Тема. Чарльз Діккенс. Повість «Різдвяна пісня в прозі»

Про матеріал
Даний матеріал допоможе учителю разом з учасниками освітнього процесу ефективно опрацювати відомості про життя і творчість письменника, підготувати учнів до сприйняття змісту повісті; розвивати вміння слухати, переказувати, робити висновки з прочитаного; виховувати інтерес до творчості письменника.
Перегляд файлу

Тема. Чарльз Діккенс. Повість «Різдвяна пісня в прозі»

Мета: опрацювати відомості про життя і творчість письменника, підготувати учнів до сприйняття змісту повісті; розвивати вміння слухати, переказувати, робити висновки з прочитаного; виховувати інтерес до творчості письменника.

Обладнання: додатки (5 слайдів): тема та епіграф до уроку, штрихи до портрету Ч. Діккенса, словникова робота, ілюстрації до твору,

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Перебіг уроку

У кожної людини душа не повинна бути замкнена…

Ч. Діккенс

І. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та епіграфа уроку (слайд 1).

1. Робота з епіграфом.

Бесіда.

– Як ви розумієте слова Ч. Діккенса?

– Що на вашу думку означає відкрити людину в людині?

ІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

1. Вступне слово вчителя. Будь-яка людина прагне особистого щастя, однак не всі вміють бажати щастя іншим. Відкрити в людині здатність до щиросердного й милосердного ставлення до інших прагнув Ч. Діккенс. У свій час ще Жуль Верн писав про Діккенса так: «Я кілька разів перечитав Діккенса від палітурки до палітурки. Цьому письменнику я багато чим зобов’язаний. У нього можна знайти все: уяву, гумор, любов та милосердя, жалість до бідних та знедолених – одне слово, усе…». Тож спробуймо пересвідчитися в істинності слів Жуля Верна.

2. Штрихи до портрету письменника. Повідомлення творчої групи (слайд 2).

Орієнтовний зразок відповіді

Все дитинство пройшло в злиднях.

Працював по16 годин на добу.

Весь час займався самоосвітою.

Став відомим журналістом.

Перше оповідання «Нариси Боза» принесло популярність.

Славу принесли романи «Олівер Твіст», «Записки Піквікського клуба», «Домбі і син».

Найбагатша людина Англії (спадшина 93000 ф.с. – більше, ніж у англійської королеви).

Його творчий спадок – 15 романів та багато оповідань зі щасливим кінцем.

Романтик, який вірив у силу дива та мрії.

Штрихи до біографії письменника. «До багатіїв, до аристократів, до обранців долі він ставився вороже. У його книжках вони майже завжди – карикатури… надто часто він дитиною носив листи до боргової в’язниці у Маршалсі і бачив, як описують майно; надто добре знав гостру нестачу грошей. Роки провів він у брудній комірчині під самим дахом, заповнюючи взуттєвою ваксою і перев’язуючи нитками сотні і сотні коробок на день, доки дитячі рученята не починали палати, а на очі не наверталися сльози образи. У холодному вранішньому тумані лондонських вулиць він надто добре пізнав голод і злидні. Тоді ніхто йому не допоміг: карети і вершники проїжджали повз хлопчика, що тремтів від холоду; ворота залишалися зачиненими. Тільки маленькі люди добре ставилися до нього, і тому тільки їм він хотів віддячити» (Стефан Цвейг). Ч. Діккенс зазначав, що ніколи не вигадував імен своїх героїв – усі імена в його творах були взяті з життя. Почувши якесь незвичайне ім’я, письменник відразу ж його занотовував. У різдвяні дні 1843-го зі збіркою «Різдвяні повісті» він увійшов у будинки англійців… сів з ними біля святкового вогнища,

63

спробував їхньої фаршированої яблуками гуски й прикрашеного гілкою гостролиста різдвяного пудинга.

3. Перевірка індивідуального завдання «Навколо Різдва».

Орієнтовний зразок відповіді. У християнському світі Різдво вважається передусім святом чуда та милосердя. Під час цього свята в домівках християн панують гостинність і хлібосольність. Кожний старається подарувати частку доброти ближнім: порадувати подарунками рідних і друзів, пригостити сусідів і знайомих, роздати милостиню нужденним. У кожній країні існують свої традиції та звичаї святкування Різдва. У Великій Британії це свято триває досить довго: тиждень посту, що передує дню Різдва (25 грудня), а також наступних дванадцять днів, під час яких прийнято вручати подарунки листоношам, двірникам, слугам та іншим. Здавна в Англії напередодні Різдва біля церковних дверей виставлялися ящики для пожертвувань, які наступного дня роздавалися бідним та жебракам. Обов’язковими стравами святкового столу були індичка або гуска та пудинг (запіканка з каші, сиру тощо). У приготуванні пудингу брали усі члени родини: кожний замішував по черзі, загадуючи бажання, а потім у тісто вкладалися монетка, каблучка та наперсток, що символізували доброту і щастя.

4. Бесіда.

– Чи сподобався вам твір? Чим саме?

– Про що розповідається в повісті?

5. Перевірка домашнього завдання. Переказ улюблених епізодів близько до тексту.

6. Робота з ілюстраціями (слайд 3).

Методичний коментар: учні отримують завдання розглянути ілюстрації до твору, дібрати цитати та зробити висновки щодо зображуваного та головних подій у творі і житті Скруджа.

7. Бесіда.

– Як жителі зустрічають Різдво? (Усі жителі міста з нетерпінням чекають на прихід Різдва, вони співають пісні, збирають пожертви для бідних, готують подарунки та святкову вечерю. Фред: «Я вірю, що Різдво приносить мені добро і буде приносити. Хай живе Різдво!»).

– Яке ставлення Скруджа до цього свята? (Скрудж не є шанувальником Різдва: «дурниці», «нагода переконатись, що ти ще на рік постаршав і навіть постарів, але ні на годину не побагатшав», «бо який же з нього зиск…»; він цінує лише гроші, якими не бажає ділитися ні з ким, та не розділяє святкового настрою мешканців міста).

8. Слово вчителя. Різдво – найулюбленіше свято жителів туманного Альбіону, пов’язане для Діккенса з певними моральними уявленнями, зокрема з мрією про примирення ворогів і забуттям образ, установленням миру та доброзичливих взаємин між людьми, до яких би суспільних прошарків вони не належали. Діккенса ще при житті величали «містером Різдво», «великим різдвяним церемоніймейстером». У цьому і полягає гуманістичний зміст твору, його висока людяність.

9. Словникова робота (слайд 4).

Гуманізм (від слова «гуманус») – земний, людський; це співчуття і любов до людини, доброта та милосердя.

ІІІ. Підбиття підсумків уроку.

1. Бесіда за питаннями.

– У чому проявляється гуманізм Діккенса вже в першій строфі «Різдвяної пісні у прозі»?

– Чи відбуваються у творі різдвяні дива? Які саме? ІV. Домашнє завдання (слайд 5). Для всіх учнів.

1. Скласти план подорожі Скруджа різдвяної ночі та записати у зошити.

2. Підготувати коротку розповідь про одну з подорожей героя.

Індивідуальні завдання.

1. Створити сенкан до слова «Різдво».

Робота в творчій групі.

1. Підготувати виразне читання одного з епізодів подорожі Скружда, який найбільше вразив.

Методичний коментар: керівник групи розподіляє епізоди так, щоб вони охопили усі три подорожі героя.

 

docx
Додано
8 листопада 2022
Переглядів
600
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку