Тема 2. Дослідження території України

Про матеріал
Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок. Спілкуючись з вчителями географії прийшла до висновку, що більшість вважає теми про будь-які дослідження від Геродота до сучасних географічних шкіл, найнуднішою темою в навчальному плані. Особисто моя думка:коли починаєш працювати з персоналіями в географічній науці, опрацьовуючи записи з їх особистих щоденників, переосмислюєш те чи інше відкриття, пропускаєш подію через призму особистості відкривача, науковця, дослідника: хтось навмисно у своєму щоденнику зазначав неправильні відстані, хтось хотів бути першим за будь-яких умов, і неважливо який це буде полюс Північний чи Південний, хтось вирізнявся жорстокістю, а хтось, можливо, взагалі ніколи не подорожував Азією (всі свої історії вигадав і підслухав у торгівців). Будь-яке географічне відткриття- це невідомість, величезні жертви, часто втрати, любов... Звичайно, якщо знати лише табличку з підручника, в якій зазначені роки життя мандрівника і що він зробив, то можна стверджувати, що ця тема нецікава, але якщо хоча б один раз зануритися глибше, то неможливо залишитися байдужим. І всі пропозиції, щодо: "Треба починати рік з того, що показати дітям у якому цікавому світі ми живемо" неправильні. Треба починати з питання "Чи дійсно наш світ був би таким цікавим, якби не ті персоналії, що відкрили нам його?" У восьмому класі другою темою є "Дослідження території України в минулому". Щоб актуалізувати знання учнів, я створила QR-код, в якому зашифровано запитання. Після чого запропонувала об'єднати учнів у групи,що виступатимуть работодавцями і опрацьовуватимусь і презентуватимуть резюме українських вчених 20го століття. Звичанно на цьому уроці згадується про "Опис України" Боплана і зачитуються уривки, а також є перегляд відео про антарктичну наукову станцію Академіка Вернадського. У зв'язку з тим, що г 25 жовтня 2019 року увійде в обіг нова банкнота номіналом 1000грн і на ній з'явиться Володимир Вернадській, домашнє завдання полягатиме у наступному: подумайте та висловіть свою думку, чому саме він.
Перегляд файлу

ТЕМА2. ДОСЛІДЖЕННЯ ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ

Макєєва Альона Ігорівна, учитель географії, м. Київ

Навчальна мета: ознайомити учнів з історією географічних досліджень території України від найдавніших часів до сьогодення.; продовжити формування навичок  роботи з додатковими джерелами знань.

 

Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.

 

ХІД УРОКУ:

Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів

Через сматрфони учитель пропонує учням дізнатися, яке запитання зашифровано у  QR-коді.

C:\Users\User\Desktop\для 8 класса тема 2.gif

Рис1.  QR-код «Яких видатних вчених географів, мандрівників, дослідників ви пам'ятаєте з попередніх курсів вивчення географії?»

 

Сьогодні ми  дізнаємось про тих, хто залишив для нас важливі відомості про Україну, її природні умови, населення, культуру тощо.

 

Вивчення нового матеріалу

 

Учні працюють у групах. Учитель самостійно обирає як організувати групи. Виходячи і власного досвіду і ресурсів. Кожна група виступає у ролі роботодавця з Української академії наук: опрацьовує і презентує резюме, яке надіслав вчений, що досліджував територію України в минулому. Приклади «резюме» представлені нижче.

 

 

C:\Users\User\Desktop\геродот.jpg

C:\Users\User\Desktop\боплан.jpg

 

Після презентації учнями Гійома де Боплана, учитель зачитує уровок з «Опис України»: Як відбувається весілля. В класі йде обговорення чи змінились традиції з часів Боплана.

 

«Весільні церемонії такі: запрошується молодь як з одної, так і з іншої сторони, потім вони одержують наказ нареченого і нареченої запросити усіх спільних родичів бути присутніми на весіллі, тобто на. їхній весільній учті. Кожному, хто виконує це доручення, дається як відзнака віночок з квітів, який вішають на руку, і список усіх запрошених, до кого йдуть у переддень весілля, виступаючи парами. Перший, котрий промовляє, урочисто виголошуючи запрошення, тримає в руці паличку. Я не спинятимусь на описанні страв і того, скільки сортів м'яса подається на стіл, розповім лише, що наречена вбрана за їхнім звичаєм так: на ній довга сукняна коричнева сукня, що тягнеться по землі, облямована зверху напівшовковою, напіввовняною тасьмою і підшита китовим вусом, який її розширює. Голова [нареченої] не покрита, волосся розсипане по плечах, відкриваючи лише обличчя, на голові вінок із квітів залежно від пори року. У такому вбранні батько, брат чи близький родич  ведуть її до церкви, а попереду — скрипка, дуда або цимбали. Після вінчання хтось із близьких родичів бере її за руку і відводить додому під таку ж мелодію. Я не торкатимуся опису забав під час весільної учти; вони, хоч і незвичні, нічим не поступаються [забавам] інших народів. Зауважу лише, що до гультяйства, до якого вони схильні від природи, їх особливо підштовхує те, що з нагоди весіль, а також хрестин їхніх дітей місцевий пан дозволяє їм варити пиво. Завдяки цьому привілею його можна пити набагато дешевше і в більшій кількості, бо слід зауважити, що в інший час броварні належать панам, і всі піддані мусять купувати пиво там…»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\User\Desktop\рудницький.jpg

C:\Users\User\Desktop\василь докучаєв.jpg

C:\Users\User\Desktop\В. Вернадський.jpg

Після презентації В. Вернадського учитель зазначає, що на честь вченого названа українська наукова станція в Антарктиді. І пропонує преглянути відео:  https://www.youtube.com/watch?v=cAACG2WXmQo , в якому розкриті питання побуту українських дослідників, основна мета існування нашої наукової станції та майбутьне Антарктиди.

 

 

 

 

Систематизація знань, засвоєних на уроці:

  1. Античні відомості про українські землі

 

Геродот (484—425 рр. до н.е.) описував землі Скіфії (північне Причорномор’я і Придніпров’я) в однойменній праці.

Страбон (64 р. до н.е. — 23 р. н.е.) висвітлював у своїй праці «Географія» відомості про природу і господарство Північного і Східного Причорномор’я.

  Описи Південної України залишили Гіппократ, Птолемей, Пліній Старший та інші.

 

  1. Географічні описи у творах Середньовіччя

 

Дані містяться в літописах, літописних кодексах, княжих грамотах, хроніках, гетьманських універсалах, листах, реєстрах, актах, ревізіях, літературних творах, казках, піснях.

Збереглися описи наших земель у працях арабських авторів (Приклад, Ібн Батутта)

Ґійом Левассер де Боплан (1600—1673 рр.) дав ґрунтовний опис багатьох українських земель, склав їх перші детальні карти ( праця «Опис України»)

 

  1. Географічні дослідження XVIH ст.

 

• 1721 р. — відкриття родовищ кам’яного вугілля в Донбасі.

• «Вчені подорожі» В. Ф. Зуєва (дослідження Подніпров’я, відкриття тут залізорудних відкладів, експедиція до Криму), П. С. Палласа (перше детальне вивчення Криму).

 

5. Географічні дослідження ХіХ ст.

 

П. П. Чубинський (1839—1884 рр.) — дослідник-народознавець, один з організаторів Українського географічного товариства, автор національного гімну,

В. В. Докучаєв (1846—1903 рр.) — комплексно досліджував природу Полтавщини, причорноморських степів; засновник ґрунтознавства (Праця «Російський чорнозем»).

П. А. Тутковський (1858—1930 рр.) — проводив ґрунтовні геологічні й гідрогеологічні дослідження, висунув гіпотезу походження лесів, розробив схему водопостачання Києва.

  • Костянтин Воблий (1876 – 1947рр) – досліджував історію та розвиток народного господарства України, був одним із розробників системи економічного районування
  • Степан Рудницький (1877 -1937) – започаткував картографічний напрям в українській географії, розробив основи вивчення географії в школі, основоположник української політичної  та військової географії.
  • Володимир Вернадський (1863 – 1945) – перший президент АН України, автор вчення про Ноосферу

 

Домашнє завдання:

На новій банкноті номіналом в одну тисячу гривень з'явиться Володимир Вернадський. Банкнота увійде в обіг 25 жовтня 2019 року.

 

Володимир Вернадський купюра 1000 грн

Подумайте та висловіть свою думку, чому саме він. Відповідь оформіть у вигляді статті у газету.

Примітка: Володимир Іванович Вернадський народився 28 лютого 1863 року у Петербурзі. Незважаючи на те, що він виходець із Росії та провів там більшу частину свого життя, вчений заснував та залишив українцям у спадок Українську академію наук та Національну бібліотеку імені В. І. Вернадського.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Авраменко Тамара
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ляховецька Наталья
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 серпня 2019
Переглядів
4865
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку