Тема: Чим живляться тварини. Ланцюги живлення
Мета: формувати поняття рослиноїдна тварина, хижа тварина, всеїд- на тварина; розвивати вміння розрізняти тварин за способом живлен- ня; поглибити поняття ланцюгу живлення у природі; закріпити вміння складати найпростіші ланцюги живлення; формувати вміння аналізува- ти об'єкти природи, встановлювати взаємозв'язки між ними; виховувати бережливе ставлення до тварин на основі осмислення взаємозв'язків між ними.
Обладнання: малюнки із зображенням тварин, таблички із написами.
Хід уроку
І. Хвилинка спостережень
Який стан неба сьогодні?
Яка погода надворі?
Які зміни сталися у природі?
Перевірка домашнього завдання
ІІ. Актуалізація опорних знань
На які дві групи поділяються тварини?
Гра «Продовжте ланцюжок».
а) Ведмідь, лисиця,... ;
б) зозуля, голуб,... ;
в) карась, щука,... ;
г) корова, кінь,...;
д) індик, качка,...
Відгадування загадок.
Тварина рогата, а рогів багато. (Олень)
В зеленім лісі проживає і довгий хвіст пухнастий має, Їй на місці не сидиться, а зовуть її... (лисиця).
Влітку наїдається, взимку відсипається. (Ведмідь)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
За рахунок чого тварини живуть?
Сьогодні ми дізнаємось з вами про те, на які групи можна поділити тварин за способом живлення.
До нас у гості завітали, як ви й здогадались із загадок, ведмідь, лисиця, олень, які допоможуть нам розібратись, на які групи за способом живлення діляться тварини.
ІV. Опрацювання нового матеріалу
1. Розповіді звірів.
Олень. Поживою для мене є трав'яниста і дерев'яниста рослин- ність — чагарники, гриби та лишайники. Взимку я поїдаю лише пагони дерев та сухі трави. Часом виходжу на поле поласувати зеленою озими- ною або ж сіном, яке спеціально заготовляють для мене у мисливських господарствах. Так само живляться і косуля, лань, лось. Ми належимо до рослиноїдних (на дошці — табличка з написом «Рослиноїдні»).
Л и с и ц я. Живлюся я взимку найчастіше мишами, влітку — кома- хами, жуками і личинками хрущів. Я виходжу на полювання здебільшого вночі. Завдяки своєму тонкому нюху й слуху я визначаю, де є пожива. До жертви підкрадаюсь нечутно. До моєї групи належать вовк, орел, ящірка, гадюка. Ми — хижі тварини (на дошці — табличка з написом «Хижі»).
Ведмідь. Я справжній хижак: великий, сильний. Та, як зустрінеть- ся мені бджолине дупло чи кущ малини,— не омину, обов'язково пола- сую. Білка, дика сви я, їжак і я належимо до групи всеїдних (на дошці — табличка «Всеїдні»)
.
Фізкультхвилинка
Вітер очерет гойдає І додолу нагинає.
Вліво, вправо нахилив
Й знову, й знову закрутив.
Раптом тихо жук підліз,
Потягнувся на весь зріст,
Свій почистив язичок
Й закрутився у вальсок.
2.Постановка проблемного питання.
Я стверджую, що всі живі організми не взаємопов'язані між собою. Як ви думаєте, моє твердження хибне чи правильне?
Переконаємось у цьому на конкретних прикладах. Стрілочками покажемо, хто чим живиться.
Миша, гадюка, пшениця, орел. Пшениця ^ миша ^ гадюка ^ орел.
Попільниця, калина, сонечко. Калина ^ попільниця ^ сонечко.
Вовк, гілки верби, косуля. Гілки верби ^ косуля ^ вовк.
Це ланцюжки живлення. Кожний ланцюг живлення складається із ланок. Які ланки у другому ланцюгу живлення? Розгляньте ще раз живлення і скажіть, що є першою ланкою живлення; другою; третьою.
Правильним чи хибним було моє твердження? Ланцюги живлен- ня не повинні перериватись.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Гра «Відгадайте назви звірів за їх описом».
У нього невелике тіло, носик витягнутий, лапки маленькі та корот- кі, замість хутра у нього голки, всеїдний.
Він великий, бурий, тіло вкрите хутром, лапи великі, всеїдний.
Він великий, замість лап — копита, на голові у нього роги, рослино- їдний.
Вона невелика, хутро руде, на лапках хутряні подушечки, хижак.
Він великий, хутро сірого кольору, хижак, проживає в лісі.
Вона маленька, вертлява, хутро коричнево-рудого кольору.
Рубрика «Цікаво знати».
Найхвостатішою твариною на земній кулі є... курка. Її можна побачити лише в японському селі Кате, що розташоване на острові Сікоку.
Їжак у стані сплячки може обходитись без їжі 236 днів. Ведмідь під час сплячки нічого не їсть протягом 6 місяців.
Змії не мають вух. Вони сприймають звукові коливання язиком.
Робота в зошитах (С. 33).
Розподіліть тварин за способом живлення (завд. 1) .
Запишіть відповіді на запитання (завд. 2).
Творча робота. Запишіть за зразком (завд. 3).
Продовжте речення (завд. 4).
Встановіть ланцюги живлення (завд. 5).
VI . Підсумок уроку
Як поділяють тварин за способом живлення?
Що таке ланцюг живлення?
Які ланцюги живлення є в акваріумі?
VII. Домашнє завдання
Опрацювати статті з підручника «Чим живляться тварини», «Ланцюги живлення». Переказувати матеріал, давати відповіді на запитання.