Тема: Алкани. Алкени. Алкіни.

Про матеріал
Мета: Навчальна: формувати предметні компетентності: - саморозвитку та самоосвіти – формувати вміння орієнтації особистості в різних умовах та вміння визначати мету; вміння складати таблиці, проекти, схеми, розподілити чітко час для виконання завдання; вміти знаходити інформацію з різних джерел, вчити самостійно опрацьовувати інформацію, вміти усвідомлювати, якого результату досягла особистість; упорядковувати свої знання. - творчу – розвивати особливості учнів, їх природні задатки, спостережливість, здатність до вербального вираження результатів спостережень, асоціативне й аналітичне мислення; формувати системи знань про речовини та їх перетворення. - інформаційну – формувати основні хімічні поняття, закони, теорії, вчення, методи наукового пізнання і на цій основі – наукового світорозуміння.
Перегляд файлу

Урок № 6

Тема: Алкани. Алкени. Алкіни.

Мета:

Навчальна: формувати предметні компетентності:

  •                 саморозвитку та самоосвіти – формувати вміння орієнтації особистості в різних умовах та вміння визначати мету; вміння складати таблиці, проекти, схеми, розподілити чітко час для виконання завдання; вміти знаходити інформацію з різних джерел, вчити самостійно опрацьовувати інформацію, вміти усвідомлювати, якого результату досягла особистість; упорядковувати свої знання.
  •                 творчу – розвивати особливості учнів, їх природні задатки, спостережливість, здатність до вербального вираження результатів  спостережень, асоціативне й аналітичне мислення; формувати системи знань про речовини та їх перетворення.
  •                 інформаційну – формувати основні хімічні поняття, закони, теорії, вчення, методи наукового пізнання і на цій основі – наукового світорозуміння.

Розвивальна: розвивати ключові компетентності:

  •                 полікультурну – формувати ставлення до хімії як до можливої галузі майбутньої практичної діяльності; розвивати зацікавленість у вивченні предмета;
  •                 інформаційно-пізнавальну – удосконалювати прийоми самостійного здобуття нових знань; активізувати роботу в умовах пошуку, дослідження; розвивати активність пізнавальних процесів учнів;
  •                 соціальну  – формувати грамотну поведінку і навички безпечного поводження з речовинами в повсякденному житті; сприяти вмінню спілкуватися в житті в парах, групах і т.д.; розвивати навички висловлювання чітко й послідовно власної думки.

Виховна: виховувати бережливе ставлення до середовища, у якому живе людина, до живої та неживої природи; виховувати гордість за свою країну та вітчизняних учених, поетів, письменників; учити радіти за себе та інших, цінувати життя; виховувати дисциплінованість, акуратність запису; продовжувати формувати активну життєву позицію й природничо-науковий світогляд.

Цілі уроку:

Учні повинні знати:

  1. що вивчає органічна хімія;
  2. поняття гомологів;
  3. класифікацію органічних сполук та їх назви;
  4. хімічні властивості сполук: метану, етану, етину;
  5. практичне застосування деяких сполук.

Учня повинні вміти:

  1. називати органічні сполуки за систематичною номенклатурою;
  2. знати тривіальні назви сполук;
  3. складати хімічні рівняння та поділяти їх на типи;
  4. спостерігати зв’язок між будовою та властивостями;
  5. прослідковувати зв’язок між класами органічних сполук;
  6. досліджувати проблеми, міркувати, робити висновки;
  7. проводити паралелі між знаннями та сучасним життям;
  8. проводити лабораторні та практичні досліди та застосовувати їх у житті;
  9. виконувати правила техніки безпеки.

Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань.

Методи й форми: розповідь учителя, бесіда;  робота в парах з підручником; індивідуальна робота; елементи ігор «Третій зайвий», «Знайди мене», «Букет знань»; незакінчені хімічні рівняння; творчі завдання.

Обладнання: дошка, таблиці, підручник, схеми, зошити, портрети вчених, ноутбук, мультимедійний екран

 

Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1. З’ясування емоційного стану учнів. Створення сприятливої атмосфери.

 

Слово вчителя. Хімія – це наука, яка вивчає будову, властивості речовин, а також процеси перетворення одних речовин на інші. З природної сировини людина виробляє різноманітні речовини, які використовуються в усіх галузях техніки, у сільському господарстві й побуті.

 Хімічні зміни завжди супроводжуються фізичними. Тому хімія тісно пов’язана з іншими науками. А з якими? (з фізикою: закон Менделєєва-Клапейрона для газів, закон Гей-Люссака, фізичні та хімічні явища, агрегатні стани сполук та їх перетворення, поняття маси сполук тощо; з біологією, оскільки біологічні процеси супроводжуються безперервними хімічними перетвореннями: фотосинтез і, навпаки, кругообіг елементів у природі, процес дихання, ділення клітин тощо) Чи вважаєте ви, що хімія відіграє важливу роль, що вона є однією з найважливіших наук?

 Про вічні закони природи писали в XVIII столітті М.Ломоносов, Д.Менделєєв та інші вчені, і ми повинні з пошаною та гордістю пам’ятати їх імена і внесок у розвиток науки хімії.

  1. Повідомлення теми уроку, його цілей.

Слово вчителя. Про класифікацію хімічних сполук ми знаємо багато, але не все, тому що хімію вивчаємо  тільки 2,5 роки. Вивчаючи органічну хімію, ми познайомимося з великою кількістю органічних сполук, їх властивостями та застосуванням у житті людини.

  1. Визначення очікуваних результатів.
  • Діти, а чому ви повинні навчитися?
  • Сформулювати мету сьогоднішнього уроку зможе кожен із вас.

Учні повинні закінчити речення: «На сьогоднішньому уроці я…»

  1. Технологія «Озвучення очікуваних результатів» (підкреслює вчитель очікувані результати на уроці).
  2. План уроку.
    1. Повторення основних понять органічної хімії.
    2. Гомологічні ряди вуглеводів, їх назва та будова.
    3. Хімічні властивості алканів, алкенів, алкінів.
    4. Генетичний зв’язок між класами органічних сполук.
    5. Практичне застосування хімічних сполук у житті.
  1. Мотивація навчальної діяльності.
  • А які сполуки вивчає органічна хімія?
  • Які гомологічні ряди вам знайомі?
  • Назвіть елементи-органогени.
  • Який хімічний елемент є головним у складі органічних сполук?

 

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Актуалізація опорних знань. Репродуктивна бесіда. Корекція опорних знань.

Слово вчителя. А тепер, діти, уявіть,що ви знаходитесь в країні вуглеводнів. Як і в кожній країні  тут є населені пункти, в яких мешкають жителі. Я буду називати населені пункти, а ви з’ясуєте, які вуглеводні можуть в них мешкати (фронтальне опитування):

  •            Болото?                              (СН4 (болотний газ))
  •            Холодильник?                   (СН3l(холодоаген))
  •            Нафта?                                  ( під час крекінгу дає насичені і ненасичені

                                                  вуглеводні (С5 С17 бензинові вуглеводні))

  •            Супутний нафтовий газ?   (Сухий газ. Пропан – бутанова суміш)
  •            Цитрусові?                         2Н4  в приміщенні прискорює їх дозрівання)
  •            Зварювальний апарат?      ( С2Н2)
  •            Балон?                                (Пропан-бутан)

Ідей у мешканців країни Вуглеводнів дуже багато. Спільними зусиллями вони вирішують багато проблем/ (на дошці заготовлений запис)

Діти, ми познайомилися з гомологічними рядами алканів, алкенів, алкінів. Які особливості їх будови, яка загальна формула даних рядів?

  1. У дошки учні виконують завдання (гра «Третій зайвий»). Вони називають сполуки, вказують загальну формулу кожного гомологічного ряду.

  Алкани   Алкени   Алкіни

  С3Н6  (пропен)  С2Н4  (етен)  С4Н6  (бутин)

  СН4    (метан)  С3Н6  (пропен)  С5Н10 (пентен)

  С4Н10 (бутан)  С5Н12 (пентан)  С2Н2    (етин)

  СnН2n+2   СnН2n    СnН2n-2

Учні класу виконують завдання (гра «Знайди мене»). Вони розподіляють сполуки по гомологічним рядам та називають їх (завдання виконують на окремих аркушах).

         Алкани           Алкени   Алкіни

  С4Н10  (бутан)  С2Н4   (етен)  С2Н2 (етин)

  С2Н6    (етан)  С4Н8  (бутен)  С3Н4 (пропин)

  СН4    (метан)  С6Н12 (гексен)  С5Н8  (пентин)

 

Метод «Хімічна естафета»

Перед учнями лежать питання з теми (або завдання висвітлюються на мультимедійній дошці). Вчитель кидає  кубик одному з учнів. Учень  зачитує перше питання і відповідає на нього, потім перекидає кубик іншому в будь якому напрямку. 

  1. Як називаються вуглеводні, в молекулах яких є лише прості (ординарні)   зв’язки?
  2. Назвіть загальну формулу насичених вуглеводнів.
  3. Як називаються вуглеводні, в молекулах яких є  один подвійний зв’язок?
  4. Назвіть загальну формулу  етиленових  вуглеводнів.
  5. Як називаються вуглеводні, в молекулах яких є  один потрійний зв’язок?
  6. Назвіть загальну формулу  ацетиленових вуглеводнів.
  7. До яких гомологічних рядів належать речовини, формули яких наведено нижче:

       а) С2Н4;     б) С5Н12;    в) С4Н6;    г) С3Н8;    д) С2Н2;    е) С8Н16.

  1. Назвіть речовини.
  2. Позначте суфікс, за допомогою якого утворюються назви гомологів метану:

      а) –ан;       б) –ен;        в) –ін (-ин);      г) –ил (-іл).

  1. Позначте суфікс, за допомогою якого утворюються назви гомологів   етану:     а) –ан;      б) –ен;        в) –ін (-ин);      г) –ил (-іл).
  2. Позначте суфікс, за допомогою якого утворюються назви гомологів  ацетилену:

       а) –ан;     б) –ен;        в) –ін (-ин);       г) –ил (-іл).       

  1. Які реакції найтиповіші для насичених вуглеводнів?
  2. Які реакції найтиповіші для  ненасичених вуглеводнів?
  3. Які реакції  називаються реакціями гідрування (гідрогенізації)?
  4. Які реакції  називаються реакціями гідрогалогенування?
  5. Які реакції  називаються реакціями полімеризації?

 

Біля дошки учні виконують завдання: «Закінчити хімічне рівняння, назвати тип, назвати сполуки, якщо знаєте – застосування. Серед  наведених рівнянь вкажіть рівняння реакції гідрування, галогенування, гідрогалогенування».

СН 4+ Br2

СН2 = СН2 + Br2

СН ≡ СН + Br2

СН2 = СН2 + Н2

СН ≡ СН + Н2

СН2 = СН2 + НBr →

СН ≡ СН + НBr →

СаС2 + 2Н2О →

               1500°С

        2СН4            

  1. Сприйняття, осмислення зв’язків і співвідношень у об’єктах вивчення.

Слово вчителя. На уроці ми повторили хімічні властивості метану, етену, етину. І побачили, що між класами органічних сполук існує зв’язок: з алкана можна добути алкен чи алкін, , тепло. Усі сполуки людина вивчає. Вивчає властивості       

У цій чудовій країні можна одержати будь які вуглеводні та перетворити їх на необхідні речовини.

  1. Здійснити перетворення:

СН4  → СН3Cl → C2H6  → C2H5Cl → C4H10 → CO2

А ще люблять жартувати у цій країні, даючи чудернацькі імена. Жодна наука цим похвалитись не може, а хімія це робить залюбки (робота в парах).

  1. Назвіть речовину

           СН ≡ С – СН – СН3         

                            |

                           СН3

Знатні будівельники живуть у країні Вуглеводнів. Скласти формули речовин:

  •  2-етил-3-метилгексан

Ідей у мешканців країни Вуглеводнів дуже багато. Спільними зусиллями вони вирішують багато проблем

  1. Робота з підручниками. Робота парами.

І ряд: складання схеми застосування СН4.

ІІ ряд:складання схеми застосування С2Н4.

ІІІ ряд: складання схеми застосування С2Н2.

Слово вчителя. На початку уроку ми говорили, що «хімія - …наука чудес…».

 

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ

Застосування знань у різних ситуаціях, наближених до життєвих.

Лабораторна робота «Виділення плям на тканинах».

Учитель проводить інструктаж з техніки безпеки № 56.

Учні за лабораторними столами виконують за допомогою інструкції роботу.

 І ряд: плями від пасти кулькової ручки;

 ІІ ряд: плями від губної помади;

 ІІІ ряд: плями від чаю.

 

V. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮЮЧИЙ

  1. Підведення підсумків уроку.

Повернення до проблемного питання.

Метод «Букет знань».

Чи вживаємо ми вивчені сполуки?

Чи повинні люди знати властивості сполук і для чого?

  1. Рефлексія.

Діти, щоб дізнатися, чи досягли ми мети уроку, давайте використаємо технологію «Незакінчене речення».

         Технологія «Незакінчене речення».

          а) Завдяки уроку ми дізналися про…

          б) На цьому уроці ми навчилися…

          в) На наступних заняттях я хочу…

          г) Найбільший успіх – це…

          д) Настрій на уроці був…

  1. Оцінювання.

Заключне слово вчителя. Сьогодні на уроці ви застосовували раніше здобуті знання, оволоділи новими знаннями та практичними навичками. І все це через діяльність, через вашу працю. Працюйте й будьте щасливі!

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1.                                                                                                         Здійснити перетворення.

СН4 С2Н2 С2Н6 СО2  

  1.                                                                                                         Розрахуйте об’єм кисню (н.у.), що витратиться на спалювання 40 л етену.

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
24 грудня 2020
Переглядів
5235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку