Тема 6. Розв’язування систем лінійних рівнянь з двома невідомими способом додавання.

Про матеріал

Розробка циклу уроків однієї з навчальних тем курсу алгебри „Системи лінійних рівнянь з двома змінними" для 7 класу. Шостий урок із даної теми

Перегляд файлу

1

 

Тема 6.

Розв’язування систем лінійних рівнянь з двома невідомими способом додавання.

 

Мета: навчити учнів розв’язувати системи лінйних рівнянь з двома невідомими способом додавання; формувати культуру записів; забезпечити мотивацію навчання; сприяти засвоєнню учнями способів, засобів, які приводять до розуміння способу додавання; створити змістові та організаційні умови застосування учнями вивченого матеріалу; встановити правильність усвідомлення вивченого матеріалу; провести корекцію виявлених прогалин в усвідомленні учнями вивченого матеріалу.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Клас: 3(7) клас

 

Структура уроку.

 

  1. Організаційний момент. Перевірка домашнього завдання. Коригування опорних знань, умінь і навичок.
  2. Підготовка учнів до сприйняття нового матеріалу. Мотивація навчальної  діяльності. Оголошення нового матеріалу.
  3. Вивчення нового матеріалу.
  4. Осмислення новихзнань, формування умінь та новичок при розв’язуванні задач і вправ.
  5. Закріплення, систематизація та узагальнення навчального матеріалу.
  6. Контрольно-коригуючий етап.
  7. Підбиття підсумків уроку. Інструктаж щодо виконання домашньої роботи.

 

 

Хід уроку.

 

І. Привітання, перевірка присутніх. Обговорення результатів. Корекція допущених помилок.

 

ІІ. Розв’язування задачі на складання системи лінійних рівнянь з двома невідомими. Формування в учнів розуміння вибору раціональнішого способу.

 

У багатьох системах рівнянь графічний спосіб, як і спосіб підстановки, незручні, а іноді й ускладнюють розв'язування деяких систем рівнянь.

 

Розглянемо для прикладу задачу, яка розв'язується за допомо­гою системи рівнянь.

 

Задача 1. Маса 5 великих і 4 малих шоколадок становить 800 г. 7 великих шоколадок мають масу на 400 г більшу, ніж 4 малих. Яка маса одної великої та одної малої шоколадок?

 

х - маса великої шоколадки;

у -  маса малої шоколадки;

5х -  маса п'яти великих шоколадок;

4у - маса всіх малих шоколадок;

7х — маса семи великих шоколадок;

+ 4х — маса малих і великих шоколадок, узятих разом;

7х — 4у — різниця між масою семи великих і чотирьох малих шоколадок.

З умови задачі випливає система таких двох рівнянь:

Пропонуємо два способи розв'язання одержаної системи рів­нянь.

 

Спосіб підстановки:


, ,

,

 

 

 

Спосіб додавання:


Отже, розв'язком даної системи є пара чисел: (100; 75).

Відповідь: 100 г, 75 г.

 

Поясніть кожне з цих розв'язань. Який зі способів простіший і зрозуміліший? Згідно з якою властивістю рівнянь записаний тре­тій рядок у правому стовпчику? А як би ви розв'язали цю систему рівнянь?

 

Задача 2. Як розв’язати таку систему рівнянь:

 

Яку властивість рівнянь треба використати, щоб коефіцієнти при одній зі змінних були протилежними числами?

 

. Помножимо обидві частини другого рівняння на  – 1.

 

Відповідь:

Задача 3. Виникає ще одне запитання. Як бути, якщо коефіцієнти при одних і тих же змінних не є протилежними числами?

Наприклад,

Оскільки коефіцієнт при змінній х у другому рівнянні в 4 рази більший, ніж у першому, то обидві частини першого рівняння помножимо на -4. У результаті дістанемо рівносильну систему рівнянь:

Відповідь: (8;2).

 

Задача 4. І все ж, як розвязхати систему рівнянь способом додавання, якщо коефіцієнти як при змінній х, так і при змінній у, не є кратними числами?

 

Наприклад,

 

Розглянемо два випадки розв’язання систем рівнянь способом додавання.

 

 


Перший випадок:

 

 

Відповідь: (1;3).

 

Другий випадок:


ІІІ. Підведення учнів до вивчення нового матеріалу.

 

У чому полягає суть розв’язання системи рівнянь способом додавання на основі розв’язаних систем зробимо висновок.

 

Способом додавання можна розв’язати таку систему рівнянь, у якій коефіцієнти при одній і тій же змінній в обох рівняннях є протилежними числами.

 

Наприклад, ,

 

Якщо ж запропонована система не має такого вигляду, то неважко звести будь-яку систему лінйних рівнянь з двома змінними до такої системи рівнянь, в якій коефіцієнти при одній і тій же  будь-якій змінній є протилежними числами.

 

Наприклад, ,

 

Ми розглянули приклади розв'язування систем спо­собом додавання. Розв'язуючи системи двох лінійних рів­нянь з двома змінними способом додавання, роблять так:

  1. множать почленно рівняння системи, підбираючи множники так, щоб коефіцієнти при одній із змінних стали протилежними числами;
  2. додають почленно ліві і праві частини рівнянь системи;
  3. розв’язують утворене рівняння з однією змінною;
  4. знаходять відповідне значення другої змінної.

 

Зауважимо, що коли коефіцієнти при одній зі змінних є протилежними числами, то розв’язування відразу починають з по членного додавання рівнянь.

 

 

Мабуть, вам зрозуміло, що систему рівнянь доцільно розв’язувати одним із двох способів: підстановки або додавання.

Який зі способів кращий?  - Це залежить від коефіцієнтів, що є при змінних х та у.

 

IV.

1. Робота із електронним підручником.

 

2. Розбір розв’язаних систем по електронному підручнику.

 



 

V. Розв’язування систем способом підстановки.

 

№1

Розв'яжемо систему:

         (1)

У рівняннях цієї системи коефіцієнти при у — протилежні числа. Додавши почленно ліві і праві частини рівнянь,  дістанемо рівняння з однією змінною:

Зх =33.

Замінимо одне з рівнянь системи (1) наприклад перше, ріпиянням 8х = 33. Дістанемо систему:

       (2)

Система (2) рівносильна системі (1).

Розвяжемо систему (2). З рівняння 3х=33 знаходимо, що х=11. підставивши це значення х у рівняння х – 3у =38, дістанемо рівняння зі змінною у:

11 – 3у=38

-3у=27

у=-9.

Пара (11;-9) – розвязок системи (2), а, отже, і даної системи (1).

Скориставшись тим, що в рівняннях системи (1) кое­фіцієнти при у є протилежними числами, ми звели її розв'язування до розв'язування рівносильної системи (2) в якій одне з рівнянь має тільки одну змінну.

Геометричне рівносильність систем (1) і (2) означає, що графіки рівнянь + Зу =-5 та  х — Зу = 38 пере­тинаються у тій самій точці, що і графіки рівнянь Зх =33 і х — Зу=38, тобто всі три прямі перетинаються в одній точці.

 

№2

Розвяжемо систему:

,  ,

 

 

Відповідь: (6;-2)

 

№3

Розв'яжемо систему:

Підберемо множники до рівнянь системи так, щоб після множення на них коефіцієнти при у стали проти­лежними числами. Помножимо перше рівняння системи на -4, а друге на 5, дістанемо:

 

, 

 

Відповідь: (11; -12)

 

№4

Розв'яжемо систему:

        

 

№5

Розв'яжемо систему:

    

 

№6

Розв'яжемо систему:

   

 

№7

Розв'яжемо систему:

 

 

№8

Закінчіть розв’язування системи рівнянь способом додавання:

         

     

 

№9

За допомогою алгебраїчного і графічного розв’язань покажіть, що подані нижче системи рівнянь мають тільки один розв’язок:

 

 

№10

За допомогою алгебраїчного і графічного розв’язань покажіть, що подані нижче системи рівнянь мають безліч розв’язків:

 

№11

За допомогою алгебраїчного і графічного розв’язань покажіть, що подані нижче системи рівнянь не мають розв’язків:

   

 

№12

Маємо системи рівнянь:

Підберіть такі значення для k та p, щоб система рівнянь:

  • мала один розвязок
  • мала безліч розв’язків
  • не мала розв’язків.

 

№13

Розв'яжіть системи рівнянь стосовно букв, які входять у рівняння системи:

, 

 

№14

Чи існує таке значення змінних х і у, щоб сума виразів та дорівнювала 5, а сума та дорівнювала 8?

 

 

 

 

№15

Чи рівносильні системи рівнянь:

 

 

VI. Написання самостійної роботи(по рівнях)

 

І варіант

ІІ варіант

6 балів

9 балів

12 балів

 

 

VII.  Підсумок уроку. Повідомлення домашнього завдання.

  1. Вивчити теоретичний матеріал.
  2. Розв’язати письмово завдання.

№1

Розв'яжіть систему способом підстановки:

 

№2

Розв'яжіть систему способом підстановки:

 

№3

Розв'яжіть систему способом підстановки:

 

№4

Розв'яжіть систему способом підстановки:

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кравченко Лілія
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Алгебра 7 клас (Мерзляк А.Г., Полонський В.Б., Якір М.С.)
Додано
27 серпня 2018
Переглядів
30349
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку