Тема: Цінності дитинства. Чим керується людина у вчинках та поведінці? Діти – дорослі. Мета: Вчити розрізняти героїв твору; розвивати вміння моделювати моральні ситуації.

Про матеріал
Тема: Цінності дитинства. Чим керується людина у вчинках та поведінці? Діти – дорослі. Мета: Вчити розрізняти героїв твору; розвивати вміння моделювати моральні ситуації.
Перегляд файлу

Хвилинка спілкування

Чи в усьому літературний  герой вартий наслідування?

 

Тема: Цінності дитинства. Чим керується людина у вчинках та поведінці? Діти – дорослі.

Мета: Вчити розрізняти героїв твору; розвивати вміння моделювати моральні ситуації.

  1. Вправа «Впізнайте літературних героїв» Про цих героїв ми будемо говорити сьогодні.

 

Перший персонаж

  1. Він кров’ю підписав присягу;
  2. Боявся духа померлого індіанця Джо;
  3. Вистежив грабіжників;
  4. Лягав спати коли хотів;
  5. Був сином п’янички;
  6. Усі діти заздріли йому;

(Гек Фінн)

           Другий персонаж

 

  1. Суддя склав про нього щонайкращу думку;
  2. Мав зведеного брата ;
  3. Не хотів ходити до школи;
  4. Йому подобалася Беккі;
  5. Відкрив загальний закон, що керує всіма людськими вчинками;
  6. Замість уроків бігав до річки купатися

(Том Сойєр)

  1. Уявімо сценку, де зображено стосунки Тома та його тітки Поллі.

Інсценізація

Тітка: Томе! Де ж він, шибеник, подівся, хотіла б я знати … Томе, озвися! А, ось ти де! Ти що там робив?

Том: Нічого!

Тітка: Нічого? А ти поглянь на свої руки. І на свій рот. Це що таке?

Том: Не знаю, тітонько.

Тітка: Зате я знаю. Це варення – ось що це таке. Сто разів тобі казала: не чіпай варення, бо шкуру   злуплю    ! Ану дай мені оту лозинку.

Том подає лозинку.

Том: Ой тітонько! Мерщій оберніться! Стара швидко обернулась, а Том миттю дременув.

Тітка: Хай йому аби що! Невже я так –таки нічого не навчуся? Це ж уже вкотре він отак мене дурить. Ой, не виконую я свого обов’язку щодо хлопця, бачить Бог!   У нього наче біс сидить, то помилуй мене. Боже, він же сердешна дитина, син моєї покійної сестри, і мені просто не стає духу лупцювати його. Щоразу, як даю йому втекти, мене гризе сумління, а як поб’ю – аж серце кров’ю обкипає. Ось він сьогодні не піде до школи, то я мушу покарати його. Доведеться йому завтра працювати. Хоч це й жорстоко- змушувати його працювати в суботу, коли всі інші хлопці гуляють. Праця для Тома справжня мука, і я повинна бодай так виконувати свій обов’язок.

  • Чи можна назвати Тома вихованим? (Вихований – той, хто дотримується правил пристойності, виявляє уважність, люб’язність. Вихований - це ввічливий, чемний, тактовний, коректний, делікатний).
  • Дайте характеристику стосункам між Томом та старою тіткою?.
  • Чи порушує Том норми моралі у ставленні до рідної тітки? (обманює її; пропускає навчання в школі, проводячи час на річці; хитрує, фарбуючи паркан;)
  • Як ставиться до Тома його тітка? (виховує племінника, дитину її покійної сестри, виконуючи свій моральний обов’язок; змушена карати Тома за його витівки, а у самої «серце кров’ю обливається»
  • Що таке доброзичливість? (зроблене добро, надання допомоги іншим)
  • Чи можна назвати тітку Тома добросердною людиною?
  • Що таке вчинки? (це наші дії) 
  • Дайте характеристику вчинкам Тома;  (неслухняний; не любить вчитися; пропускає уроки; обманює, хитрує; порушує правила поведінки; невихований, хоча тітка намагається виховувати його)

 

Український філософ Григорій Сковорода писав: «Нема нічого кращого, ніж хороше виховання».

 

  • Як тітка покарала Тома? (змусила фарбувати паркан);
  • Чому Том був сумний? (хлопці будуть насміхатися);
  •  Як Том вийшов з ситуації?  
  • Що таке характер? (сукупність особливих рис людини, що виявляються в поведінці, вдачі);
  • Які риси характеру виявляє Том в епізоді фарбування паркана? (Том прагне здобути авторитет (вплив, пошана));  
  • Яку кмітливість проявив хлопець?
  • Чому Том вважає, що «життя на цьому світі не таке вже й погане»?
  • Якою була реакція тітки, коли Том доповів про виконану роботу? («не вірила таким заявам», «пішла подивитися на власні очі», «їй мало мову не одняло з подиву»)
  • Який висновок вона зробила? (треба визнати, що ти вмієш працювати, коли захочеш, «хочеш ти цього надто рідко);

 

« Дружба з юним відщепенцем Геком Фінном»

 

  • Змалюйте портрет Гека і дайте характеристику героя? (Син пияки. Матері, які мали дітей  - підлітків, «ненавиділи і страшилися його». Він був нероба, безпритульний і розбишака. Він вів «привільне, безтурботне життя», яке викликало заздрість в однолітків. Волоцюга. Завжди «був  одягнений в обноски з дорослих людей, на голові стрімила руїна здоровенного капелюха з напівобірваними крилами? «Куртка сягала мало не до п’ят», «штани трималися на одній шпильці», «Гекльберрі був сам собі господар і робив усе, що йому заманеться»
  • Розкрийте зміст фрази «… цей хлопець мав усе, що робить життя прекрасним»
  • Ким був для Тома Гек? (товариш; друг; авторитет);

Товариш- людина, яка разом з ким –небуть виконує якусь справу, бере участь у якихось діях.

Друг  - віддана людина, пов’язане з ким небуть довірливими стосунками, спільними поглядами, переконаннями.

Авторитет- вплив, пошана, безпечна довіра до певної людини.

  • З чого починається дружба?
  • На чому вона грунтується?
  • Які риси характеру Гек і Том в екстримальній ситуації(кладовище)? (переляк, жах, молитва);
  • Для людини дуже важливо зробити правильний вибір в екстримальній ситуації:

*запобігти злочину, нещастю, трагічному вчинку;

  • Які риси характеру необхідні для цього?  (рішучість, сміливість, кмітливість) ;
  • Які у цій ситуації повели себе Том і Гек? «присягнули кров’ю, що будуть мовчати»;
  • Чи дотримали слова?
  • Чи правильно вони вчинили?

Висновок: Чи в усьому літературний герой вартий наслідування?

doc
Додано
13 листопада 2020
Переглядів
339
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку