Тема 3. Історичні чергування приголосних звуків [к]//[ч],[к]//[ц’] у споріднених словах та формах слова.
Мета. Вдосконалювати уміння розрізняти історичні та позиційні чергування звуків.
Встановити особливості історичного чергування приголосних звуків [к]//[ч],[к]//[ц’] у формах слова.
Систематизувати знання про історичні чергування звуків у корені слів.
Збагачувати словниковий запас учнів.
Розвивати мовлення та логічне мислення учнів.
Виховувати любов до природи.
Обладнання. Алгоритм дії, завдання для групової роботи, «Експериментальний зошит №1 з української мови»( 3 клас).
Тип уроку: уточнення і вдосконалення знань, умінь і навичок
Основний зміст, структура та методи роботи
I.Організація класу. Психологічне налаштування Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій. Перевірка готовності до уроку. Мета- перевірити наявність необхідного навчального приладдя II.Мотивація навчальної діяльності. а)Хвилинка каліграфії. Урок почнемо без зупинки з каліграфічної хвилинки. Вв Орфографічна хвилинка . Знайомство з новим словом «вулик» Що це таке ? (Вул_к-спеціально зроблена невеличка дерев’яна скринька для утримання бджіл.)
IIІ.Актуалізація знань учнів. Створення « ситуації успіху». Метод-бесіда Форма-фронтальна Мета-підготувати учнів до сприйняття нового матеріалу - Що досліджуємо на уроках української мови?(Споріднені слова) -Які слова називаємо спорідненими?(Слова, у яких спільна частина звучить однаково, але слова мають різне значення) -Чи може один і той же корінь позначатися різними літерами? ( Так) -Як називається явище, коли у корені споріднених слів змінюються літери? (Чергуванням звуків) -Які бувають чергування?(Історичні та позиційні) -Чим відрізняється історичне чергування від позиційного?( Звуки позиційного чергування залежать від позиції звука і позначаються на письмі однією і тією ж буквою. Звуки історичного чергування не залежать від зміни позиції звука і позначаються на письмі різними буквами) -Чергування яких звуків вже дослідили? ([г]//[ж],[г]//[з’] х]//[ш],[х]//[с’]) -До яких висновків дійшли? (Один і той же корінь може позначатися різними буквами). V.Постановка навчальної задачі Метод- пошуковий Форма-робота в парах Зворотній зв'язок- перевірка та аналіз виконаної роботи. Вправа 35. Знайдіть слова у корені яких наявне історичне чергування звуків: Пасіка-пасічник([к]//[ч]) Пасіка- пасіці([к]//[ц’]. -Яке історичне чергування відбулося у корені слів, а яке у змінах того самого слова? ( Пасіка-пасічник([к]//[ч]-споріднені слова) Пасіка- пасіці([к]//[ц’]-зміни слова). -Зробіть висновок. Запишіть у щоденники досліджень. V.Конкретизація наявного способу дії. Узагальнення і систематизація знань. Метод – «Проблемні завдання» Форма-фронтальна Вправа 37.
-Плямс почав створювати таблицю історичного чергування звуків у корені.. -Чи погоджуєтеся ви з роботою Плямса? -Давайте допоможемо йому. Для цього використаємо слова: рука, щука,комаха, дорога, Ольга. -Як ви гадаєте,чому Плямс залишив у таблиці знаки питання?(Гіпотези дітей:напевно ще не всі чергування звуків дослідили. Ми зустрічались і з чергуванням голосних звуків) -Ось це і буде завданням на наш наступний урок. VІ.Відпрацювання наявного способу дій Метод-робота в парах Форма-індивідуальна Зворотній зв ’язок-взаємоперевіка з фронтальним аналізом Вправа 38.Прочитайте уривки з віршів, змінюючи слова, записані в дужках. …І , звісно,змалку боровик Ск_дати кап_люх не звик. Він мамій батькові на злість У кап_люсі спить і їсть. І стане в ( шапка), наче слуп. ( Д.Павличко) Як лягає доця спати , Ій дає цукерку мати, тато їй ч_тає книжку, А вона т_хенько з ліжка: -Не заплющуються (око)- Мабуть ,ще цукерки хочуть! (Г.Білоус) VІІ.Підсумок уроку Метод- «Мікрофон» -Що нового ми дізналися на уроці? Я дізнався , що у корені спорідненого слова відбувається історичне чергування[к]//[ч] , а у корені зміни слова -[к]//[ц’]). VІІІ. Домашнє завдання Вправа 38.Записати уривок, який найбільше сподобався розкриваючи дужки та змінюючи слова |
Прокоментувати каліграфічне написання букв
Показую малюнок. Діти називають предмет, записують в транскрипції ,роблять звуко- буквенний аналіз,знаходять слово в словнику, прописують один рядок )
.
Діти читають текст,знаходять споріднені слова та зміни слова,виписують їх та визначають корінь.
Метод «Щоденник досліджень»- діти записують результат дослідження у щоденник досліджень(записуються результати дослідження на уроці)
Робота з опорною таблицею.
Приклади записуються у таблицю.
Гіпотези дітей фіксуються у «Щоденнику досліджень» Мотивація на наступний урок
Пояснити значення слова « слуп»
Записати до «Щоденника досліджень»:Запам ’ятай! Око-очі
Використовується опорна таблиця
Діти пропонують алгоритм дії.
|