Конспект уроку з математики для 5 класу за підручником О.С. Істера. тема уроку Текстові задачі на рух.
Клас: 5
Урок: Математика
Тема: Текстові задачі на рух.
Мета: узагальнити вміння розв'язувати текстові задачі; повторити основні види задач на рух; узагальнити та систематизувати вміння розв'язувати задачі на рух; розвивати логічне мислення, техніку усної лічби, пам’ять; виховувати посидючість, акуратність.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
Марка автомобіля |
Швидкість |
Час |
Відстань |
«Тойота» |
100 км/год |
5 год |
? |
«Ланос» |
60 км/год |
? |
480 км |
«Шевролє АВЕО» |
? |
3 год |
270 км |
ІІІ. Оголошення теми уроку
IV. Формування та вдосконалення умінь та навичок розв’язування задач на рух.
Розглянемо, як розв’язуються задачі на рух по річці. У цих задачах є своя особливість: потрібно розрізняти швидкість руху за течією та швидкість руху проти течії.
Нехай, наприклад, власна швидкість човна (у стоячій воді) дорівнює
15 км/год, а швидкість течії річки дорівнює 2 км/год. тоді швидкість, з якою човен пливе за течією, складається з його власної швидкості та швидкості течії: 15 + 2 = 17 (км/год). а швидкість, з якою човен пливе проти течії, отримаємо відніманням швидкості течії від власної швидкості човна: 15 – 2 = 13 (км/год).
Розглянемо задачі, у яких діють два учасники руху.
Рух з одного пункту з відставанням. Нехай два об’єкти одночасно починають рух в одному напрямі з однієї точки з різними швидкостями
=5 км/год і = 3 км/год.
Тоді за першу годину об’єкт 1 випередить об’єкт 2 на 2 км.
Відстань, на яку віддаляються об’єкти за одиницю часу, називають швидкістю віддалення .
(якщо )
t = ()t.
Рух з одного пункту в протилежних напрямках. Нехай два об’єкти одночасно починають рух з однієї точки у протилежних напрямах зі швидкостями км/год і км/год.
Тоді за першу годину об’єкт 1 віддаляється від об’єкта 2 на 8 км. У цьому випадку швидкість віддалення .
Через t год між об’єктами буде відстань
t = ()t.
Рух двох об’єктів назустріч одне одному. Нехай два об’єкти одночасно починають рух назустріч одне одному зі швидкостями км/год і
км/год, при чому початкова відстань між об’єктами більша за 8 км.
Тоді за першу годину відстань між об’єктами скоротиться на 8 км.
Відстань, на яку зближаються об’єкти за одиницю часу, називають швидкістю зближення .
У випадку руху двох об’єктів назустріч одне одному .
Якщо початкова відстань між об’єктами дорівнює кілометрів і об’єкти зустрілися через год, то очевидно, що
= () .
Рух в одному напрямі навздогін. Нехай два об’єкти одночасно починають рух з різних точок в одному напрямі зі швидкостями км/год і км/год, причому об’єкт, що має більшу швидкість, рухається позаду і початкова ідстань між об’єктами більша за 2 км.
Тоді за першу годину об’єкт 1 стане ближче до об’єкта 2 на 2 км. У цьому випадку
(якщо )
Якщо початкова відстань між об’єктами дорівнює км і об’єкт 1 наздогнав об’єкт 2 через год, то очевидно, що
= () .
V. Узагальнення знань.
1. Робота за підручником
№ 417 (1-3); 420; 426
№ 417
2)85 * 4 = 340 (км) – відстань ІІ автомобіля.
2) 45 : 3 = 15 (км/год) - швидкість І велосипедиста.
3) 15 – 14 = 1 (км/год) - швидкість ІІ велосипедиста більша.
3. 1) 300 : 75 = 4 (год) – І поїзд.
2) 204 : 68 = 3 (год) – ІІ поїзд.
3) 4 – 3 = 1 (год) – ІІ поїзд витратив менше часу.
№ 420
№ 426
(18 + 2) * 2 + (18 – 2) * 3 = 40 + 48 = 88 (км) – подолав катер.
VІ. Підсумок уроку.
VІІ. Домашнє завдання
Вивчити § 12, № 419; 423.