Розробка уроку із зарубіжної літератури у 6 класі на тему"Ч Діккенс "Різдвяна пісня у прозі". Сяйво вогню в душах людей. Причини духовного переродження Скруджа".

Про матеріал
Матеріал сприяє розумінню учнями людського добра, щирості. Учні розуміють, що в житті завжди є шанс на виправлення помилок. Поглиблюють знання про традиції та звичаї народів світу та України, особливо розуміють значення Різдва Христового. Формують уміння і навички аналізувати образи, вчинки героїв, порівнювати, робити висновки.На уроці формуються вміння інсценізувати, проявляти власну ініціативу, працювати в команді, добирати цитати, вдало їх використовувати.
Перегляд файлу

Урок із зарубіжної літератури у 6 класі

Підготувала учителька зарубіжної літератури Троїцького ліцею Лозівського району, Харківської області

 

Урок зарубіжної літератури у 6 класі

 

ТЕМА: Чарлз Діккенс "Різдвяна пісня у прозі". Сяйво вогню в душах  людей.

МЕТА: простежити,   які   причини   привели   Скруджа   до деградації та переродження, чи вдалося повернути вогонь у душу героя, виробляти навички аналізувати зміст художнього твору, розвивати образне мислення, логічне, творчу уяву, здатність визначати суттєве у творі, розвивати усне мовлення, техніку читання; виховувати людяність, доброту, здатність співчувати   та   прагнення   до   самовдосконалення,   уміння адаптуватися у сучасному житті.

НАОЧНІСТЬ:   портрет  Д.Діккенса, ілюстрації  учнів  до твору, гілочки ялинки, прикрашені гірляндами, макет каміну, картки. Матеріали Інтернету про різдвяні свята.

ХІД УРОКУ

І. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.

     Тоді людина стане кращою,

                                                                          коли ви покажете їй,

                                                                               якою вона є насправді.

(А.П. Чехов)

ВЧИТЕЛЬ. На   попередньому   уроці    ми    залишили Скруджа у найважливішу хвилину. Коли?

УЧНІ.    Третій    дух    Прийдешнього    Різдва    допоміг Скруджу уявити  його  самотню  смерть.  Це  приголомшило Скруджа,    викликало    страх    і    примусило    благати духа зглянутись над ним.

Зачитати цитату: "Я спокутую своє минуле теперішнім і майбутнім. Духи всіх трьох часів житимуть у мені. Я ніколи не забуду їхніх уроків. Я нізащо не буду таким, яким був. Я шануватиму Різдво у серці своїм, а пам'ять про нього берегтиму цілий рік "

ВЧИТЕЛЬ. Яким же був Скрудж, яким ми його бачимо на початку твору?

Учні вибирають цитати: "А що вже безсердечний він був скупердяга, отой Скрудж! Хто-хто, а вже він умів давити, вичавлювати   соки,   витягувати   жили,   заганяти   в  могилу, загрібати, хапати, захоплювати, вимагати... Що вмів, то вмів, старий гріховодник! Бо тож був не чоловік, а кремінь. Атож, він був холодний і твердий, мов кремінь, і ще нікому жодного разу в житті не пощастило викресати з його серця бодай іскру жалю та співчуття. Зачаєний, затаєний, сам у собі й сам для себе - чистий тобі молюск! Холод, страхітливий мороз, що лютував у його душі, геть заморозив із середини його старечі риси, загострив йому гачкуватого носа, поморщив, поорав шкіру на щоках, скував його ходу, змусив очі почервоніти, а тонкі   губи       посиніти,   зробив  крижаним  його  рипучий, скрипучий голос. Повсюди носив він при собі оту крижану атмосферу".

Інсценізація      уривка:   прихід   небожа   до   Скруджа вечором перед Різдвом, щоб запросити на вечерю.

Висновок роблять учні: Скрудж був байдужим до всього, злим, жадібним, не любив навіть родичів. (Двом учням пропонується самостійна робота, написати твір-мініатюру "Яким я уявляю Скруджа"). З рештою учнів вибудовується асоціативний ланцюжок життя Скруджа. Учні повинні розташувати малюночки у тому порядку, як відбувалася деградація Скруджа, а потім переродження, розміщують малюнки духів, а потім символічне зображення серця Скруджа.

 Холодне серце,  серце дитини,    серце, закрите          серце      переродженого

покрите льодом      зігріте ледь           для доброти             Скруджа готове

(синім кольором)    теплом                  (червоний колір,      творити добро

                                  (жовтий колір)    закрите гратами)      (червоний колір 

                                                                                                                                                з іскорками, які

                                                                                                                                                випромінює серце)

                                                                       

Висновок.

Чому саме тінь Марлі прийшла до Скруджа? Чому саме перед Різдвом?   Це день, коли "всі люди ... вільно відкривають свої серця, що досі були немовби замкнені   на  замок,   і   переймаються   співчуттям   до знедолених".

ВЧИТЕЛЬ. Так, діти, Різдвяний вогонь особливий. У ньому очищення і таємниця, він веде до неповторної казки, добра і радості. У ньому особлива енергія світла, різдвяної ночі неможливо повторити. Ось ці святкові вогні допоможуть нам наблизитися до розуміння таємниці життя Скруджа, до людського життя взагалі.

II. МОТИВАЦІЯ ЗНАНЬ.

Діти, а чи може людина переродитися, стати іншою? Чи може із холодного, байдужого серця людини розгорітися вогонь тепла і доброти?

III. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ.

І У.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

                                                                         Май душу, май серце і

будеш людиною на всі часи.

Ч. Діккенс.

ВЧИТЕЛЬ. Ми присвячуємо урок дослідженню повернення вогню в життя героя. Життя людини без вогню неможливе. Давайте вибудуємо асоціативне гроно до слово вогонь.

Родинне свято                                           вогонь Прометея

вогонь серця                ВОГОНЬ              червона квітка

вогники в очах                                             святкові вогні

 

ВЧИТЕЛЬ. Привид Марлі намагається застерегти героя від життя без вогню любові, співчуття до людей. Полум'я ніби оживає і хоче говорити.

Діти, а чи правомірне зіставлення образу вогню і життя Скруджа?

Вогонь на початку - жевріє (як і життя Скруджа). Вогонь у І привида - б'є вгору, щоб освітити Скруджа. Вогонь у будинку Крачитів - палає у каміні (життєрадісність.) Скрудж бажає запалити 2 великих вогнища - кінець твору.

ВЧИТЕЛЬ. Чи вдалося Духу Різдва розпалити давно жевріючу душу героя?

Робота над текстом. Читаємо 5 куплет, (особлива увага цитаті на стор.89) читаємо в особах

Висновок. Вогонь любові, співчуття, радості життя повернувся до Скруджа в день Різдва, коли всі людські серця ширшають, коли вся земля сяє від світла віри, надії на добро та щастя.

Мозкова  атака  (3   ряди  учнів  сидять  парами.   Роздаю картки, учні швидко виконують завдання. Перша пара, передають далі, поки не виконають). Групі учнів пропонується творче завдання: написати  міні - твір на тему:"Яким я уявляю Скруджа?"

Проблемне запитання:

Яким став Скрудж після подорожі з духами? (Добрим, щедрим,  радісним,  здатний  співчувати,  радіти  святу  і життю, помолодів душею, людяний)

Перевіряємо цей етап, зачитують роботу учні, що працювали творчо. Твір-мініатюра "Яким я уявляю Скруджа"?

Алегорія твору:

                                                     щедрість

                                                     тепло

                                                     доброта

ВОГОНЬ                                    любов

                                                     усмішка

 

Ланцюжок  логічних понять: тліє, жевріє, розгорається, горить, палає.

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ

ВЧИТЕЛЬ: Ч.Діккенс надзвичайно цінував тепло родинного вогнища, полум'я якого особливо яскраво палає на різдвяні свята, даруючи затишок і щастя. Відчуття англійця, що його дім - фортеця досить сильне у негожу зимну ніч, коли у каміні палахкотить вогнище, відкрите полум'я, пурпурове серце домівки.

Інсценізація

А чи не запросите нас, пане Скрудже, до свого тепла?

СКРУДЖ.     Запрошую вас до теплого вогню каміна. Нехай зігріються наші серця, пробачимо один одному образи, побажаємо один одному…..(учні сідають колом навколо макета каміна, бажають один одному:…)

Раптом     стукають     у     двері,  входять колядники, колядують. (Додаток 1)

1.Добрий вечір тобі, пане господарю,

Радуйся, ой радуйся, земле.

Син Божий народився!

2.Добрий вечір! Мир цій хаті!

Ми прийшли вас розважати.

Про веселую новину.

Про Господнюю дитину.

Зірка ясна засвітила,

Світу сповістила,

Що Пречиста Діва-мати;

Сина породила!

3. Ісус Христос рож дається (Додаток 2)

Синє небо всміхається,

Сходить ясная зоря.

Цим привітом вас вітаю,

Щастя, радості бажаю.

 4. Застеляйте столи

Та все килимами,

Радуйся, ой радуся земле,

Син Божий народився.

Скрудж випромінює щастя і радість, роздає усім учням гостинці (сердечка з написами бажань: бажаю щастя, здоров'я, сімейного затишку, добра, радості, душевного тепла, хороших друзів, привітних родичів, веселих свят, щирості, відвертості, бажаю родинного тепла.

 

Додаток 1

Додаток 2

Фоном звучать слова:

Більше він уже ніколи не водився з Духами, і ширилися про нього добра слава, мовляв, от уже хто уміє гарно відзначати Різдвяні святки., так уміє! Ах, коли б то й про нас могли б так сказати! А тепер нам тільки й залишається, що повторити: хай Бог благословить нас усіх і кожного!

V.  ПІДСУМОК УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Переглянути матеріали Інтернету  про різдвяні свята

 

 

  

 

 

 

 

doc
Додано
9 листопада 2022
Переглядів
1130
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку