Урок
Тема: «Русь – Україна за Володимира Мономаха»
Мета: ознайомити учнів з особливостями зовнішнього і внутрішнього становища Київської Русі за часів князювання Володимира Мономаха; сформувати в учнів знання про прихід до влади В. Мономаха, основні напрямки його внутрішньої і зовнішньої політики, боротьби за об’єднання всіх Київських земель; розвивати вміння аналізувати й порівнювати історичні явища та події, оцінювати їх значення; узагальнювати фактичний матеріал, робити висновки, працювати з писемними джерелами, аналізувати їх; давати характеристику історичним діячам, розкривати їх місце в історичному процесі; виховувати повагу до історичного минулого нашої Батьківщини.
Тип уроку: комбінований урок, урок-подорож.
Обладнання : підручник, атлас, ілюстрації до теми, мультимедійна презентація.
Епіграф уроку:
Що вмієте, того не забувайте, а чого не вмієте, того навчайтеся. (В.Мономах)
Хід уроку
І. Організаційний момент
До початку уроку клас об’єднано в 2 групи-дружини, кожна з яких обрала керівника-воєводу.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Сьогодні до школи надійшла телефонограма з туристичної фірми. Нам з вами запропоновано незвичайну подорож. Щоб отримати право нею скористатися, нам необхідно з'ясувати, куди сааме ми вирушимо, з ким зустрінемось. Відповідь на перше питання отримаємо, коли правильно розв’яжемо головоломку. Для цього треба з’єднати букви у вказаному порядку.
(головоломка)
Із першим завданням впорались. Ми вирушаємо до Русі-Ураїни – однієї з наймогутніших держав Середньовіччя. Наші предки-слов’яни доклали чимало зусиль, щоб зміцнити її та вберегти від ворогів. Атмосферу того часу добре передав у своєму вірші С. Скляренко
Трудилися вони у поті своїх чіл,
Орали землі, ставили оселі,
Воздвигли города і частокіл
І в клопотах буденних трудних діл
Сади садили, будували села.
Сварились, бо рід ішов на рід
І плем’я кров братерську проливало,
На князя князь ішов і був розбрід,
І знов був мир, за рало брався рід,
Русі знамена сонце осявало.
Боролись предки. З моря і степів
Ворожі хижі орди налітали,
Палили городи і нищили засів,
Та проти них вставала тьма списів,
Мечі із піхов люди витягали.
Спасибі вам за цю тернисту путь,
В труді й на раті гідно ви стояли,
Нікому з нас ніколи не забуть,
І кожному годиться пом’янути
Що ви створили, що ви збудували.
Щоб здійснити подорож, нам необхідно знати, де розташована країна, яку ми зібрались відвідати.
Слайд 1.
Карта історичного атласа «Русь-Україна за Володимира Мономаха та Мстислава Володимировича».
Розв’язавши путанку, ми дізнаємося, до кого саме в гості ми вирушаємо.
МОРЛОВИДИ МАХОНОМ
Ну що ж, маршрут відомий: ми зустрінемось у Русі-Україні часів Володимира Мономаха.
Записуємо тему сьогоднішнього уроку: «Зміцнення великокнязівської влади за Володимира Мономаха». Епіграфом цього уроку є слова самого князя з «Повчання дітям»………………. Ці слова, напевно,були девізом його життя.
І на цьому уроці ми цілі уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
У подорожі братимуть участь 2 дружини, воєводами яких є Кукса Юля і Холявенко Аліна
Створення ситуації успіху
Сьогодні у нас урок незвичайний, але я сподіваюсь, що він для вас буде цікавим. А щоб був він саме таким, щоб ви почувались упевнено, вам необхідно позбутися страху, тому на уроці у нас мають панувати атмосфера абсолютної довіри і доброзичливості.
Сьогодні ви будете працювати колективно а для цього ми повинні дотримуватись певних правил:
Система оцінювання
За кожну правильну відповідь дружина отримає один жетон із зображенням змійовика. Змійовик – це прикраса-оберіг, яку В.Мономах носив на грудях. Жетони зберігають воєводи, а наприкінці уроку переможцем стає та дружина, у якої виявиться найбільша кількість жетонів. За правилами нашої подорожі дружинники можуть допомагати своєму товаришу відповідати.
УІ. Вивчення нового навчального матеріалу.
Помираючи, Ярослав Мудрий заповідав своїм синам жити у мирі і злагоді. Та недовго пам’ятали діти мудрий заповіт. Між братами, як ви знаєте, почалися усобиці, які несли горе й руйнування. Вони послаблювали країну в той час, коли їй почали загрожувати сусідні племена і держави.
І ось за такої обстановки між князями несподівано запанував мир. Русь-Україна знову набула єдності і сили для відсічі зовнішнім ворогам. Що ж сталося?
Це ми й з’ясуємо сьогодні на уроці.
На календарі 16 квітня 1113 року. У Києві помирає жадібний Святополк. Кияни, невдоволені його політикою, вчинили повстання, у якому взяли участь ремісники і торгівці. Почалися розправи і пограбування. Повстанці розгромили хороми Путяти (міського тисяцького), розгромили садиби лихварів.
А далі я надаю слово літописцям дружини
1-й літописець. Ранком же в 17-й день кияни (бояри і міська верхівка) зібрали раду і послали до Володимира Мономаха з проханням: «Іди, князю, на стіл батьківський і дідівський».
Коли, «шкодуючи за братом», Володимир не надав відповіді, віче зібралося вдруге. У Києві вже було неспокійно.
2-й літописець. «І кияни знову до Володимира, вмовляючи: «Іди, княже, до Києва. А коли не прийдеш, то знай, що багато зла станеться, і не тільки Путятин двір, чи соцьких, чи жидів пограбують, а ще й на ятрівку (невістку) твою нападуть, і на бояр, і на монастирі, і будеш ти відповідати, княже, якщо розграбують і монастирі». Почув це Володимир і пішов до Києва. Сів на столі отця свого і дідів своїх, і смуга вляглася».
А коли ж все це відбулося? Давайте зробимо невеличку зупинку на галявині «Хронологічній» і розв’яжемо задачу.
Володимир народився за рік до смерті свого діда Ярослава Мудрого. У 60-річному віці став великим київським князем
( 1054 – 1 =1053 р., 1053 + 60 = 1113 р.)
Запис у зошит: 1113 р. – Володимир Мономах став великим київським князем.
Скільки років минуло з того часу?
( 2014 – 1113 = 901 рік )
Кінець квітня 1113 року Мономах ось-ось прибуде до Києва. Уявімо себе киянами, що з нетерпінням чекають на його приїзд.
І ось він нарешті з’явився.
Слайд2.
Портрет Володимира Мономаха
Ось як відтворив зовнішній вигляд князя Володимира Мономаха російський історик Василь Татіщев: «Він був гарний обличчям, очі в нього були великі, волосся рудувате й кучеряве, лоб високий, борода широка. На зріст він був не дуже високий, але міцний тілом і дуже сильний».
Чому саме князя Переяславського Володимира запросили кияни? Спробуємо з’ясувати, надавши слово біографам дружин.
1-й біограф. Володимир був сином князя Всеволода, найулюбленішого Ярославового нащадка. Мати його Марія – грекиня, донька Візантійського імператора Константина ІХ Мономаха. Він мав три імені: княже – Володимир, хресне – Василь, дідівське по матері – Мономах. Княжич народився в Києві, але вже через рік сім’я переїхала до Переяслава. У цьому невеличкому місті пройшли його дитячі роки.
2-й біограф. Своє князювання на Русі Володимир Мономах почав з 13 років. У 1066 році він самостійно почав князювати у Ростово-Суздальській землі, з 1070 – у Смоленську, з 1072 по 1078 рік у Володимирі-Волинському, з 1076 по 1094 роки – у Чернігові.
Ще змалку звик виконувати складні, недитячі доручення. Володимир став фактично мечем у руках свого батька, оскільки Всеволод не любив воювати, а надавав перевагу читанню книжок й, «сидячи вдома, знав 5 іноземних мов». Уже в 13 років Володимир прилучився до занять, які за тодішніми уявленнями личили княжому званню – військової справи та полювання.
Слайд 3.
Боротьба з половцями.
Володимир Мономах згодом став, так би мовити, душею всієї Руської землі, однією з найбільших шанованих постатей. Він безперервно спрямовував свою діяльність на оборону Русі-України від половців.
Які були відносини Володимира з половцями? Знайдіть відповідь у параграфі підручника. А хто перший зустрівся з половцями? Половці були сусідами якого князівства? (битва на річці Альта, 1068 рік)
Володимир Мономах був єдиним серед давньоруських князів кінця ХІ – поч..ХІІ ст., який не зазнав від половців жодної поразки. Половці настільки боялись Мономаха, що, за свідченням давнього літопису, «лякали ним дітей у колисці».
Він завжди прагнув боротися проти ворогів, об’єднати князів, домогтися миру і злагоди між ними, а значить припинити міжусобні війни. Почалися пошуки шляхів подолання усобиць.
Слайд 4.
Князівський з’їзд у Любечі 1097 р.
Що відбулося 1097 році? Хто був ініціатором?
Прочитати повідомлення і вставити пропущені слова.
Восени …… в м. Любечі на Дніпрі зібрався…… князів київської держави. На ньому були присутні…… князів, які вирішили…… і проголосили, що кожний князь повинен володіти……., які успадкував від батька. З’їздом керували……………………і……….. На з’їзді було проголошено……….. половецької загрози і вирішили організувати…… проти……………………
Довідка: 1097 р., з’їзд, 6, припинити, землями,, святополк Із’яславович, Володимир Всеволодович Мономах, об’єднання сил проти, спільний похід, половецької загрози.
Отже, Володимир Мономах, доклав чимало зусиль для припинення князівських усобиць і згуртування сил проти опору кочовикам.
Князь дотримувався постанови Любецького з’їзду і вимагав цього від своїх підлеглих. Найменші спроби внести розбрат, вийти з-під влади Великого князя київського швидко і жорстоко придушувалися.
Князь мав талант полководця. У походах спирався на виплекану ним бойову дружину, воїни якої були гарними стрільцями.
А чи вмієте ви гарно стріляти?
Стрільці дружини на старт! Вам необхідно вцілити якомога більше правильних відповідей – закінчити речення, які я вам запропоную.
Технологія «Незакінчені речення»
До нас надійшли факти, які свідчать по те,що відразу після Любецького з’їзду його ухвали були порушені.
Знайдіть ці докази в підручнику ст. 110 і як на це відреагував Володимир Мономах?
Побудуйте логічний ланцюжок «Міжусобна боротьба та її наслідки».
Міжусобиця__________ __________ 1097 рік – Любецький з’їзд князів__________________ .
(Послаблення Русі, напади половців, згуртування князів на боротьбу з кочівниками)
Ви вже почули багато інформації про Володимира Мономаха.
Запитання
Незважаючи на поважний вік, Володимир Мономах зберігав енергійність, гострий розум і здатність до рішучих дій. Він усвідомлював небезпеку розпаду Русі-України і вбачав вихід із ситуації у зміцненні великокнязівської влади – влади монарха. Він прагнув зосередити у своїх руках більшість руських земель, і це йому вдалося: він контролював 3/4 земель Русі-України, що забезпечувало необхідні кошти для утримання сильного війська.
Слайд 5
Русь-Україна за Володимира Мономаха та Мстислава Володимировича.
Хотів домогтися визнання своєї влади іншими князями і, врешті-решт спромігся стати всевладним монархом. Авторитет князя був беззаперечним, тож ніхто не наважувався противитися його волі.
З-поміж заходів князя, спрямованих на поліпшення внутрішньополітичної ситуації, винятково важливе місце мало його законодавство.
На нараді в селі Берестовому, участь у якій брали, крім дружини Мономаха, військові чини з Києва, Білгорода, Переяслава, а також представники чернігівського князя, було схвалено «Устав», що являє собою доповнення до «Руської правди».
Слайд 6
Устав Володимироа Мономаха
Володимир добре знав причини повстання в Києві й тому зменшив податки міщанам і повинності селянам, обмежив застосування рабської праці. Дбаючи про розвиток торгівлі, Мономах надав пільги тим купцям, які втратили майно внаслідок пожежі чи війни.
Устав Володимира Мономаха мав вагоме значення для становища Русі-України. Нові закони сприяли економічному розвитку Руської держави.
Князь також розгорнув активну зовнішньополітичну діяльність. Як і внутрішня, вона була спрямована на зміцнення становища Русі та його особистої влади. Зовнішньополітичні зв’язки держави часів Мономаха були навдивовижу різноманітними. Як і Ярослав Мудрий, Володимир уклав династичні шлюби з європейськими володарями. Міждинастичні зв’язки поєднували Київ з Візантією, Англією, Швецією, Норвегією, Данією, Германською імперією, Угорщиною.
Слайд 7
Династичні зв’язки Володимира Мономаха
Як найкраще скріплювалися союзи держав у ті часи?
Успіх руської зброї так уславили Мономаха на Сході та Заході, що, за висловами літописців, його ім’я “гриміло у світі». Сусідні держави шанували й боялись його
Володимир Мономах залишив по собі пам’ять не лише як талановитий полководець і далекоглядний державний діяч, але й як видатний письменник свого часу. Його перу належить високохудожній літературно-публіцистичний твір «Повчання дітям».
Слайд 8
«Повчання дітям» Володимира Мономаха
У цьому творі старий князь пригадує минулі роки, описує військові походи та не приховує при цьому помилок, яких припустився на тривалому життєвому шляху. Твір написаний у дещо скорботному тоні. Це, ймовірно, тому, що Мономах відчував недосяжність того морального й політичного ідеалу, якого прагнув. Тогочасні реалії примушували князя брати участь у міжкнязівських усобицях, поступатися своїми принципами. Проте Мономах намагався застерігти нащадків від повторення його помилок.
Прочитати історичне джерело (ст.112 підр.) і дати відповідь на запитання.
Але найголовніший заповіт Володимира Мономаха своїм нащадкам такий: зберігати єдність, боронити разом свою землю. Які співзвучні заклики київських князів із сьогоденням!
А ми з вами повертаємося до історичних подій Русі-України. Час правління Мономаха був одним з найщасливіших в історії Русі-України. Його часто порівнюють з часами правління Ярослава Мудрого. Як ви думаєте чому? (обидва припинили усобиці, встановили одноосібну владу, Я.Мудрий створив звід законів, В.Мономах їх доповнив. В обох були сильні династичні зв’язки з правителями європейських держав. Час правління обох – час миру, внутрішніх гараздів і розквіту).
Пам’ять про Володимира Мономаха увічнена в сучасній Україні. У м. Прилуки Чернігівської області князю встановлено пам’ятник
Слайд 9
Пам’ятник Володимиру Мономаху
Це – чотириметрова бронзова скульптура старого князя Мономаха, що сидить на троні під високим шпилем, тримаючи в руках перо і сувой з «Повчанням». Пам’ятник створив прилуцький скульптор С,Т,Кантур, а відкриття його відбулося у день святкування першої річниці Незалежності – 24 серпня 1992 року.
Поет Ю. Шкрумеляк дав таку оцінку князю:
По незгодах між братами
Ти заблис, як зірка ясна.
Бо за тебе Україна
Процвітала горда, красна.
Добрий, чесний ти й розумний.
Справедливо став судити –
Ти сильнішим не дозволив
Слабких кривдити й гнобити.
Міцно владою держав ти
Пребагату Україну,
І на ворога водив ти
Свю славную дружину.
Ти князів до згоди кликав,
Як дітей та рідна мати:
Знайте всі: що тільки згода
Може тривко будувати!
І на смертному вже ложі
Дітям дав свої науки, -
Довго тим наш край держався,
Що створили твої руки!
Ми познайомилися, на сьогоднішньому уроці, з видатним державотворцем і полководцем Русі-України ХІІ ст.. Саме він розпочав героїчну боротьбу й здобув блискучі перемоги над половцями, що становили головну загрозу для Київської держави. Помер князь у 1125 році на 73 році життя у зеніті своєї могутності і слави. Похований у Києві в Софійському соборі.
У. Закріплення
У ті далекі часи не було Інтернету, телефонів, навіть пошти. Усі донесення перевозили гінці на конях. Успіх походу часто залежав від спритності гінця. З’ясуємо хто з нас найспритніший.
На закріплення вивченої теми історичний бліц-турнір:
УІ. Підсумок уроку
Ось і закінчилась наша подорож. І кращі дружинники отримають нагороди.
Учитель підраховує кількість балів, набраних кожною дружиною, окремими дружинниками.
УІІ. Узагальнення та систематизація знань
УІІ. Домашнє завдання
Сьогодні ми подорожували у складі дружини, а наступного разу кожен піде своєю стежкою. Щоб правильно її знайти, записуємо у щоденники дороговказ: вчити параграф …….., в зошиті скласти таблицю «Внутрішня і зовнішня політика Володимира Мономаха».
Творче завдання: