Що стало наслідком події, описаної в уривку історичного джерела? «Аскольд же й Дір прийшли. І вискочили всі інші вої з човнів, і мовив Олег Аскольдові й Дірові: «Ви оба не є ні князі, ні роду княжого. А я єсмь роду княжого. – І тут винесли Ігоря. – А се – син Рюриків. І вбили вони Аскольда й Діра...»АБВГутвердження династії Рюриковичів у Києві завершення формування території державизапровадження та поширення на Русі християнствазапочаткувала процес феодальної роздробленості
Коли відбулися події, про які йдеться в уривку з історичного джерела? «Пішов Олег на греків… Узяв же він множество варягів, і словен, і чуді, і кривичів, і мері, і полян, і сіверян, і деревлян, і радимичів, і хорватів, і дулібів, і тиверців… І повелів Олег воям своїм колеса зробити і поставити кораблі на колеса… і пішов до города… Олег тоді, відступивши од города, почав мир ладнати з обома цесарями грецькими…»860 р.882 р.907 р.911 р. АБВГ
«... Вони як ударна сила князівських військ Русі не тільки принесли із собою високу для тих часів систему організації, навчання й озброєння армій, а й зробили вагомий внесок у формування й зміцнення державних інститутів Русі» — це оцінка істориками роліварягівпеченігівполовцівхозар. АБВГ
Коли відбулися події, про які йдеться в уривку з історичного джерела? «Пішов..........на греків... І порадилися руси, і вийшли, оружившись, проти греків, і битва межи ними обома була люта, і заледве одоліли греки... Феофан, сановник Романа, зустрів їх у човнах з вогнем і став пускати вогонь трубами на човни руські. І було видно страшне диво...»941 р.943 р.944 р.945 р. АБВГ
Ім'я якого князя пропущено в уривку з джерела? «Пішов..........на греків... І порадилися руси, і вийшли, оружившись, проти греків, і битва межи ними обома була люта, і заледве одоліли греки... Феофан, сановник Романа, зустрів їх у човнах з вогнем і став пускати вогонь трубами на човни руські. І було видно страшне диво...»Рюрика. АскольдаІгоря. АБВГОлега
У якому уривку з історичного джерела описано подію, що стала причиною відмови великих князів київських від здійснення полюддя. АБВГ«…І вискочили всі [вої] з човнів, і мовив Олег Аскольдові й Дірові: “Ви оба не є ні князі, ні роду княжого. А я є роду княжого. – І винесли Ігоря. – А се – син Рюриків…”»«…І не послухав їх Ігор, і древляни, вийшовши насупроти з міста Іскоростеня, вбили Ігоря і дружину його; бо їх було мало. І похований був Ігор, і єсть могила коло Іскоростеня в древлянах…»«Зібрав він воїнів і прийшов до Києва, і вчинив мир із братом своїм Мстиславом. І розділили вони по Дніпру Руську землю: собі узяв сю сторону, а Мстислав – ту. І перестала усобиця в землі Руській...»«…Ішла Ольга до Новгорода. І встановила вона… погости і данину, і оброки. І ловища її є по всій землі, і знаки [її], …і сани її стоять у Пскові й до сьогодні…»
Коли відбулися події, про які йдеться в уривку з історичного джерела? «Коли ж почули древляни, що він знов іде, порадилися древляни з князем своїм Малом і сказали: "Якщо внадиться вовк до овець, то виносить по одній все стадо, якщо не уб'ють його. Так і сей: якщо не вб'ємо його, то він усіх нас погубить"»941 р.943 р.944 р.945 р. АБВГ
Про що розповідає літописець в уривку джерела? «Сказала дружина Ігореві: "... Піди-но, княже, з нами по данину, хай і ти добудеш, і ми". І послухав їх Ігор, пішов у деревляни по данину. І добув він [собі ще] до попередньої данини... А взявши данину, він пішов у свій город [Київ]...»визначення княжих ловищоблаштування князем погостів. АБВГздійснення полюддявстановлення уроків
Із якою метою княгиня Ольга здійснювала заходи, про які йдеться в уривках з історичного джерела? «Ішла Ольга до Новгорода. І встановила вона… погости… і оброки. І ловища її є по всій землі, і знаки (її), … і сани її стоять у Пскові й до сьогодні». «…І пішла Ольга по древлянській землі з сином своїм і дружиною, встановлюючи устави й уроки й існують становища її й ловища…»поширити християнську віру серед язичниківвпорядкувати систему управління державою і збирання данини. АБВГпомститися племенам, що повстали проти неїзаявити про межі Київської Русі сусіднім державам
Яка мініатюра з літопису відповідає уривку із джерела? «…Місяця вересня 9-го числа відбувся прийом, всім подібний до попереднього й з нагоди приїзду Ольги, княгині руської. Увійшла сама княгиня зі своїми родичками й вибраними служницями; вона йдучи поперед інших жінок, а ті в порядку йдучи одна за другою … Після них увійшли посли й представники князів руських … Сів імператор з імператрицею зі своїми дітьми й покликано було княгиню із зали й, за запрошенням імператора сівши, говорила з ним про що хотіла»АБВГ
Кого з київських князів історик О. Субтельний охарактеризував так:«Його слов’янське ім’я, варязьке виховання, кочовий спосіб життя віддзеркалювали поєднання європейського та азіатського начал. Його управління ознаменувало апогей ранньої героїчної доби в історії Київської Русі»?ОлегаІгоря. АБВГСвятослава. Володимира
«Сказав … матері своїй і боярам своїм: «Не любо мені в Києві жити. Хочу жити я в Переяславці на Дунаї, бо то є середина землі моєї. Адже там всі добра сходяться: із Греків – паволоки, золото, вино й овочі різні, а з Чехів і з Угрів – серебро й коні, із Русі ж – хутро, і віск, і мед, і челядь». Якому князю належать ці слова?Ігорю. Святославу. АБВГВолодимиру. Ярославу
«"Уже нам нікуди дітись, а волею і неволею [доведеться] стати насупроти. Тож не осоромимо землі Руської, а ляжемо кістьми тут, бо ж мертві сорому не ймуть. Якщо моя голова ляже,- тоді [самі] подумайте про себе". І сказали вої:"Де голова твоя ляже, там і наші голови ми зложимо"»- цю промову князь Святослав проголосив перед битвою:з болгарамиіз хозарами. АБВГз візантійцямиз печенігами
До якого князя звертався візантійський імператор Іоанн Цимісхій із таким посланням: «Вважаю, що ти не забув про поразку батька твого…, який, порушивши клятвенний договір, приплив до столиці нашої з величезним військом на 10 тисячах кораблів, а до Кіммерійського Боспору повернувся лише з десятком човнів, сам став передвісником своєї біди. Не згадую я вже про його жалюгідну долю…»?Олега Віщого. Святослава Хороброго. АБВГВолодимира Великого. Ярослава Мудрого
У яких уривках з історичних джерел йдеться про великого київського князя Святослава Ігоревича?«…на другий день посилає до імператора просити миру за такою умовою: [русичі] повинні віддати [візантійцям] Доростол.., [візантійці] повинні дозволити привозити до себе хліб…»«І поставив він кумири на пагорбі, поза двором теремним: Перуна дерев'яного, - а голова його була срібна, а вус - золотий, - і Хорса, і Дажбога, і Стрибога, і Сімаргла...»123«Хозари вийшли супроти нього з каганом, князем своїм. І зступилися війська битися, і сталася битва межи ними, і одолів він хозар і город їхній столицю Ітіль, і город Білу Вежу взяв...»
«Зібрав він воїнів і прийшов до Києва, і вчинив мир із братом своїм Мстиславом. І розділили вони по Дніпру Руську землю: собі узяв сю сторону, а Мстислав - ту...»«...побачив, що церкву завершено, він помолився Богу, говорячи: «Осе даю церкві сій, святій Богородиці, од маєтності своєї десяту частину. Якщо се одмінить хто - хай буде проклят...»456«Прийшов [князь] у Переяславець. І послав до греків послів, говорячи: «Хочу йти на вас»...І пішов до Царграда, розоряючи міста. І дали йому данину...! повернувся він в Переяславець...»
«Ярополк згубив брата Олега, заприятелював з ромеями, ручкається з печенігами — одвічними нападниками на руські землі, тими самими печенігами, які недавно вбили на Хортиці їхнього батька, грозу ромеїв – Святослава», - таку звістку гінці могли принести його братуІгорю. Святославу. АБВГВолодимиру. Ярославу
Кому з великих князів київських візантійські посли передали такі слова свого імператора: «Не годиться християнам віддавати [заміж] за язичників. Якщо хрестишся, то і це одержиш, і царство небесне приймеш, і з нами однієї віри будеш. Коли ж не хочеш цього робити, то не можемо віддати сестри своєї за тебе»?Ігорю. Святославу. АБВГВолодимиру. Ярославу
Про яку подію йдеться в уривку з історичного джерела?«Вийшов [князь] зі священиками цесарициними і корсунськими на Дніпро. І зійшлося людей без ліку, і влізли вони у воду... Діти ж не відходили од берега, а інші немовлят держали. Дорослі ж бродили у воді, а священики, стоячи, молитви творили…»?Похід князя Володимира на грецьке місто Херсонес (Корсунь) у Криму. Хрещення Володимира й одруження з візантійською принцесою Анною. Хрещення киян князем Володимиром. Прийняття християнства князем Аскольдом. АБВГ
Що передувало події, описаній в уривку з історичного джерела:«Вийшов [князь] зі священиками цесарициними і корсунськими на Дніпро. І зійшлося людей без ліку, і влізли вони у воду... Діти ж не відходили од берега, а інші немовлят держали. Дорослі ж бродили у воді, а священики, стоячи, молитви творили…»?Будівництво Десятинної церкви. Похід русичів на Константинополь. Руйнування язичницького капища. Розгром печенігів під стінами Києва. АБВГ
Про кого йде мова в уривку з літопису: «Коли ж побачив, що церкву завершено, він помолився Богу, говорячи: “Осе даю церкві сій, святій Богородиці, од маєтності своєї десяту частину. Якщо се одмінить хто, — хай буде проклят... ”». Аскольда. Володимира Великого. Ярослава Мудрого. Володимира Мономаха. АБВГ
Що стало безпосереднім наслідком битви, описаної в уривку з історичного джерела: «… і зійшлися супротивники (на р. Альті), і бій був жорстокий, і не могли печеніги допомогти (Святополкові). І одолів Ярослав Святополка і той утік…»?Поділ між Ярославом та Мстиславом Русі по Дніпру. Запровадження Ярославом нової системи престолонаслідування. Утвердження Ярослава єдиновладним володарем РусіЗдобуття Ярославом великокняжого столу. АБВГ
Про якого київського князя йдеться в уривку з джерела? «Заклав [він] місто велике, у якому тепер Золоті ворота, заклав церкву Святої Софії митрополичу, а потім церкву Благовіщення святої Богородиці… І при нім стала віра християнська плодитися в Русі і розширятися. І до книг він мав нахил, читаючи їх часто вдень і вночі». Ярослава Осмомисла. Ярослава Мудрого. АБВГВолодимира Великого. Володимира Мономаха
Поняття. Уділ (удільне князівство) – адміністративно-територіальна одиниця, якою управляв князь, залежний від Великого князя Київського. З’їзд князів (снем) — збори удільних князів, які скликав Великий князь Київський. Вотчина — право приватної власності на землю, яка передавалась по спадковості, від батька до сина
Яку мету переслідував великий київський князь Ярослав Мудрий, заповідаючи своїм синам: «Осе я одходжу зі світу сього. А ви… майте межи собою любов, бо ви є брати… Тепер же поручаю я, — замість себе, — стіл свій, Київ, найстаршому синові Ізяславу. Слухайтесь його, як ото слухались ви мене, нехай він вам буде замість мене. А Святославу даю я Чернігів, а Всеволоду — Переяславль, а Ігорю — Володимир, а В’ячеславу — Смоленськ…»?запровадити станово-представницьку монархіюубезпечити державу від князівських усобиць. АБВГупорядкувати систему збирання данини ліквідувати удільний устрій
Із ким зійшлися в битві руські князі? «Прийшли іноплемінники на Руську землю. А Ізяслав, і Святослав, і Всеволод вийшли супроти них на річку Альту. І коли настала ніч, рушили вони одні проти одних. За гріхи наші напустив бог на нас поганих, і побігли руські князі, і були переможені».печенігамимонголами. АБВГполовцямихозарами
В якому році відбулась подія, описана в історичному джерелі? «Прийшли іноплемінники на Руську землю. А Ізяслав, і Святослав, і Всеволод вийшли супроти них на річку Альту. І коли настала ніч, рушили вони одні проти одних. За гріхи наші напустив бог на нас поганих, і побігли руські князі, і були переможені».1068 р.1097 р. АБВГ1111 р.1113 р.
«Прибули Святополк [Ізяславич], і Володимир [Всеволодович], і Давид Ігоревич, і Василько Ростиславич, і Давид Святославич, і брат його Олег і зібралися [в городі] Любечі, щоб уладнати мир. І говорили вони один одному, кажучи: “Пощо ми губимо Руську землю, самі проти себе зваду маючи? А половці землю нашу розносять і раді є, що межи нами війна донині. Відтепер з’єднаймося в одне серце й обережімо Руську землю. Кожен хай держить отчину свою... І на цім вони цілували хреста. А якщо відтепер хто на кого встане, то проти того будем ми всі і чесний хрест”». До якого періоду історії Київської держави належать події, описані в документі?виникнення та становленняпіднесення та розквіту. АБВГполітичної роздробленостізолотоординського панування
Про якого князя йдеться в уривку літопису? «Він був великий правосудець, у ратях хоробрий і вмів тут наводити лад, усім сусідам його був страшним, до підлеглих милостивий і уважний. За його часу всі князі руські жили в цілковитій тиші і не сміли один одного скривдити. Податі при ньому хоч були великі, але всім урівняло, і через те всі це переносили без тяготи». Всеволода Ярославича. Святослава Ярославича. АБВГВолодимира Мономаха. Мстислава Великого
Характеристику якої доби подано в уривку історичного джерела: «Перестали князі невірних воювати, стали казати: се моє, а се моє теж, брате! Стали вони діла дрібні вважати за великі, на себе самих підіймати чвари, — а невірні з усіх боків находили, землю Руську долали…»?золотоординського панування розселення племінних союзів східних слов’ян. АБВГполітичної роздробленості Русіутворення Русі
В уривку давньоруського літопису: «Посланці прийшли до Давида і сказали йому: Це... мовлять брати: "Ми не дамо тобі стола володимирського, бо ти кинув ножа в нас, а сього не було в Руській землі"...» ідеться пророзподіл полюддянаділення помістями бояр. АБВГнадання містам маґдебургського праваборотьбу князів за уділи
1054 р.1187 р. АБВГ1205 р.1240 р. У якому році створено цитований нижче твір?«І сказав йому буй-тур Всеволод: «Один брат, один світ світлий – ти Ігорю! Обидва ми Святославичі!»… «Хочу-бо, – сказав Ігорю, списа переломити кінець поля половецького; з вами, русичі, хочу голову свою положити або напитися шоломом з Дону!»
Ярослава Осмомисла. Володимира Мономаха. АБВГІгоря Святославовича. Мстислава Великого. Прочитайте уривок з історичного джерела та дайте відповідь на запитання. «... Високо сидиш та на своїм золотокованім престолі, підперши гори угорські своїми залізними військами, заступивши королеві дорогу, зачинивши ворота на Дунаї...». Про діяльність якого князя йдеться?
1054 р.1187 р. АБВГ1205 р.1240 р. Під яким роком літописець записав такі рядки:«У тім же поході розболівся Володимир Глібович недугою тяжкою... І принесли його в город його Переяславль ...і тут преставився він ...і плакали по ньому всі переяславці. ...був же він князь доблесний у бою, і мужністю відзначався… За ним же Україна багато потужила»?
Реймське Євангеліє – за легендою донька Ярослава Мудрого Анна привезла Євангеліє у Францію. Переклади церковних текстів Остромирове Євангеліє (1056–1057 рр.) – одна з найвидатніших пам'яток старослов'янського письменства «Ізборники» Святослава (1073 і 1076 рр.) – перекладені уривки візантійської церковної літератури
Іларіон. Агапіт. АБВГНестор. Алімпій. Кому з видатних представників культури Русі належить така характеристика?«Чернець Києво-Печерського монастиря... Автор Першого в історії Русі твору церковно-житійної літератури — про перших святих Бориса і Гліба, засновника Києво-Печерського монастиря Феодосія... Йому приписують авторство літопису “Повість минулих літ”»
Іларіон. Агапіт. АБВГНестор. Алімпій. Про якого діяча йдеться в уривку з історичного джерела?«Чернець Києво-Печерського монастиря, учасник розпису Успенського собору Києво-Печерської лаври. Зажив слави серед сучасників написанням чудотворних ікон. Дві з них – “Печерська Богородиця” і “Ярославська Оранта” – збереглися до наших днів»