Мета: ознайомити учнів з біографією письменниці; опрацювати ідейно художній зміст казки; схарактеризувати образи героїв твору; виробляти навички висловлювати власні міркування щодо прочитаного, робити висновки; розвивати зв'язне мовлення, підвищувати рівень загальної мовної культури; виховувати співчутливість, уміння співпереживати, творити добро.
Цілі уроку:Учні повинні знати: факти біографії письменниці; зміст прочитаної казки.Учні повинні вміти: логічно висловлювати враження від прочитаного; висловлювати особисте ставлення до зображуваного; характеризувати дійових осіб твору; проводити рефлексію роботи на уроці.
Ричкіна Ірина Георгіївна
учитель української мови та літератури комунальної установи Сумська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №27, м. Суми, Сумської області.
Мета: ознайомити учнів з біографією письменниці; опрацювати ідейно художній зміст казки; схарактеризувати образи героїв твору; виробляти навички висловлювати власні міркування щодо прочитаного, робити висновки; розвивати зв’язне мовлення, підвищувати рівень загальної мовної культури; виховувати співчутливість, уміння співпереживати, творити добро.
Цілі уроку:Учні повинні знати: факти біографії письменниці; зміст прочитаної казки.Учні повинні вміти: логічно висловлювати враження від прочитаного; висловлювати особисте ставлення до зображуваного; характеризувати дійових осіб твору; проводити рефлексію роботи на уроці.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Обладнання: тексти твору, дидактичні мультимедійні матеріали.
Методи, прийоми і форми роботи: бесіда за змістом казки, гра «Упізнай героя», «Незакінчене речення», випереджувальне завдання, складання інформаційного ґрона, складання сенканів, «Ланцюжок долі», словесне малювання.
Перебіг уроку
І. Мотиваційний етап. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
- Доброго дня! Діти, з яким настроєм ви прийшли на урок?
Означте його одним прикметником. ( Добрий. Гарний. Тривожний. Зацікавлений).
А тепер подаруймо одне одному усмішку, вона розпогодитьнаші душі, налаштує на добру роботу. Усмішка кожного з вас – особлива, вона індивідуальна, властива тільки вам, бо кожен із вас – неповторний. Чим ви неповторні? Що вирізняє вас з-поміж інших? ( Я неповторна, бо маю гарний голос, гарно співаю. Я неповторний, бо я вірний товариш). А чи можна це означення застосувати до героя нашої казки? ( Так, Вррум – чарівник теж неповторний).
Мотивація навчальної діяльності.
- Діти, ви прочитали казку, яка, переконана нікого не залишила байдужим. Події й герої її – це сучасні школярі Василько і Роман, у яких було все: мобільні телефони, комп’ютер, велосипед. Наше завдання – безпомилково оцінити вчинки героїв казки, збагатити свій досвід правильними висновками. Зустрічаючись у житті з різними виявами людської моралі, ми повинні вміти протистояти злу, захищати добро, помножуючи його власними діями.
Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань.
Гра «Упізнайте героя».
Прийом «Займи позицію».
Переважно прозове оповідання Має зачин, основну частину, кінцівку
Казка
Наявність дива, фантастики, вимислу Вигадана історія
( Родинне виховання, любов і небайдужість, материнська любов, добро та зло, щастя)
ІІ. Цілевизначення та планування.
2. Озвучення імені уроку. ( Із запропонованих двох варіантів учні обирають один, найдоречніший, обґрунтовують свій вибір).
1. «Казка, гра, фантазія – животворне джерело дитячого мислення, благородних почуттів і прагнень. Через казкові образи в свідомість дітей входить слово з його найтоншими відтінками. Казка невіддільна від краси».
В.Сухомлинський
2. « Казка облагороджує людину, вселяє в її душу віру, надію, любов».
Народна творчість
Інформаційна картка
(Учням пропонуються картки із цілями уроку, із поданих вони вибирають особистісно значущі, доповнюють власними).
ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.
2.Словесне малювання. Опишіть яким ви уявляєте Вррума. (Розумний, винахідливий, любить свою родину, страждає від розлучення з нею, творчий, боягуз).
До якої родини потрапив Вррум ? ( До родини письменниці Світлани Поваляєвої).
3.Скласти асоціативний кущ до слова «родина».
діти
любов щастя
добро Родина тепло
повага спокій
підтримка
Гра «Дослідник». Робота в парах. За допомогою ключових слів утворити протилежні пари до порівняльної характеристики Вррума і Чорного Чоловіка.
Зло – добро
Сум – радість
Жорстокість – щирість
Самотність – дружелюбність
4.Робота в малих групах.
I група. Назвати образи, які є в казці. Записати їх у зошити. (Вррум, письменниця, Василь, Ромчик, Крістіна, Таксі, Друзд (Наглий Чорний Випадок), Ганна Дмитрівна, Глиняний Ніс, Маркіз, Корова Настурція…)
II група. Міні – характеристика головних героїв твору. Скласти інформаційне ґроно.
незвичайний нянь
розумний
Вррум любить подорожувати
любить свою родину
боягуз
сини письменниці
гарно навчаються
люблять подорожувати
Ромчик і Василько
вірні товариші
допитливі
турботливі
III група. «Перевтілення в літературного героя».
Спробуйте перевтілитися у Вррума і розказати, чи справді він щасливий.
5.Яким вималювався вам образ автора у процесі опрацювання казки.
Складіть ланцюжок долі Світлани Поваляєвої.
Орієнтовне виконання.
Світлана Поваляєва. Демонстрування портрета-поет, письменниця, журналіст. Народилася 1974 року в Києві. Закінчила Інститут журналістики Київського університету ім. Тараса Шевченка, працювала на каналах СТБ, «Новий» та «5-ий», у журналі «ПІК» та інтернетгазетіForum. Є автором низки книг віршів та прози, а також циклу казок для дітей «Вррум-чарівник» та «Вррум в лабетах правил».
v. Рефлексивно-оцінювальний етап.
«Незакінчене речення».
Раджу своїм друзям прочитати казку Світлани Поваляєвої «Вррум-чарівник» тому…
Гра «Мікрофон емоцій». Визначити риси характеру, які виховує казка.
Складання сенканів (за вибором). Ключові слова: Вррум, Ромчик і Василь.
Орієнтовні зразки.
Вррум.
Незвичайний, добрий.
Страждає, піклується, підтримує.
Любить свою родину.
Нянь.
Ромчик і Василько.
Щирі, добрі.
Вчаться, розважаються, подорожують.
Люблять свою матусю.
Брати.
Оцінювання діяльності учнів на уроці.
Заключне слово вчителя. Діти, ви прийшли у цей світ, щоб жити гідно, робити добрі справи. А тому
Я бажаю, щоб із вами
Людям було веселіше,
І щоб добрими очима
Ви дивились на людей.
Щоб були ви справедливі
І у рішеннях розумні.
До людей будете добрі –
Люди будуть добрі вам!
Усна саморефлексія ( Оцінювання за дванадцятибальною шкалою).
Інструктаж з оцінювання учнів
Зірочка (2б.)- учень повністю висвітлює поставлене запитання, аргументує свою відповідь, самостійно наводить приклади, відзначається оригінальністю.
Сонечко( 1б.)- учень майже повністю висвітлює питання, допускаючи незначні недоліки, невисокий рівень самостійності і аргументованості.
VI. Домашнє завдання. 1. Прочитати інші твори Світлани Поваляєвої. 2. Написати твір «Над чим змусила мене замислитись казка «Вррум - чарівник» або скласти тестові завдання до казки.
Індивідуальне завдання. Створити ілюстрації до казки.