Тема 3. Історичні чергування приголосних звуків [к]//[ч],[к]//[ц’] у споріднених словах та формах слова.

Про матеріал
Вдосконалювати уміння розрізняти історичні та позиційні чергування звуків. Встановити особливості історичного чергування приголосних звуків [к]//[ч],[к]//[ц’] у формах слова. Систематизувати знання про історичні чергування звуків у корені слів. Збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати мовлення та логічне мислення учнів. Виховувати любов до природи.
Перегляд файлу

Тема 3. Історичні  чергування приголосних звуків [к]//[ч],[к]//[ц’] у споріднених словах та формах слова.

Мета. Вдосконалювати уміння розрізняти історичні та позиційні чергування звуків.

Встановити особливості історичного чергування приголосних звуків [к]//[ч],[к]//[ц’] у формах слова.

Систематизувати знання про історичні чергування звуків у корені слів.

Збагачувати словниковий запас учнів.

Розвивати мовлення та логічне мислення учнів.

Виховувати любов до природи.

Обладнання. Алгоритм дії, завдання для групової роботи, «Експериментальний зошит №1 з української мови»( 3 клас).

Тип уроку: уточнення і вдосконалення знань, умінь і навичок

Основний зміст, структура та методи роботи

I.Організація класу. Психологічне налаштування

Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій.

Перевірка готовності до уроку.

Мета- перевірити наявність необхідного навчального приладдя

II.Мотивація навчальної діяльності.

а)Хвилинка каліграфії.

Урок почнемо без зупинки з каліграфічної хвилинки.

Вв

Орфографічна хвилинка .

Знайомство з новим словом  «вулик»

Що це таке ?

 (Вул_к-спеціально зроблена невеличка дерев’яна скринька для утримання бджіл.)

 

IIІ.Актуалізація знань учнів.  Створення           « ситуації успіху».

Метод-бесіда

Форма-фронтальна

Мета-підготувати учнів до сприйняття нового матеріалу

- Що досліджуємо на уроках української мови?(Споріднені слова)

-Які слова називаємо спорідненими?(Слова, у яких спільна частина звучить однаково, але слова мають різне значення)

-Чи може один і той же корінь позначатися різними літерами? ( Так)

-Як називається явище, коли у корені споріднених слів змінюються літери? (Чергуванням звуків)

-Які бувають чергування?(Історичні та позиційні)

-Чим відрізняється історичне чергування від позиційного?( Звуки позиційного чергування залежать від позиції звука і позначаються на письмі однією і тією ж буквою. Звуки історичного чергування не залежать від зміни позиції звука і позначаються на письмі різними буквами)

-Чергування яких звуків вже дослідили?

               ([г]//[ж],[г]//[з’] х]//[ш],[х]//[с’])

 -До яких висновків дійшли? (Один і той же корінь може позначатися різними буквами).

V.Постановка  навчальної задачі

Метод- пошуковий

Форма-робота в парах

Зворотній  зв'язок- перевірка та аналіз виконаної роботи.

Вправа 35.

Знайдіть слова у корені яких наявне історичне чергування звуків:

Пасіка-пасічник([к]//[ч])

Пасіка- пасіці([к]//[ц’].

-Яке історичне чергування відбулося у корені слів, а яке у змінах того самого слова?

( Пасіка-пасічник([к]//[ч]-споріднені слова) Пасіка- пасіці([к]//[ц’]-зміни слова).

-Зробіть висновок. Запишіть у щоденники досліджень.

V.Конкретизація наявного способу дії. Узагальнення і систематизація знань.

Метод – «Проблемні завдання»

 Форма-фронтальна

Вправа 37.

Історичне чергування звуків у корені

споріднених слів

під час зміни слова

Чергу-вання

Приклади

Чергу-вання

Приклади

[г]//[ж]

____-_____

[г]//[з’]

____- у ____

____-_____

____- у ____

[к]//[ч]

____-_____

[к]//[ц’]

____- у ____

____-_____

____- у ____

[х]//[ш]

____-_____

[х]//[с’]

____- у ____

____-_____

____- у ____

[?]//[?]

 

[?]//[?]

 

-Плямс почав створювати таблицю історичного чергування звуків у корені..

-Чи погоджуєтеся ви з роботою Плямса?

 -Давайте допоможемо йому.

Для цього використаємо слова: рука, щука,комаха, дорога, Ольга.

-Як ви гадаєте,чому Плямс залишив у таблиці знаки питання?(Гіпотези дітей:напевно ще не всі чергування звуків дослідили. Ми зустрічались і з чергуванням голосних звуків)

-Ось  це і буде завданням на наш наступний урок.

VІ.Відпрацювання наявного способу дій

Метод-робота в парах

Форма-індивідуальна

Зворотній зв ’язок-взаємоперевіка з фронтальним аналізом

Вправа 38.Прочитайте уривки з віршів, змінюючи слова, записані в дужках.

…І , звісно,змалку боровик

Ск_дати кап_люх не звик.

Він мамій батькові на злість

У кап_люсі спить і їсть.

І стане в ( шапка), наче слуп.

                                     ( Д.Павличко)

Як лягає доця  спати ,

Ій дає цукерку мати,

 тато їй ч_тає книжку,

А вона т_хенько з ліжка:

-Не заплющуються (око)-

Мабуть ,ще цукерки хочуть!

                                             (Г.Білоус)

VІІ.Підсумок уроку

Метод- «Мікрофон»

-Що нового ми дізналися на уроці?

Я дізнався , що у корені спорідненого слова відбувається історичне чергування[к]//[ч] , а у корені зміни слова  -[к]//[ц’]).

VІІІ. Домашнє завдання

Вправа 38.Записати уривок, який найбільше сподобався розкриваючи дужки та змінюючи слова

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прокоментувати каліграфічне написання букв

 

 

Показую малюнок. Діти  називають предмет, записують в транскрипції ,роблять звуко- буквенний аналіз,знаходять слово в словнику, прописують один рядок )

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти читають текст,знаходять  споріднені слова та зміни слова,виписують їх та визначають корінь.

 

 

 

 

 

 

Метод «Щоденник досліджень»- діти записують результат дослідження у щоденник досліджень(записуються результати дослідження на уроці)

 

 

 

 

 

 

 

Робота з опорною таблицею.

 

 

 

Приклади записуються у таблицю.

 

Гіпотези дітей фіксуються у «Щоденнику досліджень»

Мотивація на наступний урок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пояснити  значення слова « слуп»

 

 

 

 

Записати до «Щоденника досліджень»:Запам ’ятай!

                           Око-очі

 

 

 

 

 

 

Використовується опорна таблиця

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти пропонують алгоритм дії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
13 березня 2019
Переглядів
2043
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку