ТЕКТОНІЧНА БУДОВА, РЕЛЬЄФ, КОРИСНІ КОПАЛИНИ.
ПРАКТИЧНА РОБОТА № 3. ПОЗНАЧЕННЯ НА КОНТУРНІЙ КАРТІ
НАЗВ ОСНОВНИХ ГЕОГРАФІЧНИХ ОБ’ЄКТІВ АФРИКИ.
Мета: актуалізувати знання про закономірності розміщення основних форм рельєфу та родовищ корисних копалин; сформувати знання про особливості тектонічної будови, розміщення основних форм рельєфу та корисних копалин на материку; продовжити вдосконалення практичних умінь та навичок роботи з картами атласу; розвивати вміння працювати з картами атласу, зіставляти, порівнювати їх; виконувати тестові завдання, здійснювати самоперевірку та корекцію знань; формувати позитивне ставлення до навчальної діяльності, зміцнювати бажання самостійно досягти успіху в навчанні.
Обладнання: фізична карта Африки, тектонічна карта Африки, атласи, підручники, шаблони Африки, контурні карти, комп’ютер, мультимедійний проектор, мультимедійна презентація.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учні зможуть називати, показувати та позначати на карті основні форми рельєфу Африки; пояснювати зв’язки між тектонічною будовою, рельєфом і корисними копалинами материка; характеризувати розміщення корисних копалин.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Прийом «Картографічна розминка»
Учитель (або один з учнів) ставить запитання за картою, показуючи географічні об’єкти, що характеризують географічне положення Африки.
Прийом «Бліцопитування»
У чому полягає особливість географічного положення Африки?
Назвіть і покажіть на карті крайні точки Африки.
Які океани і моря омивають береги Африки?
Які висновки про загальні ознаки природи Африки ви можете зробити, маючи знання про її географічне положення?
Які етапи у вивченні і дослідженні Африки можна виділити?
Який взаємозв’язок існує між будовою земної кори й основними формами рельєфу?
Під дією яких чинників формуються різноманітні форми рельєфу?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Проблемне питання»
Відповідно до плану вивчення материка наступним етапом нашої роботи є дослідження особливостей тектонічної будови, рельєфу та корисних копалин материка.
Поміркуйте, чому ці три напрями досліджень поєднані разом.
Справді, саме від будови земної кори, історії її формування протягом геологічного розвитку Землі залежить розміщення основних форм рельєфу та корисних копалин. Сьогодні на уроці вам потрібно встановити та з’ясувати, як названа географічна закономірність відображена в Африці. Для цього вам стануть у пригоді вміння працювати з тематичними картами атласу.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з атласом:
Основа материка : Африкано-Аравійська платформа
Окраїна: складчаті структури
Висновок: 80% території Африки – піднята рівнина, гори , що були на її поверхні зруйнувались, низовини в основному на узбережжі. Переважають високі рівнини(внутрішні сили розбили на блоки ПН і ЗХ – Низька Африка до 1000м( опускання – море – підняття), ПД і СХ – Висока Африка - понад 1000м підняття, Великий Африканський грабен, вулканізм, землетруси, стикання плит -- Атлас
Робота з контурною картою: позначаємо гори Атлас, Капські,Драконові,
Східно-Африканське плоскогір’я, Ефіопське нагір’я, Кіліманжаро.
На півдні Африки – фундамент близько до поверхні тому тут розвідано більше корисних копалин ( рудні, магматичні, метаморфічні)
Північ – прогини осадової платформи – паливні копалини
Африка на Світовий ринок постачає 90% алмазів, 50% платини, 75% золота, 50% хрому, 33% сурми
Робота з підручником: прочитати пункт «Корисні копалини»
Дайте відповіді на питання: Чому в Пд.Африці розвідано більше корисних копалин? На які копалини багата Африка?
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Використовуючи текст підручника (§ 12) та тематичні карти атласу складіть таблицю і поясніть закономірності розміщення різних видів корисних копалин. Учні заповнюють свій стовпчик таблиці ( паливні, рудні, нерудні).
Оцінювання відповідей проводиться вчителем.
Групи корисних копалин
паливні
рудні
нерудні
Зв’язок з геологічною будовою
Утворилися під час накопичення осадових порід у прогинах платформ або у
районах прогинів.
Утворилися в товщах застиглої лави в розколинах давнього фундаменту платформи, або завдяки переважанню магматичних порід в зонах розломів.
Мають різне походження і широке розповсюдження.
Накопичення осадових порід.
Особливе значення мають родовища алмазів, які утворилися завдяки перева
жанню магматичних порід.
Найбільш поширені види корисних копалин
Нафта ,Природний газ,Родовища кам’яного вугілля,Мідні руди,Уранові руди,
Кобальтові руди,Платинові руди,Марганцеві руди,Алюмінієві руди,
Залізні руди,Золото,Фосфорити,Слюда,Азбест,Графіт,Алмази
Райони поширення
Північна частина Африки, узбережжя Гвінейської затоки
Східна і Південна Африка, Атлаські гори
Повсюди, переважно у Низькій Африці.
|
Групи корисних копалин |
||
Паливні |
Рудні |
Нерудні |
|
Найбільш поширені види корисних копалин |
Нафта, природний газ |
Мідні, уранові, кобальтові, марганцеві, залізні руди; золото, платина |
Фосфорити, слюда, азбест, графіт, алмази |
Райони поширення |
Північна частина, узбережжя та шельф Ґвінейської затоки |
Східна та Південна Африка, Атлаські гори |
Фосфорити — на півночі, алмази — західна та південна Африка |
Зв’язок з геологічною будовою |
В осадовому чохлі платформи |
У кристалічному фундаменті платформи та магматичних породах в зоні розламів, складчастої області |
Фосфорити — осадовий чохол платформи, алмази — в магматичних породах |
VI. ПІДСУМОК УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ
Учитель допомагає учням зробити висновок за допомогою питань.
1. Яка тектонічна структура лежить в основі більшої частини материка Африка?
2. Чим пояснити те, що серед форм рельєфу Африки переважають височини та плоскогір’я?
3. Чим пояснити формування в надрах Африки значних та різноманітних родовищ корисних копалин?
4. Які етапи уроку для вас були найбільш цікавими? Які завдання були складними?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати §12 підручника