Тема. Чарльз Діккенс. Повість «Різдвяна пісня в прозі»
Мета: опрацювати відомості про життя і творчість письменника, підготувати учнів до сприйняття змісту повісті; розвивати вміння слухати, переказувати, робити висновки з прочитаного; виховувати інтерес до творчості письменника.
Обладнання: додатки (5 слайдів): тема та епіграф до уроку, штрихи до портрету Ч. Діккенса, словникова робота, ілюстрації до твору,
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Перебіг уроку
У кожної людини душа не повинна бути замкнена…
Ч. Діккенс
І. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та епіграфа уроку (слайд 1).
1. Робота з епіграфом.
Бесіда.
– Як ви розумієте слова Ч. Діккенса?
– Що на вашу думку означає відкрити людину в людині?
ІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
1. Вступне слово вчителя. Будь-яка людина прагне особистого щастя, однак не всі вміють бажати щастя іншим. Відкрити в людині здатність до щиросердного й милосердного ставлення до інших прагнув Ч. Діккенс. У свій час ще Жуль Верн писав про Діккенса так: «Я кілька разів перечитав Діккенса від палітурки до палітурки. Цьому письменнику я багато чим зобов’язаний. У нього можна знайти все: уяву, гумор, любов та милосердя, жалість до бідних та знедолених – одне слово, усе…». Тож спробуймо пересвідчитися в істинності слів Жуля Верна.
2. Штрихи до портрету письменника. Повідомлення творчої групи (слайд 2).
Орієнтовний зразок відповіді
✓ Все дитинство пройшло в злиднях.
✓ Працював по16 годин на добу.
✓ Весь час займався самоосвітою.
✓ Став відомим журналістом.
✓ Перше оповідання «Нариси Боза» принесло популярність.
✓ Славу принесли романи «Олівер Твіст», «Записки Піквікського клуба», «Домбі і син».
✓ Найбагатша людина Англії (спадшина 93000 ф.с. – більше, ніж у англійської королеви).
✓ Його творчий спадок – 15 романів та багато оповідань зі щасливим кінцем.
✓ Романтик, який вірив у силу дива та мрії.
Штрихи до біографії письменника. «До багатіїв, до аристократів, до обранців долі він ставився вороже. У його книжках вони майже завжди – карикатури… надто часто він дитиною носив листи до боргової в’язниці у Маршалсі і бачив, як описують майно; надто добре знав гостру нестачу грошей. Роки провів він у брудній комірчині під самим дахом, заповнюючи взуттєвою ваксою і перев’язуючи нитками сотні і сотні коробок на день, доки дитячі рученята не починали палати, а на очі не наверталися сльози образи. У холодному вранішньому тумані лондонських вулиць він надто добре пізнав голод і злидні. Тоді ніхто йому не допоміг: карети і вершники проїжджали повз хлопчика, що тремтів від холоду; ворота залишалися зачиненими. Тільки маленькі люди добре ставилися до нього, і тому тільки їм він хотів віддячити» (Стефан Цвейг). Ч. Діккенс зазначав, що ніколи не вигадував імен своїх героїв – усі імена в його творах були взяті з життя. Почувши якесь незвичайне ім’я, письменник відразу ж його занотовував. У різдвяні дні 1843-го зі збіркою «Різдвяні повісті» він увійшов у будинки англійців… сів з ними біля святкового вогнища,
63
спробував їхньої фаршированої яблуками гуски й прикрашеного гілкою гостролиста різдвяного пудинга.
3. Перевірка індивідуального завдання «Навколо Різдва».
Орієнтовний зразок відповіді. У християнському світі Різдво вважається передусім святом чуда та милосердя. Під час цього свята в домівках християн панують гостинність і хлібосольність. Кожний старається подарувати частку доброти ближнім: порадувати подарунками рідних і друзів, пригостити сусідів і знайомих, роздати милостиню нужденним. У кожній країні існують свої традиції та звичаї святкування Різдва. У Великій Британії це свято триває досить довго: тиждень посту, що передує дню Різдва (25 грудня), а також наступних дванадцять днів, під час яких прийнято вручати подарунки листоношам, двірникам, слугам та іншим. Здавна в Англії напередодні Різдва біля церковних дверей виставлялися ящики для пожертвувань, які наступного дня роздавалися бідним та жебракам. Обов’язковими стравами святкового столу були індичка або гуска та пудинг (запіканка з каші, сиру тощо). У приготуванні пудингу брали усі члени родини: кожний замішував по черзі, загадуючи бажання, а потім у тісто вкладалися монетка, каблучка та наперсток, що символізували доброту і щастя.
4. Бесіда.
– Чи сподобався вам твір? Чим саме?
– Про що розповідається в повісті?
5. Перевірка домашнього завдання. Переказ улюблених епізодів близько до тексту.
6. Робота з ілюстраціями (слайд 3).
Методичний коментар: учні отримують завдання розглянути ілюстрації до твору, дібрати цитати та зробити висновки щодо зображуваного та головних подій у творі і житті Скруджа.
7. Бесіда.
– Як жителі зустрічають Різдво? (Усі жителі міста з нетерпінням чекають на прихід Різдва, вони співають пісні, збирають пожертви для бідних, готують подарунки та святкову вечерю. Фред: «Я вірю, що Різдво приносить мені добро і буде приносити. Хай живе Різдво!»).
– Яке ставлення Скруджа до цього свята? (Скрудж не є шанувальником Різдва: «дурниці», «нагода переконатись, що ти ще на рік постаршав і навіть постарів, але ні на годину не побагатшав», «бо який же з нього зиск…»; він цінує лише гроші, якими не бажає ділитися ні з ким, та не розділяє святкового настрою мешканців міста).
8. Слово вчителя. Різдво – найулюбленіше свято жителів туманного Альбіону, пов’язане для Діккенса з певними моральними уявленнями, зокрема з мрією про примирення ворогів і забуттям образ, установленням миру та доброзичливих взаємин між людьми, до яких би суспільних прошарків вони не належали. Діккенса ще при житті величали «містером Різдво», «великим різдвяним церемоніймейстером». У цьому і полягає гуманістичний зміст твору, його висока людяність.
9. Словникова робота (слайд 4).
Гуманізм (від слова «гуманус») – земний, людський; це співчуття і любов до людини, доброта та милосердя.
ІІІ. Підбиття підсумків уроку.
1. Бесіда за питаннями.
– У чому проявляється гуманізм Діккенса вже в першій строфі «Різдвяної пісні у прозі»?
– Чи відбуваються у творі різдвяні дива? Які саме? ІV. Домашнє завдання (слайд 5). Для всіх учнів.
1. Скласти план подорожі Скруджа різдвяної ночі та записати у зошити.
2. Підготувати коротку розповідь про одну з подорожей героя.
Індивідуальні завдання.
1. Створити сенкан до слова «Різдво».
Робота в творчій групі.
1. Підготувати виразне читання одного з епізодів подорожі Скружда, який найбільше вразив.
Методичний коментар: керівник групи розподіляє епізоди так, щоб вони охопили усі три подорожі героя.