Тема. Азбука моральних заповідей «Сила людської волі - безмежна»

Про матеріал
Мета: допомогти учням усвідомити, що однією з головних рис характеру людини є сила волі, пояснити лексичне значення поняття «воля» та її складових, виховувати наполегливість, працьовитість, риси вольової людини.
Перегляд файлу

Тема.    Азбука моральних заповідей «Сила людської волі - безмежна»

Мета:  допомогти учням усвідомити, що однією з головних рис характеру

             людини є сила волі,

             пояснити лексичне значення поняття «воля» та її складових,

             виховувати наполегливість, працьовитість, риси вольової людини.

Форма проведення:    діалог «за круглим столом»

Засідання дискусійного клубу «Істина»

проходить за шести рівнями пізнання вольової людини .

Хід заходу

Вступне слово вчителя.

- Доброго дня! Ми раді вітати  на засіданні дискусійного клубу «Істина»

учасників та гостей. Тема засідання – «Сила людської волі – безмежна». Сьогодні ми перегорнемо ще одну сторінку азбуки моральних заповідей. Спробуємо замислитись, до яких засобів слід вдаватися, щоб виховати себе вольовою людиною.

На організаційному засіданні клас був поділений на певні групи:

                                                                  банкіри

                                                                  інтелектуали

                                                                  актори

                                                                  ерудити

Кожна з них виконувала певне завдання. Так банкіри цікавились, чим важлива та корисна тема сьогоднішньої розмови. А банк ідей містить цю інформацію. Тож послухаємо банкірів.( Зачитування думок учнів).

Отже, ця тема є цікавою для учасників діалогу.

Перш, ніж перейти до розгляду теми «Сила людської волі – безмежна», давайте послухаємо інтелектуалів.

І рівень. - інформаційне повідомлення «Людина та її поведінка»

Поведінка особистості – це вся її діяльність, це сукупність дій, вчинків.

     Вона складається:

 з вчинків ( позитивних та негативних),   звичок ( позитивних та шкідливих).

  •  Давайте розглянемо такі поняття як «мораль», «вчинок», «звичка».

Мораль - система норм і принципів поведінки людей у ставленні один до одного та до суспільства.

Вчинок - окрема дія для кого - небудь, що здійснена кимось.

Звичка – певний спосіб дії, життя, манера поведінки або висловлювання, схильність до чогось, що стало звичним, постійним.

Назвіть моральні цінності (працьовитість, доброта, чесність…)

Розпочинаємо ІІ рівень пізнання вольової людини -

«Мудре слово книги  «Сторінками дивосвіт – дитинства» і спробуємо, прослухавши різні життєві ситуації, сказати, в чому проявляється моральне обличчя особистості?      ( В її поведінці та звичках )

Принесла мати додому в’язку бубликів на мотузочці і кілька бубликів окремо. Ті, що окремо, поклала на стіл і сказала семирічному Павлику:

- З’їси  бублики, які лежать на столі. Один за одним їв Павлик бублики – ті, що на столі. Залишилося два бублики, а день ще не закінчився, ще й не вечоріє.

Прийшов до Павлика Дмитрик, семирічний син сусіда. Побачив на столі бублики і просить:

-Дай, Павлику, бублик.

- Будь ласка, їж,- пригощає Павлик.

Віддав Павлик один бублик Дмитрику, а один сам з’їв. Немає більше бубликів.

- У нас ще є в’язка бубликів на мотузці, - сказав Павлик. Вони відчинили шафу, Павлик узяв в’язку бубликів і поклав на стіл.

-  Давай ще по одному з’їмо, - тихо промовив Дмитрик і подивився на двері.

- Треба мотузочку розв’язати, - відповів Павлик.

- Навіщо розв’язувати? - здивувався Дмитрик. Можна бублик переломити , а мотузка залишиться зв’язаною.

Не встиг Павлик порадіти від цікавого відкриття, як Дмитрик переломив два бублики, один взяв собі, а другий дав Павлику.

-Бачиш, мотузочка зав’язана, а ми їмо бублики, говорить  Дмитрик.

Минуло десять років. Два сімнадцятирічних юнаки – Павло і Дмитро сиділи на лаві підсудних. Їх звинувачували в тому, що, розбивши вікно, вони залізли в магазин і вкрали гроші.                                     

ІІІ. Вільний мікрофон «Прошу слова»

Перш ніж ми розпочнемо дискусію, пригадайте, які правила необхідно дотримуватись?

  • Логічно і лаконічно висловлювати свою думку.
  • Обов’язково наводити аргументи.
  • Не перебивати мовця, поважати опонента.
  • Неетично говорити» ти неправий», «ти помиляєшся», треба сказати «дозвольте не погодитись», «я думаю інакше».
  • Закінчивши дискусію, не виявляйте бурхливої радості від перемоги, подякуйте опоненту за спів розмову.

«Прошу слова»

                       Поясніть

Оцінку поведінки героїв оповідання,

Назвіть характерні риси персонажів.

                    Доведіть

Що поведінка персонажа гідна уваги(захоплення, осуду)

                  Визначте

Своє ставлення до дій персонажів твору.

  • Чому юнаки, засуджені за крадіжку, згадали той далекий день дитинства?
  • Чи було крадіжкою те, що хлопчики з’їли бублики?
  • Чи вбачаєте ви зв’язок між випадком з бубликами і крадіжкою в магазині?
  • Якщо вбачаєте, то в чому полягає той зв’язок?

Коментар учителя.

Дуже простеньке, на перший погляд, оповідання. Але вдумайтесь, яка глибока у ньому суть. Бажання хлопчиків було таким невинним - з’їсти ще по бублику. Але шлях до задоволення вони вибрали неправильний. Річ у тому, що Павлик переступив наказ матері. Його бажання виявилось сильнішим від обов’язку послухатись маму. Можна здогадатись, що на шляху від бубликів до крадіжки в магазині було ще не одне таке «відкриття», коли бажання щось мати чи зробити перемагало застороги, норми, заповіді.

Бійтеся опинитися під владою бажання, - навчає ця історія, бо здійснення його може призвести до мерзотності. Вмійте відмовитися від виконання бажання, невинного, на перший погляд, але гидкого за своєю суттю. Якщо ви переступили через цей наказ один раз, переступите вдруге, втретє – ви можете стати злочинцем. Злочинець починається з того, що безвільна людина, слабовільна людина переступає межу.

  • Ми з вами не раз говорили про самовиховання. Чим старшими ви стаєте, тим більше залежить від вас, якими ви будете людьми.

ІY рівень «Хвилинка ерудиції»

Назвіть вічні цінності та антиподи моралі.

  • Що є дороговказом для людини? Це моральні цінності, які допомагають людині орієнтуватися у бурхливому життєвому морі. Моральні цінності втілюють у собі найкращі прояви добра.

Напишіть вічні цінності та антиподи моралі

        Працьовитість                    ледарство

        Сміливість                            боягузтво

        Щедрість                             жадібність

        Чесність                              брехливість

        Впевненість                        нерішучість

       Доброта                              зло

  • Що таке воля? Сила волі? Які поняття, на вашу думку, допомагають розкрити ці терміни.

Воля – це активність особистості, спрямована на досягнення поставлених цілей і на подолання труднощів, які при цьому виникають. У боротьбі з цими труднощами формується і гарантується воля.

  • Чи можна, як доповнення, додати такі поняття, як рішучість, прагнення досягти своєї мети, бажання, хотіння, вимога, наказ.

Уявіть собі човен серед хвиль. Нехай він буде найкомфортнішим, має потужний мотор, найсучасніше обладнання, але без керма. Чи зможете ви на ньому досягти цілі? Ні. Чим буде більша його швидкість, тим  скоріше він, некерований, розіб’ється об скелі.

Для людини таким кермом є сумління, совість. Совість - це той компас, який завжди спрямує на праведний шлях. Але потрібна сила волі, щоб голос совісті перемагав ваше бажання чи небажання. Як немає сили волі, щоб уміти самому наказати, ставити вимоги і їх виконувати всупереч бажанню, гріш ціна всім якостям: і розуму, і здібностям, і енергії, і красі.

То які ж риси  притаманні вольовій людині?

V рівень – «Формула вольової людини»

Працьовитість

Рішучість

Наполегливість

Сміливість

Чесність

Сила духу

Будь - якому досягненню передує робота, пошук, захоплення , сила волі для досягнення результату.

Спробуйте захистити проект «Історія досягнень завдяки силі волі»

Розкажіть про людей, які досягли успіху завдяки своїй силі волі.

(Багато років тому з дівчинкою Ольгою сталася біда – в результаті хвороби вона втратила зір, слух, можливість спілкуватися. Завдяки своїй силі волі, Оля не здавалася. За допомогою лікарів вона налагодила зв’язок за допомогою рук. А впевненість, наполегливість, та праця допомогли здобути освіту. І  написала Ольга про себе книжку, в якій немає суму, а лише радість від того, що вона живе…)

VІ «Ваша точка зору»

Робота за ілюстраціями.

- Чи можна цих дітей вважати вольовими? Обґрунтуйте свою думку.

(Висновок – будь господарем свого слова!) 

Гра – тест «Вибери з переліку якостей ті, які ти хочеш виробити в собі. Обґрунтуй свій вибір.

Є слова, які виражають наші бажання, спонукають до дії. Що це за слова - «Хочу» «Не хочу»

Зумієш стати над ними – ти людина. Не зумієш – станеш безвільним рабом своїх бажань. Керуйся іншими словами: «не можна», «треба», «повинен»- вони нагадують про межу дозволеного, виражають обов’язок перед батьком, матір’ю, перед Батьківщиною, допомагають досягти успіху.

Ось чому так важливо у вашому віці формувати тверді переконання, шляхом самовиховання виробляти непримиренність до всього негідного, зміцнювати й гартувати силу волі.

Домашнє завдання: написати твір на тему: «Чи не сковує дисципліна особистої свободи, ініціативи?»

- А тепер просимо наших гостей проаналізувати роботу членів дискусійного клубу «Істина»

 

docx
Додано
7 лютого 2020
Переглядів
1014
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку