  • Чому письменниця назвала твір «Вррум – чарівник»?  (Головний герой казки Вррум – це веселковий виноградний слимак, що мешкає далеко від Землі разом зі своєю родиною. У нього є дружина Каша і двоє синочків – Шуррум і Буррум. Його світ був пронизаний наскрізними Шпарами Світу. Через ці ж Шпари Вррум подорожував у інші світи).
  • Які враження  викликала казка? ( Захоплення сміливістю та винахідливістю Вррума, добротою братів Василя і Ромчика, маминою зворушливою любов’ю і розумінням своїх дітей, обурення бездушністю Чорного Чоловіка).
  • Що відчули після прочитання казки? ( Радість, задоволення, насолоду від захопливої подорожі разом з героями казки).
  • Хто такий Вррум? ( Вррум – нянь – слимак, який доглядає за дітьми письменниці).
  • Знайдіть у творі місце, де описано першу зустріч із Вррумом. Зачитайте.
  • Чи подає аторка портрет Вррума? ( Ні).

 

2.Словесне малювання. Опишіть яким ви уявляєте Вррума. (Розумний, винахідливий, любить свою родину, страждає від розлучення з нею, творчий, боягуз).

До якої родини потрапив Вррум ? ( До родини письменниці Світлани Поваляєвої).

 

3.Скласти асоціативний кущ до слова «родина».

 

 

                                                      діти                   

                       любов                                                щастя

 

           добро                              Родина                             тепло

 

 

                   повага                                                      спокій

                                                  підтримка

  • Які правила поведінки у родині запропонувала письменниця Вррумові? Чи дотримувався їх Вррум? ( Перше: діти їстимуть здорову і корисну їжу. Друге: всі домашні завдання виконуються тільки так, як написано в підручнику, тільки тією мовою, якої вимагає підручник. Третє: телевізор дивитися не більше години і тільки хороші фільми або мультики. Четверте: на ніч не їсти, о десятій бути в ліжках, шкарпетки по хаті не розкидати. Вррум обурився, але погодився. Він не хотів повертатися до притулку).
  • Хто такий Наглий Чорний Випадок? Висловіть своє ставлення до нього. (Чорний Чоловік – це Наглий Чорний Випадок, який весь час полював на Вррума, хотів його з’їсти. Але його нові товариші – Ромчик і Василь не дозволили йому скривдити няня).


 

F:\Фото сучасна проза\P2070014.JPGГра «Дослідник». Робота в парах. За допомогою ключових слів утворити протилежні пари до порівняльної характеристики  Вррума  і Чорного Чоловіка.

Зло – добро

Сум – радість

Жорстокість – щирість

Самотність – дружелюбність

 

  • Який вчинок Василька заслуговує на повагу? А ви здатні на такий гідний вчинок? (Василько мав власні кошти, на які хотів купити новенький телефон. Але він згадав про свого однокласника – Сашка, у якого немає батьків– тільки бабуся та дідусь, які живуть лише на пенсію. Незабаром у Сашка день народження. Василько вирішив зробити подарунок йому).

 

4.Робота в малих групах.

I  група. Назвати образи, які є в казці. Записати їх у зошити. (Вррум, письменниця, Василь, Ромчик, Крістіна, Таксі, Друзд (Наглий Чорний Випадок), Ганна Дмитрівна, Глиняний Ніс, Маркіз, Корова Настурція…)

II група. Міні – характеристика головних героїв твору. Скласти інформаційне ґроно.

 

 

 

                                    незвичайний нянь                                    

                                    

                                            розумний

                                             

Вррум                       любить подорожувати

                                                                            

                                   любить свою родину

                                                                          

           боягуз

 

 

 

                                           сини письменниці

 

                                                                 гарно навчаються

 

                                                             люблять подорожувати

Ромчик і Василько

                                                                     вірні товариші

 

                                                                        допитливі

 

                                                                      турботливі                                                              

III  група. «Перевтілення в літературного героя».

Спробуйте перевтілитися  у Вррума і розказати, чи справді він щасливий.

 

5.Яким вималювався вам образ автора у процесі опрацювання казки.

Складіть ланцюжок долі Світлани Поваляєвої.F:\Фото сучасна проза\P2070009.JPG                                                                          

Орієнтовне виконання.

Світлана Поваляєва. Демонстрування портрета-поет, письменниця, журналіст. Народилася 1974 року в Києві. Закінчила Інститут журналістики Київського університету ім. Тараса Шевченка, працювала на каналах СТБ, «Новий» та «5-ий», у журналі «ПІК» та інтернетгазетіForum. Є автором низки книг віршів та прози, а також циклу казок для дітей «Вррум-чарівник» та «Вррум в лабетах правил».

v. Рефлексивно-оцінювальний етап.

«Незакінчене речення».

Раджу своїм друзям прочитати казку Світлани Поваляєвої «Вррум-чарівник» тому…

Гра «Мікрофон емоцій». Визначити риси характеру, які виховує казка.

C:\Documents and Settings\Admin\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.Word\P2070016.jpgСкладання сенканів (за вибором). Ключові слова: Вррум, Ромчик і Василь.

Орієнтовні зразки.

Вррум.

Незвичайний, добрий.

Страждає, піклується,  підтримує.

Любить свою родину.

Нянь.

Ромчик і Василько.

Щирі, добрі. 

Вчаться, розважаються, подорожують.

Люблять свою матусю.

Брати.

Оцінювання діяльності учнів на уроці.

  • Найкраще сьогодні на уроці працювали…
  • Їм допомагали…
  • Чи досягли поставлених цілей? Над чим ще треба попрацювати?

Заключне слово вчителя. Діти, ви прийшли у цей світ, щоб жити гідно, робити добрі справи. А тому

Я бажаю, щоб із вами

Людям було веселіше,

І щоб добрими очима

Ви дивились на людей.

Щоб були ви справедливі

І у рішеннях розумні.

До людей будете добрі –

Люди будуть добрі вам!

Усна саморефлексія ( Оцінювання за дванадцятибальною шкалою).

 

Інструктаж з оцінювання учнів

Зірочка (2б.)- учень повністю висвітлює поставлене запитання, аргументує свою відповідь, самостійно наводить приклади, відзначається оригінальністю.

Сонечко( 1б.)- учень майже повністю висвітлює питання, допускаючи незначні недоліки, невисокий рівень самостійності і аргументованості.

 

 

VI. Домашнє завдання.  1. Прочитати інші твори Світлани Поваляєвої.        2. Написати твір «Над чим змусила мене замислитись казка «Вррум  - чарівник» або скласти тестові завдання до казки.

Індивідуальне завдання. Створити ілюстрації до казки.

doc
Додано
10 січня 2018
Переглядів
331
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку