Урок № 6
Тема: Алкани. Алкени. Алкіни.
Мета:
Навчальна: формувати предметні компетентності:
Розвивальна: розвивати ключові компетентності:
Виховна: виховувати бережливе ставлення до середовища, у якому живе людина, до живої та неживої природи; виховувати гордість за свою країну та вітчизняних учених, поетів, письменників; учити радіти за себе та інших, цінувати життя; виховувати дисциплінованість, акуратність запису; продовжувати формувати активну життєву позицію й природничо-науковий світогляд.
Цілі уроку:
Учні повинні знати:
Учня повинні вміти:
Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань.
Методи й форми: розповідь учителя, бесіда; робота в парах з підручником; індивідуальна робота; елементи ігор «Третій зайвий», «Знайди мене», «Букет знань»; незакінчені хімічні рівняння; творчі завдання.
Обладнання: дошка, таблиці, підручник, схеми, зошити, портрети вчених, ноутбук, мультимедійний екран
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя. Хімія – це наука, яка вивчає будову, властивості речовин, а також процеси перетворення одних речовин на інші. З природної сировини людина виробляє різноманітні речовини, які використовуються в усіх галузях техніки, у сільському господарстві й побуті.
Хімічні зміни завжди супроводжуються фізичними. Тому хімія тісно пов’язана з іншими науками. А з якими? (з фізикою: закон Менделєєва-Клапейрона для газів, закон Гей-Люссака, фізичні та хімічні явища, агрегатні стани сполук та їх перетворення, поняття маси сполук тощо; з біологією, оскільки біологічні процеси супроводжуються безперервними хімічними перетвореннями: фотосинтез і, навпаки, кругообіг елементів у природі, процес дихання, ділення клітин тощо) Чи вважаєте ви, що хімія відіграє важливу роль, що вона є однією з найважливіших наук?
Про вічні закони природи писали в XVIII столітті М.Ломоносов, Д.Менделєєв та інші вчені, і ми повинні з пошаною та гордістю пам’ятати їх імена і внесок у розвиток науки хімії.
Слово вчителя. Про класифікацію хімічних сполук ми знаємо багато, але не все, тому що хімію вивчаємо тільки 2,5 роки. Вивчаючи органічну хімію, ми познайомимося з великою кількістю органічних сполук, їх властивостями та застосуванням у житті людини.
Учні повинні закінчити речення: «На сьогоднішньому уроці я…»
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Слово вчителя. А тепер, діти, уявіть,що ви знаходитесь в країні вуглеводнів. Як і в кожній країні тут є населені пункти, в яких мешкають жителі. Я буду називати населені пункти, а ви з’ясуєте, які вуглеводні можуть в них мешкати (фронтальне опитування):
вуглеводні (С5 С17 бензинові вуглеводні))
Ідей у мешканців країни Вуглеводнів дуже багато. Спільними зусиллями вони вирішують багато проблем/ (на дошці заготовлений запис)
Діти, ми познайомилися з гомологічними рядами алканів, алкенів, алкінів. Які особливості їх будови, яка загальна формула даних рядів?
Алкани Алкени Алкіни
С3Н6 (пропен) С2Н4 (етен) С4Н6 (бутин)
СН4 (метан) С3Н6 (пропен) С5Н10 (пентен)
С4Н10 (бутан) С5Н12 (пентан) С2Н2 (етин)
СnН2n+2 СnН2n СnН2n-2
Учні класу виконують завдання (гра «Знайди мене»). Вони розподіляють сполуки по гомологічним рядам та називають їх (завдання виконують на окремих аркушах).
Алкани Алкени Алкіни
С4Н10 (бутан) С2Н4 (етен) С2Н2 (етин)
С2Н6 (етан) С4Н8 (бутен) С3Н4 (пропин)
СН4 (метан) С6Н12 (гексен) С5Н8 (пентин)
Метод «Хімічна естафета»
Перед учнями лежать питання з теми (або завдання висвітлюються на мультимедійній дошці). Вчитель кидає кубик одному з учнів. Учень зачитує перше питання і відповідає на нього, потім перекидає кубик іншому в будь якому напрямку.
а) С2Н4; б) С5Н12; в) С4Н6; г) С3Н8; д) С2Н2; е) С8Н16.
а) –ан; б) –ен; в) –ін (-ин); г) –ил (-іл).
а) –ан; б) –ен; в) –ін (-ин); г) –ил (-іл).
Біля дошки учні виконують завдання: «Закінчити хімічне рівняння, назвати тип, назвати сполуки, якщо знаєте – застосування. Серед наведених рівнянь вкажіть рівняння реакції гідрування, галогенування, гідрогалогенування».
СН 4+ Br2 →
СН2 = СН2 + Br2 →
СН ≡ СН + Br2 →
СН2 = СН2 + Н2 →
СН ≡ СН + Н2 →
СН2 = СН2 + НBr →
СН ≡ СН + НBr →
СаС2 + 2Н2О →
1500°С
2СН4 →
Слово вчителя. На уроці ми повторили хімічні властивості метану, етену, етину. І побачили, що між класами органічних сполук існує зв’язок: з алкана можна добути алкен чи алкін, , тепло. Усі сполуки людина вивчає. Вивчає властивості
У цій чудовій країні можна одержати будь які вуглеводні та перетворити їх на необхідні речовини.
СН4 → СН3Cl → C2H6 → C2H5Cl → C4H10 → CO2
А ще люблять жартувати у цій країні, даючи чудернацькі імена. Жодна наука цим похвалитись не може, а хімія це робить залюбки (робота в парах).
СН ≡ С – СН – СН3
|
СН3
Знатні будівельники живуть у країні Вуглеводнів. Скласти формули речовин:
Ідей у мешканців країни Вуглеводнів дуже багато. Спільними зусиллями вони вирішують багато проблем
І ряд: складання схеми застосування СН4.
ІІ ряд:складання схеми застосування С2Н4.
ІІІ ряд: складання схеми застосування С2Н2.
Слово вчителя. На початку уроку ми говорили, що «хімія - …наука чудес…».
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ
Застосування знань у різних ситуаціях, наближених до життєвих.
Лабораторна робота «Виділення плям на тканинах».
Учитель проводить інструктаж з техніки безпеки № 56.
Учні за лабораторними столами виконують за допомогою інструкції роботу.
І ряд: плями від пасти кулькової ручки;
ІІ ряд: плями від губної помади;
ІІІ ряд: плями від чаю.
V. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮЮЧИЙ
Повернення до проблемного питання.
Метод «Букет знань».
Чи вживаємо ми вивчені сполуки?
Чи повинні люди знати властивості сполук і для чого?
Діти, щоб дізнатися, чи досягли ми мети уроку, давайте використаємо технологію «Незакінчене речення».
Технологія «Незакінчене речення».
а) Завдяки уроку ми дізналися про…
б) На цьому уроці ми навчилися…
в) На наступних заняттях я хочу…
г) Найбільший успіх – це…
д) Настрій на уроці був…
Заключне слово вчителя. Сьогодні на уроці ви застосовували раніше здобуті знання, оволоділи новими знаннями та практичними навичками. І все це через діяльність, через вашу працю. Працюйте й будьте щасливі!
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
СН4 → С2Н2 → С2Н6 → СО2