Хвилинка спілкування
Чи в усьому літературний герой вартий наслідування?
Тема: Цінності дитинства. Чим керується людина у вчинках та поведінці? Діти – дорослі.
Мета: Вчити розрізняти героїв твору; розвивати вміння моделювати моральні ситуації.
-
Вправа «Впізнайте літературних героїв» Про цих героїв ми будемо говорити сьогодні.
Перший персонаж
-
Він кров’ю підписав присягу;
-
Боявся духа померлого індіанця Джо;
-
Вистежив грабіжників;
-
Лягав спати коли хотів;
-
Був сином п’янички;
-
Усі діти заздріли йому;
(Гек Фінн)
Другий персонаж
-
Суддя склав про нього щонайкращу думку;
-
Мав зведеного брата ;
-
Не хотів ходити до школи;
-
Йому подобалася Беккі;
-
Відкрив загальний закон, що керує всіма людськими вчинками;
-
Замість уроків бігав до річки купатися
(Том Сойєр)
-
Уявімо сценку, де зображено стосунки Тома та його тітки Поллі.
Інсценізація
Тітка: Томе! Де ж він, шибеник, подівся, хотіла б я знати … Томе, озвися! А, ось ти де! Ти що там робив?
Том: Нічого!
Тітка: Нічого? А ти поглянь на свої руки. І на свій рот. Це що таке?
Том: Не знаю, тітонько.
Тітка: Зате я знаю. Це варення – ось що це таке. Сто разів тобі казала: не чіпай варення, бо шкуру злуплю ! Ану дай мені оту лозинку.
Том подає лозинку.
Том: Ой тітонько! Мерщій оберніться! Стара швидко обернулась, а Том миттю дременув.
Тітка: Хай йому аби що! Невже я так –таки нічого не навчуся? Це ж уже вкотре він отак мене дурить. Ой, не виконую я свого обов’язку щодо хлопця, бачить Бог! У нього наче біс сидить, то помилуй мене. Боже, він же сердешна дитина, син моєї покійної сестри, і мені просто не стає духу лупцювати його. Щоразу, як даю йому втекти, мене гризе сумління, а як поб’ю – аж серце кров’ю обкипає. Ось він сьогодні не піде до школи, то я мушу покарати його. Доведеться йому завтра працювати. Хоч це й жорстоко- змушувати його працювати в суботу, коли всі інші хлопці гуляють. Праця для Тома справжня мука, і я повинна бодай так виконувати свій обов’язок.
-
Чи можна назвати Тома вихованим? (Вихований – той, хто дотримується правил пристойності, виявляє уважність, люб’язність. Вихований - це ввічливий, чемний, тактовний, коректний, делікатний).
-
Дайте характеристику стосункам між Томом та старою тіткою?.
-
Чи порушує Том норми моралі у ставленні до рідної тітки? (обманює її; пропускає навчання в школі, проводячи час на річці; хитрує, фарбуючи паркан;)
-
Як ставиться до Тома його тітка? (виховує племінника, дитину її покійної сестри, виконуючи свій моральний обов’язок; змушена карати Тома за його витівки, а у самої «серце кров’ю обливається»
-
Що таке доброзичливість? (зроблене добро, надання допомоги іншим)
-
Чи можна назвати тітку Тома добросердною людиною?
-
Що таке вчинки? (це наші дії)
-
Дайте характеристику вчинкам Тома; (неслухняний; не любить вчитися; пропускає уроки; обманює, хитрує; порушує правила поведінки; невихований, хоча тітка намагається виховувати його)
Український філософ Григорій Сковорода писав: «Нема нічого кращого, ніж хороше виховання».
-
Як тітка покарала Тома? (змусила фарбувати паркан);
-
Чому Том був сумний? (хлопці будуть насміхатися);
-
Як Том вийшов з ситуації?
-
Що таке характер? (сукупність особливих рис людини, що виявляються в поведінці, вдачі);
-
Які риси характеру виявляє Том в епізоді фарбування паркана? (Том прагне здобути авторитет (вплив, пошана));
-
Яку кмітливість проявив хлопець?
-
Чому Том вважає, що «життя на цьому світі не таке вже й погане»?
-
Якою була реакція тітки, коли Том доповів про виконану роботу? («не вірила таким заявам», «пішла подивитися на власні очі», «їй мало мову не одняло з подиву»)
-
Який висновок вона зробила? (треба визнати, що ти вмієш працювати, коли захочеш, «хочеш ти цього надто рідко);
« Дружба з юним відщепенцем Геком Фінном»
-
Змалюйте портрет Гека і дайте характеристику героя? (Син пияки. Матері, які мали дітей - підлітків, «ненавиділи і страшилися його». Він був нероба, безпритульний і розбишака. Він вів «привільне, безтурботне життя», яке викликало заздрість в однолітків. Волоцюга. Завжди «був одягнений в обноски з дорослих людей, на голові стрімила руїна здоровенного капелюха з напівобірваними крилами? «Куртка сягала мало не до п’ят», «штани трималися на одній шпильці», «Гекльберрі був сам собі господар і робив усе, що йому заманеться»
-
Розкрийте зміст фрази «… цей хлопець мав усе, що робить життя прекрасним»
-
Ким був для Тома Гек? (товариш; друг; авторитет);
Товариш- людина, яка разом з ким –небуть виконує якусь справу, бере участь у якихось діях.
Друг - віддана людина, пов’язане з ким небуть довірливими стосунками, спільними поглядами, переконаннями.
Авторитет- вплив, пошана, безпечна довіра до певної людини.
-
З чого починається дружба?
-
На чому вона грунтується?
-
Які риси характеру Гек і Том в екстримальній ситуації(кладовище)? (переляк, жах, молитва);
-
Для людини дуже важливо зробити правильний вибір в екстримальній ситуації:
*запобігти злочину, нещастю, трагічному вчинку;
-
Які риси характеру необхідні для цього? (рішучість, сміливість, кмітливість) ;
-
Які у цій ситуації повели себе Том і Гек? «присягнули кров’ю, що будуть мовчати»;
-
Чи дотримали слова?
-
Чи правильно вони вчинили?
Висновок: Чи в усьому літературний герой вартий наслідування?