Урок "Розв'язування рівнянь"

Про матеріал
Урок -узагальнення теми "Рівняння", мета уроку: удосконалити навики розв'язування рівнянь, використовуючи інтерактивні методи та ігрову форму роботи.
Перегляд файлу

Тема уроку: Рівняння

 

Мета уроку:

навчальна: удосконалити вміння розв’язувати рівняння за правилами знаходження невідомих компонентів арифметичних дій (додавання, віднімання, множення, ділення); формувати навички самостійної роботи;

розвивальна: розвивати логічне мислення учнів, математичну мову, обчислювальні навички; розширювати світогляд.

виховна: виховувати дисциплінованість, самокритичність, уважність, пізнавальний інтерес до предмету.

Тип уроку: удосконалення знань, умінь, навичок.

Обладнання і наочність: мультимедійні засоби, дидактичний матеріал, підручник А.Г. Мерзляк, Математика, 5 клас: підруч. для закладів загальної середньої освіти, Х.: Гімназія, 2018.

 

Рівняння – це золотий ключ, що відчиняє всі математичні сезами

С. Коваль

Хід уроку

І. Організаційний момент

Любі діти, сьогодні у нас незвичайний урок! На ньому присутні гості, тому покажемо свої гарні знання та вміння. На ваших робочих місцях знаходиться карта-путівник «Математична подорож», на якій детально зображено шлях та зупинки нашого уроку. На кінцевій зупинці на вас чекає скарб, але щоб до неї дійти, необхідно вірно виконати всі завдання.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Спочатку з'ясуємо, чи готові ви сьогодні до подорожі. Як завжди перевіремо, чи всі виконали домашнє завдання (доповідь чергових - консультантів). Відповіді звіряємо з дошкою, презентацією.

Домашнє завдання: № 498 (1 – 4), № 500 (1).

№ 498:

1) 8(х – 14) = 56

х – 14 = 56 : 8

х – 14 = 7

х = 7 +14

х = 21

2) (46 – х)∙19 = 418

46 – х = 418 : 19

46 – х = 22

х = 46 – 22

х = 24

3) 9(143 - 13х) = 234

143 - 13х = 234 : 9

143 - 13х = 26

13х = 143 – 26

13х = 117

х = 117 : 13

х = 9

4) 17(5х – 16) = 238

5х – 16 = 238 : 17

5х – 16 = 14

5х = 14 + 16

5х = 30

х = 30 : 5

х = 6

 

№ 500 (1):

9b + 6b – 15 = 615

15b – 15 = 615

15b = 615 + 15

15b = 630

b = 630: 15

b = 42

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

Записуємо у зошитах число, класна робота, тему уроку: «Рівняння». Використовуючи знання, отримані на попередніх уроках, ми удосконалимо навички  та вміння розвязування рівнянь.

Під час нашої подорожі перевіримо гіпотезу: «Рівняння необхідні».

 

ІV. Актуалізація опорних знань

 

1.Вправа «Вилучи зайве»

Перша зупинка нашої подорожі «Уважність». Відповідаючи правильно на теоретичні питання, ви дізнаєтеся історію виникнення рівнянь.

(Пропоную учням перелік термінів з теми, серед яких зустрічаються поняття, які не мають відношення до неї. Учні повинні провести смисловий аналіз і вилучити зайве).

1.Зменшуване, різниця, дільник, від’ємник.

2.Перший множник, другий множник, добуток, сума.

3.Дільник, доданок, ділене, частка.

4.Чи серед всіх рівнянь невідомим є доданок?

х + 5 = 17;     18 +  х = 25;      15 -  х  = 8;       х + 5 =17.

5.Чи серед всіх рівнянь невідомим є зменшуване?

х - 9 = 10;       х -  5 =17;          х – 5 = 0;         30 -  х = 15.

6.Яке рівняння зайве? Чому?

х : 5 = 25;       81 :  х = 27;       30 : х = 15;        121 : х = 11.

 

Під час  виконання вправи, задаю учням теоретичні запитання:

1.Що називається рівнянням?

2.Що значить розвязати рівняння?

3.Що значить знайти корінь рівняння?

4.Як знайти невідомий доданок?

5.Як знайти невідоме зменшуване?

6.Як знайти невідомий відємник?

7.Як знайти невідоме ділене?

8.Як знайти невідомий дільник?

 

Історична довідка про рівняння (повідомлення вчителя):

Алгебра як мистецтво розв’язувати рівняння зародилась дуже давно в зв’язку з практичними потребами, в результаті пошуку загальних прийомів розв’язування однотипних задач. Найдавніші рукописи, що дійшли до нас, свідчать про те, що в Давньому Вавилоні і Давньому Єгипті були відомі прийоми розв’язування рівнянь.

Єгипетські вчені майже 4 тис. років тому невідоме число в рівнянні називали «хау» (у перекладі – купа) і позначали спеціальним знаком.

У папірусі, що дійшов до нас, є така задача: «Купа і її сьома частина становлять 19. Знайдіть купу». Сьогодні ця задача виглядала б так: «Сума невідомого числа і його сьомої частини дорівнює 19. Знайдіть невідоме число».  Щоб розв’язати цю задачу, слід скласти рівняння:

х + х=19.

Пізніше рівняння назвали мовою математики.

Тому, щоб мати гарні оцінки з математики, слід гарно навчитися розв’язувати рівняння.

 

2.Усна лічба – гра «Математичний футбол»

Поглянемо на наш маршрут – наступна зупинка «Усна лічба».

Розв’яжіть рівняння усно і ви дізнаєтеся, який м’яч має забити дівчинка чи хлопчик у ворота.

1. х – 340 = 500

2. 96 – х = 54

3. х ∙ 9 = 54

4. 4х х = 300

5. 17х + 3х = 180

6. 2х - 8 = 10

 

V. Удосконалення знань і вмінь

Які ви молодці! Граючись ми повторили раніше вивчений матеріал. А тепер потрібно і попрацювати. Нумо покажемо, як добре вміємо розвязувати рівняння. Наша зупинка «Практична».

Робота за підручником: № 501 (1, 4)

Двоє учнів розвязують рівняння коло дошки, інші в зошитах на робочих місцях.

 

№ 501 (1, 4)

1)(х + 14) : 9 = 13

х + 14 = 13 ∙ 9

х + 14 = 117

х = 117 – 14

х = 103

Перевірка:

(103 + 14) : 9 = 13

117 : 9 = 13

13 = 13

4) 52 + 72 : х = 56

72 : х = 56 – 52

72 : х = 4

 х = 72 : 4

 х = 18

Перевірка:

52 + 72 : 18 = 56

52 + 4 = 56

56 = 56

Запитання: Чим відрізняються задані рівняння?

 

VІ.  Фізкультхвилинка

Наступна зупинка «Відпочинок».

Щось не хочеться сидіти:

Треба трішки відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки вбоки,

Руки вище підніміть,

А тепер їх опустіть.

Плесніть, діти кілька раз,

До роботи, все гаразд.

 

VІІ. Застосування знань і вмінь

Повідомлення вчителя:

Діти, якщо ви бажаєте пов’язати своє життя з наукою, то вивчайте рівняння. Саме вони допомогли фізикам  відкрити елементарні частинки та античастинки. Використавши їх, Максвелл теоретично довів існування електромагнітних хвиль.

Вам потрібно дізнатися, яку швидкість повинен мати корабель, щоб до початку шторму вчасно прийти в порт?

Вам треба  визначити, скільки добрив потрібно внести для підвищення урожайності поля?

Тоді товаришуйте з рівняннями! Вони допоможуть розвязати багато практичних проблем!

Наша наступна зупинка «Точні обчислення». Саме зараз ви побачите, що вміння розв’язувати рівняння є корисним і цікавим.

 

Виконання завдань на встановлення відповідностей -

 гра «Математичне лото».

 (Для учнів пропонується спеціальний конверт, в якому є набір маленьких карточок і велика картка з правильними відповідями. На маленьких картках з одного боку написано завдання, а з другого фрагменти рисунка. Завдання – це рівняння. Числа на великій картці – корені цих рівнянь. Учень дістає з конверта карточку, розв’язує даний приклад і закриває правильну відповідь. Карточки кладемо лицьовим боком вниз. Якщо всі приклади розв’язані правильно, то обернені сторони карточок утворюють малюнок).

 

Математичне лото «Рівняння»

 

І варіант

15 ∙ х = 60

54 : (х – 10) = 9

11 ∙ (х – 9) = 121

х – 152 = 358

(х + 38) – 59 = 125

14х – 2х + 76 = 100

 

ІІ варіант

16 ∙ х = 48

48 : (х – 12) = 8

12 ∙ (х – 8) = 144

453 – х = 143

(х – 29) + 75 = 154

12х – 3х + 81 = 108

 

 

Картки відповідей:

І варіант

4

16

20

510

146

2

ІІ варіант

3

18

20

310

108

3

 

VІІІ. Підбиття підсумків уроку, рефлексія.

Наступна зупинка «Кінцева».

Ось і закінчилася наша математична подорож. Я гадаю, що вона вам сподобалася. Що ж ми повторили на уроці?

  • А що вам сподобалося найбільше?
  • Що запамяталось?
  • Чи було вам важко?

Розвязування рівнянь – важлива тема і протягом всього шкільного життя ми будемо до неї повертатися.

 На партах знаходяться картки з зображенням обличчя (сумного, веселого), оберіть і покажіть, який у вас настрій – рефлексія емоціонального стану.

(Оцінюю учнів, називаючи їх прізвище та ім’я, прохаю покласти щоденник на стіл вчителя).

 

ІХ. Домашнє завдання:

1.Завдання за підручником: §3, п.18, №№ 501 (2, 3), 502 (1, 2).

2.Додаткове завдання:

Поясніть фокус: Задумайте число. Додайте до нього 250 і відніміть 200. Скажіть, яке число ви дістали, і я назву число, яке ви задумали.

 

В майбутньому вас чекають нові відкриття, нові звершення. Мабуть всі чекаєте, який же скарб ви отримаєте на кінцевій зупинці. Хочу зауважити, що головний скарб – це знання.

Так як ви дуже добре розвязували рівняння, то заслуговуєте на гостинець. А саме на смачні круасани. Хто був самим уважним на уроці, той здогадається з якою вони начинкою.

 

docx
Додано
17 листопада 2020
Переглядів
752
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку