Тема: Дієслово. Роль дієслів у реченні.

Про матеріал

Цілі:

знання:

знати походження слова «дієслово», знати роль дієслова в тексті;

розуміння:

знаходити дієслова в тексті, пояснювати смислове навантаження дієслова в реченні, в тексті, пояснювати роль дієслова в реченні, в тексті;

застосування:

складати, записувати речення з дієсловами, добирати антоніми та синоніми до поданих дієслів;

аналіз:

аналізувати текст з точки зору смислової ролі дієслів;

синтез:

складати розповідь за планом «Що ми знаємо про дієслово»

Перегляд файлу

Урок української мови. 4 клас.

 

Тема: Дієслово. Роль дієслів у реченні.

Вчитель – Гаврилюк Леся Василівна

Дубенська ЗОШ І-ІІІ ст. №1

 

Цілі: 

знання: 

знати походження слова «дієслово»,  знати роль дієслова в тексті; 

розуміння: 

знаходити дієслова в тексті, пояснювати смислове навантаження дієслова в реченні, в тексті, пояснювати роль дієслова в реченні, в тексті; 

застосування: 

складати, записувати речення з дієсловами, добирати антоніми та синоніми до поданих дієслів; 

аналіз: 

аналізувати текст з точки зору смислової ролі дієслів; 

синтез: 

складати розповідь за планом «Що ми знаємо про дієслово» 

Заплановані результати: предметні і міжпредметні компетентності, на формування яких спрямована робота на даному уроці. 

Предметні: 

 систематизувати знання про дієслово, як частину мови; 

 знати походження слова «дієслово», знати роль дієслова в тексті, реченні, 

 оволодіння нормами української літературної мови, розвиток вміння усвідомлено вживати дієслова в мовленні, 

 здатність контролювати свої дії, перевіряти сказане і написане. 

Пізнавальні: загальнонавчальні (вміння порівнювати), встановлювати аналогії; узагальнювати, вчити виділяти суттєві ознаки дієслова. 

Регулятивні: здатність визначати навчальну мету і завдання, планування, контролювати і оцінювати свої дії. 

комунікативні: 

 враховувати різні думки, вміння співпрацювати; 

 вміти формулювати власну думку і позицію; 

 будувати монологічне висловлювання, володіти діалогічного формою мови. 

особистісні: 

 розвиток самостійності; 

 розвивати увагу, сприйняття, вміння спостерігати і робити висновки. 

 Обладнання: мультимедійна презентація, картки для фронтальної, парної та групової роботи, таблиці.

 

Хід уроку 

 

І Мотиваційний етап 

- До сусіда поверніться, один одному посміхніться! 

І нехай ця посмішка не тільки зігріє вашу душу, але і збереже прекрасний настрій протягом всього уроку 

ІІ. Інтерактивна вправа "Очікування" СЛАЙД 1.

- Що очікуєте від уроку? 

ІІІ. Цілевизначення і  планування 

- Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми з вами завітаємо до галереї 

Що таке галерея? 

СЛАЙД 2. Галерея - приміщення з декількома залами, де зберігають і демонструють твори мистецтва. 

Хто з вас відвідував галерею? 

  • Сьогодні ми відвідаємо портретну галерею і зробимо невеличке дослідження щодо мовних явищ. 
  • Як ви думаєте, а що означає досліджувати? (вивчати, взнавати щось нове). 
  • Отож, прочитаємо дивіз нащого уроку: СЛАЙД 3.

«Вчити, міркувати, активніше працювати і до знань шляхи всі відкривати!» 

- Сьогодні на уроці потрібно: 

Думати, розмірковувати, говорити, мислити. 

Готові? Ото ж, розпочинаємо! 

Ми придбали квитки до галереї. СЛАЙД 4. Та пройти нам дозволять після того, як ми визначимо зайве слово, і що об’єднує ці слова. 

Екологія, розказати, екологічний, еколог. 

 

  • Прочитайте уважно. Що це за слова? Визначте корінь. ( розберіть за будовою). Запишіть слова у алфавітному порядку. СЛАЙД 5.

Еколог, екологічний, екологія. 

  • До якої частини мови належать ці слова? 

Що таке іменник?  На які питання відповідає?    Яким є членом речення? Що таке прикметник? На які питання відповідає?    Яким є членом речення? 

Що  таке екологія? З яких джерел ми можемо довідатися про значення цього слова?

Тлумачний словник пояснює:

Екологія (від дав.-гр. οἶκος — середовище, житло і λόγος — вчення, наука) — розділ біології, що вивчає закономірності взаємовідношень організмів з навколишнім середовищем.

 Ось ми і в галереї. Вам цікаво, чому присвячена виставка? 

Щоб дізнатися, треба поміркувати. 

- Яке слово ви вилучили? До якої частини належить слово розказати? 

Так, це дієслово. Може, хтось здогадався, яка тема нашого уроку і чому присвячена виставка в галереї? 

- Так, саме дієслову і присвячена виставка. 

- Що ви знаєте про дієслово? 

Вішається надпис Що ми знаємо? 

Діти перелічують відомості про дієслово. Вчитель пише під надписом. 

Вішається надпис Що хочемо дізнатися? 

СЛАЙД 6. Тема уроку : Повторення вивченого про дієслово та роль дієслів у реченні. 

Виходячи з теми, які завдання поставите? СЛАЙД 7.

Завдання: 

Повторити.... 

Знаходити... 

Розуміти.... 

Пояснювати.... 

  •                                       Повторити знання про дієслово. 
  •                                       Знаходити дієслова в реченні та тексті. 
  •                                       Розуміти роль дієслів у реченні. 
  •                                       Пояснювати значення дієслів у мовленні. 

IV. Опрацювання навчального матеріалу.  

- Ми заходимо в галерею. Цікаво те, що слово дієслово в перекладі з грецької мови означає «слово, мова». Предки наші розглядали його як слово з слів. За частотою вживання дієслово посідає друге місце після іменника. Найбільш уживаними дієсловами є: говорити, сказати, знати, бачити. 

- Подивіться на ці чудові картини. СЛАЙД 8-12. Назвіть і запишіть, яким дієсловам вони присвячені.

Чи вам доводилось переживати подібні емоції? 

Гра "Мікрофон" СЛАЙД 13.

Продовжіть:  

Я серджуся, коли... 

Я радію, коли... 

Я сумую, коли... 

Я дивуюсь, коли... 

Які дієслова ви використовували? 

Ми переходимо до наступної зали 

Робота в парах. Прочитайте. Що це за вирази?  Знайдіть значення фразеологізмів, з’єднайте їх. Запишіть.

Багато води сплило - пройшло багато часу. 

Варити воду — вередувати, надокучати комусь. 

Ведмідь на вухо наступив — не мати музичного слуху. 

Бити на сполох — викликати тривогу, привертаючи увагу інших до якоїсь небезпеки 

Підкресліть дієслова. 

- Що означають дієслова? На які запитання відповідають? 

Прямуємо до нової зали. 

V. Закріплення знань

Фронтальна робота. Перегдяньте відео і скажіть, які дії ви побачили у ньому. СЛАЙД 14. Клацаємо по малюнку, відкривається відео, розкриваємо його на цілий екран.

- Які почуття викликав у вас фільм? Чому? 

Які дії людей виклакали у вас такі емоції?  СЛАЙД 15.

Забруднюють

Рубають

Видобувають

Засмічують

Руйнують

Спалюють

Воюють

Вбивають

- Які наслідки можуть бути у цих дій?  Найчастіше розвиток природних катастроф активізує бездумна людська діяльність. Через вирубку лісів у Карпатах почастішали випадки повеней, снігових лавин. Через нікому непотрібну меліорацію боліт, катастрофічно впав рівень води у криницях. 

Давайте доберемо дієслова-антоніми, так, що б дії були направлені на збереження нашої планети, щоб це виклакало позитивні емоції. 

Забруднюють - очищають 

Рубають - садять 

Видобувають - бережуть, економлять 

Засмічують - прибирають, переробляють 

Руйнують - будують 

Спалюють - охороняють 

Воюють - дружать 

Вбивають - зцілюють 

 

Робота в групах. Вчитель читає текст.  

СЛАЙД 16.

Усе менше на Землі  місць,  де б не ___________ дюдина. Люди  ___________ воду,  повітря,  ґрунт. Вони також  ________ ліси - «легені планети». Люди ____________ рослини і тварин. Все частіше на Землі  __________  екологічні катастрофи. 

Чи зрозуміли ви все, що я прочитала? Чого не вистачає в реченнях?

Для чого служать дієслова в реченні? 

- Доберать з довідки слова, запишіть текст.

Слова для довідок: вирубують,  ступала, забруднюють, знищують, відбуваються. 

 

- Визначте головні члени в 2 реченні. Чим виражений присудок? Прочитайте 3 речення. Назвіть підмет, присудок. Якою частиною мови є присудок? Який висновок зробимо?

- Дієслова в реченні виступають присудками.

Де ми можемо перевірити отримані знання? Прочитайте правило підручника с.146. Чи підтвердились наші дослідження дієслова? Який висновок про дієслово зробимо?

VІ. Рефлексія

В галереї залишилась остання зала.

Зала відгуків та пропозицій

  •              Що ми робили на уроці?
  •              Які завдання, з поставлених, нам вдалося виконати?
  •              Що було робити легко?
  •              З якими труднощами ви зустрілися?
  •              Що робити було цікаво?
  •              Для чого ми вчимо рідну мову?
  •              Послухайте вислови про урок і сигналізуйте піднятою рукою, коли будете згодні з ними:

 

На уроці я працював

активно / пасивно

Своєю работою на уроці я

задоволений / не задоволений

Урок для меня здався

коротким / довгим

За урок я

втомився / не втомився

Мій настрій

покращав / погіршав

Матеріал уроку був

зрозумілим / не зрозумілим

 

корисним/ некорисним

 

цікавим/ нецікавим

 

VІІ. Домашнє завдання НА ВИБІР: СЛАЙД 17.

  1.         Скласти звернення до людей з метою збереження природи Землі.
  2.         Скласти розповідь про те, як  треба поводитись в природі.

 

doc
Додано
9 лютого 2018
Переглядів
4266
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку