Тема: Архітектура комп’ютера. Історія засобів опрацювання інформаційних об’єктів. Процесор, його призначення.

Про матеріал

Мета:

  • навчальна: актуалізувати раніше отримані знання про будову комп'ютера, класифікацію пристроїв, сформувати знання про історію розвитку обчислювальних засобів та класифікацію сучасних комп'ютерів, сформувати поняття: архітектура комп'ютера, процесор та його основні характеристики.
  • розвивальна: розвивати логічне мислення та креативність;
  • виховна: виховувати інформаційну культуру, дбайливе ставлення до комп'ютерної техніки.
  • Тип уроку: Комбінований.
  • Перегляд файлу

    Урок 4.

    Тема: Архітектура комп’ютера. Історія засобів опрацювання інформаційних об’єктів. Процесор, його призначення.

    Мета:

    •     навчальна: актуалізувати раніше отримані знання про будову комп'ютера, класифікацію пристроїв, сформувати знання про історію розвитку обчислювальних засобів та класифікацію сучасних комп'ютерів, сформувати поняття: архітектура комп'ютера, процесор та його основні характеристики.
    •     розвивальна: розвивати логічне мислення та креативність;
    •     виховна: виховувати інформаційну культуру, дбайливе ставлення до комп’ютерної техніки.
    • Тип уроку: Комбінований.

    Хід уроку
     

    І. Організаційний етап

    •     привітання
    •     перевірка присутніх
    •     перевірка готовності учнів до уроку

    ІІ. Актуалізація опорних знань

    •     Назвіть складові комп’ютера.
    •     Які є пристрої введення інформації?
    •     Які є пристрої виведення інформації?
    •     Що таке комп’ютерна програма?
    •     Яке призначення операційної системи?

    ІІІ. Оголошення теми та мети уроку . Мотивація навчальної діяльності
    Раніше ми описували комп'ютер, не аналізуючи принципи його роботи. Настав час детальніше ознайомитися з двома нероздільними складовими комп'ютера: апаратною і програмною, а також зі способами їх взаємодії. Сьогодні ми дізнаємось історію обчислювальної техніки, дізнаємось, яку архітектуру мають сучасні комп'ютери та що таке процесор.
    IV. Вивчення нового матеріалу
    Пояснення вчителя з елементами презентації

    Як технічний прогрес вплинув на розвиток обчислювальної техніки?
    Комп’ютерна техніка використовується для обчислень й опрацювання інформаційних об’єктів різного типу. Першим приладдям для лічби були, ймовірно, зарубки, вузлики, лічильні палички. Розвиваючись, це приладдя ставало складнішим, і з часом з’явилися нові пристрої: абак (рахівниця), логарифмічна лінійка, механічний арифмометр, електронний комп’ютер. Засоби для обчислень постійно змінювались і пройшли кілька етапів розвитку.

    Давнє приладдя для лічби ►

    Немеханічні обчислювальні пристрої ►

    Механічні обчислювальні пристрої ►

    Електронні обчислювальні пристрої

    Обчислювальна техніка поступово стала використовуватися не лише для обчислень, а й для вирішення інших завдань, наприклад, для автоматизації різних процесів, використання електронних засобів зв’язку, контролю обладнання, виконання офісних завдань, комп’ютерних ігор, навчання тощо. Кожна галузь, у свою чергу, запровадила додаткові вимоги до комп’ютерного обладнання, яке постійно розвивається відповідно до цих вимог.
    Удосконалення комп’ютерів постійно відбувається в кількох напрямах. По-перше, змінюють або ж використовують нові основні елементи, з яких виготовляють комп’ютер, — змінюється елементна база комп’ютерів. По-друге, змінюється програмне забезпечення. Крім того, вдосконалюються пристрої введення та виведення даних та організація і взаємозв’язок його окремих складових.
    Початком ери комп’ютерів вважають 1945-1946 рр., коли американські вчені Проспер Еккерт і Джон Моучлі сконструювали в Пенсильван- ському університеті (США) першу ЕОМ «ENIAC» (від англ. — Electronic Numerical Integrator and Calculator). ENIAC мала 1800 електронних ламп та 150 000 електромеханічних реле. Зрозуміло, що ця машина була дуже громіздкою, складною в управлінні (щоб змінити програму, необхідно було перепаювати схему), ненадійною в роботі, мала низку інших недо¬ліків. ENIAC відносять до першого покоління електронних обчислювальних машин (ЕОМ).
    Під поколіннями ЕОМ розуміють усі типи й моделі електронних обчислювальних машин, розроблені різними конструкторськими колективами, але побудовані за одними й тими самими науковими і технічними принципами. Кожне наступне покоління визначається новими електронними елементами, технологія виготовлення яких є принципово іншою, обчислювальними можливостями, швидкодією та іншими властивостями.
    Покоління ЕОМ (англ. — computer generation) — один із класів у класифікації обчислювальних систем за ступенем розвитку апаратних і програмних засобів.
    Зазвичай вирізняють чотири покоління електронної обчислювальної техніки

    Покоління ЕОМ

    Роки

    Елементи

    Швидкодія

    І

    1950 - 1960

    Електровакуумні лампи (ENIAC, MECM)

    10-20 тис.операцій/сек

    ІІ

    1960 - 1965

    Транзистори

    100 - 500 тис.операцій/сек

    ІІІ

    1965 - 1970

    Інтегральні схеми

    1 млн.операцій/сек

    ІV

     з 1970-х

    Мікропроцесори

    сотні тис.операцій/сек

    Швидкого розповсюдження комп’ютери набули, починаючи з третьо­го покоління.

    У нашій країні розробки ЕОМ почалися також у 1940-х роках. У 1951 р. в Києві під керівництвом професора Сергія Олексійовича Ле- бедєва (1902-1974) було введено в експлуатацію ЕОМ, яка дістала назву «МЭСМ» (рос. — Малая электронно-счётная машина).

    Значний внесок у розвиток вітчизняної комп’ютерної техніки зробив Віктор Михайлович Глушков (1923-1982) — засновник наукової школи кібернетики, автор фундаментальних праць із кібернетики, штучного інтелекту, теорії цифрових автоматів, з питань застосування кібернетич­них методів в економіці.

    Починаючи з 1950-х років обчислювальна техніка почала бурхливо розвиватися і за кордоном, і в Україні.

    Яку архітектуру мають сучасні комп’ютери?

    Сучасний стаціонарний комп’ютер може мати такі складові: систем­ний блок, монітор, клавіатуру та мишу, акустичну систему, принтер, ска­нер тощо. Сьогодні використовують й інші види комп’ютерів: ноутбуки та нетбуки, планшетні та кишенькові. У таких комп’ютерах системний блок, монітор і часто інші пристрої об’єднані в один. Попри те, що сфе­ри застосування сучасних комп’ютерів практично не обмежені, в основу їх роботи покладено єдині принципи роботи. Вони визначають загальну структуру, без урахування особливостей тих чи інших моделей, і відобра­жають основні зв’язки між пристроями комп’ютера, потоки даних, які циркулюють між ними, та принципи їх опрацювання. Уніфікація архі­тектури ПК забезпечує їх сумісність із точки зору користувача.

    Архітектура ПК — принципи роботи та взаємодії основних пристроїв комп’ютера: процесора, внутрішньої й зовнішньої пам’яті та пристроїв введення й виведення даних.

    В основу більшості моделей сучасних комп’ютерів покладено архітек­туру американського математика Джона фон Неймана — опис логічної організації ЕОМ

    Основні складові фон-нейманівської машини такі: пристрій управління, арифметико-логічний пристрій, пам’ять, пристрої введення та виве­дення даних.

     

    Принципи роботи комп’ютера за фон Нейманом

    1. За допомогою пристроїв введення дані та програми їх опрацювання потрапляють у пам’ять комп’ютера.
    2. З пам’яті комп’ютера дані надсилаються до процесора.
    3. Арифметико-логічний пристрій здійснює опрацювання даних.
    4. Пристрій управління забезпечує виконання процесів опрацювання даних, їх збереження та передавання.
    5. Пристрої виведення даних здійснюють подання результатів опрацю­вання даних у вигляді, зручному для користувача.

    Чи може комп'ютер працювати без процесора?

    Процесор називають електронним «мозком» комп’ютера. Він призна­чений для автоматичного опрацювання й перетворення даних за наперед введеними програмами та управління роботою всіх пристроїв комп’ютера. Від його обчислювальної потужності здебільшого й залежить продуктив­ність комп’ютера.

    Процесор — це мікросхема, яка створюється на напівпро­відниковому кристалі (або кількох кристалах) шляхом застосування складної мікроелектронної технології. Різноманітні операції в процесорі виконуються за спеціальними вказівками. Вказівки для процесора запи­сують у комп’ютерній програмі.

    Під час роботи процесор досить сильно нагрівається, тому на нього вста­новлюють систему охолодження — вентилятор, який називають кулером.

    Процесор складається з:

    1. арифметико-логічного пристрою для виконання арифметичних і логічних операцій із даними;
    2. пристрою управління для забезпечення функціонування всіх складо­вих комп’ютера;
    3. регістрів власної пам’яті.

    Під час роботи процесор опрацьовує дані. Частина даних інтерпрету­ється як власне дані, частина даних — як адресні дані, а частина — як вказівки. Сукупність різноманітних вказівок, які може виконати проце­сор над даними, утворює так звану систему вказівок процесора.

    Основними характеристиками процесорів є:

    • тип — відповідно до фірми-виробника розрізняють процесори Intel (Pentium, Celeron, Core 2 Duo тощо), AMD (AMD64, Duron, Athlon тощо) та інші;
    • тактова частота — визначає кількість виконуваних елементарних операцій за одну секунду, тобто швидкодію процесора; тактова часто­та сучасних процесорів вимірюється в гігагерцах (ГГц); уже розробле­но процесори з частотою понад 3 ГГц;
    • розрядність — максимальна довжина двійкового коду, який може опрацьовуватись або передаватися процесором; чим вищою є розряд­ність, тим потужніший процесор;
    • кеш-пам’ять — це внутрішня пам’ять процесора, яка дає можливість зберігати проміжні дані.

    Режим роботи процесора задається спеціальною мікросхемою, яка назива­ється генератором тактової частоти. Цей пристрій визначає ритм і швидкість ро­боти — на виконання процесором кож­ної операції відводиться певна кількість тактів.

    Обсяг кеш-пам’яті сучасних проце­сорів коливається від 256 до 1024 Кб.

    Розрядність пов’язана з розміра­ми спеціальних комірок пам’яті, що містяться в самому процесорі й нази­ваються регістрами. Процесор із регі­стром 1 байт (8 біт) називають 8-розрядним, 2 байти — 16-розрядним, 4 байти — 32-розрядним. Найпотужні­ші комп’ютери сьогодні мають 8-байто- ві регістри (64 розряди).

    V. Фізкультхвилинка

    VI. Засвоєння нових знань, формування вмінь

    Робота з підручником: Впр.1 ст. 18

    Практичне завдання.

    1. Запустіть текстовий процесор та створіть новий документ. У контекстному меню Комп'ютер відкрийте вкладку Властивості. Знайдіть, розшифруйте і введіть у документ характеристики процесора.
    2. За каталогами інтернет-магазинів знайдіть опис процесорів. Скопіюйте в документ посилання на сторінку та стислий опис характеристик вибраного процесора. За цими даними визначте і запишіть: розрядність; кількість ядер; тактову частоту; обсяг кеш-пам’яті.

    VIІ. Підсумки уроку

    Рефлексія

    • Що ми вивчили на уроці
    • Що було найцікавішим
    • Що виявилось занадто важким

    VІІI. Домашнє завдання

    1. Підручник § 3 п.1-3 ст. 16-20
    2. Складіть невеликий за обсягом твір на тему "Комп’ютери майбутнього" твір відправте на електронну скриньку вчителя.

    ІХ.  Оцінювання роботи учнів

     

    doc
    Додано
    30 серпня 2018
    Переглядів
    2442
    Оцінка розробки
    Відгуки відсутні
    Безкоштовний сертифікат
    про публікацію авторської розробки
    Щоб отримати, додайте розробку

    Додати розробку