Конкурсно-розважальна програма до Дня рідної мови «Магістр слова українського»
Мета: виявити рівень обізнаності учнів з української мови та їх загальну ерудицію; розвивати кмітливість, уважність, логічне мислення, зв'язне мовлення, артистичні таланти; формувати комунікативні, соціальні компетентності; виховувати любов та інтерес до мови.
1-й ведучий
У рідному краї і серце співає,
Лелеки здалека нам весни несуть,
У рідному краї і небо безкрає,
І ріки-потоки, мов струни течуть.
Тут кожна травинка і кожна билинка
Вигойдують мрії на теплих вітрах.
Під вікнами мальви, в саду материнка,
Оспівані щедро в піснях.
Тут мамина пісня лунає і нині,
Її підхопили поля і гаї,
Її вечорами по всій Україні
Співають в садах солов'ї.
І я припадаю до неї устами
І серцем вбираю, мов спраглий води.
Без рідної мови, без пісні, без мами
Збідніє, збідніє земля назавжди.
2-й ведучий. Рідне слово… Скільки в тобі чарівних звуків, животворного трепету і вогню! Скільки в тобі материнської лагідності і доброти, мудрості земної, закладеної ще славними предками вільнолюбними! Що може бети дорожчим для людини, як рідне слово?
3-й ведучий. Мова – то не просто звуки. Це – голос народу. Втрата мови веде до зникнення самої нації. Тому наш народ упродовж віків вів боротьбу за її збереження.
1-й ведучий. Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це його мова, ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, досвід, почування.
2-й ведучий. І до цього дару Божого, до мови, ми звертаємося, віддаємо їй шану.
3-й ведучий. Хай же сьогоднішня конкурсно-розважальна програма відкриє перед нами, юні друзі української мови, мудрість, щедрість, гумор нашого талановитого народу.
І. Розминка команд
Команди по черзі дають відповіді.
1. Скільки літер в українському алфавіті?
2. Яка різниця між буквою і звуком?
3. Скільки звуків у слові «кущ»?
4. Що вивчає орфографія?
5. Назвіть самостійні частини мови.
6. Назвіть службові частини мови.
7. До якої частини мови належать слова малюючи, зробивши?
8. До якої частини мови належать слова відповідаючий, заспіваний?
9. Що таке антоніми?
10. Назвіть три слова, що вживаються з префіксом прі-.
11. Як називаються частина слова без закінчення?
12. Скільки голосних звуків в українській мові?
13. Який знак в українській мові не є розділовим?
14. Назвіть останній відмінок української мови.
15. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку?
16. Назвіть головні члени речення.
ІІ. Конкурс «Шифрувальник»
Прочитайте слова, що записані на картках (цифра – номер букви в алфавіті).
17, 19, 21, 25, 19, 16, 19, 4, 12, 33 (морфологія)
22, 11, 18, 23, 1, 15, 22, 11, 22 (синтаксис)
19, 21, 25, 19, 4, 21, 1, 25, 12, 33 (орфографія)
22, 16, 19, 3, 19, 23, 3, 12, 21 (словотвір)
А - 1 |
Б - 2 |
В - 3 |
Г - 4 |
J - 5 |
Д - 6 |
Е - 7 |
Є - 8 |
Ж - 9 |
З - 10 |
И - 11 |
І - 12 |
Ї - 13 |
Й - 14 |
К - 15 |
Л - 16 |
М - 17 |
Н - 18 |
О - 19 |
П - 20 |
Р - 21 |
С - 22 |
Т - 23 |
У - 24 |
Ф - 25 |
Х - 26 |
Ц - 27 |
Ч - 28 |
Ш - 29 |
Щ - 30 |
Ь - 31 |
Ю - 32 |
Я - 33 |
|
|
|
|
|
|
|
ІІІ. Конкурс «Знавець правопису»
Вставити, якщо потрібно, пропущені букви, знаки.
проїз…ний |
радіс…ний |
шіс…надцять |
шіс…десят |
густо…синій |
народно…пісенний |
цв…ях |
присв…ята |
пр….святий |
пр….світлий |
тр…вога |
вар…во |
…ховати |
…палити |
маз…ю |
вражен…я |
ро…пинати |
б…смертя |
ане…дот |
во…зал |
з…єднати |
з…юрмити |
радіст…ю |
гідніст…ю |
ІV. Конкурс «Хто більше?»
Утворити якомога більше слів від слова «пунктуація».
V. Конкурс-жарт.
1. Яке трискладове слово об'єднує 33 букви? (алфавіт)
2. У якому вигуку є сто однакових букв? (стоп)
3. Від назв яких двох букв стає гаряче? (ух)
4. Що знаходиться в середині школи? (о)
5. Що стоїть між підлогою і стелею? (і)
6. Чим закінчується весна і зима? (а)
7. Чим закінчується день і починається ніч? (звуком н)
8. Що треба зробити, щоб майка злетіла? (чайка)
9. Як записати слово робота п'ятьма літерами? (праця)
10. Замінивши один приголосний на інший, перетворіть свійську тварину, що відрізняється впертістю, на птаха. (осел – орел)
11. Що стоїть посеред Одеси? (е)
12. На яке дерево сідає птаха під час зливи? (на мокре)
13. Як далеко в ліс може зайти заєць? (заєць бігає і стрибає)
14. З якого полотна не можна пошити сорочку? (залізного..)
VІ. Конкурс капітанів «Пантоміма»
За допомогою жестів і міміки передати зміст фразеологізмів. Команда повинна сказати, який це фразеологізм.
Водити за носа |
Тримати язик за зубами |
Гладити по голівці |
Пальчики оближеш |
Намилити шию |
Засукавши рукава |
Зуб на зуб не попадає |
Накивати п'ятами |
Копилити губу |
Клювати носом |
VІІ. Конкурс «Відновити пропущені слова в рядках».
1.»Садок вишневий… (коло хати)
Хрущі над вишнями гудуть».
2. «Малого сліду… (не залишу)
На нашій славній Україні».
3. «Наша дума, наша… (пісня)
Не вмре, не загине».
4. «Як у Дніпра … (веселочка)
Воду позичає».
5. «Ну щоб, здавалося, слова.
Слова та голос, …». (більш нічого)
VІІІ. Конкурс «Категорії»
Команди обирають категорії і дають відповіді на два питання в кожній.
Іменник |
Словотвір |
Секрет |
Фонетика |
Графіка |
Антисуржик |
Дієслово |
Літературна вимова |
Лексикологія |
Просте речення |
Фразеологія |
Орфографія |
Категорія «Іменник»
Категорія «Графіка»
Категорія «Лексикологія»
Категорія «Словотвір»
Категорія «Антисуржик»
Категорія «Просте речення»
Категорія «Секрет»
Категорія «Дієслово»
Категорія «Фразеологія»
Категорія «Фонетика»
Категорія «Літературна вимова»
Категорія «Орфографія»
ІХ. Конкурс «Ти - мені, я – тобі»
Учасники команди по черзі ставлять запитання суперникам. (Домашнє завдання)
Х. Конкурс «Згрупуй фразеологізми»
З'ясувати відповідність між словами, поєднанням яких утворюються фразеологізми.
1 |
Вовчий |
А |
Стіна |
2 |
Китайська |
Б |
Голос |
3 |
Заборонений |
В |
Апетит |
4 |
Мамин |
Г |
Синок |
|
|
Д |
Плід |
З'ясувати відповідність між словами, поєднанням яких утворюються фразеологізми.
1 |
Світлиця |
А |
Брат дружини |
2 |
Світлина |
Б |
Чиста, світла, парадна кімната |
3 |
Сволок |
В |
Фотографія |
4 |
Свояк |
Г |
Старовинний пристрій для освітлення |
|
|
Д |
Балка, що підтримує стелю в хаті |
ХІ. Конкурс «Колесо удачі»
Завдання 1
Хто автор поетичних рядків?
Страшно впасти у кайдани,
Умирать в неволі,
А ще гірше спати, спати
І спати на волі.
Завдання 2
Що спільного у словах аґрус і rирлиrа?
Завдання 3
Який алфавіт лежить в основі української мови – кирилиця чи латиниця?