20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Тема 3. Історичні чергування приголосних звуків [к]//[ч],[к]//[ц’] у споріднених словах та формах слова.

Про матеріал
Вдосконалювати уміння розрізняти історичні та позиційні чергування звуків. Встановити особливості історичного чергування приголосних звуків [к]//[ч],[к]//[ц’] у формах слова. Систематизувати знання про історичні чергування звуків у корені слів. Збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати мовлення та логічне мислення учнів. Виховувати любов до природи.
Перегляд файлу

Тема 3. Історичні  чергування приголосних звуків [к]//[ч],[к]//[ц’] у споріднених словах та формах слова.

Мета. Вдосконалювати уміння розрізняти історичні та позиційні чергування звуків.

Встановити особливості історичного чергування приголосних звуків [к]//[ч],[к]//[ц’] у формах слова.

Систематизувати знання про історичні чергування звуків у корені слів.

Збагачувати словниковий запас учнів.

Розвивати мовлення та логічне мислення учнів.

Виховувати любов до природи.

Обладнання. Алгоритм дії, завдання для групової роботи, «Експериментальний зошит №1 з української мови»( 3 клас).

Тип уроку: уточнення і вдосконалення знань, умінь і навичок

Основний зміст, структура та методи роботи

I.Організація класу. Психологічне налаштування

Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій.

Перевірка готовності до уроку.

Мета- перевірити наявність необхідного навчального приладдя

II.Мотивація навчальної діяльності.

а)Хвилинка каліграфії.

Урок почнемо без зупинки з каліграфічної хвилинки.

Вв

Орфографічна хвилинка .

Знайомство з новим словом  «вулик»

Що це таке ?

 (Вул_к-спеціально зроблена невеличка дерев’яна скринька для утримання бджіл.)

 

IIІ.Актуалізація знань учнів.  Створення           « ситуації успіху».

Метод-бесіда

Форма-фронтальна

Мета-підготувати учнів до сприйняття нового матеріалу

- Що досліджуємо на уроках української мови?(Споріднені слова)

-Які слова називаємо спорідненими?(Слова, у яких спільна частина звучить однаково, але слова мають різне значення)

-Чи може один і той же корінь позначатися різними літерами? ( Так)

-Як називається явище, коли у корені споріднених слів змінюються літери? (Чергуванням звуків)

-Які бувають чергування?(Історичні та позиційні)

-Чим відрізняється історичне чергування від позиційного?( Звуки позиційного чергування залежать від позиції звука і позначаються на письмі однією і тією ж буквою. Звуки історичного чергування не залежать від зміни позиції звука і позначаються на письмі різними буквами)

-Чергування яких звуків вже дослідили?

               ([г]//[ж],[г]//[з’] х]//[ш],[х]//[с’])

 -До яких висновків дійшли? (Один і той же корінь може позначатися різними буквами).

V.Постановка  навчальної задачі

Метод- пошуковий

Форма-робота в парах

Зворотній  зв'язок- перевірка та аналіз виконаної роботи.

Вправа 35.

Знайдіть слова у корені яких наявне історичне чергування звуків:

Пасіка-пасічник([к]//[ч])

Пасіка- пасіці([к]//[ц’].

-Яке історичне чергування відбулося у корені слів, а яке у змінах того самого слова?

( Пасіка-пасічник([к]//[ч]-споріднені слова) Пасіка- пасіці([к]//[ц’]-зміни слова).

-Зробіть висновок. Запишіть у щоденники досліджень.

V.Конкретизація наявного способу дії. Узагальнення і систематизація знань.

Метод – «Проблемні завдання»

 Форма-фронтальна

Вправа 37.

Історичне чергування звуків у корені

споріднених слів

під час зміни слова

Чергу-вання

Приклади

Чергу-вання

Приклади

[г]//[ж]

____-_____

[г]//[з’]

____- у ____

____-_____

____- у ____

[к]//[ч]

____-_____

[к]//[ц’]

____- у ____

____-_____

____- у ____

[х]//[ш]

____-_____

[х]//[с’]

____- у ____

____-_____

____- у ____

[?]//[?]

 

[?]//[?]

 

-Плямс почав створювати таблицю історичного чергування звуків у корені..

-Чи погоджуєтеся ви з роботою Плямса?

 -Давайте допоможемо йому.

Для цього використаємо слова: рука, щука,комаха, дорога, Ольга.

-Як ви гадаєте,чому Плямс залишив у таблиці знаки питання?(Гіпотези дітей:напевно ще не всі чергування звуків дослідили. Ми зустрічались і з чергуванням голосних звуків)

-Ось  це і буде завданням на наш наступний урок.

VІ.Відпрацювання наявного способу дій

Метод-робота в парах

Форма-індивідуальна

Зворотній зв ’язок-взаємоперевіка з фронтальним аналізом

Вправа 38.Прочитайте уривки з віршів, змінюючи слова, записані в дужках.

…І , звісно,змалку боровик

Ск_дати кап_люх не звик.

Він мамій батькові на злість

У кап_люсі спить і їсть.

І стане в ( шапка), наче слуп.

                                     ( Д.Павличко)

Як лягає доця  спати ,

Ій дає цукерку мати,

 тато їй ч_тає книжку,

А вона т_хенько з ліжка:

-Не заплющуються (око)-

Мабуть ,ще цукерки хочуть!

                                             (Г.Білоус)

VІІ.Підсумок уроку

Метод- «Мікрофон»

-Що нового ми дізналися на уроці?

Я дізнався , що у корені спорідненого слова відбувається історичне чергування[к]//[ч] , а у корені зміни слова  -[к]//[ц’]).

VІІІ. Домашнє завдання

Вправа 38.Записати уривок, який найбільше сподобався розкриваючи дужки та змінюючи слова

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прокоментувати каліграфічне написання букв

 

 

Показую малюнок. Діти  називають предмет, записують в транскрипції ,роблять звуко- буквенний аналіз,знаходять слово в словнику, прописують один рядок )

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти читають текст,знаходять  споріднені слова та зміни слова,виписують їх та визначають корінь.

 

 

 

 

 

 

Метод «Щоденник досліджень»- діти записують результат дослідження у щоденник досліджень(записуються результати дослідження на уроці)

 

 

 

 

 

 

 

Робота з опорною таблицею.

 

 

 

Приклади записуються у таблицю.

 

Гіпотези дітей фіксуються у «Щоденнику досліджень»

Мотивація на наступний урок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пояснити  значення слова « слуп»

 

 

 

 

Записати до «Щоденника досліджень»:Запам ’ятай!

                           Око-очі

 

 

 

 

 

 

Використовується опорна таблиця

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти пропонують алгоритм дії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
13 березня
Переглядів
70
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку