Тема. 0. Уайльд «Хлопчик-зірка». Основний конфлікт. Символічний зміст назви твору. Еволюція образу головного героя

Про матеріал

Цілі: сприяти усвідомленню учнями символічного значення образів твору, його ідейно-художніх особливостей;продовжувати формувати навички аналізу літературної казки, характеристики образів, вміння розв'язувати проблемні питання, висловлювати свої думки та враження; виховувати на гуманістичному змісті казки, моральні цінності: доброту, повагу до батьків, почуття вдячності, шляхетність.

Перегляд файлу

Тема. 0. Уайльд «Хлопчик-зірка». Основний конфлікт. Символічний зміст назви твору. Еволюція образу головного героя

Мета:

сприяти усвідомленню учнями символічного значення образів твору, його ідейно-художніх особливостей;продовжувати формувати навички аналізу літературної казки, характеристики образів, вміння розв'язувати проблемні питання, висловлювати свої думки та враження; виховувати на гуманістичному змісті казки, моральні цінності: доброту, повагу до батьків, почуття вдячності, шляхетність.

Теорія літератури: тема, ідея твору.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

Звернення вчителя до учнів

 Письменник О. Уайльд зазначив, що його казкові твори є повчальними. А ще те, що казки призначені «для дорослих дітей від 18 до 80 років». І це справді так, адже в них порушено такі досить серйозні проблеми, як гріх і спокута, краса і потворність, краса зовнішня й краса внутрішня, добро і зло. Але із такими поняттями стикаються часто й діти, тому треба вміти розбиратися в них, чого ми й учитимемося на уроці.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Розшифруйте і поясніть слова


  • Іланрдія   
  • Полотглі
  • Осфкорд
  • Вікатк
  • Тепдостьні

 

  • Костанцяін Оллдй
  • Зкаки
  • Прцин щсавийли
  • Рагнавитой бунокчоди

  • Ірландія
  • Поліглот
  • Оксфорд
  • Квітка
  • Дотепність

 

  • Констанція Ллойд
  • Казки
  • «Щасливий принц»
  • «Гранатовий будиночок»

І.       Асоціативна робота

Вчитель. Перед вами (закріплені на дошці) сніжинка і жаба. Що краще: сніжинка чи жаба? Давайте простягнемо руку і уявимо, що сніжинка впала нам на руку. Яка она? Схарактеризуйте сніжинку.(Красива, біла, холодна)

-        А що ви відчуваєте, коли промовляєте слово "сніжинка?" З якими словами вона асоціюється? (Зима, холод, сніг, хурделиця, мороз, віхола, завірюха..)

-        Що ви можете сказати, дивлячись на жабу? Чи можемо ми ось так простягнути руку, щоб вона стрибнула нам на руку, роздивитися її і схарактеризувати (Неприємна, неприваблива, холодна і навіть бридка)

-        А що корисніше: сніжинка чи жаба? Чому? (Жаби поїдають протягом літа тисячі комах, які нас кусають, слимаків, які поїдають листя на рослинах, а ще жаби є своєрідним індикатором водойм. Якщо жаби відсутні у водоймі, то це означає, що вода у водоймі забруднена)

Висновок.

Отже, гарна зовні сніжинка ніякої користі не приносить, до того ж вона холодна. А від бридкої і непривабливої зовні жаби ми маємо користь. Таким чином, однієї зовнішньої краси замало.

-        А чим визначається краса людини: її зовнішністю чи вчинками?

Те, що ми бачимо очима, дивлячись на людину (гарне обличчя, ясні очі, чарівну посмішку), називаємо зовнішньою красою. Але цього недостатньо, щоб сказати, що людина добра і гарна. Краса визначається вчинками людини, такими рисами її характеру, як милосердя, доброта, людяність. Саме це ми називаємо внутрішньою красою. З поняттями внутрішньої і зовнішньої краси ми зустрічалися на попередніх уроках.

2. Перевірка самостійно складених планів казки «Хлопчик-Зірка» д/з

(План може бути таким):

  1. Поява Хлопчика-Зірки у будинку Дроворуба.
  2. Безсердечне відношення Хлопчика до оточуючих.
  3. Зустріч із жебрачкою.
  4. Кара за жорстокість і егоїзм.
  5. В пошуках матері.
  6. В полоні у Чаклуна.
  7. Винагорода за любов, доброту, милосердя.

3. Фронтальне опитування.

— Де і коли відбуваються події в казці?    Ст..100-101

— Який пейзаж описується автором? З якою метою?

— Що ви можете розказати про Дроворубів?

— Кого і як знайшли Дроворуби в лісі?  Ст..102

4. Подивіться на зоряне небо, які прикметники спадають на думку зі словом «зірка» у вас? (Зірки – красиві, недосяжні, мрійливі, холодні, незвичайні, яскраві…)

- А які крилаті вирази чи прикмети з цим словом вам згадуються?

(зіркова хвороба, народитися під щасливою зіркою, коли  падає зірка, загадують бажання…)

IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Робота над змістом другої частини казки “Хлопчик-Зірка”

1. Словникова робота

Небокрай  горизонт.

 Алебарда  зброя, топірець на довгому держаку із списом на кінці. 

Яшма  напівдорогоцінне каміння червонувато-коричневого кольору. 

Бронзовий  сплав міді та олова. 

Тюрбан  головний убір чоловіків східних народів. 

Лівія  держава в Північній Африці.

 Ніл  одна з найдовших рік світу, знаходиться в Африці. 

Батіг  палиця з мотузкою для поганяння тварин та покарання людей. 

Чортополох  колючий бур'ян. 

Навзаєм  взамін. 

Відплатити сторицею  щедро. 

Каптур — рос. капюшон.

 

2. Обмін враженнями про прочитане. Виконання пошуково-дослідницьких завдань.

Зачитайте опис Хлопчика-зірки ст..104

 

3. Самостійне опрацювання статті «Коментарі» підручника ( про Нарциса), бесіда за  репродукцією картини Караваджо «Нарцис»

Нарцис-у давньогрецькій міфології син річкового бога Кефісу і німфи Ліріопи, або син Ендіміона і Селени, що став символом юнацької гордині і самозакоханості. МІФ ПРО НАРЦИС.(Є кілька варіантів цього міфу. У Нарциса були закохані багато юнаків і дівчат, але він зі зневагою відкидав їх. Коли нарцису було п'ятнадцять років, його полюбила гірська німфа Ехо або, в іншому варіанті, юнак Аміній. Прекрасний, але, холодний і гордий, він відкидає їх любов. У всіх версіях відкинуті закохані страждають і втрачають життя або тілесний вигляд: Аміній кінчає з собою перед будинком Нарциса, від німфи Ехо залишається лише голос. Відкинуті волають до богів (зокрема, до Немезіди), просячи покарати Нарциса ("нехай же полюбить він сам, але володіти та не зможе коханим!»), і та слухає їх прохання. Під час чергової полювання Нарцис бачить в річці своє відображення і закохується в самого себе, причому так сильно, що не може більше розлучитися зі своїм відображенням і вмирає від голоду і страждання.

 

— Якими словами зверталися названі батьки і священик до Хлопчика-Зірки?

 Чи послухався герой названих батьків і священика? Як ви думаєте, про яку рису характеру свідчить його вчинок?

— Як Хлопчик-Зірка впливав на своїх товаришів? Чи не “ затверділи ” їхні серця? Доведіть свою думку цитатами з тексту

— Розкажіть про вчинки героя до зустрічі з матір’ю і висловіть своє ставлення до них.

 Які здібності мав Хлопчик?

 Як ставився Хлопчик-Зірка до дітей Дроворуба і всіх інших сільських дітей?

 Розкажіть про стосунки Дроворуба і Хлопчика-Зірки.

 Як ставився Хлопчик до жебраків і всіх скривджених долею?

 Як ставився до тварин?

 Чи товаришував Хлопчик-Зірка з ким-небудь і як? Ст.. 105

 Розкажіть про його жести, інтонацію, мовлення.

— Як інші персонажі ставилися до нього?

 Як автор ставиться до Хлопчика-Зірки? Ст..104

Зачитайте в особах розмову з матір’ю.

Скільки років шукала мати свого сина?

 Які деталі в описі жебрачки свідчать про її страж­дання? Ст..105

 Що сказав Хлопчик про свою матір?

 Що свідчить про надзвичайне збудження бідо­лашної жінки красномовніше за слова?

 Як мати просила Хлопчика іти за нею? Ст..106

 Поясніть, як ви розумієте образний вислів «на­глухо закрити серце».

 Які зміни відбулися в зовнішності Хлопчика? Ст..107

 .— Чому змінилася зовнішність Хлопчика-Зірки? Знайдіть у тексті епізод, коли це відбувається. Опишіть новий вигляд героя.

 Чому Хлопчик мусив вирушити в дорогу? (Він зрозумів, що його перетворення — це кара за гріх...) Зачитайте уривок, в якому пояснюється гріх Хлопчика. Ст..107

 Самокритичне ставлення до себе... Це добре чи погано? ( Із самокритичного ставлення до себе звичайно починається духовне очищення людини.)

2. Обговорення характеристики літературного героя з використанням таблиці, складеної на попередньому уроці

— З чого почалося духовне очищення Хлопчика-Зірки?

 Куди Хлопчик побіг і для чого? Ст..107

 Як спочатку складаються стосунки героя з природою? Як ставляться до нього рослини, птахи, звірі? Що відповіли на його запитання Кріт, Коноплянка, Білочка?

 Розкажіть про внутрішній стан хлопчика. (Він пішов безмежним лісом, умиваючись гіркими сльозами) ст..108

 Чи плакав раніше Хлопчик? Що означають його сльози? (Олюднення, оживлення душі)Чому сльози гіркі? (Він зрозумів, що без матері жити дуже важко, навіть неможливо)

 Що згодом змінилося в стосунках Хлопчика з Божими створіннями?

 Як склалися стосунки героя з людьми? Ст..108

 Скільки часу тривали пошуки матері? Зачитайте уривок, в якому говориться, як світ повівся з Хлопчиком.

 Чому вояки не пустили Хлопчика в місто? Як вони називали його? Ст..109

Який образ символ нам подає автор і з якою метою? Ст.. 109 (гранатові двері)

Розповідь про гранат

 Що сказав він воякам про свою матір? Чи цурався він її зараз? Ст..109

 Хто провів Хлопчика в місто? Які завдання давав Хлопчику Чаклун упродовж трьох днів. Хто допомагав Хлопчику і чому? Ст..110

Чи можемо ми ці слова зайчика взяти за життєве правило? Ст.. 110-111

 Як став Хлопчик розмовляти? Знайдіть слова, з якими він звертається до інших. («Благаю вас»)

 Чому в саду Чарівника росли чорні маки? (Мабуть, щоб підкреслити нечисту, чорну силу, злість.) ст.

 Кому віддав монети Хлопчик і чому? (Прокажений міг померти з голоду, а Хлопчика могли тільки побити) Як ставився хлопчик до побоїв?

 Але третього разу Хлопчику теж загрожувала смерть? Чому він віддав монету прокаженому? Що він сказав прокаженому? («Твоя біда гірша, ніж моя” Хлопчик пожертвував собою задля прокаженого, задля його порятунку. А це в житті найкращий, найшляхетніший вчинок.)

 Чим пояснюються зміни у ставленні людей до героя?

 Які внутрішні й зовнішні зміни сталися із Хлопчиком-Зіркою? Що з'явилося в його очах?

4. Виразне читання в особах уривка з казки «Друга зустріч Хлопчика-Зірки з матір'ю». ст.114

 Яка головна думка цього уривка?

 Яка ваша думка щодо останнього перетворення Хлопчика?

 Як виявилася радість Хлопчика при зустрічі з матір'ю?

 Чи пробачила його мати?

 Яким володарем він став?

 Чи віддячив він своїх названих батьків?

— Чи очікували ви на таке закінчення казки?

 Як ви вважаєте — щасливий у цієї казки кінець чи ні?

 Знайдіть у тексті епізоди, де з'являється словосполучення черстве (тверде) серце.

Яких персонажів воно стосується?

— Хто з персонажів відзначається “ м'якістю ” серця? Які вчинки свідчать про це?

3. Колективне відслідковування шляху духовного очищення Хлопчика-Зірки

(Запис у зошити)

1. Зрозумів свою провину, свій гріх.

2. Вирішив знайти матір.

3. Відчув себе самотнім; стало дуже важко на душі; заплакав гіркими сльозами.

4. Став просити пробачення у всіх Божих створінь.

5. Терпів приниження, образи від людей.

6. Шукав матір, до крові збиваючи свої босі ноги об гостре каміння.

7. Звільнив бідне Зайченя від пастки мисливця.

8. Пожертвував собою задля прокаженого.

9. Навколішках випросив у матері пробачення.

10. Став милосердним і справедливим до всіх володарем.

11. Лісорубові та його дружині послав багато дорогих подарунків, а дітей зробив вельможами.

12. Нікому не дозволяв він поводитися жорстоко з птахами й звірами і вчив усіх любові, добра та милосердя.

5. Визначення теми та ідеї казки «Хлопчик-Зірка».

 Про кого розповів автор у казці? З якою метою?

Тема: оповідь про чарівні події в житті знайденого хлопчика; про те, як крізь муки і страждання людина приходить до людяності і добра; про справжню красу людини.

Ідея: люди повинні бути добрими, милосердними, справедливими, шляхетними, повинні допомагати один одному.

6. Повідомлення учня про значення слова «зірка» у творі

(Зірка — небесне тіло; зірка — геометрична форма; зірка — морська тварина; зірка — знаменитість; провідна зоря, зіркова хвороба

 Яке ж , на вашу думку, із перерахованих значень слова зірка криється у назві казки?

7. Робота з таблицями рубрики підручника «Порівнюємо»

— Визначте традиції народної казки у творі О.Уайльда, а також знайдіть в ньому ознаки літературної казки. Заповніть усно відповідні таблиці підручника.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК

 Поясніть висловлювання з тексту.

«Це був такий світ, який він створив у дні своєї великої гордості». (Хлопчик був жорстоким до інших, зневажав, ображав людей, знущався з тварин, привчив до того своїх товаришів; тепер він пожинав плоди того, що коїв.)

«Але ця краса не принесла йому радості, бо де б хлопчик не ступав, і колючки та шипи з'являлися з-під землі й оточували його, зла кропива жалила його, чортополох пронизував його своїми гострими шипами, мов кинджалами, — йому було дуже боляче». (Сама природа ніби хотіла помститися Хлопчикові-Зірці за його колишню жорстокість.)

« Як мені тобі віддячити? — сказав Хлопчик-Зірка. — Це вже вдруге ти допоміг мені.

 Не потрібно, адже це ти перший мене пожалів, — сказав Заєць і швидко втік». (Народне прислів'я говорить: «Хто в біді дав, той двічі дав». І біблійні приписи застерігають: «Зробив добро — забудь про нього». Тобто робити треба безкорисливо й чинити з іншими так, як хочеш, щоб чинили з тобою)

Бесіда

  • Що ви дізналися про Хлопчика-Зірку? Як в народі говорять про таких людей? Що значить бути без серця або мати «кам'яне» серце?
  • А що головне в житті — зовнішня краса чи внутрішня?
  • А хіба погано бути себелюбцем? Що сталося б на Землі, коли всі були б такими, як Хлопчик-Зірка"?

 Хто із героїв казки викликав у вас прихильність? Чому?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватись до К/р.

 

 

Ім'я

Хлопчик-Зірка

Батьки

Дроворуб і його дружина — названі

батьки, Король і Королева — справжні

Вік

Приблизно 10-12 років

Освіта, вміння

Про освіту не сказано нічого; хороший

бігун, міг танцюват грати на дудці й

складати гарні мелодії

Портрет до змін

Його губи були, як червона квітка, а очі,

як фіалки біля річечки з чистою водою,

а його тіло було таким, як білосніжний

нарцис у полі, де ще не ступала нога

косаря

Портрет після змін

Його обличчя було, як у жаби, а тіло було

в лусці, як у гадюки

Характер у дитинстві

Злий, жорстокий, егоїстичний

Характер після змін

Добрий, милосердний, витривалий, мужній, чутливий, справедливи

 

Ставлення до дітей Дроворуба і інших сіль­ських дітей, до Дроворуба, до жебраків

Дітьми Лісоруба і всіма іншими сільськими дітьми він гордував, бо вони, мовляв, низького

походження. Він попихав дітьми й називав

їх своїми слугами.

 Хто ти такий, щоб питати мене, чого я

так роблю? Я тобі не син і не повинен

коритися тобі. Коли названі батьки робили Хлопчику зауваження, він не слухав їх,

він тільки стояв понуро і посміхався з

неважливо. Він не тільки не мав співчуття

до нужденних, сліпих, калік і всіх скривд

жених долею, а ще й кидав у них камінця

ми та проганяв на шлях, покрикував, щоб

вони йшли просити хліба десь в інше місце.

Насміхався і глузував з нещасних та безпо

мічних

3 ким «товаришував»?

Товаришував з ровесниками, які в усьому

слухались його, які покірливо все робили;

наказував їм, верховодив ними

Ставлення до тварин

Виколов Кроту очі; попідрізав крила

Коноплянці; вбив матір Білочки

Ставлення інших до Хлопчика

Жителі села дивувались його красі. Дроворуб:

«У тебе й справді кам'яне серце, і не маєш

ти милосердя; і чому ти такий жорстокий

з тими, хто потребує співчуття?»

Жоден жебрак, крім хіба найвідчайдушнішого,

не наважувався вдруге заходити в село

просити милостиню

Як ставився до себе?

Себе ж любив і часто влітку дивився у воду

кринички, посміхався собі у воду з утіхи,

милуючись своєю вродою.

Він — шляхетного роду, адже походить від Зірки

Ставлення автора до Хлопчика-Зірки

Проте ця врода обернулася йому на шкоду, бо

виростав він гордий, себелюбний і жорстокий

 

 

docx
Додано
8 грудня 2018
Переглядів
2886
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку