Тема №1: «Українські землі в XVI ст.» ___________________________________
_____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Тема №1: «Українські землі в XVI ст.»
Варіант І
Рівень І
1. Укажіть, коли була укладена Люблінська унія, яка об’єднала Велике князівство Литовське та Польське королівство у єдину державу — Річ Посполиту.
А 1556 р. Б 1569 р.
В 1574 р. Г 1576 р.
2. Укажіть назву привілейованого панівного стану на українських землях, які в XIV—XVIII ст. належали Великому князівству Литовському або Речі Посполитій.
А Шляхта Б Міщани
В Селяни Г Козацтво
3. Укажіть, коли були видані на українських землях перші друковані книги — «Апостол» і «Буквар».
А 1556 р. Б 1569 р. В 1574 р. Г 1576р.
Рівень ІІ
4. Установіть хронологічну послідовність подій культурного життя другої половини XVI ст.
А. Відкриття Львівської братської школи
Б. Заснування Острозької слов’яно-греко-латинської академії
В. Видання перших друкованих книг на українських землях
Г. Створення «Пересопницького Євангелія»
5. Установіть відповідність між поняттям, що характеризує культурне та церковне життя українського суспільства в XVI ст., та його визначенням.
А Єзуїтські (католицькі), протестантські, греко-католицькі навчальні заклади, які надавали середню освіту й одночасно сприяли поширенню впливу своїх церков
Б Релігійні та культурно-просвітницькі товариства, що створювалися православними міщанами при церковних парафіях України в XV—XVII ст.
В Друкований відбиток на папері з малюнка, вирізьбленого на дошці
Г Виконані фарбами невеликі кольорові зображення в рукописних книгах
Д церковно-релігійні й суспільно-політичні течії, спрямовані проти католицької церкви
7. Дайте визначення поняттям:
Фільварок - _____________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Кам‘яниця - ________________________________________________________
Рівень ІІІ
С кладіть опис зображеної пам’ятки архітектури за наведеним планом.
Рівень IV
Прочитайте уривок і дайте відповіді на запитання.
РІШЕННЯ ЛЮБЛІНСЬКОГО СЕЙМУ ПРО ОБ’ЄДНАННЯ ПОЛЬЩІ
І ЛИТВИ В ОДНУ ДЕРЖАВУ — РІЧ ПОСПОЛИТУ (1569 р.)
«Ми, Сигізмунд Август, всім узагалі і кожному зокрема, кому відати належить, людям теперішнього часу і майбутніх часів, оголошуємо даною грамотою таке: нам відомо, що всі чини королівства часто нагадували славної пам’яті батькові нашому Сигізмундові, королю польському, і просили його на сеймах і в інших випадках, щоб завершено було те з’єднання, або унія Великого князівства Литовського з королівством Польським... Знаючи, що це об’єднання приносило велику славу і користь обом народам, ми спрямували на це діло нашу думку і волю, призначили без дальшого загаяння тут спільний сейм, щоб вирішити і здійснити це діло.»
Тема: «Українські землі в XVI ст.»
Варіант ІІ
Рівень І
1. Укажіть назву суспільного стану, який в XVI ст. становив переважну більшість населення українських земель.
А Міщанство Б Селянство
В Духовенство Г Козацтво
2. В якому році укладена Берестейська унія?
А. 1569р. Б 1574р. В. 1576р. Г. 1596р.
3. Активним учасником релігійної полеміки в XVI ст. був:
А. К.-В. Острозький; Б. І. Федоров; В. Г. Смотрицький; Г. Л. Зизаній
Рівень ІІ
4. Установіть хронологічну послідовність подій другої половини XVI ст.
А Укладення Люблінської унії про об’єднання Польського королівства та Великого князівства Литовського.
Б Видання першої друкованої книги на території України.
В Утворення греко-католицької церкви.
Г Прийняття Третього Литовського статуту.
5. Установіть відповідність між поняттям, що характеризує культурне та церковне життя українського суспільства в XVI ст., та його визначенням.
А Єзуїтські (католицькі), протестантські, греко-католицькі навчальні заклади, які надавали середню освіту й одночасно сприяли поширенню впливу своїх церков
Б Релігійні та культурно-просвітницькі товариства, що створювалися православними міщанами при церковних парафіях України в XV—XVII ст.
В Друкований відбиток на папері з малюнка, вирізьбленого на дошці
Г Виконані фарбами невеликі кольорові зображення в рукописних книгах
Д церковно-релігійні й суспільно-політичні течії, спрямовані проти католицької церкви
7. Дайте визначення поняттям:
Унія - ______________________________________________________________
Іконопис ___________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
Рівень ІІІ
Складіть опис зображеної пам’ятки образотворчого мистецтва за наведеним планом.
Рівень IV
Прочитайте уривок і дайте відповіді на запитання.
СУЧАСНІ УКРАЇНСЬКІ ІСТОРИКИ В. А. СМОЛІЙ ТА В. С. СТЕПАНКОВ ПРО БЕРЕСТЕЙСЬКУ УНІЮ
«...Всупереч сподіванням українських та білоруських єпископів унія не врятувала українські та білоруські землі від наступу католицизму, а уніатську Церкву — від утисків і упослідження з боку владних структур Польщі та польської католицької Церкви. Католицькі ієрархи не допускали навіть думки про рівність з уніатськими.
.Замість злагоди в суспільстві, консолідації національно-патріотичних сил, єдності Церкви унія спричинила розкол української нації на конфесійній основі на непримиренно-ворожі табори, поділ єдиної раніше Церкви на православну і уніатську та жорстоку боротьбу між вірними.» [14, с. 32—33]